PDA

View Full Version : snarenhoogte seagull s6



strate
29 juli 2009, 20:54
Hoi allemaal,

heb hier al een tijd een standaard seagull s6 staan. speel er eigenlijk niet veel op, en vraag me vaak af waarom. Hij klinkt namelijk fantastisch, zeker voor het geld. Maar hij speelt gewoon niet lekker, daarom dat ik hem vaak links laat liggen. Nu valt me de laatste dagen op dat de snaren errug hoog staan. Stel dat ze lager komen te staan, dat zou veel fijner en makkelijker spelen. Maar hoe kun je dit doen, of laten doen? Je kunt niet zoals een elektrische even de zadeltjes lager schroeven...

Alvast bedankt voor de tips (en tricks)!

LaurentB
29 juli 2009, 21:10
Veel gitaren staan nieuw inderdaad wat aan de hoge kant afgesteld.

Je moet dan twee dingen doen:

Eerst kijken of de kromming van de hals goed staat:

Druk de lage E-snaar op de eerste en de 14e fret in (de fret op de overgang van hals naar kast) en kijk hoeveel ruimte er is tussen de snaar en de 7e fret. Daar moet-ie nét los liggen, maar ook maar net, tenzij je een heel zwaar aanslaande slaggitaarspeler bent, dan heb je een tikje meer ruimte nodig.

Dit kan, zonodig, bijgesteld worden met de halspen. Hier moet je VOORZICHTIG aan draaien, ongeveer 1/8 slag per keer, en dan weer meten. De pen losser draaien geeft meer speling, de pen vaster draaien minder. Vooral met vaster draaien voorzichtig zijn, want als dat erg zwaar gaat kun je de pen breken en is de gitaar afgeschreven.

Vaak staat dit overigens niet dramatisch verkeerd.

Als dit goed staat, kun je de snaren lager zetten door het zadel wat af te vijlen. Het zadel is dat witte stripje, waar de snaren op de klankkast overheen lopen.
Deze zul je eruit moeten halen, en dan aan de onderkant afschuren. Je kunt dit doen door een stukje schuurpapier op een tafel te leggen en dan met de onderkant erover heen te schuren. let goed op dat de oonderkant vlak blijft, en doe het stukje bij beetje, want als-ie te ver is kun je niet meer terug, dan moet je een nieuw zadel kopen (niet zo duur hoor, maar wat irritant).

Je kunt ook voor een paar tientjes naar een gitaarreparateur gaan om hem af te laten stellen.

Plant
29 juli 2009, 21:18
Als de gitaar nog zo staat als ze uit de winkel komt, zou een goede afstelbeurt wonderen kunnen doen. Standaard zijn gitaren al belabberd afgesteld. En misschien ben je er andere (dikkere) snaren op gaan gebruiken sinds de aanschaf?

Ik had een collega die ook een Seagull S6 had. Met standaard .010 snaren erop. Toen ik hem trots vertelde dat er op mijn zelf afgestelde Washburn D-12 niets dunners kwam dan .012 rolden zijn ogen bijna uit de kassen. .012 :???: Dat is toch onbespeelbaar :???: Totdat hij mijn gitaar in z'n handen kreeg en meteen merkte dat ze - ondanks de dikkere snaren - véél beter speelde in alle regionen.

Alleen is afstellen wel iets meer dan het brugzadel verlagen. Je moet goed beseffen wat er zwaar speelt en hoever je kunt verbeteren. Zijn de eerste posities relatief zwaar, dan kan het een te ondiep ingevijlde topkam zijn. De halspen staat mogelijk niet goed. En inderdaad 'last but not least' het zadel.

Als je hier geen verstand van hebt en er ook niet handig genoeg voor bent en niet de middelen voor hebt, niet zelf doen!

Ik lees wel eens van die adviezen op het forum over hele millimeters tegelijk van een zadel afvijlen :( Ga alsjeblieft voorzichtig te werk. Kleinere stapjes tegelijk en spelen. Als je eenmaal te ver gaat kun je een nieuwe zadel of topkam kopen en van voren af aan beginnen. Kleine stapjes hebben gevoelsmatig al een grotere uitwerking dan je denkt.

VariAxe
29 juli 2009, 21:35
Waar kun je nou het beste je gitaar af laten stellen ??
Ik wil liever een pro aan m'n gitaar laten werken dan een goedwillende amateur die mijn gitaar toch niet optimaal krijgt.

Enig idee ??

Ello
30 juli 2009, 08:11
Ik heb onlangs mijn gitaar laten afstellen door Rischard Heeres (Heeres Guitars) in Den Haag. Erg goeie job gedaan.