PDA

View Full Version : Amp voor fusion en jazz



Vadim
28 juli 2009, 17:35
Ik ben van plan een nieuwe gitaar te kopen, een Epiphone Joe Pass Emperor en ik wilde er ook een versterker bij kopen. Het probleem alleen is dat ik een amp zoek waarmee ik een lekkere cleane jazzsound kan krijgen, maar waar ik dus ook een lekkere fusion sound uit kan trekken een beetje ala Eef Albers en Richard smith. Zelf koop ik er wat effecten bij, dus op de amp zelf hoeft niet alles al te zitten. Zelf gebruik ik nu een PRS Se Custom samen met een ts9. hierbij koop ik nog een Boss dd7.

Ik heb dus geen idee in welke richting ik moet zoeken. Ik heb al enkele Fenders geprobeerd, maar tot nu toe vond ik deze allemaal te schel. Ik houd wat meer van de warme volle sound. Een Mesa Boogie valt niet binnen mijn budget (ongeveer tot de 1000 euro).

Morgen ga ik naar Music Produktiv en mijn vraag is dus of iemand suggesties heeft voor welke amp ik zou kunnen proberen, bij welk merk ik het moet zoeken etc.

Groetjes, Vadim.

bagheera
28 juli 2009, 18:29
je hebt een privé berichtje ( PM )

EuroCinema
28 juli 2009, 18:35
Voor cleane jazzsounds gaat er wat mij betreft toch weinig boven een goeie buizenfender (zeker in jouw prijsklasse). Op jazzfestivals staan ook eigenlijk vrijwel altijd Fenders in de backline. Ik heb alleen de afgelopen maanden al Van Iterson, Goudsmit, Frisell en Grant Green Jr geweldige sounds uit Fenders horen halen. Dat schelle is zo opgelost: kwestie van de bright switch uit, de presence flink terugdraaien en eventueel je toon een stukje dicht op je gitaar. Pedaaltje ervoor voor de fusionstukken en klaar ben je.

Vadim
28 juli 2009, 19:15
Voor cleane jazzsounds gaat er wat mij betreft toch weinig boven een goeie buizenfender (zeker in jouw prijsklasse). Op jazzfestivals staan ook eigenlijk vrijwel altijd Fenders in de backline. Ik heb alleen de afgelopen maanden al Van Iterson, Goudsmit, Frisell en Grant Green Jr geweldige sounds uit Fenders horen halen. Dat schelle is zo opgelost: kwestie van de bright switch uit, de presence flink terugdraaien en eventueel je toon een stukje dicht op je gitaar. Pedaaltje ervoor voor de fusionstukken en klaar ben je.

Oké dus toch wat Fenders proberen. Heeft u dan ook nog een idee over welke types. Ik wil de amp ook graag gebruiken voor optredens, waavoor ik nu een 60w transistor Hughes & Kettner heb gebruikt, maar die voldeed niet; dit is dan ook een goedkope versterker. Maar als je bijvoorbeeld denkt aan een 15Watt blues jr, zal die dan voldoen bij optredens voor ongeveer 200 man?

vincent136
28 juli 2009, 19:26
Mwha, ik zou dat niet doen. Een beetje meer 'body' en headroom is zeker niet verkeerd. Met een 15 watt buizen lukt het wel, maar je hebt echt niets over. Wanneer je een buizenamp op vol zet, gaat hij oversturen en ben je je cleane jazz sound kwijt. Wat betreft types, gewoon diverse types testen en kijken welke je het fijnste vindt. Tis ook wel handig wanneer je mensen meeneemt wanneer je amps gaat testen die je ook kunnen adviseren over hoe en wat :)

Vertel je hier ff wat het uiteindelijk is geworden? ben benieuwd!

Vadim
28 juli 2009, 19:28
Ja dat is niet echt de bedoeling :p.

Ik ga morgen in ieder geval wat verschillende Fenders proberen.

