PDA

View Full Version : Fender strat '57 Reissue...



groovieguitarguus
29 juli 2009, 15:12
Uiteraard is er al heeeel veel geschreven her en der.
Misschien wat lui van mijn kant maar toch wat vragen.

Iemand wil deze gitaar inruilen op een andere gitaar die ik te koop heb staan.
Op zich ben ik wel geïnteresseerd. Ik heb nog geen 'echter' Fender in mijn collectie... en heb al best wel wat last van 'Gas' op een stratje.
Is in zeer nette staat...

- Wat is ongeveer de (verkoop) waarde? 1200,-?
- Klinkt de maple neck niet erg fel, of juist een zeer goede respons van de tone?
- Klinken de pick-ups 'vol' of meer 'iel'.

Ik hoor het graag... alvast weer dank....

E-J
29 juli 2009, 15:20
Hoi,

Ik heb zelf een Japanse '57 reissue gehad en een aantal keren het genoegen gehad om op een Amerikaanse te spelen. De verschillen vond ik erg klein overigens!

Het zijn prachtige, licht gewicht gitaren. Echt top dingen! Het is wel wat je noemt een 'surfgitaar', het klinkt heel helder en vrij dun... ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de Fender '57/'62 pickups die erin zitten, een setje '69 klinkt al een stuk warmer en dikker... het is een lekker levendige gitaar, de maple toets geeft je wat extra hoog maar het wordt zeker niet te fel... dat ligt meer aan je eigen spel. Afijn uiteindelijk is het natuurlijk allemaal smaak. Maar het zijn fantastische gitaren, dat zeker. Tweedehands gaan ze geloof ik voor ongeveer 1100-1200 euro.

Hendriks
29 juli 2009, 15:21
Klinkt warm , met iets meer mid/treble dan RW , zeker niet iel. Verkoopprijs ligt aan de staat . Die van mij staat ook te koop , die mag weg voor niet minder dan 950 en die is perfect , als ik de originele tweedcase erbij had zou er €100 bijkomen.
Tweedehands prijzen staan op dit moment behoorlijk onder druk, dus de ideale tijd om een AVRI te scoren. De AVRI is nieuw iets van €650 duurder dan een USA standaard die gaan 2dehands voor €700-800 ,dus reken maar uit.

Hendriks
29 juli 2009, 15:24
Hoi,

Ik heb zelf een Japanse '57 reissue gehad en een aantal keren het genoegen gehad om op een Amerikaanse te spelen. De verschillen vond ik erg klein overigens!

Het zijn prachtige, licht gewicht gitaren. Echt top dingen! Het is wel wat je noemt een 'surfgitaar', het klinkt heel helder en vrij dun... ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de Fender '57/'62 pickups die erin zitten, een setje '69 klinkt al een stuk warmer en dikker... het is een lekker levendige gitaar, de maple toets geeft je wat extra hoog maar het wordt zeker niet te fel... dat ligt meer aan je eigen spel. Afijn uiteindelijk is het natuurlijk allemaal smaak. Maar het zijn fantastische gitaren, dat zeker. Tweedehands gaan ze geloof ik voor ongeveer 1100-1200 euro.

Ik heb beide (MIJ en MIA) gehad en de verschillen zijn er wel degelijk , de MIJ blijft wel een aanrader zeker voor het geld.

heavy-metal-thunder
29 juli 2009, 16:02
ik heb ooit een 57ri gehad. Was een hele lichte gitaar, leek een speelgoedgitaartje, maar had heel veel body. Ik vond het een goede gitaar, maar was niet weg van de neck- en toets-profiel, maar ik speelde in die tijd enkel op een Les Paul met dunne sixties neck en hoge frets.

1200 euro lijkt me nauwelijks haalbaar (hier in België). Heeft een tijdje terug lang een zwarte op ebay gestaan à 800. Dat is wel weinig, maar ebay.be is niet zo populair. Maar ik denk dat 1000 toch echt wel de max is. Check maar wat ze nieuw gaan (vb. in Duitsland of Engeland).

barno
29 juli 2009, 16:28
57 ri, heb een usa van 85
Het zijn geweldige gitaren, sound like a real strat should sound, zeker niet iel, 0.11 snaren derop en in een bassman pluggen: dynamite roots sound

Pepe
29 juli 2009, 16:29
De reissues van voor '88 en van daarna zijn twee verschillende gitaren. De oude zijn super klinkende gitaren met dunne necken, de latere r.i.'s spelen wat beter maar de goeie bouwers druppelden langzaam naar de CS en dat verschil merk je. De pickups zijn sinds begin 2000 veranderd, het correcte historisch draad itt de oude maar het klinkt iets dunner.

