PDA

View Full Version : melodie probleem



JvD.
28 juli 2009, 18:22
Ik heb een gek probleem. Als eerste moet ik toegeven dat ik helemaal niets van theorie weet en eigenlijk ook niet wil weten. Maar misschien is het nu even heel erg handig.
Ik heb een nummer geschreven. En was erg trots op de melodie. Maar nu op de opname klinkt het zo ongelofelijk raar. De chords zijn:

x x 3 2 3 0 (F A D E)
x x 2 0 2 0 (E G C# E)
x x 2 3 3 3 (E A# D G)
x x 2 2 2 5 (E A C# A)

hier (http://members.chello.nl/~h.westerik2/eerste%20vocalstukje%20fade.mp3) is het eerste stukje van de opaneme.
Nu zijn de vocals niet vals. Het klinkt alleen raar. Als ik het een paar keer luister heeft het iets moois. Als ik het aan een vriend stuur zegt ie: “wow, je zingt echt vals dude!”.

Ik weet niet wat ik moet doen!
Als alternatief heb ik dit (http://members.chello.nl/~h.westerik2/vocals3.mp3). (met midi gemaakt). Het is VEEEEEL saaier maar wel easy listener compateble.

Wie 'o wie kan zijn licht hier op doen schijnen?

HdR
28 juli 2009, 21:16
Hoi,

Bij iedere "don't know why" is het echt vals. En naar mijn idee passen de "akkoorden" niet bij elkaar. Wat voor akkoorden zijn dit/ ik herken er maar 1 de A7.. De 1e een Amaj#1? De 2e is een A7. De 3e een D#maj7#1? De 4e Amaj/D?, misschien iemand anders die een idee van de akkoorden heeft? Helaas heb ik geen oplossing voor je..sorry..

Gr,
Henk

-=JEROEN=-
28 juli 2009, 23:52
@Henk, als ik jou was zou ik me eerst nog wat in de theorie verdiepen voor ik me zou wagen aan het benoemen van akkoorden ;)

@JvD: Ik vind het niet vals, tis dissonant, maar niet vals. Je kan het misschien iets minder wringend maken door hier en daar een nootje te verhogen of te verlagen in je akkoorden.

De feel die het bij mij oproept is die van harmonisch mineur. Je kan dus proberen om de tonen in je akkoorden aan te passen zodat ze beter in harm.min passen:

Dm - A - Bb - A

Maar de akkoorden die jij speelde zitten er helemaal niet zo gek ver naast.

x x 3 2 3 0 - maak hier bijv xx3231 van en je hebt een Dm/F
x x 2 0 2 0 - A7 (de V van D harm.min)
x x 2 3 3 3 - maak hier xx2323 (Bbdim7) van en je hebt het volgende akkoord niet eens meer nodig
x x 2 2 2 5 - A

Dit is wat ik er van gemaakt heb:

http://i25.tinypic.com/madsgn.gif

midi (http://theshower.nl/~zeronine/GP5/intro.mid) of gp5 (http://theshower.nl/~zeronine/GP5/intro.gp5)

Edit: maar eerlijk gezegd past dit beter bij jouw midi stukje dan bij je stukje met zang, want daar zou ik toch echt andere akkoorden voor zoeken. Zoek eens uit welke tonen je zingt!

Jeroensnake
29 juli 2009, 10:43
Ik vind het moeilijk te horen of het wel of niet vals is, door de flinke distortion op de gitaar. Het lijkt mij ook eerder dissonant dan vals. Soms schiet de zang wel wat uit (bij "of" op 19 seconden bijvoorbeeld). Ik heb ook het idee dat soms de toon wat wegzweeft bij langere noten.

Verder kan ik lastig tips mbt zang geven, omdat ik vrijwel nooit zing.
Misschien kun je als test eens zonder distortion luisteren hoe het klinkt.
Dan valt het veel meer op als je er zo nu en dan een fractie naast zit.

De toonkeuze vind ik persoonlijk trouwens prima.

Sterik
29 juli 2009, 19:51
met midi klinkt de melodie prima, met de zang niet...
de melodie in de midi file is:

i can't
C# D

get my mind of you
D D C# E C#

dont know why
C# C# G F

dont know why I try
F F E F E

als je zingt beging je met de noten G# en A op "i can't"
je begint dus al verkeerd....
probeer eens met wat minder distortion te spelen, misschien dat je door die warrel van noten niet de goede toonhoogte kan vinden?
succes ermee! :ok:

HdR
29 juli 2009, 19:55
[QUOTE=-=JEROEN=-;2103475]@Henk, als ik jou was zou ik me eerst nog wat in de theorie verdiepen voor ik me zou wagen aan het benoemen van akkoorden ;)

:)! hey Jeroen, ik geef ze ook geen naam hé, d'r staan een ? achter:).. ik ben wel benieuwd wat voor akkoorden dit zijn.. heb jij een idee Jeroen?

