PDA

View Full Version : voor- nadelen serieel of parallel effecten



Ibanez44
29 juli 2009, 12:32
Binnenkort gaat mijn gt6 de deur uit en komt er een G system. Ondanks dat een gitarist altijd zoekt naar het juiste geluid hoop ik hierbij het paradepaard in huis te hebben. Echter heb ik één vraag. Wat zijn nu de voor- en nadelen van serieel of parallel schakeling van je effecten. Dat bij parallel schakeling het droge geluid meer of minder kan worden bijgevoegd begrijp ik maar je leest meer na- al voordelen over seriele schakeling. Als serieel werkelijk slechter zou zijn waarom zijn er dan (grote) merken die alleen zo'n seriele effectloop hebben?

iWishmaster
29 juli 2009, 12:38
Veel pedalen heb een mix of depth knop waarmee je ook kunt mixen, vandaar dat een seriële loop vaak voldoet. Paralelle loops zijn wat ingewikkelder / duurder (buffer, extra buisje nodig etc.).

Als je doelt op het parallel schakelen van 2 effectendoosjes: wanneer je bijvoorbeeld een reverb achter een delay zet (of wat het nou andersom?), krijg je een extra dosis galm over je delays heen. Dat is nogal een extreem effect vaak teveel van het goede. Wanneer je de 2 parallel zet is dat probleem opgelost.

Ibanez44
29 juli 2009, 13:13
Ik heb nu mijn gt6 in seriele effectloop van mijn Koch Studiotone zitten. Dat bevalt best goed. Dat wil ik straks ook gaan doen met de G System. Maar zoals ik al aangaf hoor je niet altijd goede dingen over de seriele effectloop, tonesuck bijvoorbeeld.

iWishmaster
29 juli 2009, 13:45
Ow tonesuck ... Dat probleem hou je altijd. Het voordeel van paralelle loops is dat je je originele signaal (zonder tonesuck) erbij mixed. De enige manier om die tonesuck te verminderen is goed EQ'en op je G-System ter compensatie. Kwestie van experimenteren. Waarschijnlijk voelen veel amp-bouwers zich niet zo aangesproken door het feit dat FX-bouwers pedalen met tonesuck maken?

MSNL
30 juli 2009, 10:09
Een parallele effectloop in een buizenversterker is meer electronica in het circuit. In vergelijking met een seriele loop dikwijls ook een extra buis. Het is dus gewoon duurder een parallele loop in een versterker te bouwen dan een seriele loop.
In de meeste versterkers is de seriele effectloop niet veel meer dan het onderbreken van de signaalketen tussen voor- en eindversterker.
Waarom sommige versterkerbouwers hun hele mooie en goede versterkers soms voorzien van een waardeloze effectloop (zoals bijv Soldano SLO100) snap ik niet.
Ik gebruik eigenlijk altijd een line mixer (zoals bijv Suhr minimix) om mijn (digitale) effecten parallel aan het directe signaal toe te voegen en zo de tonesuck tot een minimum beperken.

Ik ben benieuwd hoe je de G System vindt klinken in vergelijking met de GT6
Ik zou de G System ook parallel gebruiken, dus met een mixer in de seriele loop van de Koch

Ibanez44
30 juli 2009, 20:56
Dat is wel interessant zo'n mixer ertussen. Als dat je geluid zoveel beter maakt is het dat meer dan waard. Kun je me misschien vertellen hoe ik die in de keten plaats? Ennu enig idee hoe duur die apparaten zijn?

MSNL
31 juli 2009, 11:14
Bijv Suhr minimix ($250) http://www.suhrguitars.com/tonetools.aspx#minimix
Of CAE Line mixers of DMC System mix (plus)

Hoe sluit je die aan? bijv bij Minimix sluit je de send van de versterker aan op de input van de minimix. De output van de minimix gaat naar de return van de versterker. Je effectunit sluit je aan op de effect send/return van de minimix

vinni
31 juli 2009, 21:33
Een ander leuk mixertje waar ik benieuwd naar ben is de nieuwe Lehle parallel mixer.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41y7QpUANoL._SL500_AA280_.jpg
Je hebt ook nog een uitvoerig met on/off switch

Vinni

Nitefly7
8 augustus 2009, 13:19
Ik heb nu mijn gt6 in seriele effectloop van mijn Koch Studiotone zitten. Dat bevalt best goed. Dat wil ik straks ook gaan doen met de G System. Maar zoals ik al aangaf hoor je niet altijd goede dingen over de seriele effectloop, tonesuck bijvoorbeeld.

