PDA

View Full Version : Eerste project



gobius
29 juli 2009, 00:40
Ok, lang getwijfeld waar mee te beginnen, maar het wordt toch een tube overdrive. Ga overmorgen naar Frankrijk en het nog eens goed doordenken, maarhet moet het volgende worden.

Uitgangspunt is de valvecaster van Matsumin, met de volgende switches
- ch 1/2: schakelt tussen twee gain/tone settings
- ch 3: bypast de eerste schakelaar en gaat direct naar de derde gain/tonesetting

Switchen zal plaatsvinden d.m.v. 3dpt-switches

Ik heb eea uitgewerkt op http://i916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/Tubeoverdrive.gif

Het origineel is: http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=63479.0

Op- aanmerkingen zijn zeer welkom.

Negative K3 fan
29 juli 2009, 14:36
heb je de real nijboer screamer ook overwogen?

Farether
31 juli 2009, 14:40
zo, dat zijn een hele hoop draadjes:P
Je kan de aarde van de potmeters ook naar elkaar doorlinken en dan 1 draad naar het vero board, scheelt weer een hele hoop draad en dan kan het board ook weer een stuk kleiner

gobius
7 september 2009, 22:32
Ok, ik heb eens het een en ander nagedacht voor mijn eerste project. Volgens mij als ik wil switchen tussen twee potmeters (gain 1 en gain 2) krijg ik een plop als ik het signaal met een schakelaar schakel.

Daarom heb ik het volgende bedacht:

http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=Switchgain.jpg

Er zal nog wel een voltage divider (twee weerstanden) voor de base van de transistors of de switch moeten, maar volgens mij zou dit zonder plop moeten kunnen.

Graag jullie input

gobius
8 september 2009, 21:47
Iemand een mening over het schema?

gobius
9 september 2009, 08:38
iemand een idee???

cluseau
9 september 2009, 12:56
Iemand een mening over het schema?

Tja sorry maar dit is geen schema, slechts een tekening van "iets" :???:

gobius
9 september 2009, 13:14
Als je kijkt in het eerste bericht zie je daar het schema zoals gepost op diy stompboxes. Mijn idee is dus om in plaats van 1 gain potmeters er twee te maken waartussen ik kan switchen. De tekening die ik heb bijgevoegd ziet alleen het 'schakeldeel'.

Wat ik eigenlijk dus wil weten of ik (afgezien van de te hanteren waarders) met twee transistors zonder 'plop' kan schakelen tussen de potmeters.

cluseau
9 september 2009, 13:50
Wat ik eigenlijk dus wil weten of ik (afgezien van de te hanteren waarders) met twee transistors zonder 'plop' kan schakelen tussen de potmeters.


Met alleen twee torren ploploos schakelen is wel een beetje kort door de bocht, er is echt wel meer voor nodig. Je schema op de openingspost had ik overigens wel gezien maar uit je tekening is niet duidelijk wat je plannen zijn. Daar kan dan ook niemand (imo) over oordelen vandaar de geringe reactie's.

Frans.

gobius
9 september 2009, 14:25
Ok, moet nog ff wat tekenen dus. Bedankt voor je reactie. Zou ik dan wellicht het volgende schema kunnen gebruiken:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2017883&postcount=24

Maar dan aangepast naar mijn situatie dan:)

cluseau
9 september 2009, 15:57
Ok, moet nog ff wat tekenen dus.

Zet eerst je plannen op papier en denk dan pas na over de printopstelling. Deze sckakeling is bedoeld om een inkomend signaal geleidelijk te "killen". Je zou daar idd een begin uit kunnen halen maar zoals het schakelingetje daar staat is het niet bruikbaar. De timing kun je zo overnemen maar om te schakelen moet er nog e.e.a. bijgemaakt worden. Om te testen heb je wel jouw schakeling nodig dus je zal zelf een beetje moeten experimenteren.

edit
Als ik je eerste post er nogeens op nalees dan wil je dus drie potmeters tegelijk omschakelen?
Ik zou dat dan gewoon omschakelen met een switch en dan alleen de uitgang onderdrukken voor een korte periode. Dan ben je in een klap klaar. De vraag is alleen of die korte "mute" gewenst is.
/edit

Frans.

gobius
9 september 2009, 16:28
De bedoeling is eigenlijk als volgt:
drie gain potmeters;
- één switch schakelt tussen gain 1 en gain 2;
- een tweede switch bypast de eerste switch en gaat direct naar gain 3.