Grtzz,
Henk

-=JEROEN=-
30 juli 2009, 00:24
Als ik akkoorden benoem probeer ik te kijken naar de context, dus hoe staan de akkoorden tot elkaar in verhouding, en niet naar de tonen op zich. Dit omdat bijv een C6 (c e g a) en Am7 (a c e g) dezelfde tonen bevatten, maar totaal anders klinken. Voor mij bepaald dus de functie van het akkoord de naam!

x x 3 2 3 0 (F A D E)
d f a = Dm, e=9 in D, dus Dmadd9

x x 2 0 2 0 (E G C# E)
a cis e = A, g=b7, dus A7 (ondanks dat er geen a in zit)

x x 2 3 3 3 (E A# D G) bes d e = Bb(b5), g=bb7, dit is dus eigenlijk een fout dim7 akkoord, correct zou zijn xx2323 = Bbdim7

x x 2 2 2 5 (E A C# A) a cis e = A

-=JEROEN=-
30 juli 2009, 00:26
met midi klinkt de melodie prima, met de zang niet...
de melodie in de midi file is:

i can't
C# D

get my mind of you
D D C# E C#

dont know why
C# C# G F

dont know why I try
F F E F E

als je zingt beging je met de noten G# en A op "i can't"
je begint dus al verkeerd....
probeer eens met wat minder distortion te spelen, misschien dat je door die warrel van noten niet de goede toonhoogte kan vinden?
succes ermee! :ok:
Misschien moet hij het intro een kwint lager spelen (of kwart hoger), in A harmonisch mineur dus, ipv D. Dan klopt zijn zang al stukken beter. Het kan natuurlijk wel heh, in kwarten zingen, maar zoals je hoort, klinkt dat behoorlijk dissonant af en toe.

JvD.
30 juli 2009, 00:38
wauw, wat een vette replys allemaal!
ik weet niet goed wat ik moet. ik heb het vandaag gezongen zoals op de midi. maar dat werd zo levenloos.
de vocals voegen niets meer toe.

ik schrijf nooit zijk liedjes, dus het is lastig. over dat distortion gebruik. als je de dist gitaar op mute zet, hoor je rechts een akoestische en links een cleane gitaar. met alleen die gitaren klinkt het niet zo vals(het is het wel). maar het is ook een beetje slap dan.

jullie schijven zinnen met tips die ik echt niet in 1 keer snap. dus ik moet er nog even de tijd voor nemen. ik ben altijd bezig met een sound in plaats van een melodie. daarom is het lastig. ik ben nog nooit echt in de knoei geraakt bij het "ik doe maar watten".
ik merk dat ik het veel overtuigender zing als ik mijn keel helemaal open gooi(niet kwa volume) en als ik dan heel overdreven articuleer. ik denk dat ik het nu gewoon een maand laat rusten en het nummer heel veel ga zingen met gitaar(live lukt het wel =S).

@jeroen snake: zonder distortion klinkt het minder vals. de gitaar met distortion heeft heel veel sustain, samen resoneert het niet lekker.
@Jeroen: dat midi ding is echt mooi! ook leuk dat de chorden nu een naam hebben.


bedankt!

Guitarmania
30 juli 2009, 17:55
Het is vals vanwege de zang. Komt door de uithalen ("Ik caaaan't..."). Vraag is hoe dat komt. Kennelijk kun je niet een toon kiezen die je met je stem moet spelen. En dat komt vervolgens weer omdat je niet gangbare akkoorden gebruikt waar je kennelijk zelf ook nog niet aan gewend bent.

Ik weet niet waarover je hebt gezonden, maar als dat de muziek is die we horen, dan is die cimbel nogal overheersend (Hi-hat). Die trekt je onbedoeld naar een bepaalde toon. Die cimbel is ook nog eens vrij overheersend. Probeer het eens in te zingen zonder. En kies dan voor een duidelijke melodie.

HdR
1 augustus 2009, 14:24
Als ik akkoorden benoem probeer ik te kijken naar de context, dus hoe staan de akkoorden tot elkaar in verhouding, en niet naar de tonen op zich. Dit omdat bijv een C6 (c e g a) en Am7 (a c e g) dezelfde tonen bevatten, maar totaal anders klinken. Voor mij bepaald dus de functie van het akkoord de naam!

x x 3 2 3 0 (F A D E)
d f a = Dm, e=9 in D, dus Dmadd9

x x 2 0 2 0 (E G C# E)
a cis e = A, g=b7, dus A7 (ondanks dat er geen a in zit)

x x 2 3 3 3 (E A# D G) bes d e = Bb(b5), g=bb7, dit is dus eigenlijk een fout dim7 akkoord, correct zou zijn xx2323 = Bbdim7

x x 2 2 2 5 (E A C# A) a cis e = A

Heel duidelijk antwoord weer! thanks!

Gr,
Henk