serieel/parallel is een eeuwig probleem bij effecten..
ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar met serieel/parallel moet je wel uitkijken als je fx gebruikt die je 'dry' geluid willen verstoppen:
als je een delay of chorus hebt, kun je het effectsignaal (parallel) bij je droge geluid 'mengen'.. hierdoor krijg je dat rijke geluid.. (mix = 0-100%)

bij een tremolo of compressor, jaag je je hele signaal door het fx-pad en is het niet handig om het er 'bij te mixen' (mix is in principe ALTIJD 100%); anders zou je geen stotterende tremolo hebben, en een gecompressd (?) signaal met je droge signaal erbij..

het 'meest transparant' is een combinatie van een analoog pad (suhr minimix, of een Rocktron Replifex/Intellifex als processor), of een parallele mixer met een 'kill dry' functie (die haalt je droge signaal weg, maar laat wel nog een 'stotter tremolo' toe...)
de Suhr minimix2 heeft volgens mij zo'n mogelijkheid..

m.b.t. Tonesuck hoor ik over de G-system meer 'problemen' dan over z'n 19" broertje de G-force.
met de opkomst van de G-sys zou je toch kunnen kijken naar de combinatie G-Force + MIDI-controller (zou je zelfs je GT-6 voor kunnen gebruiken, heb je meteen een leuke pre-amp multi-effect..), ipv de G-sys als all-in-1..

als summum voor effect-walhalla, zou ik gaan voor een combinatie van een pedalenswitcher met losse pedaaltjes, en een goede modulatie/delay/reverb-unit in de loop (rocktron replifex/intellifex, G-force en/of Lexicon MPX-1), met een parallele mixer..

vinni
8 augustus 2009, 14:47
als summum voor effect-walhalla, zou ik gaan voor een combinatie van een pedalenswitcher met losse pedaaltjes, en een goede modulatie/delay/reverb-unit in de loop (rocktron replifex/intellifex, G-force en/of Lexicon MPX-1), met een parallele mixer..

Denk toch wel dat het summum voor post preamp effects de Axe-FX is of the Eclipse.

En inderdaad een pedalenswitcher voor de preamp. Zo doe ik het ook.
Overigens ken ik maar weinig gitaristen met een tremolo of comp in de FX-loop. Of het moet een comp zijn op het gitaarkanaal op een mengtafel.

Vinni

Nitefly7
8 augustus 2009, 15:15
Denk toch wel dat het summum voor post preamp effects de Axe-FX is of the Eclipse.

En inderdaad een pedalenswitcher voor de preamp. Zo doe ik het ook.
Overigens ken ik maar weinig gitaristen met een tremolo of comp in de FX-loop. Of het moet een comp zijn op het gitaarkanaal op een mengtafel.

Vinni

Eclipse kan ook natuurlijk, maar met 'summum' bedoelde ik een ding dat ik nog bij mezelf kon verantwoorden als 'zinnige uitgave' voor mijn beurs/wensen/eisen...

tremolo/comp verhaal sloeg niet meteen op fx-loop gebruik, maar nut/nadeel van serieel/parallel..
comp kan fx-loop zijn, als je geen pre-amp pad hebt..
en sommige mensen sluiten hun G-force gewoon aan in de loop, en gebruiken de trem daar..
(een Fender amp-trem, zit die dan niet eigenlijk ook 'achter' de preamp..?)

WillBX
11 augustus 2009, 22:09
Ik snap het nog niet helemaal: ik heb een paralelle loop (bogner alchemist). En ik wil bijvoorbeeld een tremolo of phaser in de loop (maar dan wel in serie, ik wil het er niet "bijmengen"). Hoe moet dit dan/?

MSNL
11 augustus 2009, 22:13
bij een parallelle loop moet je de mix op 100% zetten om alleen het effect-signaal te horen.

WillBX
11 augustus 2009, 22:27
Ja, dat dacht ik ook altijd, maar wat blijkt: dit kan dus niet op de bogner. Die heeft een paralelle effectloop met een mix knop. Als je de mixknop op maximaal zet dan mixt hij het effectsignaal erbij. Het originele signaal is echter nog steeds duidelijk te horen: even hard als het effectsignaal.

