PDA

View Full Version : Nieuwe Tolex



6-string
29 juli 2009, 09:24
Hey

Ik wil graag een witte tolex op m'n marshall. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet niet zeker of ik het zelf zou doen uit schrik het te verkloten ofzo. Waar zou ik dit kunnen doen? En ehm weet ook iemand hoeveel meter tolex je ongeveer nodig hebt? (Marshall JCM 900 + 1960 slanted cab)

mvg

jacky
29 juli 2009, 17:02
denk dat je deze vraag beter in de knutsel hoek kan stellen daar zitten de tolex versnijders en lijm snuivers

vinni
29 juli 2009, 20:14
Ik heb zelf een cab gedaan en twee tops.
Zeer goed gelukt al zeg ik het zelf.

Als je een beetje handig bent en geduld hebt dan lukt het echt wel.
Het is geen hightech iets natuurlijk....

Vinni

heavy-metal-thunder
29 juli 2009, 23:07
Ik heb voor mijn 1960 buikkast 3 yard in bestelling, 2 zou voldoende zijn, maar dan zou'k met een extra naad zitten.

Vraag me niet wat een Yard is en ook niet waar die extra naad zou vallen met 2 yard. Maar ik heb het ergens in de USA besteld bij iemand die vintage parts doet (http://www.vintagestuffplus.com). Maar ik kan dit bedrijf nu niet aanbevelen, want de zaakvoerder is momenteel ernstig ziek en heeft problemen om bestellingen door te sturen. in het verleden heb ik er al Vox-parts besteld en heb mijn vintage AC30 zelf hertolexd (en handvaten, voetjes, piping enz...). Ik had geen ervaring met hertolexen, maar die Vox is erg goed gegaan, al zeg ik het zelf. Niets om schrik van te hebben. Maar maak op voorhand wel goede foto's zodat je goed kunt zien hoe de naden en hoeken moeten. Succes. Tot slot, het is niet echt goedkoop, hoor.

vinni
29 juli 2009, 23:31
En wat is er mis met bestellen in NL ? ;)

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=80&osCsid=5a1fe7a0f36d7f0fcddaa34d68fc1cb6

Vinni

Kim Wilson
30 juli 2009, 08:55
Volgens mij levert www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) die rommel ook wel.


http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_189&products_id=2703

iWishmaster
30 juli 2009, 09:04
Ik heb zelf een cab gedaan en twee tops.
Zeer goed gelukt al zeg ik het zelf.

Als je een beetje handig bent en geduld hebt dan lukt het echt wel.
Het is geen hightech iets natuurlijk....

Vinni

Als nieuwe eigenaar van de door jou getolexte top, moet ik zeggen dat het supernetjes gedaan is, maar waarom dat vieze bruine kleurtje :dontgeti:;).

6-string
30 juli 2009, 09:12
Als ik de oude tolex eraf doe, moet dan de grillcloth er ook af?

@ vinni: hoe heb jij je cab gedaan? gewoon er 1 x rond en dan de kanten afplooien?

nico verduin
30 juli 2009, 14:48
Als ik de oude tolex eraf doe, moet dan de grillcloth er ook af?

@ vinni: hoe heb jij je cab gedaan? gewoon er 1 x rond en dan de kanten afplooien?
Helemaal rondom als een geheel is vrij kostbaar. Je zit dan zo op een aardig stukte rest afval.

Zelf gebruik ik een tekenpakket (Visio). Maar daar op schaal de stukken (inclusief de omslagen) die ik nodig heb. Vervolgens een pagina creeren die de breedte heeft van het doek en dan min eerste instantie met omgelimiteerde meters:seriousf:.
Vervolgens de rechthoeken dusdanig in elkaar schuiven dat het allemaal past op een minimale lengte. En die dan gebruiken/bestellen.
Je kan hetzelfde doen met gewoon stukjes papier, maar zo'n pakkettje is eenvoudiger.

Het doek zit als het goed is niet vast aan de kast maar juist op de baffle.

