PDA

View Full Version : G-snaar te hoog na benden of Tremologebruik



Henk F.
29 juli 2009, 09:42
Hallo allemaal,

Ik heb nu iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. Voor mij een raadsel.
Ik heb een Fender Strat 1986 met Schaller Tremolosysteem met finetuners. De Trem is door middel van een stukje hardhout in bovenwaartse richting geblokkeerd. De intonatie is goed afgesteld. De Strat kan goed gestemd worden. De akkoorden klinken zuiver. Maar........zodra ik maar één keer de G-snaar buig of de Tremolo gebruik is de G-snaar te hoog. De rest blijft perfect.
Wie kan mij hierover iets zeggen? Wat zit er niet goed?

Graag hoor ik van jullie.

Groeten,

Henk

Lennert
29 juli 2009, 09:52
Je zegt dat je tremolo finetuners heeft, meestal hebben ze dan ook een locking nut, maar niet altijd. Mocht je geen locking nut hebben lijkt het erop dat je G-snaar een beetje klemt bij de nut, bij het tremolo gebruik kan ie dan door de spanning na de nut een stukje doorschieten en net wat hoger blijven hangen als je de tremolo weer loslaat. Maarja, hoe dat dan verklaart dat ie tijdens het benden ook hoger blijft staan... je zou toch verwachten dat ie dan lager komt te staan. Het is een raar verschijnsel in ieder geval ;)

Jay75
29 juli 2009, 10:00
Misschien is je G-snaar de enige nog op stemming en de rest van je snaren lager hehe :)

Henk F.
29 juli 2009, 10:23
Beste Jay75,

De andere snaren blijven perfect.
Het zou dus best kunnen zijn dat hij ergens blijft hangen, zoals hier al opgemerkt is.

andoni
29 juli 2009, 10:55
Naar mijn ervaring is dit meestal het gevolg van een nut waarvan de uitsparingen te klein zijn voor de snaren en deze klemmen. De uitsparingen in de nut wat bijvijlen en/of er wat grafiet op doen kan helpen, al helemaal als je dikkere snaren bent beginnen gebruiken.

benwave
29 juli 2009, 11:31
Het probleem zit duidelijk in je topkam zoals al gezegd.
Als je met ,0010 snaren speel is de G snaar .017. De meeste topkam vijltjes zijn 0,016 ( die het dichts bij de 0.017 ligt)
Dus die zal wel gebruikt zijn voor die snaar. De snaar knelt nu een heel klein beetje
Hij moet dus iets breder gevijld worden

Henk F.
29 juli 2009, 11:46
Hallo mensen,

Daar ga ik mee aan de slag. Heel veel dank!

Henk