Dus wederom de vraag: hoe kun je een tremolo/phaser/vibrato in een paralelle fx loop gebruiken zonder dat je het originele signaal hoort? Ik las iets van killdry effecten??

MSNL
11 augustus 2009, 22:47
Hmmm, werkt bij een XTC dus anders als bij een Alchemist. Je mixed het effect signaal bij het droge signaal, maar krijgt dus nooit enkel het effectsignaal alleen.
Dan gaat het niet lukken met jouw bogner.

Een effect met killdry heeft alleen nut als je het effect signaal bij je droge signaal wilt mixen. Als je geen kill dry hebt, dan mix je ook het 'droge' signaal wat door je effect gaat.
Vooral als je digitale effecten gaat gebruiken met een parallelle loop heb je die killdry echt nodig. Door de AD/DA conversie in een digitaal effectapparaat komt het signaal altijd met een kleine vertraging uit je apparaat.
Als je het 'droge' signaal uit je effect apparaat mixed met het droge signaal uit je versterker, krijg je door die vertraging faseverschillen wat heel beroerd klinkt.
Je moet dan dus zorgen dat je effect alleen het effect signaal 'uitspuugt'.
Dus bijv bij een delaypedaal, hoor je dan alleen de echo's niet het originele signaal.
Die echo's mix je bij het droge effect signaal

De Suhr minimix heeft ook een kill dry, maar die werkt anders.
De minimix gebruik je bij een seriele effectloop om parallel een effectapparaat aan te sluiten. Dus het signaal van je amp gaat helemaal door de minimix en stuurt dit signaal naar je effectprocessor. De output van je effect wordt in de minimix bij het originele signaal gemixed.
Bij sommige effecten wil je alleen effect signaal horen, bijv compressor, whammy-achtige pitchshift effecten. Soms ook tremolo. De kill dry van de minimix zorgt ervoor dat je dan het originele signaal niet hoort, enkel het effectsignaal.
Je hebt dan eigenlijk weer een seriele loop.

Verwarrend?............ Jazeker!

die kill dry van de minimix wordt meestal gebruikt om bij sommige presets een seriele loop te hebben en bij andere presets een parallelle loop (zonder tonesuck)

Ik hoop het duidelijk te hebben geschreven, maar helaas heb je hier met de Alchemist niets aan. TRemolo en Phaser dus voor je versterker gebruiken....

MSNL
11 augustus 2009, 22:49
Wat je zou kunnen overwegen is een modificatie van je versterker.
De effectloop mixed het effectsignaal bij het droge (versterker) signaal.
Volgens mij is het niet zo moeilijk een kill dry schakelaar in t ebouwen in je versterker waarmee je het droge signaal onderbreekt. Op die manier heb je een seriele loop

WillBX
11 augustus 2009, 23:13
Allereerst superbedankt voor alle antwoorden!!

Dat van dat uit fase met digitale efecten heb ik gemerkt. Heb dus een tc electronics nova modulator en daar wordt je niet vrolijk van als je die in een paralelle effectloop zet. Gewoon niet te gebruiken zo. Dat effect heeft dus geen dry/wet knop. Mijn boss gigadelay heeft dat ook niet helaas (heeft wel een effect level knop, maar het originele signaal blijft er altijd bij)

Maar het belangrijkste is voor mij toch die booster of volume pedaal in de loop. Als je die voor de versterker zet, werkt het alleen bij clean geluid. Bij een scheurgeluid wordt het altijd een soort gain regelaar....

In een ander topic...ook over effectloops raden ze mij ook een modificatie aan...ben benieuwd wat dat gaat kosten....maar dat zou voor mij wel de oplossing zijn...

MSNL
12 augustus 2009, 09:56
Een booster kan misschien wel in jouw loop!
Als je de effectlevel van je versterker helemaal opendraait hebt het maximale effect volume wat met jouw versterker mogelijk is.
Als je een booster gebruikt in je loop kun je het totale volume wel opkrikken.

WillBX
12 augustus 2009, 12:01
Ja het kan idd wel, maar is dat niet toch een beetje raar, je mengt dan toch twee signalen bij elkaar. Je hoort niet echt verschil hoor, maar het dubbele geluid klinkt iets dikker, zeg maar. Of wordt dit vaker gedaan??

