PDA

View Full Version : elektrische gitaar stemmen?



sjefke123
29 juli 2009, 20:44
ten eerste, sorry als hier al een topic voor is.

ik heb een klein probleem, ik had mijn gitaar gestemd, toen probeerde ik een liedje mee te spelen (poging tot ^^)
maar mijn gitaar klinkt veeeel anders dan die op het liedje. (come as you are, nirvana)
en dan niet als in een andere sound, maar andere tonen. kan iemand uitleggen hoe dit komt?

groetjes sjefke

Bram+
29 juli 2009, 20:55
Staan de gitaren in Come As You Are niet een halve toon lager? Ik dacht het wel.

Plant
29 juli 2009, 20:57
Geeft niks.

Nirvana gebruikt tijdens dit nummer een afwijkende stemming. Dus niet de standaard E-A-D-G-B-E.
In ieder geval staat de lage E anders gestemd. Dat zgn. 'down tunen' (lager stemmen) doen heel veel rockgitaristen. Soms is het alleen de lage E die ze in D stemmen, soms zelfs alle snaren een halve of hele toon lager.
In dat laatste geval staan ze dus onderling wel 'normaal' gestemd, maar dan in z'n geheel lager. Je pakt dezelfde akkoorden, maar het klinkt dan lager. Het open E akkoord klinkt dan als een D# of een D akkoord.

Succes!

sjefke123
29 juli 2009, 21:00
dus moet ik nou gewoon blijven spelen? of men snaren lager stemmen (en hoe doe ik dat met mijn stemapparaat?(hij geeft alleen de normale snaren aan )

groetjes sjefke

Bram+
29 juli 2009, 21:03
Bepaalde stemapparaten kunnen inderdaad alleen de standaard tonen aangeven (EADGBE). Een optie is om het niet mee te spelen met de CD, een andere optie is om je gitaar wél een halve toon lager te zetten als je het per se wil meespelen: je kunt gewoon je vinger in het eerste hokje zetten en dán proberen te stemmen, dan staat als je je vinger optilt de snaar in Eb. Wel iets meer werk natuurlijk.

Plant
29 juli 2009, 21:28
Als je (gitaar)stemapparaat een knopje 'flat' heeft, kun je hiermee je gitaar een halve toon lager stemmen. Het wijzertje of de ledjes geven gewoon het midden aan om juist gestemd te staan, maar in werkelijkheid stem je dan de gitaar lager.

FruscianteFan
29 juli 2009, 22:10
Heel belangrijk is dat Come As You Are níet in Eb staat, maar in D. Een hele toon lager dan standaard dus. Niet dat je straks een halve toon lager staat en je tegen hetzelfde probleem aanloopt ;)

Het makkelijkste is, denk ik, om voor een stemapparaat te zorgen dat ofwel een 'flat' knop heeft, zoals Plant al zei, ofwel chromatisch is. Chromatische stemapparaten kunnen namelijk alle noten weergeven. Je zult er dan wel aan moeten wennen dat je niet meer EADGBE stemt, maar DGCFAD.

Bluze
29 juli 2009, 23:09
Of de muziek naar E transponeren.

j3r03n
29 juli 2009, 23:16
Of de muziek naar E transponeren.
+1!
Zoek op "amazing slow downer;" een geniaal programmatje om je muziek te transponeren (tot hele octaven omhoog en omlaag) en te versnellen/vertragen (van 50% tot 120% van de originele snelheid). Ideaal jam-programma :)

Bluze
29 juli 2009, 23:53
+1!
Zoek op "amazing slow downer;" een geniaal programmatje om je muziek te transponeren (tot hele octaven omhoog en omlaag) en te versnellen/vertragen (van 50% tot 120% van de originele snelheid). Ideaal jam-programma :)

Inderdaad. Dat programma gebruik ik al jaren.