PDA

View Full Version : Tips om de frethand te verbeteren



Sweepee
29 juli 2009, 20:41
Hallo,

Ik speel nu ongeveer 7 maanden akoestische gitaar. Ik volg ook lessen (1 uur op zatermiddag), maar die lessen zijn nu gedaan en beginnen pas terug in september.

Ik vrees dat ik (ondanks die lessen) toch wat "verkeerde" dingen heb geleerd, vooral het G-akkoord. De meesten zullen de varianten hier wel kennen (met 4 vingers, met 3 vingers zonder pink en met 3 vingers met pink i.p.v. wijsvinger). Ik heb de tweede techniek geleerd en in de les zeiden ze dat er niets mis was met deze vingerzetting, hoewel de laatste vingerzetting die ik noem beter is om over te gaan naar een barré. Mijn pink was op dat moment nog niet goed genoeg qua kracht en coördinatie en ik koos dus maar de vingerzetting die me het snelste lukte. Maar hoe kan ik deze vingerzetting nu afleren?

Hetzelfde geldt voor een A-akkoord. Ik doe dat op dit moment met 3 vingers zonder pink, maar zou het niet beter zijn om die pink toch te gebruiken i.p.v. de wijsvinger? Het scheelt ook een pak van wat je tussen 2 frets moet proppen :).

Verder zou ik ook nog graag willen weten of er buiten gitaar spelen zelf nog andere dingen zijn om de coördinatie en kracht van je hand en vingers te verbeteren. Ik heb een Gripmaster (http://www.gripmaster.com.au/index1.htm) die op dat half jaar tijd toch wel wat verbetering heeft gebracht in mijn hand.

Zou een PowerBall ook nuttig zijn? De reden waarom ik dit vraag: ik heb 5 jaar geleden mijn linkse pols ernstig gebroken (vooral de pezen waren ernstig beschadigd). Dat is al lang geleden, maar ik voel toch nog een hard verschil met mijn linkse hand t.o.v. mijn rechtse hand qua kracht. Zijn er nog manieren om die linkse pols nog te trainen?

Oh ja, ik hoop hier niet te veel "doe wat je zelf het beste vindt"-antwoorden te krijgen :). Ik wil gewoon jullie meningen en ervaringen weten met de dingen die ik nu heb verteld.

Alvast bedankt!

Groeten,
Sweepee

Bram+
29 juli 2009, 20:50
Met alle respect: powerballs en gripmasters en zo zijn leuk, maar hetgeen dat toch het meest helpt om te leren gitaar spelen is gitaar spelen. Als je het gevoel hebt dat je je pols snel 'belast', is het gewoon wijs om naar je lichaam te luisteren en (even) te stoppen als het pijn gaat doen om geen langdurige kramp te krijgen.

Wat betreft die vingerzettingen, ik ben je even kwijt bij die G-akkoorden, maar welke je ook gebruikt, het is vooral belangrijk om naar de context te kijken welke je gebruikt. Soms is een open akkoord handiger (bijvoorbeeld 320033), soms klinkt een bepaalde variatie beter in de context (bijvoorbeeld 320003) en soms is het handiger om de barree te pakken (bijvoorbeeld 355433). Hetzelfde geldt voor de vingers die je gebruikt. Het is op zich handig om te leren het A-akkoord te pakken met middelvinger ringvinger pink voor eventuele barreeakoorden die je erna wil pakken, maar als je dat toch niet van plan bent, is het niet noodzakelijk.

Sweepee
30 juli 2009, 00:30
Dit bedoel ik met:

G met pink (http://www.learn-to-play-rock-guitar.com/images/g-major-chord01.gif)
G zonder pink (http://leagueofguitarists.com/images/G%20ch.gif)

Je hebt gelijk in wat je zegt hoor over die context. Maar na al die maanden spelen kom ik sneller liedjes tegen waar de G met pink gunstiger zou zijn om te kennen. Ach ik ben aan't panikeren voor niks. Beiden lukken wel, maar wisselen naar het G-akkoord met pink gaat minder goed.

Ik vind zo'n Gripmaster wel de moeite. In april heb ik 2 dagen barré-akkoorden geoefend en daarna had ik een peesonsteking voor 2 weken. Ik heb in dezelfde periode die Gripmaster gekocht en ben nu ondertussen anderhalve week barré-akkoorden aan het oefenen deze keer zonder pijn in de pols en sommige barrés al volledig zuiver klinkend. Ik oefen niet echt vinger per vinger op dat ding, enkel de knijpkracht tussen duim en wijsvinger verbeteren.

Zijn er eigenlijk nog oefeningen buiten gitaar spelen zelf die kunnen helpen om de coördinatie te verbeteren?

Fistfunk
30 juli 2009, 02:19
Over die vingerzetting.. Volgens mij maakt het echt helemaal niet uit, behalve de eerder genoemde context inderdaad.

En de beste manier om die overgangen naar verschillende accoorden beter te laten verlopen is gewoon vaak oefenen. Zo snel mogelijk wisselen van grepen en accoorden totdat ze soepel lopen :)

-=JEROEN=-
30 juli 2009, 09:30
Leer ze allemaal te gebruiken. Verrijk jezelf ipv te beperken.

:hippie:

belfrink
30 juli 2009, 09:56
Oefenen oefenen oefenen

Probeer je pink zoveel mogelijk bij je spel te betrekken, daar heb je uiteindelijk alleen maar profijt van ;)

Vooral in het begin is het lastig je pink te controleren omdat die nog wel eens wat wil doen wat jij niet wilt maar hoe meer je hier mee bezig gaat hoe makkelijker en vooral natuurlijker het uiteindelijk zal gaan.

En als je pijn hebt gelijk stoppen ! Niet doorgaan en vervolgens 2 weken niks kunnen ... hier heb je echt niks aan. Gun je handen/vingers af en toe wat rust en ga geen dingen forceren.

Arthis
3 augustus 2009, 12:23
Hallo,
...Hetzelfde geldt voor een A-akkoord. Ik doe dat op dit moment met 3 vingers zonder pink, maar zou het niet beter zijn om die pink toch te gebruiken i.p.v. de wijsvinger? Het scheelt ook een pak van wat je tussen 2 frets moet proppen :)...



Probeer hem eens met alleen je 3e vinger te pakken, dus als een baré ;)