(Met een digitaal effect (nova modulator) kan het helaas niet....want die heeft 1 ms latency (vertraging) dus dan hoor je duidelijk een uit fase geluid. Maar dat gebruik ik eigenlijk weinig...)

Henri H
23 september 2009, 09:44
Dit is het topic wat ik zocht. :)

Ik gebruikte m'n Replifex tot nu toe altijd serieel, ook omdat m'n JCM 800 geen parallelle loop heeft, maar het heeft ook als voordeel dat ik één bank met patches heb die ik bij alle drie mijn amps kan gebruiken.
Ik gebruik in een paar patches de interne mixer v.d. Replifex voor soloboosts.
Is het mogelijk om de Replifex alsnog parallel te gebruiken of gaan die soloboosts dan niet meer werken?

Ik gebruik trouwens de officiële FX loop van m'n Marshall 6100 niet meer, teveel toonzuig, kreeg het niet goed.
Nu gebruik ik de line out/in als FX loop, gaat prima, maar bij b.v. het phaser effect zou een parallelle loop wel een uitkomst zijn vermoed ik?
Op dit moment is het een beetje een "geknepen" soundje.

Yek1
23 september 2009, 11:37
Dit is het topic wat ik zocht. :)

Ik gebruikte m'n Replifex tot nu toe altijd serieel, ook omdat m'n JCM 800 geen parallelle loop heeft, maar het heeft ook als voordeel dat ik één bank met patches heb die ik bij alle drie mijn amps kan gebruiken.
Ik gebruik in een paar patches de interne mixer v.d. Replifex voor soloboosts.
Is het mogelijk om de Replifex alsnog parallel te gebruiken of gaan die soloboosts dan niet meer werken?

Ik gebruik trouwens de officiële FX loop van m'n Marshall 6100 niet meer, teveel toonzuig, kreeg het niet goed.
Nu gebruik ik de line out/in als FX loop, gaat prima, maar bij b.v. het phaser effect zou een parallelle loop wel een uitkomst zijn vermoed ik?
Op dit moment is het een beetje een "geknepen" soundje.

Ofschoon MSNL (en anderen) het allemaal al hartstikke goed heeft uitgelegd: inderdaad, je soloboosts via de Replifex gaan niet meer werken in een parallele setup.

Er is wel een nogal bewerkelijke oplossing die ik een tijd geleden nog gebruikte. Zet de al eerder genoemde Suhr MiniMix (versie 1 of 2) in je seriele fx-loop. De Suhr (of een andere mixer) biedt de gelegenheid om je fx-app. alsnog parallel aan je geluid toe te voegen. Plaats daarna een schakelbare boost in de loop, zoals de Lumos van Psionic Audio. Dan heb je je je fx in parallel maar je kunt toch je hele signaal blijven boosten.

Een hoop gedoe en niet de moeite waard want de Replifex heeft een prima signaalkwaliteit (zolang je HUSH uitschakelt en alles PRE-HUSH zet).

Een phaser is trouwens - vind ik - bij uitstek een serieel effect ....

Henri H
23 september 2009, 11:44
Thx, dat antwoord hoopte ik eigenlijk een beetje op. ;)
Ik laat 'm lekker serieel dus. De phaser gebruik ik niet veel, soloboosts des te meer. Delay, reverb en chorus klinkt prima zo vind ik.
Een simpele setup heeft ook zo z'n charme.

Yek1
23 september 2009, 12:15
Ik gebruik trouwens de officiële FX loop van m'n Marshall 6100 niet meer, teveel toonzuig, kreeg het niet goed.
Nu gebruik ik de line out/in als FX loop, gaat prima, maar bij b.v. het phaser effect zou een parallelle loop wel een uitkomst zijn vermoed ik?
Op dit moment is het een beetje een "geknepen" soundje.

Via je line-in/out? Kan me voorstellen dat dat het geluid niet ten goede komt, zeker niet als die connecties 'gevoiced' zijn, bv. om te klinken als door een luidspreker.

Anton Simonis van ADESIGN in Den Haag zet voor (geschat) 150 tot 200 euro een uitstekende seriële effects-loop in je amp.

Henri H
23 september 2009, 13:17
Volgens de handleiding v.d. 6100 kunnen de line out/in als een series FX loop gebruikt worden.
Er zit een switch waarmee je deze aan/uit kunt schakelen, als ik deze uit zet hoor ik geen verschil met een "lege" patch. Ideaal dus. :)