PDA

View Full Version : Advies mbt multi-effect voor akoustische gitaar



tnijland
27 juli 2009, 22:02
Ik wil binnenkort een akoustisch bandje beginnen met 2 zangeressen waarbij ik soms met piano en soms met akoustische gitaar begeleid. Nu heb ik wel een fijne gitaar maar denk er toch aan om een kwalitatief goed multi-effect erbij te nemen omdat de gitaar versterkt wat vlak klinkt. Ik denk als minimum aan een goede compressor, galm en eventueel wat chorus (optioneel delay). Er schijnen ook effecten met simulaties van reference modellen te zijn (bijv. fishman aura pedaal) . Budget is ca. 500 Euro.

Ik heb de volgende effecten in het vizier:

1. TC Electronic G-Natural (700,-)
2. Meerdere Fishman losse effecten (ca. 250,- per effect)
3. Boss AD-8 (375,-)
4. Zoom A2 multi effect (150,-)

De G-Natural heb ik kunnen proberen, klonk behoorlijk goed maar was wel wat aan de dure kant. Binnenkort heb ik vakantie en ga ik de rest proberen. Hebben jullie ervaring en kunnen jullie mij alvast van wat advies of eigen ervaringen voorzien?

Alvast bedankt voor de reacties!

Ello
28 juli 2009, 08:04
Ik zou adviseren om het geluid van een akoestische gitaar zo min mogelijk te veranderen. Ik ben van mening dat (meestal digitale) multi-effecten je geluid verpesten.

Ikzelf gebruik een pedal-board met daarin:
- Boss tuner
- Boss line selector (die ik als booster)
- Boss EQ
- Boss delay (ingesteld op erg korte delay time en 1 feedback)

Die kleine Boss pedaaltjes zijn onverwoestbaar en erg eenvoudig in te stellen. Bij de meeste multi-effecten verlies je jezelf al gauw in alle beschikbare (vaak onnodige) mogelijkheden.

peter_heijnen
28 juli 2009, 08:35
Ik heb nog een ag stomp (http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail.html?CNTID=2344&CTID=) van yamaha liggen die hier stof vangt. Is een echt toppertje, maar ik gebruik hem niet meer.

Pm maar als je interesse hebt.