PDA

View Full Version : Neutrik Pluggen



Mark1990
28 juli 2009, 13:14
Ik wil binnenkort een aantal kabels in elkaar knutselen, maar nu weet ik niet precies wat het verschil is tussen een aantal Neutrik pluggen.
Zo zie ik hier (http://www.thomann.de/nl/search.html?gk=kasakl&bn=NEUTRIK&pr=&kf=on&oa=pra&wgfid1=7338&wgfid2=7369&wgf7369=Mono) bijvoorbeeld dat de ene haakse plug 0,77 euro is, en de ander 3,44 euro. Wat veroorzaakt hierin het prijsverschil? Ze hebben beide geen gouden plug oid.

nico verduin
28 juli 2009, 14:23
Wat je vaak ziet bij pluggen is een groot kwaliteit verschil. Heb ooit wel eens een zooi snoeren gemaakt met goedkope pluggen.. alleen na verlooop van tijd brak te tip af. Inmiddels alles vervangen met de betere plug.

HaroldA
28 juli 2009, 14:34
Bezuinig nooit op je pluggen! Ik heb een hele rits van die hele platte jacks gehaald, maar die zijn echt waardeloos. :mad:

Bij de duurdere Neutriks bestaat de tip uit 1 geheel, dus perfect contact intern. Ook zit er veel betere trekontlasting op, dus je kabels blijven ook langer goed.

Ik heb overigens gisteren voor Eur 120,- aan George L kabels + pluggen besteld... :soinnocent:

iWishmaster
28 juli 2009, 14:55
Twee dingen zijn merkbaar qua verschillen:
Duurzaamheid. Stevige pluggen uit 1 stuk, met een goede trekontlasting gaan langer mee, kabel breekt minder snel etc.
Geluid: Er zit verschil in geluidskwaliteit. Het is een subtiel verschil, maar niet geheel onhoorbaar. Veel slechte pluggen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je geluid 'dof' en 'levenloos' wordt. Nogmaals: het is echt subtiel en niet iedereen hoort zelfs, maar er is wel degelijk verschil.

@Harold: krijg je geen spijt van. George L's werken echt zo heerlijk simpel en effectief. Geen soldeer meer, geen gepruts met draad strippen, gewoon afmeten en erin douwen. Echt ideaal.

hole
28 juli 2009, 15:20
Toevallig net mijn rack (http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/Rack005.jpg?t=1248787290) opnieuw bekabeld. Heb zowel de goedkope als de duurdere pluggen gebruikt.

De duurdere pluggen zijn echt fokking stevig, dat voel je en dat zie je. Die gaan echt noooooit kapot. De goedkopere hebben een plastic afdek plaatje en zijn ook van een ander materiaal. Zie foto, je ziet het verschil heel duidelijk.

Ik heb de goedkopere voor alles waar geen gitaarsignaal door gaat, de duurdere voor signaal. Werkt perfect.

Ook george L's heb ik wat patch kabeltjes van. Werkt ook prima en lekker snel.

HaroldA
28 juli 2009, 15:52
@Harold: krijg je geen spijt van. George L's werken echt zo heerlijk simpel en effectief. Geen soldeer meer, geen gepruts met draad strippen, gewoon afmeten en erin douwen. Echt ideaal.

Ik hoop het wel! Ik schrok nogal van de rekening maar daarentegen heb ik ook pedaaltjes die 2x zo duur zijn...

Hopelijk ben ik nu van mijn bekabelingsnachtmerrie af met rotte kabels en slechte contacten.

JeroenSchaaf
28 juli 2009, 15:55
Ik hoop het wel! Ik schrok nogal van de rekening maar daarentegen heb ik ook pedaaltjes die 2x zo duur zijn...

Hopelijk ben ik nu van mijn bekabelingsnachtmerrie af met rotte kabels en slechte contacten.

Als je gewoon een vaste settup hebt ben je af van die horror! ;) Ander willen de contactjes nog wel eens verbreken.

Mark1990
28 juli 2009, 16:08
Bedankt jongens! nog even een vraagje: Gold plated jack, is dat nu een mythe, of klinkt het echt merkbaar beter?

fredjuh
29 juli 2009, 19:05
De realiteit van gold plated pluggen is dat die goudlaag erafslijt en dat het dan zelfs nog kutter is dan gewoon een plug met nikkel. Oftewel: Voor pluggen die je maar heel soms eruit haalt of erin doet is het de moeite om goud te nemen, voor de rest zeker niet.