PDA

View Full Version : aanslaan



fishie37
29 juli 2009, 11:47
Even ene stom vraagje mischien, hoe hou je je vingers als je aanslaat?
2. Ik heb echt een kuiltje nu in men vingers staan van het naarbeneden duwen van de snaren, is dit normaal want het doet best zeer:p

bedankt

beruk
29 juli 2009, 11:58
Da's heel normaal. Als je dat maar lang genoeg doet, krijg je vanzelf eelt. Dan is het minder pijnlijk.

Bram+
29 juli 2009, 11:59
Aanslaan is hetgeen wat je met je rechter hand doet hè (als je rechtshandig gitaar speelt althans). De meeste klachten komen doorgaans van het fretten met je linkerhand, waardoor er (tijdelijke) 'gleufjes' in je vingers ontstaan dat in het begin inderdaad pijn kan doen. Kwestie van wennen/eelt kweken. Voor je rechterhand geldt eigenlijk hetzelfde. Het kan ook liggen aan (nog) een gebrek aan techniek waardoor je te veel kracht zet, kwestie van oefenen dus.

Misty
29 juli 2009, 12:01
hoi t is geen stomme vraag.
en ik weet niet hoelang je speelt ,
maar hou je vingerstoppen recht, en niet te schuin
en die kuiltjes ,dat word vanzelf eelt
en dan nog, als je speelt komen er *kuiltjes in
maar door dat eelt ,voel je t niet meer
dus spelen spelen en nog eens spelen
en inderdaad ,in het begin doet t behoorlijk zeer
zo zeer dat je niet eens kan spelen
dus je houding aanpassen ,en veel spelen ,dan komt alles goed

maar dit is een tip van een professionele niks kenner :cooler:
dus misschien hebben andere betere tips...........:lp: rock on

fishie37
29 juli 2009, 12:10
Oke bedankt allemaal this nu zo rood dat het echt pijn doet:P
nee mijn rechterhand voel ik niks van, maar hoe hou je je vingers met aanslaan dan?

Bram+
29 juli 2009, 12:17
Wil je nou weten hoe je de vingers van je linkerhand houdt of van je rechterhand houdt? Je moet de vingers van je linkerhand houden zoals Misty al (bijna cryptisch) omschreef: met je vingertoppen recht op de toets, geen geknikte vingers dus waardoor je eigenlijk met het vlakke gedeelte van je eerste kootje fret. Als je met je vingertoppen fret, kun je uiteindelijk ook beter de druk op de snaar doseren waardoor het minder pijn gaat doen.

Jeroensnake
29 juli 2009, 12:29
Je hebt voor de rechterhand (waarmee je aanslaat = de snaar in trilling brengen) verschillende technieken.

Makkelijkste is gewoon een beetje plukken. Vingers licht gebogen en naar naar binnen bewegen alsof je iets vast pakt. Je trekt dan als het goed is je vingers wat naar boven en van de snaren af (na de aanslag). Deze aanslagtechniek noemt men tirando

Een andere techniek is appoyando.
Hierbij hou je je vingers bijna recht en druk (niet trekken!) je juist naar beneden. De gitaar in, als het ware. Je vingertopje zou dan moeten landen op de volgende snaar.

Zie ook http://www.gitaarschool.net/gitaar.htm

fishie37
29 juli 2009, 12:53
bedankt, dus ook dit moet je oefenen?


groetjes

beruk
29 juli 2009, 12:59
Beetje grote foto maar dit is wel wat ik ook doe thuis:
http://cdn-viper.demandvideo.com/media/bc1d2044-367c-4fd9-8825-40db7f074ad8/jpeg/d34927b9-7c67-4c5a-95b0-62d4051812a1_5.jpg

Jeroensnake
29 juli 2009, 14:16
bedankt, dus ook dit moet je oefenen?

Niets moet. Al gebruik je helemaal geen vingers; je hebt altijd nog een duim.

fishie37
29 juli 2009, 16:33
Hoe wil je die duim gebruiken dan?

Bram+
29 juli 2009, 16:37
De duim van je linkerhand kun je gebruiken om de bassnaren te fretten, dan moet je wel lange vingers hebben. De rechterduim wordt vaak/continu gebruikt bij tokkelen. Als je met plectrum speelt kun je alsnog je duim gebruiken voor bepaalde technieken/effecten (bijvoorbeeld harmonics), maar dan ben je alweer een flinke tijd verder.

Jeroensnake
29 juli 2009, 17:03
Hoe wil je die duim gebruiken dan?