Itt de japanners maken de amerikanen geen onderscheid tussen de '57 en de '62 modellen behalve het fretboard, sloppy amerikanen. Een '62 gitaar zou bluesy moeten klinken maar de pickups klinken surfy. Dun is goed als het ook shimmery en belltone zegt en de brug pickup niet scherp is, een euvel waar veel opgepompte boutique pickups last van hebben maar de grote boesdoener is het bodyhout zelf. Per exemplaar uitproberen, er zitten sickys tussen.

Hey Barno, '85 is bijzonder. Waarschijnlijk de enige Fender met dat jaartal :)

Quink
29 juli 2009, 16:54
- Wat is ongeveer de (verkoop) waarde? 1200,-?

Zoals als gezegd in dit topic, 1000,- is wel ongeveer de grens. Een oudere wellicht een tikje meer, een jongere wat minder. Maar 1200 is te veel. Tenzij je heeel veel mazzel hebt. ;)

Pepe
29 juli 2009, 17:01
Ja, voor een nieuwe is alles onder de 1000 een goeie deal naar gelang staat. Voor een fullerton reissue zijn de prijzen anders, het besef is nog niet in Nederland doorgedrongen maar het zijn de nieuwe classics, bedragen van boven de 5000 zijn geen uitzondering in de states.

marc_o
29 juli 2009, 17:08
Ik heb mijn USA RI '62+tweed case voor veel minder dan € 1000,- op de kop getikt, kwestie van zoeken.

heavy-metal-thunder
29 juli 2009, 17:43
Hoi,

Ik heb zelf een Japanse '57 reissue gehad en een aantal keren het genoegen gehad om op een Amerikaanse te spelen. De verschillen vond ik erg klein overigens!

Het zijn prachtige, licht gewicht gitaren. Echt top dingen! Het is wel wat je noemt een 'surfgitaar', het klinkt heel helder en vrij dun... ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de Fender '57/'62 pickups die erin zitten, een setje '69 klinkt al een stuk warmer en dikker... het is een lekker levendige gitaar, de maple toets geeft je wat extra hoog maar het wordt zeker niet te fel... dat ligt meer aan je eigen spel. Afijn uiteindelijk is het natuurlijk allemaal smaak. Maar het zijn fantastische gitaren, dat zeker. Tweedehands gaan ze geloof ik voor ongeveer 1100-1200 euro.

Mijn makker heeft een Japanse 62 ri en hebben ze ooit vergeleken met mijn custom shop 69, met de '69 pu's. De Japanse klonk merkelijk luider en voller. Denk dat veel te maken heeft met het hout en de toets. De '69 is maple toets.

heavy-metal-thunder
29 juli 2009, 17:46
De reissues van voor '88 en van daarna zijn twee verschillende gitaren. De oude zijn super klinkende gitaren met dunne necken, de latere r.i.'s spelen wat beter maar de goeie bouwers druppelden langzaam naar de CS en dat verschil merk je. De pickups zijn sinds begin 2000 veranderd, het correcte historisch draad itt de oude maar het klinkt iets dunner.

Itt de japanners maken de amerikanen geen onderscheid tussen de '57 en de '62 modellen behalve het fretboard, sloppy amerikanen. Een '62 gitaar zou bluesy moeten klinken maar de pickups klinken surfy. Dun is goed als het ook shimmery en belltone zegt en de brug pickup niet scherp is, een euvel waar veel opgepompte boutique pickups last van hebben maar de grote boesdoener is het bodyhout zelf. Per exemplaar uitproberen, er zitten sickys tussen.

Hey Barno, '85 is bijzonder. Waarschijnlijk de enige Fender met dat jaartal :)

Mijn 57 ri (Am) was van 86 of 87. Mijn 62ri (am) was nog wel wat voller van klank (was van 86 of 87). Ik heb wel de indruk dat de huidige 62 ri's vrij stabiel van kwaliteit/klank zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze beter zijn dan de oude!

