PDA

View Full Version : mijn Stagg pimpen



Nimrod NL
29 juli 2009, 02:17
Hi All,

ik heb vandaag mijn stoute schoenen aangetrokken. ik heb een stagg electrische gitaar (mijn backup) helemaal gestript. all that's left is een body met een hals, zonder enige hardware. waarom?

die gare bak heeft wel een mahonie body met een maple leaf top, en een body in de vorm van een PRS (voorbeeld)http://www.prsguitars.com/305/index.html met een donkere doch licht transparante zwarte kleur. de maple is heel slecht zichtbaar, als ik het niet aan iemand laat zien zou het niet eens opvallen.

uiteindelijk zaten er gewoon lelijk slechte elementen in, friggin ugly hardware wat uiteraard de verdere kwaliteit van stagg eer aan doet (geen dus).
het hout blijft echter gewoon mooi spul!

wat wil ik nou gaan doen? helemaal vlak schuren en mooi laten spuiten met een lichte, transparante lak om die maple leaf helemaal omhoog te laten komen.
daarnaast wil ik alle hardware gaan vervangen , zoalsde 2 humbuckers --> EMG 81/85 of SD blackouts (ligt eigenlijk meer aant budget, oftewel, kan ik ze op de kop tikken 2dehands, die dingen slijten toch niet.
nieuwe stemmechaniekern zoals ik op een eerdere cort M700 heb gehad, die de snaren inlocken.
ook een mooie brug etc, ook nie moet ik nog uitzoeken, ik weet in ieder geval wel dat ik alles in mooi mat chroom erop wil leggen.

Mijn vraag... hoe kan ik het beste de huidige lak eraf krijgen? ik denk nl dat het niet goed zou zijn voor de gelijmde neck :s om met een schuurapparaat eraan te gaan (trillingen / vibraties lijken me niet erg goed) maar met de had is ongeveer 837 uur schuren. of zoiets.

lemme know aaight?

no 1 hops
29 juli 2009, 08:51
je kan kiezen om te schrapen, dat kan met bv een stuk glas.
risico is dat je met de hoekpunten kerven kan maken dus het hangt van je eigen handigheid af. schuren met bv een korrel 80 om door de waarschijnlijk polyester lak te komen. zodra je merkt dat je erdoorheen komt overgaan naar 120 en dan steeds fijner.
ik heb geen idee hoe dik die top is dus hou die goed in de gaten.

een bandschuurmachine doet hetin notime maar dit gaat nogal snel en je moet daar wel wat ervaren in zijn om niet door te schieten dus een normale vlakschuur machine lijkt me het handigst als je dit niet eerder gedaan hebt en kosten tegenwoordig weinig.\gamma heeft het huismerk KBM en dan kost zoiets een euro of 15.

maar denk boven al aan een stofkapje voor je gezicht.

snaarplukker
29 juli 2009, 08:55
Mijn vraag... hoe kan ik het beste de huidige lak eraf krijgen? ik denk nl dat het niet goed zou zijn voor de gelijmde neck :s om met een schuurapparaat eraan te gaan (trillingen / vibraties lijken me niet erg goed) maar met de had is ongeveer 837 uur schuren. of zoiets.

lemme know aaight?
Volgens mij is een gitaar altijd onderhevig aan trillingen / vibraties als er op gespeeld wordt, dus daar zou het tegen moeten kunnen. Misschien is het behandelen met een afbijtmiddel een goede optie voor het grootste deel van de lakverwijdering. Dan machinaal- en later met de hand kaal en afgewerkt schuren. Maar als ik zie wat je allemaal wilt vervangen lijkt je budget tegen de € 500,-- te zitten, en dat voor het opknappen van een Stagg.