Tristan
29 juli 2009, 01:08
Tweedehands zou een Boogie wel kunnen hoor, verder zou ik ook aan Fender denken, of een Vox AC30CC misschien, die zijn ook tof voor Jazz...

iWishmaster
29 juli 2009, 09:01
Fender te schel? Probeer eens een Vox AC30 inderdaad; heel erg vol en warm geluid.

levi
29 juli 2009, 18:29
Even snel een vraagje tussen door. Waar staat die cc voor bij een vox custom clasic toch?? ik zag ook voxac30cc2 of zo?

Comfortably Daniel
29 juli 2009, 19:55
Ik ga het weer zeggen...Fender Twin Reverb. Cleaner kan bijna niet. Ik vind 'm in elk geval super klinken voor jazzy dingen.

terrasbeest
29 juli 2009, 20:11
Roland Cube 80.
Heb 'm sinds ong een maand. M'n eerste SS.
Blues Jr gaat niet hard genoeg clean.Als je een Fender wil : probeer de blues deluxe , 40W en zéér luid,niet bruikbaar thuis tenzij je in een bos woont ofzo.

Vadim
29 juli 2009, 20:24
Oké iedereen bedankt, ik ben uiteindelijk voor een Fender gegaan. Het is een hot rod deluxe geworden, omdat ik die in combinatie met mijn gitaar het best vond klinken en hij viel perfect in mijn budget. Ik heb er ook nog een boss dd7 bij gekocht.

terrasbeest
29 juli 2009, 20:57
Prima keuze, krijg je geen spijt van.
Ik dacht dat die dingen duurder waren trouwens.

gorgasm
29 juli 2009, 21:30
schaamtelose offtopic vraag

Frisell en Grant Green Jr .
hoe waren die? Vooral frisell

+1 voor de Fender én de cube trouwens

EuroCinema
30 juli 2009, 09:26
Even snel een vraagje tussen door. Waar staat die cc voor bij een vox custom clasic toch?? ik zag ook voxac30cc2 of zo?

Heb je 'm al?

Vadim: gefeliciteerd met je amp, daar ga je geen spijt van krijgen. Experimenteer ook even met de ingangen: de rechter input (van vooraf gezien) is -6db, zodat je die amp thuis beter in de hand kunt houden. Op het drive kanaal kun je daarmee ook makkelijker een subtiel randje afstellen dat mooi opschoont als je je volume terugdraait.

Lekker off-topic verder: Frisell speelde met Scofield en McCoy Tyner en stelde zich erg bescheiden op. Hij speelde relatief traditioneel jazzy, zonder veel delay maar wel met die karakteristieke country-achtige sliding sixths en open snaren. Mooi en ingetogen. Ondertussen was hij ook degene die de lastige thema's met zijn ogen dicht kon spelen en die bij de toegift Scofield snel een voor die laatste nieuw nummer moest uiteggen. Sco moest ook nog een snaar van Frisell lenen toen hij er 1 brak. Leuk om te zien, 2 van die legenden gewoon als bevriende gitaristen onder elkaar.

Grant Green Jr. is natuurlijk niet zijn vader, al heeft jij daar wel de nodige licks en manierismen van overgenomen. Eigenlijk deed hij me nog het meest denken aan Melvin Sparks. Niet zo gek, want die 2 lopen in hetzelfde circuitje rond en spelen met dezelfde vergeten legenden. Zijn timing stond wel echt als een huis, zijn frasering was mooi en hij had geen seconde de behoefte om een noot te veel te spelen. Zit wellicht toch in de genen!

Vadim
30 juli 2009, 16:24
Heb je 'm al?

Vadim: gefeliciteerd met je amp, daar ga je geen spijt van krijgen. Experimenteer ook even met de ingangen: de rechter input (van vooraf gezien) is -6db, zodat je die amp thuis beter in de hand kunt houden. Op het drive kanaal kun je daarmee ook makkelijker een subtiel randje afstellen dat mooi opschoont als je je volume terugdraait.

Ja, daar was ik al achter gekomen. Voor mij is dat perfect, want ik houd wel van een sound waar de scherpe kantjes een beetje vanaf zijn.