Badman
30 juli 2009, 11:42
Mijn 1957 RI is de beste Stratocaster op gebied van bespeelbaarheid die ik heb. Prachtige, snelle nek en lekker in de hand. Zo moet dat zijn :)

Het nadeel is dat hij wel behoorlijk 'schel' kan klinken, iets te helder soms naar m'n zin en dat zeker op de PU van de brug. Als ik iemand wil folteren weet ik wat te doen :p

barno
30 juli 2009, 13:07
Hey Barno, '85 is bijzonder. Waarschijnlijk de enige Fender met dat jaartal :)

shit, weer iets fout gezegd blijkbaar, kan ook 86 zijn, ik herinner me dat vaguely van de verkoper, ook zo'n fenderobsédé als jij :)
Hij zei iets van dat deze behoorde tot de vroege usa Ri's toen de amerikanen beseft hadden hoe goed de jappen hun werk deden.
mss vergis ik me omdat ik een jap strat heb van 85 (daar benik wel zeker van): ook geweldig ding.

Teach me: wat was er in 85 loos bij Fender?

Pepe
30 juli 2009, 14:24
De gehele Fender produktie is dat jaar voor rekening gekomen van Fender Japan wegens geen fabriek in de USA.

Mijn obsessies wisselen zich af, ik heb net een rondje Es gehad...

Rick L
4 augustus 2009, 00:05
Ik heb een Japanse '57 ri. Ikzelf vind het een topding (natuurlijk). Vrij veel sustain. Amerikaanse prijzen varieeren van 900 tot ~1200 dacht ik.
De V hals moet je wel liggen! :hippie:

amo
12 november 2009, 15:40
Ik heb zelfs en 82 ri 57' en vind het een echte goede guitaar. Klinkt geweldig en heeft een zeer groote waarde. Ma tja, die zijn best wel zeldzaam...

Sinner1980
12 november 2009, 17:53
Ik heb mijn USA RI '62+tweed case voor veel minder dan € 1000,- op de kop getikt, kwestie van zoeken.

En ik die van mij voor €1200,- verkocht,was echt gloedje nieuw trouwens dus mocht ook wel. Je koopt ze nu nieuw voor 1250 in Engeland trouwens

guitarkid
12 november 2009, 18:51
De gehele Fender produktie is dat jaar voor rekening gekomen van Fender Japan wegens geen fabriek in de USA.


De USRI's zijn toch een aantal jaren zelfs uit produktie geweest? Ik dacht tussen 85 en 88 of zoiets, maar weet dat niet zeker. Ik heb een 89-er '62 USRI en dat is echt een plaatje qua spelen en sound. Ik heb het hier al eerder genoemd: jammer dat hij Candy Apple Red is i.p.v. Olympic White, maar dat neem ik graag voor lief!

Gr. C.

livepulse
12 november 2009, 19:36
Wat is er mis met Candy Apple Red??? :mad:

http://farm3.static.flickr.com/2666/4021158917_9292d4750f.jpg

Mijne is een '90 USA RI...

De reissues zijn zo'n beetje de beste gitaren uit de regular Fender-lijn imo. Daar kan je je echt geen buil aan vallen! Kopen zou ik zeggen!!!

Sinner1980
12 november 2009, 19:37
Wat is er mis met Candy Apple Red??? :mad:

http://farm3.static.flickr.com/2666/4021158917_9292d4750f.jpg

Mijne is een '90 USA RI...

De reissues zijn zo'n beetje de beste gitaren uit de regular Fender-lijn imo. Daar kan je je echt geen buil aan vallen! Kopen zou ik zeggen!!!

Helemaal niks man,vet zelfs!
Krijg die van mij ergens volgende week:strat:

livepulse
12 november 2009, 19:38
:seriousf::seriousf:

:rockon::rockon:

Wachten is moeilijk... gefeli!

benwave
12 november 2009, 19:46
Ik heb er laatst een verkocht voor 775 euro, gitaar was uit 1994 en in een prima onbeschadigde staat.

guitarkid
12 november 2009, 19:51
Wat is er mis met Candy Apple Red??? :mad:


Beetje OT misschien, maar het is niet mijn favoriete kleur. Dat is dus Olympic White voor een Strat. Maar ik ruil 'm er niet voor, want het is een wereldgitaar. Die van jou ziet er overigens wel erg lekker uit !!!
En ja, gewoon zo'n 57 RI kopen, de USRI's zijn erg goed, ben ik met je eens.

Gr. C.

AJ95
12 november 2009, 20:08
wat ik in het topic nog niet ben tegengekomen is het feit dat die 57 RI toets een 7.25 radius heeft?? dat is echt een kleine radius, dat in combinatie met de dunne frets en smalle hals was voor mij een reden om m te verkopen.

Kon er met mijn grote handen maar matig op overweg......
Ook opdrukken in de hogere regionen is aan apart verhaal :-)

die 62 RI heeft volgens mij al een 9.50 radius of ?? iemand?