Zo bijvoorbeeld ;

http://www.youtube.com/watch?v=IXOrj7QAc8M

fishie37
29 juli 2009, 18:47
nou het gaat dus voor geen meter, kan met moeite een snaar naar beneden drukken, kan dit komen doordat ik te kleine handen heb en de gitaar te groot is?
verder heb ik pijn als de ***** :p dus kan geen akkoord meer zetten en probeerde net "het is een nacht" te tokkelen maar dat leek ook nergens op, heel vreemd dus.
Zou het mischien helpen om ene kleinere gitaar te kopen?
leen deze namelijk nu en denk dat de problemen vooral komen doordat die te groot is.
kan dat?
verder ng tips?

Paulio
29 juli 2009, 18:58
Het is echt niet raar dat je vingers erg zeer doen hoor, als je net begint met spelen. Gewoon even doorzetten waarschijnlijk, zoals ooit iemand zei: 'door oefenen tot je gitaareelt op je borst hebt':gitarist:

fishie37
29 juli 2009, 19:05
maar is het naar beneden drukken bij ene staal snarige idd heel lastig?
heeft dat gewoon meer kracht nodig?
en komt dat eelt vanzelf?

fishie37
29 juli 2009, 21:32
of kan ik beter een nylonsnarige kopen?
staal klinkt toch beter?

Jeroensnake
29 juli 2009, 22:48
Opeenvolgend;

ja
ja
nee
nee
nee

Guitarmania
30 juli 2009, 18:36
of kan ik beter een nylonsnarige kopen?
staal klinkt toch beter?

Nylon! Klinkt zo geweldig! Het is omdat die humbuggers alleen maar met metaal kunnen praten, want anders was elke gitaar nu nog nylon geweest. Zo is de gitaar bedoeld.

rijsberman
30 juli 2009, 21:58
Die stalen snaren waren er al voor de elektronica. Doordat ze van staal waren kwam iemand op het idee dat dat best te versterken was.

Ze zijn van staal omdat staal een stuk handiger is dan het darmachtige natuurproduct dat er eerst voor gebruikt werd. De grote opkomst van de stalen snaren was meer dan 20 jaar voor de uitvinding van Nylon, toen begin vorige eeuw de gitaar in de VS steeds meer gebruikt werd in (big) bands en ensembles en de gitaar gewoon harder moest om gehoord te worden. In die tijd werden de gitaren ook steeds groter en is de dreadnought ontwikkeld door Martin en de jumbo door Gibson, samen met de L5 archtop.

De Amerikaanse flattop gitaar is door Martin rond dezelfde tijd ontwikkeld als dat Torres in Spanje de klassieke gitaar ontwikkelde. Dat nylonsnarige wel klassiek genoemd worden heeft niets te maken met de leeftijd maar met de muzieksoort die er op gemaakt wordt/werd. Voor klassieke muziek neem je nylon snaren, voor folk/blues/jazz etc neem je stalen snaren.

Ze zijn anders, geen van de twee is beter dan de ander.

fishie37
13 augustus 2009, 18:07
Oke bedankt, maar er zit echt een groot stuk tussen de hals en de snaren.
is dit normaal?
want ik zag laatst een man heel lekker rustig indrukken.

fishie37
13 augustus 2009, 20:30
Heeft het mischien zin om hem af te laten stellen door een prof?
zou dat helpen zodat de snaren dichter op de hals komen te staan waardoor het drukken moeilijker gaat?

bedankt

aaronstonebeat
13 augustus 2009, 22:40
Die afstand moet inderdaad niet te groot zijn, in veel gevallen liefst zo klein mogelijk. Vaak kan goed afstellen een grote verbetering betekenen.
Post 'ns wat foto's.

fishie37
14 augustus 2009, 13:00
maar is een nylon snarige zoiezo makkelijker met indrukken?
dus vergt dat zoiezo minder kracht?

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 13:14
Nylon snaren vragen wat minder spanning en zijn wat dikker en daarom spelen ze inderdaad wat makkelijker, snijden minder in je vingers. Maar doorgaans hebben nylonsnarige gitaren een wat bredere hals en een toets zonder radius en dat stelt weer z'n eigen uitdagingen.

Ik zou het niet van m'n snarenvoorkeur maar van m'n klankvoorkeur laten afhangen; je went aan elk type snaren.

fishie37
14 augustus 2009, 13:48
Jah dat is waar maar ik oefen al 3 weken en nog kan ik ze amper tot niet indrukken.
daarom zat ik er aan te denken een nylon te halen als jij me de garantie geeft dat het inderdaad minder kracht vergt en het indrukken makkelijker is.


groetjes

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 13:55
Probeer er eens een in een winkel, dan kun je het zelf beoordelen.
Het kan trouwens wel een paar maanden duren voordat je vingertoppen echt gewend zijn aan de ontberingen die ze moeten doorstaan nu ze plots aan de hand van een gitarist zitten.

fishie37
14 augustus 2009, 14:03
maar zeg jij gewoon concreet nylon moet ook wennen maar het is minder zwaar dan staal en is makkelijker in te drukken?
zoja dan ga ik er voor kijken

afwachtend op jou prof antwoord :P :ok:;)

JohnLord
14 augustus 2009, 14:13
Even met je gitaar naar de winkel, ze zien daar meteen of afstellen nodig is.

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 14:17
Ja, dat zeg ik. Let wel: de meeste nylonsnarige gitaren (spaanse/klassieke) hebben een vlakke toets waardoor mn. het pakken van barré-akkoorden toch weer anders aanvoelt dan op bv. een westerngitaar.

Ik zeg vooral: zelf proberen. En geef het ook wat tijd. Iets dat in het begin lastig lijkt, kan later als natuurlijk, vanzelfsprekend en makkelijk (ja zelfs prettig!) ervaren worden.

fishie37
14 augustus 2009, 14:19
oke heel erg bedankt, dan weet ik nu dat ik voor een nylon ga zoeken omdat daar minder kracht voor nodig is voor de akkoorden in te drukken.

thank you ;)

fishie37
14 augustus 2009, 21:20
Weten jullie een beetje ene goede beginners nylon gitaar het liefst onder de 90
het hoeft echt geen hele goede te zijn gewoon dat er geluid uit komt:p

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 21:47
Heb je geen muziekwinkel in de buurt? De kans is aanzienlijk dat je daar vindt wat je zoekt.

fishie37
14 augustus 2009, 22:12
nee, en alleen in amersfoort is er 1 maar die gitaren beginnen pas vanaf 130 dus vandaar, ik wil mischien naar feedback in utrecht, zouden ze daar wat hebben?

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 22:30
Vast wel.
http://www.feedback.nl/?id=26&a=49

Anders eerst even bellen.

fishie37
14 augustus 2009, 22:41
Denk je dat dit wat is: http://www.feedback.nl/?b=21202&a=49 ?
dat ik voor dit ding minder kracht nodig heb?

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 22:59
Veel soeps zal het niet zijn, dat hoef je voor die prijs niet te verwachten. Maar bij elke gitaar zal ik in ieder geval 2 dingen controleren: actie en intonatie. Actie is hoe ver de snaren boven de toets staan; als die te hoog is, zal het zelfs op een nylonsnarige gitaar niet prettig spelen zijn. De intonatie is goed als de flageoletten op de 12de positie even hoog zijn als de gefrette snaren in die positie. Bij akoestische gitaren zul je wat dat betreft wat meer afwijking aantreffen dan bij elektrische en er is wel een zekere marge (zolang je bv. niet veel in hogere posities speelt); maar er is een zekere grens waarboven de hele gitaar eigenlijk altijd vals is.

Het is een kwestie van proberen en je kunt heel goed een goedkope gitaar aantreffen met een prima actie en intonatie. Hij zal niet als een concertgitaar klinken, maar je kunt er wel makkelijk en zuiver je dingen op spelen.

fishie37
14 augustus 2009, 23:01
dus je raad hem niet af?
en is de feedback een goede winkel?

bedankt

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 23:18
Nou, ik raad je vooral aan om welke gitaar dan ook uit te proberen en te controleren op een paar punten voordat je 'm koopt. Je kunt het voor weinig geld soms enorm treffen; maar het kan voor hetzelfde geld vaak ook bitter tegenvallen.

Feedback zal vast een goede winkel zijn, dat weet ik niet; ik ben er nog nooit klant geweest. Maar heel veel oog voor kwaliteit zou ik er op voorhand niet van verwachten; vooral lage prijzen door in grote hoeveelheden in te kopen.