no 1 hops
30 juli 2009, 08:12
als het hout goed is, de gitaar voor je goed aanvoelt en speelt is investeren denk ik niet zo erg.
de brug kan je misschien laten zitten en investeren in goede tuners, dat levert je echt meer profijt op denk ik als de brug.
je zou in plaats van spuitwerk te laten doen ook kunnen kijken of je niet de gitaar in danish oil wilt zetten.
het merk rustin heeft zelfs kleurstof die goed samenwerkt met hun danish oil.
en dat spul is niet duur.
wat betreft pickups kun je ook gewoon even rustig afwachten en marktplaats en aanverwante sites in de gaten houden voor een goede tweede kans van jouw keuze.
als bill lawrence fan zou ik het wel weten, 2 pickups en een q filter incl verzenden $ 170,-
en dan heb je wat hier in de strat zit
http://www.youtube.com/watch?v=nrd2xf5DIlU

Little Jay
30 juli 2009, 09:59
Volgens mij heb ik hier op het forum wel eens ergens gelezen dat je dikke polyester-lak (en dat heeft de Stagg ongetwijfeld) met een verfstipper of goed hete föhn zacht kunt maken en dat 't dan heel makkelijk bijna in z'n geheel loskomt.... was iemand die een Squier-body o.i.d. gestript had... de sunburst-verf eronder bleef zelfs gewoon zitten.

no 1 hops
30 juli 2009, 13:23
dat zal misschien ook wel lukken maar het gevaar voor brandplekken in het hout is er wel

Nimrod NL
30 juli 2009, 17:20
well, voordat ik bovenstaande adviesen heb gelezen ben ik eens aan de slag gegaan met gewoon schuren. wat een k*t klus! na een tijdje ben ik maar op de achterkant (vlak) begonnen met een bandschuurmachine. heavy materiaal maar jah, tis dan ook een stagg! werkte prima! half uurtje was ik klaar, alleen nog verder netjes schuren met wat lichter papier.

turns out, dat maple-leaf (volgens de fabrikant) is letterlijk make-believe!
dat effect was er gewoon opgespoten! de nerf eronder stond er haaks op!
nice paintjob overigens, check http://www.larrybeemusiccenter.com/stagg%20r500fb%20am.jpg voor een voorbeeld van zo'n paintjob!

nou heb ik maar besloten hem mooi wit te maken en allemaal zwarte onderdelen erop te zetten.

Cocobolo
30 juli 2009, 17:31
well, voordat ik bovenstaande adviesen heb gelezen ben ik eens aan de slag gegaan met gewoon schuren. wat een k*t klus! na een tijdje ben ik maar op de achterkant (vlak) begonnen met een bandschuurmachine. heavy materiaal maar jah, tis dan ook een stagg! werkte prima! half uurtje was ik klaar, alleen nog verder netjes schuren met wat lichter papier.

turns out, dat maple-leaf (volgens de fabrikant) is letterlijk make-believe!
dat effect was er gewoon opgespoten! de nerf eronder stond er haaks op!
nice paintjob overigens, check http://www.larrybeemusiccenter.com/stagg%20r500fb%20am.jpg voor een voorbeeld van zo'n paintjob!

nou heb ik maar besloten hem mooi wit te maken en allemaal zwarte onderdelen erop te zetten.

of een maple (of iets anders) fineertje erop ;)

wietse
30 juli 2009, 17:45
wat een moeite om hem dan helemaal kaal te maken, schuren en spuiten, kaal maken slaat nergens op helemaal niet bij een stagg.
bezorg je jezelf alleen maar onnodig veel werk.

!!!!dennis!!!!
31 juli 2009, 08:34
polish a turd, it´s still a turd

no 1 hops
31 juli 2009, 11:04
niet zo negatief, je kan je creatieve ei kwijt en hebt een gitaar die je mooier vind. zoals met mijn oude original plywood hondo.
eerst zwart en nu zo
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/hondofame7600.jpg

Nimrod NL
31 juli 2009, 11:23
Is ook way too much work voor een stagg. Klopt dat van die turd, inderdaad, klopt ook.
Maar jah, ik heb nu een erg kale gitaar, moet er nu iets mee ;)

Ik denk dat ik gewoon deze nog effe voorzie van nieuwe onderdelen en dan later, als ik weer wat bij elkaar heb,
Bij warmoth een nieuwe body bestel, alles overzet en dan dat billige hout opstook.