Sinner1980
12 november 2009, 20:11
[QUOTE=AJ95;2198283]wat ik in het topic nog niet ben tegengekomen is het feit dat die 57 RI toets een 7.25 radius heeft?? dat is echt een kleine radius, dat in combinatie met de dunne frets en smalle hals was voor mij een reden om m te verkopen.

Kon er met mijn grote handen maar matig op overweg......
Ook opdrukken in de hogere regionen is aan apart verhaal :-)


Vandaar dat ik ook een vintage hot rod heb besteld,best of both worlds dude.
Ik had een beste nasmaak van die (wel vreselijk mooie)AVRI '62 omdat ik er niet echt mee uit de voeten kon. Ik dacht; geen strat meer voor mij...totdat ik door een malle ruil een American Standard kreeg...een paar weken later vloog mn les paul de deur uit en nu is die hot rod onderweg..en misschien een Ibanez...

Tokaifan
12 november 2009, 22:30
Ik zeg koop een Haar.

Sinner1980
12 november 2009, 22:37
Ik zeg: koop een Fender

The original dude!:strat:

Sinner1980
12 november 2009, 22:38
Wat is er mis met Candy Apple Red??? :mad:

http://farm3.static.flickr.com/2666/4021158917_9292d4750f.jpg

Mijne is een '90 USA RI...

De reissues zijn zo'n beetje de beste gitaren uit de regular Fender-lijn imo. Daar kan je je echt geen buil aan vallen! Kopen zou ik zeggen!!!

Wat heb je er trouwens voor pups inzitten,Dimarzio's?

humbucker
13 november 2009, 09:18
wat ik in het topic nog niet ben tegengekomen is het feit dat die 57 RI toets een 7.25 radius heeft?? dat is echt een kleine radius, dat in combinatie met de dunne frets en smalle hals was voor mij een reden om m te verkopen.

Kon er met mijn grote handen maar matig op overweg......
Ook opdrukken in de hogere regionen is aan apart verhaal :-)

die 62 RI heeft volgens mij al een 9.50 radius of ?? iemand?

Nee, das ook 7 en een kwart. Speelt heerlijk imo!

synapse
13 november 2009, 15:57
[QUOTE=AJ95;2198283]wat ik in het topic nog niet ben tegengekomen is het feit dat die 57 RI toets een 7.25 radius heeft?? dat is echt een kleine radius, dat in combinatie met de dunne frets en smalle hals was voor mij een reden om m te verkopen.

Kon er met mijn grote handen maar matig op overweg......
Ook opdrukken in de hogere regionen is aan apart verhaal :-) QUOTE]

Ik heb een AVRI '57 waar ik in het begin ook erg aan moest wennen. Ik dacht al dat ik een miskoop had gedaan, maar gaande weg ben ik er na ongeveer 3 maanden aan gewend geraakt en speel er met heel veel plezier op, naast mijn Les Paul 56 RI, die een héél dikke hals met platte toets heeft.

Op dit moment geef ik de voorkeur aan mijn Strat boven mijn tele met minder ronde toets.
Ik kan je, ook al moet je er aan wennen, de AVRI '57 van harte aanbevelen, speelt en klinkt super!

Sinner1980
13 november 2009, 16:45
[QUOTE=AJ95;2198283]wat ik in het topic nog niet ben tegengekomen is het feit dat die 57 RI toets een 7.25 radius heeft?? dat is echt een kleine radius, dat in combinatie met de dunne frets en smalle hals was voor mij een reden om m te verkopen.

Kon er met mijn grote handen maar matig op overweg......
Ook opdrukken in de hogere regionen is aan apart verhaal :-) QUOTE]

Ik heb een AVRI '57 waar ik in het begin ook erg aan moest wennen. Ik dacht al dat ik een miskoop had gedaan, maar gaande weg ben ik er na ongeveer 3 maanden aan gewend geraakt en speel er met heel veel plezier op, naast mijn Les Paul 56 RI, die een héél dikke hals met platte toets heeft.

Op dit moment geef ik de voorkeur aan mijn Strat boven mijn tele met minder ronde toets.
Ik kan je, ook al moet je er aan wennen, de AVRI '57 van harte aanbevelen, speelt en klinkt super!

Je zal het idd vast tijd moeten gunnen...ik ben meer van de 'instant love' maar dat is natuurlijk individueel,gewoon proberen die hap,das de enige manier:ok: