PDA

View Full Version : Soldano of toch...?



fkoolen
29 juli 2009, 16:39
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker: nieuw, gebruikt of ergens gevonden maakt me niet zoveel uit, zolang ie maar rockt:D Ik heb al wat rondgekeken en voor mijn geluid ((post)hardcore, veel definitie nodig) heb ik 2opties: ofwel een goeie 1-kanaalstop kopen en dan met pedalen aan de slag gaan óf een dikke 3/4-kanaalstop kopen en klaar zijn. Wat betreft de eerste raadde een vriend van me een London City MKIV aan, maar een JCM800 of misschien 900 lijkt me ook wel wat...
Wat betreft de top incl. scheurkanaal etc. staat op dit moment de Soldano Avenger bovenaan: wat een bak is dat zeg! Enige probleempje is dat ie geen clean heeft...en vertel me ajb niet dat met het draaien van je volumeknop er een hoop is op te vangen: klopt, maar dan is het nog steeds geen clean om van te smullen! Ik wil iets vergelijkbaars, maar dan mét clean. Dat mag dan best iets meer kosten, maar ik wil sowieso onder de 2000 blijven!

Iemand suggesties?

iWishmaster
29 juli 2009, 16:42
Soldano Hot Rod? Tweedehands voor onder de 2k, maar je ziet ze erg zelden ... Clean is best mooi, scheur bijna (!!!) net zo goed als de de Avenger.

Of een SLO100 ... Maar die is sowieso duurder.

Kijk ook eens naar Rivera.

HaroldA
29 juli 2009, 16:43
ofwel een goeie 1-kanaalstop kopen en dan met pedalen aan de slag gaan

...

en vertel me ajb niet dat met het draaien van je volumeknop er een hoop is op te vangen: klopt, maar dan is het nog steeds geen clean om van te smullen! Ik wil iets vergelijkbaars, maar dan mét clean

Dan valt de JCM 800 dus af en van de 900 serie is alleen de SL-X (matig) interessant.

Als een JMP of JCM 800 al geen optie is, dan zul je het in de moderne versterkers moeten gaan zoeken, maar die vind ik persoonlijk veel minder "rock" dan de oudjes!

fkoolen
29 juli 2009, 16:47
Dan valt de JCM 800 dus af en van de 900 serie is alleen de SL-X (matig) interessant.

Als een JMP of JCM 800 al geen optie is, dan zul je het in de moderne versterkers moeten gaan zoeken, maar die vind ik persoonlijk veel minder "rock" dan de oudjes!

precies, ik vind die moderne sound in sommige versterkers (Soldano? hij is nieuw, maar klinkt toch wat vintage naar mijn mening) wel vet, maar ben toch meer van de oude bakkies...wat is wel interessant dan?

caliban
29 juli 2009, 17:00
ben toch meer van de oude bakkies...wat is wel interessant dan?

Vind ik beetje snobistisch. Net alsof die oude sound niet meer te maken is (tenzij het om bepaalde custom transformatoren gaat die niet meer gemaakt worden).
En er is serieus wat te doen met draaien aan je volumeknop. Geen fenderclean, maar die krijg je sowieso niet uit een JCM800 hè.

EpiCenturiesAWAy
29 juli 2009, 17:33
Er staat een Soldano hot rod 50 + op marktplaats, check die eens, is wel wat je zoekt denk ik!

Chris Winsemius
29 juli 2009, 17:38
precies, ik vind die moderne sound in sommige versterkers (Soldano? hij is nieuw, maar klinkt toch wat vintage naar mijn mening) wel vet, maar ben toch meer van de oude bakkies...wat is wel interessant dan?

Ik maak hier weleens Soldano's mee in m'n werkplaats en de SLO100 vind ik echt tof, 'n soort "vintage voiced high gain amp" op NIVO. De HotRods zijn zeker niet verkeerd maar meer "modern" gevoiced imho.

Misschien 'n London City of JCM800 laten pimpen? (NIET als spam bedoeld maar gewoon om opties aan te geven).

Kun je misschien nog wat voorbeelden aangeven van de sounds die je zoekt?

casper innosence
29 juli 2009, 18:23
SOOOO + 1 op Soldano..

Die bakken rocken gewoon. En inderdaad er staat een Hotrod50+ op gitaarnet, dit is een 2 kanaals top met iets minder gain dan de Avenger (die toch meeer dan genoeg heeft), dus die zou ik zeeeker een kans geven.