Maar je kunt overal goede gitaren tegenkomen. Als je 'n beetje weet waarop je moet letten.

aaronstonebeat
15 augustus 2009, 01:43
Mijn oog viel op de eerste Yamaha's. Ik ken die gitaren niet, maar eigenlijk ken ik ook geen slechte dingen van dat merk.
Wederom kan ik het niet met zekerheid stellen, maar als ik er was en ik zocht in dat segment, dan zou dat een van de eersten zijn die ik probeerde.

fishie37
15 augustus 2009, 11:14
Een yamaha?
welk model dan?

groetjes en bedankt

aaronstonebeat
15 augustus 2009, 11:20
De C40 bijvoorbeeld.

fishie37
15 augustus 2009, 11:43
Kan ik dan niet beter eerst wat goedkoper starten en later als ik er mee door blijf gaan een andere kopen?

groetjes

fishie37
15 augustus 2009, 19:38
me vingers beginnen nu te vervellen op de punten waar ik ze gebruik dus het eelt gaat goedkomen:p

aaronstonebeat
17 augustus 2009, 16:51
me vingers beginnen nu te vervellen op de punten waar ik ze gebruik dus het eelt gaat goedkomen:p

Tuurlijk wel. Maar je moet een beetje het kaf van het koren kunnen scheiden, juist bij die hele goedkope gitaren. Kun je niet iemand meenemen die er wat kijk op heeft of een gitaar in ieder geval aan de minimale eisen voldoet?

fishie37
17 augustus 2009, 17:28
nee zo iemand heb ik niet, maar ik ga deze kopen: http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/190125081-gitaar-spaanse-klassieke-kwaliteits-gitaar-nieuw-in-doos.html?return=eJxNjtFqhDAQRf9lYX3TGLXRjUix7GN%2 FImhaQ2ISMiPd7tJ%2F7wS20Kd77tzLzCjJ5cPIegTZDBd5Aq3 Sso0bYpSM2RC1r3aVLEanFELlHduPu9G21L40HjAdu%2FaoPQO vVPo%2FKT8NqkSqbNCABpaNLX0nqg1393pzEy9WmDCc25mf27d 4ENQEjtzcN0PGJmMncqwIX3K%2BGqIcIundREL4WOFvDT7X7BT Mnn5JZsntWy50YuC55b7JdULwIVftF7nnt2QD5AtNEeMx1UUMg EtY9dT2orm%2Bn8afXz3CYFU%3D&df=1&fta=eNotkUuO2zAQRO%2FChdds%2FtmEd7MZIHcw%2BHWEyBZh yjNKDN89IjW7h%2Bpis1DtUeOroUHyfMyXLz834hoCp0i2%2BQ yn1M7rguDqE6mbATUzbmaohXLVo6QuTejmFf9N1bWSWreuu%2F VW8f685ccU3bwhCGUA3PwXhVJgqPvzjddp9Y98d0ubkJ1qfZ7p qS5tjUvKZ64V%2B%2FjVowgk1V8zcdO%2BuiFHMqWRkVmLJMui Q1RbipIKzzagoL3VZiuWl6DlLvAgmdEDWJaig88%2BhwOM5wOU CWYAlMi2DDGqsY4bmex4pAsNZUBKvmxBShBguyA8MLlFCkZwOg TKperASynQAUpWsQNTP%2Bsg%2BZGKFSVTH0GClHpgFmkw%2BQ AG3cxCAXoAqJw67F%2FS4bHZhqFYoVVfuKcs3nfIBmwYYLkJx1 2RrEv1qV3mfL%2Buv3utYh%2FsVd78dulN7%2BUm5L1gJP6bOI %2BAr718LuTBY%2FL58XOcrhP3fh%2F%2Br%2B6n%2BHq%2F%2 FwNidK5d&fta_ind=15&fs=1

is dit wat?
Ik speelde gister op een elektrische maar daar hoef je amper kracht op de snaren te zetten, is dit bij deze net zo?

groetjes

aaronstonebeat
17 augustus 2009, 17:40
't Zou zo maar een heel leuk gitaartje kunnen zijn. Ik frons 'n beetje bij het reclame-praatje en de foto waarop de gitaar in een mal ligt die duidelijk niet voor deze gitaar is.
't Punt is 'n beetje dat je elke gitaar, ook een hele dure, alleen kunt beoordelen door 'm te bespelen en op bepaalde dingen te letten.
Maar voor de prijs kun je je nauwelijks een buil vallen.

Elektrische gitaren worden over het algemeen bespannen met dunnere snaren dan western gitaren en spelen daarom inderdaad een stuk lichter. Maar nogmaals, iemand die nooit gespeeld heeft zal eraan moeten wennen en eelt kweken, zelfs op een nylonsnarige gitaar.

pimmetje
17 augustus 2009, 17:46
Misschien handig als de topicstarter vanaf hier een nieuw onderwerp in Akoestische Gitaren opent.
Zo'n zoektocht naar een nylon snaren gitaar heeft weinig (meer) met speeltechnieken te maken.
Vragen => PM.