Lol voel me echt nOOb nu ;) bet hey, ik denk dat we et allemaal wel es vern**kt hebben ;)

Nimrod NL
31 juli 2009, 11:25
Nice job!

Any tips?

barno
31 juli 2009, 13:00
Is ook way too much work voor een stagg. Klopt dat van die turd, inderdaad, klopt ook.
Maar jah, ik heb nu een erg kale gitaar, moet er nu iets mee ;)

Ik denk dat ik gewoon deze nog effe voorzie van nieuwe onderdelen en dan later, als ik weer wat bij elkaar heb,
Bij warmoth een nieuwe body bestel, alles overzet en dan dat billige hout opstook.

Lol voel me echt nOOb nu ;) bet hey, ik denk dat we et allemaal wel es vern**kt hebben ;)

iemand die de zaken ter hand heeft genomen is al geen noob meer, dus goed dat je het gedaan hebt. jij weet nu bv al heel goed wat een fotoflame is :)
Ik bega na 10 zelfbouw gitaren nog regelmatig dikke flaters

Nimrod NL
31 juli 2009, 13:13
Yhx for making me feel better ;) ik was echt sadly dissapointed toen ik die flame gewoon wegschuurde :( maja, eigenlijk is wit
Veel vetter vind ik dus een effen kleur is ook niet mis ;)

Ik blijf uiteindelijk kicken op de vorm van die body..

snaarplukker
31 juli 2009, 13:23
Voortaan beginnen met een klein stukje onder de slagplaat.;)

Ike57
31 juli 2009, 13:34
of een maple (of iets anders) fineertje erop ;)

Goed idee Cocobolo, maar waar vind je in deze tijd nog een goed stuk fineer :seriousf: Ik zou het woord sp*m niet in m'n mond durven nemen (geintje :D)

Maar .. je hebt natuurlijk wel gelijk, het is een goede optie hoewel ik het idee heb dat het woord "fineer" bij veel mensen nog steeds een negatieve klank heeft. Met het idee dat "massieve meubelen" beter zijn dan "fineer" wordt fineer vaak als inferieur gezien.
Van dat idee moeten we toch eens af!

Nimrod NL
31 juli 2009, 13:58
Is ook te gewelfd om de fineer netjes te krijgen, lijkt mij dat dat eigenlijk weggelegd is voor platte oppervlakken.

snaarplukker
31 juli 2009, 13:59
Een van de forumleden hier had meen ik een pallet vol fineerstroken opgekocht uit een faillisement. Maar of daar ook mapple flame of quilted bij zat is me niet bekend. Hier (http://www.guitarsupplies.nl/) is ook wel mapple flame fineer te vinden.

Maar wees blij dat er in de meubelindustrie meer fineer wordt gebruikt dan massief hout. Anders was er geen stukje hout meer te vinden om er gitaren van te bouwen.;)

bagheera
31 juli 2009, 15:01
niet zo negatief, je kan je creatieve ei kwijt en hebt een gitaar die je mooier vind. zoals met mijn oude original plywood hondo.
eerst zwart en nu zo
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/hondofame7600.jpg

Dit vind ik echt mooi gedaan, alleen de witte slagplaat vind ik zo er niet bij passen te simpel denk ik of beter niet verfijnd genoeg.

no 1 hops
31 juli 2009, 21:24
Dit vind ik echt mooi gedaan, alleen de witte slagplaat vind ik zo er niet bij passen te simpel denk ik of beter niet verfijnd genoeg.
dit is de originele slagplaat, heb zelfs nieuwe frets op de hals gezet en de hondo pups zijn echt niet verkeerd.

voor nimrod de tip.
laat je niks wijs maken maak een plan en ga ervoor, het is een leerproces en het is leuk om zo een speciale gitaar te maken waarvan er mar 1 op aarde is.
de mijne is gedaan met wat acryl grondverf van talens, wat decorfin acryl verf ( ook van talens) en wat kwastjes en huishoud sponsje.
in deze topic vind je meer hoe dat gedaan is.
verder
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99558&highlight=hondo

en deze link is ook heel leerzaam
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86452