6-string
30 juli 2009, 15:12
ja, maar ik dacht gewoon, als ik helemaal rond ga, kan ik de overschot gebruiken voor m'n top.

wat je met je uitleg bedoelt, is me niet helemaal duidelijk. Ik ga het gewoon proberen met stukken papier..

heavy-metal-thunder
30 juli 2009, 16:40
En wat is er mis met bestellen in NL ? ;)

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=80&osCsid=5a1fe7a0f36d7f0fcddaa34d68fc1cb6

Vinni

Voor mijn Vox heb ik NOS gekocht, dat vind je niet overal.

robert-gitarist
30 juli 2009, 23:05
witte tolex, marshall...Randy Rhoads fan? ;)

Zoja, koop gewoon die nieuwe Marshall top, die heeft al standaard witte tolex ;) :D

Maar wel een gaaf idee! Ik zat zelf te denken om misschien ooit eens mijn JCM2000 te laten voorzien van rode tolex. Mooie match met mijn cab.

6-string
31 juli 2009, 09:32
@ Robert: Niet zo zeer RR fan, ik heb een witte Marshall al altijd heel cool gevonden, maar heb het geld niet om een anniversary te kopen, dus daarom B-plan: gewoon m'n eigen Marshall re-tolexen:)

vinni
31 juli 2009, 21:03
Als nieuwe eigenaar van de door jou getolexte top, moet ik zeggen dat het supernetjes gedaan is, maar waarom dat vieze bruine kleurtje :dontgeti:;).

Hahaha......wilde wat speciaals.
Vind het persoonlijk goed staan bij het chassis met de bruine knoppen.

Vinni

vinni
31 juli 2009, 21:11
Als ik de oude tolex eraf doe, moet dan de grillcloth er ook af?

@ vinni: hoe heb jij je cab gedaan? gewoon er 1 x rond en dan de kanten afplooien?

Inderdaad helemaal rond.
Je moet met een winkelhaak hoekse een lijn tekenen aan de onderkant in de diepte. Daar zet je strak de tolex tegenaan....dan helmaal rond. De tolex dan weer aan de onderkant er iets overheen plakken en dan met een superscherp stanleymes en een winkelhaak door beide lagen tolex snijden. Dan krijg je een zeer stakke naad. Wel weer de overtollige lijm goed verwijderen.

Overigens die hoekse lijn en dat snijden zo doen dat het overzet hoekje mooi over de aanzet van de naad valt.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor een top. Altijd aan de onderkant beginnen.
Simpel.

Wel effe de oppervlakte goed schoonmaken....schuren, onvetten.

Overigens een tip voor het verwijderen van oude tolex :
Eerst natuurlijk het versterkerchassis en hardware verwijderen.
Vervolgens met een verfbrander de oude tolex verhitten......deze laat dan vaak meteen los. en anders een schrapper gebruiken.
Trouwens ook weer bij een naad beginnen. Vaak trek je het er dan zo af.

Overigens gebruikte ik gewoon bisontix of -kit voor het lijmen van de nieuwe tolex. Werkt goed hoor.....

Vinni

iWishmaster
31 juli 2009, 23:33
Hahaha......wilde wat speciaals.
Vind het persoonlijk goed staan bij het chassis met de bruine knoppen.

Vinni

Klopt, het ziet er wel echt vintage uit, maar niet direct mijn smaak zal ik maar zeggen ;).

6-string
3 augustus 2009, 09:17
Nog een vraagje, als ik de huidige tolex eraf wil, moet dan de grillcloth er ook af? En zoja, kan ik deze hergebruiken?

Ben

Kim Wilson
3 augustus 2009, 09:47
Nee, als het goed is zit je grill apart op de baffle vast. Die kun je er waarschijnlijk in zijn geheel uithalen.

tidalwave_sideburns
4 augustus 2009, 10:39
Opnieuw tolexen kost geen drol, en is niet eens zo moeilijk. Heb ik m'n eigen cab, dan ga ik mijn top plus kast dan zeker weten in een nieuw jasje steken.
Zo'n slangenpatroon heb ik altijd al ontzettend gaaf gevonden. Die maar doen.

Braindead
5 augustus 2009, 21:01
Maar eventjes terugkomend op de vraag van de ts'er; Waar kun je dat laten doen? zou ik ook wel benieuwd naar zijn. En de kosten uiteraard.