Neals
29 juli 2009, 22:00
Rivera wellicht? Tis geen oude bak, maar wel wat je zoekt denk ik.

fkoolen
29 juli 2009, 22:06
Kun je misschien nog wat voorbeelden aangeven van de sounds die je zoekt?

om een voorbeeld te geven: ik hou van 'volle' akkoorden ipv alleen e-a-d snaar geneuzel en daarvoor heb ik definitie nodig. Soldano op marktplaats is idd vet, maar zoals aangegeven staat de Avenger hoger op mijn verlanglijst vanwege zijn (naar mijn mening) vettere gain...en die snakeskin he;)

casper innosence
29 juli 2009, 23:09
Ik heb een avenger (100), en wat jij zoekt kwa definitie zit daar zeker wel in. Maar inderdaad geen clean. Maar is dat niet op te lossen met n volume pedaal (je input omlaag draaien ipv boosten voor meer gain)

the feable
29 juli 2009, 23:32
Ik maak hier weleens Soldano's mee in m'n werkplaats en de SLO100 vind ik echt tof, 'n soort "vintage voiced high gain amp" op NIVO. De HotRods zijn zeker niet verkeerd maar meer "modern" gevoiced imho.
Kun je misschien nog wat voorbeelden aangeven van de sounds die je zoekt?

Ik vind de HR juist veel meer vintage klinken dan de SLO. Ze zijn iets smeriger en minder strak. Ook is het clean van een SLO veel mooier dan dat van een HR. Maargoed dat is dan weer mijn mening!
Geweldige amps die Soldano's!
@ Topic starter: Ik zou een afweging maken hoe vaak je clean gebruikt en hoe belangrijk je het vind dat het goed is. Als je 90% dist speelt is het de afweging waard om toch met de volume knop te spelen (sorry ;)) . Als je clean ook erg belangrijk vind zou je voor een Soldano HR kunnen gaan. Erg vette bakken ook!

Bedenk wel: Soldano = Soldano ( oftwel die sound krijg je niet makkelijk uit een andere amp)

fkoolen
30 juli 2009, 01:37
Bedenk wel: Soldano = Soldano ( oftwel die sound krijg je niet makkelijk uit een andere amp)

is dat zo? Want dan kan ik beter het topic sluiten en gaan werken en sparen:P natuurlijk heeft een amp van dergelijke kwaliteit zijn eigen signatuur in zijn sound, maar er moet toch wel iets vergelijkbaars zijn?
zat trouwens rond te kijken op het net en kwam ook nog een framus dragon tegen...nu weet ik helemaal niet of die amp mijn wensen zal kunnen vervullen, maar voor de prijs (1250, incl. cab) wil ik sowieso eens gaan kijken! Iemand ervaringen met de Dragon?

iWishmaster
30 juli 2009, 08:05
'tis al vaker gezegd, maar toch nog een keer. Rivera. Schitterend clean, geweldige crunch, maar je moet je moet er van houden; redelijk specifiek geluid met veel mids. Niet zo strak als de Avenger ook, behalve misschien die nieuwere knuckleheads (120W), die ken ik niet ...

Humedo
30 juli 2009, 08:26
om een voorbeeld te geven: ik hou van 'volle' akkoorden ipv alleen e-a-d snaar geneuzel en daarvoor heb ik definitie nodig. Soldano op marktplaats is idd vet, maar zoals aangegeven staat de Avenger hoger op mijn verlanglijst vanwege zijn (naar mijn mening) vettere gain...en die snakeskin he;)Een HotRod 50+ gaat ook niet clean tenzij je met volume op de gitaar of pedaal gaat werken. Snakeskin bekleding kan je op elke Soldano krijgen, mijn HotRod heeft die ook.

Toen ik destijds mijn HotRod kocht heb ik em getest naast een SLO. In de scheurkanalen van beiden zit echt maar heel weinig verschil, ook in kleur. Ook ik vind een HotRod ietsje meer vintage klinken dan een SLO. Volgens Soldano zijn deze kanalen dan ook identiek. De trafo's van een SLO zijn van hogere kwaliteit, maar die in de HotRod zijn ook behoorlijk goed. In ieder geval vond ik het de meerprijs van de SLO, meer dan 1000 euri, niet waard. Maar voor mij was het echte cleane kanaal dan ook niet zo belangrijk.