Op die manier dus een pseudo drie kanalen creëeren.

Ik ga ff wat tekenen en dan kom ik erop terug.

nico verduin
9 september 2009, 18:14
Zoiets?
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/3Channel switch.JPG
Het onderste schakelingetje bepaalt welk van de switches (A,B of C) gekozen wordt. De stippellijnen in het bovenste gedeelte betekent dat beide switches tegelijk om gaan.

gobius
9 september 2009, 20:54
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. C gaat hier voor A en B en als C 'uit' staat heb je de keuze tussen A en B.

Nu moet ik dus nog alleen een manier vinden om dit zonder ploppen te doen. Ik dacht dat dat met transistortjes vrij eenvoudig kon zonder ploppen.

By the way, Nico, waar teken je dit soort dingen in?

nico verduin
9 september 2009, 21:05
Normaliter werk ik met DXP (opvolger van vroegere protel). Dit is effe getekend met Visio.
Het schakel mechaniek kun je bij wijze van spreken gewoon doen met voetschakelaars.
Voor de feitelijke schakelaars zelf kun je gebruik maken van Vactrols (ben je wel iets van 30 euri kwijt voor 6 stuks). De voeding voor kan je aftappen van de 6.3V gloeidraad door:
- bruggetje
- elco
- spanningsregelaarjte 5V LDO
- klein elcotje met parallel een 100nF capje.
LET OP : DE MIN MAG NIET AAN GND gehangen worden. want dan loop je kans dat je sluiting maakt agv. de midden aftakking.

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/3Channel switch imp.JPG

Ook voor de verbinding met de voetschakelaar, zorg dat de jacks geen verbinding maken met GND. Je hebt wel 2 jacks nodig. Een stereo en een mono. En dan van die plastieke CLIFF jacks gebruiken.
De traagheid van de VACTROL voorkomt de plop. Er zijn andere goedkopere oplossingen, maar dit is denk ik de meest eenvoudige. de Bedrock 600 gebruikt een vergelijkbaar systeem. Het kan zijn dat je nog een weerstandje nodig hebt vanaf de min naar de voetschakelaar. Maar dan moet je ff de specs erbij pakken van de VACTROL. Evt. kun je ook nog een led in serie met de vactrol zetten dan weet je gelijk welk kanaal in gebruik is. Als nodig kun je de 5V ook nog wel vervangen voor een 6V versie of een klein instelpotje gebruiken bij de spanningsregelaar op de verbinding naar de MIN lijn en dan de spanning iets op krikken. Het luistert allemaal niet zo nauw..
De voeding kan max ongeveer: 6.3 *1.4 - (2 x 1.1 [diode val spanning]) = iets van 6.5V leveren. Dacht dat de vactrols iets van 2V pakken. De led krijgt dan ook 2V en dat is zat om op te lichten.

gobius
9 september 2009, 21:16
Ok, dank voor alle hulp.

Ik vraag me alleen nog één ding af: is het überhaupt niet mogelijk ploploos te schakelen met transistors, want dit zou wel wat voordeliger zijn dan vactrols, toch?

gobius
9 september 2009, 21:42
Ok, dat ziet er allemaal heel mooi uit, maar ik moet ff flink studeren hoe het allemaal werkt.

Misschien hele domme vraag, maar waar zet ik nu mijn drie potmeters neer (gain 1, gain 2 en gain 3)?

nico verduin
9 september 2009, 21:59
die blokjes in de vactrol zijn elk een schakelaar. Met het andere schema staat het daar aangeven hoe eea is aan te sluiten.

Je kan evt. werken met mos schakelaars. Er zijn ic's voor. Weet niet hoeveel signaal die maximaal kunnen hebben. moet je maar eens kijken in de cmos serie. Maar dan zit je vrijwel zeker vast aan een printje maken. En ik weet niet of dat plopt.

Er zijn ook optische fets, maar die zijn zo snel, dat je weer iets moet bouwen om ze langzaam op en af te laten komen of een zero-cross detectie schakeling maken (feitelijk schakelen op het moment dat het signaal door 0 gaat).