JeroenSchaaf
5 augustus 2009, 21:04
Vernet doet dat soort klussen wel, kosten daarvan weet ik niet.

heavy-metal-thunder
5 augustus 2009, 23:06
Maar eventjes terugkomend op de vraag van de ts'er; Waar kun je dat laten doen? zou ik ook wel benieuwd naar zijn. En de kosten uiteraard.

hangt natuurlijk af wat er juist moet gebeuren: oude tolex er af of is het mooit blank geschuurd, de vorm, hoeken, uitsparingen, piping.... Iemand van dit forum wou mijn AC30 combo doen, hij rekende op 4 u aan 30 euro/uur. Bij mij heeft het alvast veel langer geduurd. Maar ben erg tevreden van het resultaat, temeer omdat ik niet echt handig ben en er totaal geen ervaring mee had.

dit was voor:

http://www.pixagogo.com/S57lCmifqg!s!EOc6vo6s04d5NLI37H7EsdqjtstPndxh6Penk 7D!SwYnyltKaMIxp23xyV1JZ7EqYfw83P95YhsFbKr1DDEcjgR jdm2OhGXbnjWDasUiRcA__/Vox_vooraanzicht.JPG

en dit is na:

http://www.pixagogo.com/S5jRhx4JH20CWuh7vIGBIFRefAx02GgW4yIsd7A8gGSJi65cGO UZMZ-VLKAbVWTXo89ME!3wT!0Imj!LyAGxxKSL-4u4GvzG0zFobHrEj0!XRoG46yfGlLzQ__/BILD3219.JPG

http://www.pixagogo.com/S5RZUye-70Twk!-e036x63vU18uPEoOpIwVsOTPVskC-qJ1XnGwwB!ji!kUSJDPiq6DhsJ1EFd2EPdiAWItCwrwe7hF9Hy 4ZKmQeKxrHjn5pc_/BILD3218.JPG

http://www.pixagogo.com/S5jRhx4JH20CWuh7vIGBIFRefAx02GgW4yIsd7A8gGSJi65cGO UZMZ-VLKAbVWTXo89ME!3wT!0Imj!LyAGxxKSL-4u4GvzG0zFobHrEj0!XRoG46yfGlLzQ__/BILD3219.JPG

vinni
5 augustus 2009, 23:45
4 uur is niet zoveel....
zal toch eerder eenuurtje of zes, acht worden.

Vinni

heavy-metal-thunder
6 augustus 2009, 15:28
4 uur is niet zoveel....
zal toch eerder eenuurtje of zes, acht worden.

Vinni


de tolex rond het cab doen, gaat super snel... is zoals behangen. Het meeste tijd kruipt in het uitwerken van de hoeken, de uitsparingen, baffle er uit halen,het GRONDIG verwijderen van de oude tolex enz.....
Ik heb ook veel tijd verloren aan de piping. ik had lijm in de gleuven gedaan, nadien de tolex in het midden van het gleufje doorgesneden, tolex er in geduwd en dan dadelijk de piping in geduwd. Het heeft me uren gekost om die piping er in te krijgen. De dag nadien ging het veel makkelijker, vermoedelijk was het hout wat uitgezet door de natte lijm, waardoor de pipinggleuf (wat een woord) te smal was.

Ik denk dat ik er in totaal ruim 15-20 u heb aan gewerkt, maar ik moest aan de zijkant ook nog 2 handvatgaten dichten. En de vox speakercloth is ook zeer delicaat, als je een beetje te hard trekt vervormt het ruitjesmotief.

Maar nogmaals, het is goed zelf te doen.

nico verduin
6 augustus 2009, 15:42
Met verwijderen erbij klopt dat wel. is een echt p@#$kke werk:seriousf::seriousf::seriousf:

Franc
8 augustus 2009, 08:53
Ik weet wel dat ik me eigenlijk altijd verreken :)
Je denkt dat het zo gebeurd is, maar als je alle uurtjes bij elkaar optelt....

Vooral verwijderen van tolex en de oude lijm is tijdrovende. Marshall gebruikt van die zwarte spuitlijm die altijd blijft plakken; rampzalig om eraf te krijgen.