MSNL
30 juli 2009, 10:23
Heeft die Avenger ook een effectloop?
Zo ja, dan zou je misschien ook een pre-ampje kunnen gebruiken en aansluiten op de return van de Avenger.
Je hebt bijv de Reussenzehn blackface: een klein buizen preampje. (http://www.reussenzehn.de/)

iWishmaster
30 juli 2009, 10:29
Heeft die Avenger ook een effectloop?
Zo ja, dan zou je misschien ook een pre-ampje kunnen gebruiken en aansluiten op de return van de Avenger.
Je hebt bijv de Reussenzehn blackface: een klein buizen preampje. (http://www.reussenzehn.de/)

Nee, geen FX-loop. Avenger is compleet uitgekleed wat dat betreft.

the feable
30 juli 2009, 10:39
Een HotRod 50+ gaat ook niet clean tenzij je met volume op de gitaar of pedaal gaat werken. Snakeskin bekleding kan je op elke Soldano krijgen, mijn HotRod heeft die ook.

Toen ik destijds mijn HotRod kocht heb ik em getest naast een SLO. In de scheurkanalen van beiden zit echt maar heel weinig verschil, ook in kleur. Ook ik vind een HotRod ietsje meer vintage klinken dan een SLO. Volgens Soldano zijn deze kanalen dan ook identiek. De trafo's van een SLO zijn van hogere kwaliteit, maar die in de HotRod zijn ook behoorlijk goed. In ieder geval vond ik het de meerprijs van de SLO, meer dan 1000 euri, niet waard. Maar voor mij was het echte cleane kanaal dan ook niet zo belangrijk.


Als je de pre-amp level van een HR laag houdt ( 2 ofzo) is ie wel redelijk clean, verwacht geen twin reverb, maar bruikbaar clean. Sowieso is in de mix een klein randje altijd wel fijn hoor. Tenminste dat vind ik.

caliban
30 juli 2009, 11:16
is dat zo? Want dan kan ik beter het topic sluiten en gaan werken en sparen:P natuurlijk heeft een amp van dergelijke kwaliteit zijn eigen signatuur in zijn sound, maar er moet toch wel iets vergelijkbaars zijn?
zat trouwens rond te kijken op het net en kwam ook nog een framus dragon tegen...nu weet ik helemaal niet of die amp mijn wensen zal kunnen vervullen, maar voor de prijs (1250, incl. cab) wil ik sowieso eens gaan kijken! Iemand ervaringen met de Dragon?

Zelf nooit de kans gehad om over een framus dragon of cobra te spelen, maar de meeste clipjes die ik ervan hoor vind ik geweldig klinken, en ik heb wat inspiratie voor een zelfbouw preamp gehaald uit de leadkanalen van de dragon en cobra (de cobra heeft enkele snufjes extra, de cleankanalen zijn verschillend, maar voor de rest lijken ze heel erg op elkaar).
Als ik de keuze heb tussen een soldano en framus dragon/cobra zou ik sowieso voor de framus gaan. De framus gaat sowieso een beetje moderner klinken, maar dat vind ik net goed. En je hebt drie kanalen waarvan het eerste grotendeels gescheiden is van kanaal 2 en 3.

Chiel
30 juli 2009, 11:58
Probeer eens een Hook! Het zal je verbazen, maar het clean is sowieso helemaal dik in orde. Heb zelf ook een Bassman 50 en met de EQ op de Hook bypassed is het daar zeker mee te vergelijken.
Ik speel RATM in drop-D op het 2de kanaal op een Strat... over definitie gesproken! 3de kanaal gaat voor mij iets te ver, maar is voor jou uitstekend bruikbaar. Soldano/CAE sounds krijg ik er best wel uit zonder al te veel moeite. D'r staat er eentje op Gitaarmarkt die je wel voor 2000 kunt scoren denk ik.

