PDA

View Full Version : stemmen met Korg GA-30



D-78
28 juli 2009, 17:07
Besten,

Vanmorgen heb ik mijn eerste gitaar (Yamaha F310 akoestisch) gekocht met een Korg GA-30 stemapparaat en ik stuit eigenlijk direct op een probleem... het stemmen. Waarschijnlijk doe ik iets fout want ik krijg de gitaar niet goed gestemd. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het stemapparaatje werkt.

De handelingen die ik tot nu toe heb verricht is het stemapparaat inschakelen, vervolgens de dikke E-snaar zo goed mogelijk af te stellen gevolgd door het knopje flat in te drukken om de volgende snaar te stemmen gevolgd door het knopje flat etc, etc.

Na al deze handelingen blijkt de gitaar niet goed te zijn gestemd.

Wie o wie kan mij vertellen wat er fout gaat?? :???:

aaronstonebeat
28 juli 2009, 17:27
Dan heb je nu e - es - d - des - c - b ?

D-78
28 juli 2009, 17:39
Na al deze handelingen blijkt de gitaar goed te zijn gestemd.

Mijn fout moet zijn

'Na al deze handelingen blijkt de gitaar niet goed te zijn gestemd.

s o r r y

Maar enig idee wat ik fout doe?

aaronstonebeat
28 juli 2009, 18:10
Je moet niet de functie 'flat' gebruiken; daarmee verlaag je de te stemmen snaar steeds met een halve toon. Voor zover ik het uit de gebruiksaanwijzing (http://www.folkofthewood.com/PDF/korgga30manual.pdf) op kan maken, analyseert het apparaat je gitaargeluid en geeft op het scherm de dichtstbij liggende toon. Vervolgens is het een kwestie van draaien aan de stemknop tot de juiste toon in beeld verschijnt.

Je kunt 'm ook in 'sound' modus zetten. Dan wordt ie in feite een stemfluitje dat voorbeeldtonen produceert (wel een oktaaf hoger dan je gitaar).

D-78
28 juli 2009, 18:34
owwww kijk logisch dat het niet klinkt haha

Ga t vanavond gelijk opnieuw proberen :D