jasses
30 juli 2009, 14:40
ik ben ondertussen toch al een paar jaar een gelukkig framus dragon gebruiker. Indertijd voor 2000 euro samen met de 4x12 (rechte) nieuw gekocht in musicstore (ik neem aan dat de prijs die jij hebt gezien 2dehands is, of hoop dat toch op zn minst...). Het was de combinatie clean en crunch-kanaal die het 'm deed, vind ik beiden zeer goed. Aan het leadkannaal heb ik eigenlijk geen nood.
Of ie geschikt is voor jou is altijd zo'n moeilijke vraag, maar hij is het testen meer dan waard. We spelen met de band toch ook behoorlijk stevige rock, en dat doet die perfect. Ik vind mijn geluid zeer gedefinieerd, maar ik hou meestal de bas en de gain relatief laag en gebruik 90% van de tijd het crunchkanaal. In combinatie met mijn telesonic geeft dat niet echt een vol geluid, maar wel exact wat ik zoek en zeer goed door de mix snijdend. De andere gitarist doet het met een 72 thinline over een brunetti, en hij zorgt vooral voor een goed geluidsdeken met veel bas en gain (als het moet kan de framus dit ook wel denk ik, het is gewoon niet zo mijn stijl). We vullen elkaar eigenlijk heel mooi aan vind ik, een leuke combinatie van twee heel verschillende gitaargeluiden in 1 band.
En clean, hoewel ik het zeer mooi vind, kan ik weinig van de bruikbaarheid zeggen, gezien ik eigenlijk nooit clean speel. Ik gebruik het wel als basis voor wat drivepedaaltjes als ik een ander type scheur beter passen vind. Wat trouwens best wel een handig speeltje is, is die dubbele mastervolume. Nooit gedacht toen ik ‘m kocht dat ik dat zo vaak ging gebruiken.

Dit alles om te zeggen: probeer ‘m eens, voor 1250 is dat wel de moeite.

caliban
30 juli 2009, 17:54
ik ben ondertussen toch al een paar jaar een gelukkig framus dragon gebruiker. Indertijd voor 2000 euro samen met de 4x12 (rechte) nieuw gekocht in musicstore (ik neem aan dat de prijs die jij hebt gezien 2dehands is, of hoop dat toch op zn minst...). Het was de combinatie clean en crunch-kanaal die het 'm deed, vind ik beiden zeer goed. Aan het leadkannaal heb ik eigenlijk geen nood.
Of ie geschikt is voor jou is altijd zo'n moeilijke vraag, maar hij is het testen meer dan waard. We spelen met de band toch ook behoorlijk stevige rock, en dat doet die perfect. Ik vind mijn geluid zeer gedefinieerd, maar ik hou meestal de bas en de gain relatief laag en gebruik 90% van de tijd het crunchkanaal. In combinatie met mijn telesonic geeft dat niet echt een vol geluid, maar wel exact wat ik zoek en zeer goed door de mix snijdend. De andere gitarist doet het met een 72 thinline over een brunetti, en hij zorgt vooral voor een goed geluidsdeken met veel bas en gain (als het moet kan de framus dit ook wel denk ik, het is gewoon niet zo mijn stijl). We vullen elkaar eigenlijk heel mooi aan vind ik, een leuke combinatie van twee heel verschillende gitaargeluiden in 1 band.
En clean, hoewel ik het zeer mooi vind, kan ik weinig van de bruikbaarheid zeggen, gezien ik eigenlijk nooit clean speel. Ik gebruik het wel als basis voor wat drivepedaaltjes als ik een ander type scheur beter passen vind. Wat trouwens best wel een handig speeltje is, is die dubbele mastervolume. Nooit gedacht toen ik ‘m kocht dat ik dat zo vaak ging gebruiken.

Dit alles om te zeggen: probeer ‘m eens, voor 1250 is dat wel de moeite.

Hey Jasses,
Heb je toevallig interesse om naar onze shootout te komen? Hier staat alle uitleg
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124964
Ik zou er heel graag nog een Framus bij hebben. Ik zie dat je van Leuven afkomstig bent, ik zit daar op kot en kan normaal vervoer regelen, dus als je mee zou willen, kan je mee rijden in principe.

jasses
3 augustus 2009, 10:10
Klinkt zeker boeiend! Maar ik durf nog niets beloven, september zit al behoorlijk volgeboekt... ik zal vanavond de agenda eens raadplegen, dan weet ik morgen wel wat meer te zeggen

caliban
3 augustus 2009, 11:24
Klinkt zeker boeiend! Maar ik durf nog niets beloven, september zit al behoorlijk volgeboekt... ik zal vanavond de agenda eens raadplegen, dan weet ik morgen wel wat meer te zeggen

Ik heb het ook al aan fkoolen gevraagd, dus stel dat jij niet kan, hoop ik dat hij wel kan en omgekeerd. En als jullie beide kunnen ook goed natuurlijk, wel afspreken wie er dan als bezoeker komt, dan moet er iemand niet sleuren.