PDA

View Full Version : Gitaarliefhebber zoekt all-round lampenversterker



StratocasterBob
27 juli 2009, 19:45
Dag iedereen hier bij gitaarnet,

Ik speel sinds een jaar of 6 elektrische gitaar en sinds kort in een band.
Omdat ik alle genres en subgenres van de rockmuziek kan appreciëren wou ik me niet specifiëren in bijvoorbeeld een metal gitaar of een jazz gitaar. Daarom nam ik wat ik in mijn ogen als dé all round-gitaar zag, namelijk de fender stratocaster (eerst een squier, een jaar geleden een fender aangeschaft). Als versterker koos ik destijds een combo niet al te klein/groot: de peavey envoy 110. Een slimme keuze volgens mij omdat ik nog maar net begon met spelen en het hoefde niet te luid.

Nu speel ik zoals ik al zei in een band, waarvan de rest van de bandleden lampenversterkers hebben, en de drummer een luide drumset. Met andere woorden, ik wordt overstemd met mn kleine peavey. Ook moet ik nu van de ex gitarist van de band zn versterker nog lenen voor optredens. Een beetje een ongemakkelijke situatie dus.

Ik ken van de technische kant echt niets van versterkers noch van gitaren. Daarom vraag ik hulp aan jullie, echte kenners ;)

Ik zoek een all-round lampenversterker die zowat elk genre aankan. Dit onder mijn maximum budget van 1000 € (tweedehands mag ook). Enige suggesties? Laat me iets weten, ook als je meer info nodig hebt.

Alvast bedankt
Bob

nielsnielsniels
27 juli 2009, 20:04
Edit : Welkom :D

Hm, ik denk dat als je een allround versterker zoekt, eentje moet zoeken met goede cleans. Als je metal of rock etc. erop wilt spelen, kan je altijd nog een pedaaltje ervoor doen.

Ik zou een Blues Deluxe aanraden, die is redelijk uitgebreid. Heeft 2 channels, goede drive, reverb, effects loop. 40 Watt, luid genoeg en 1x12 speaker dus niet al te zwaar!
PS : 40 watt buizen is VEEL VEEL luider dan 40 watt transistor ;)

Bij Feedback in de aanbieding voor 750
http://www.feedback.nl/?b=2232206000&a=47

En dan houd je nog genoeg geld over voor metal-pedaaltjes en al die zooi! :ok:

Neals
27 juli 2009, 22:26
Misschien een 2e hands Mesa F30/F50. Hard zat en lekker steriel zodat je deze kunt kleuren.

Andere optie zou zijn een H&K Tube 50. Zelfde verhaal.

Pepe
27 juli 2009, 22:41
Ja, een Blues Deluxe is prima als het breed moet zijn, of Peavey Classic , Laney VC, zoiets. Goed clean, redelijk simpel, betrouwbaar.

TimmU
28 juli 2009, 01:27
Dat heb je goed gezien!

Chiel
28 juli 2009, 11:03
Koch Studiotone de normale (kleinste) versie. Ben je meteen klaar. Gaat echt luid genoeg en is erg veelzijdig. Gebruik 'm zelf voor alle kleine gigs maar heb hem ook wel eens gewoon in een feesttent gebruikt. Perfect dingetje voor het geld! 2de hands zijn de voorgestelde Boogies ook zeker de moeite waard.

StratocasterBob
28 juli 2009, 13:44
Alvast bedankt voor de vele reacties, maar het was eigenlijk de bedoeling dat ik zo een (excuses voor de term) versterker in 2 delen zou kopen, net als de rest van de band, met een top en een speaker apart. Aangezien ik al een combo heb die vrij luid gaat, het moet gewoon nog iets groter en luider voor optredens ;) Zijn er nog zo'n dingen op de markt, dus een top en speaker samen voor onder de 1000 euro, met een goede clean sound?

Gjalt
28 juli 2009, 13:52
waarom zou je voor optreden en oefenen een aparte versterker willen hebben?

Als je gewoon dezelfde versterker gebruikt heb je ook tijdens het oefenen en tijdens het optreden genoeg volume en zoveel mogelijk hetzelfde geluid.

En een combo scheelt je veel gesleep met grote speakerkasten. Je zou eventueel nog een koch twintone of studiotone head op de kop zien te tikken 2de hands en daar nog een 2x12 cabinet onder. dat lijkt me ook een ideale allround setup.

deefke666
28 juli 2009, 13:58
volgens mij gaat een buizencombo van een 40 of 50 watt ZEKER hard genoeg voor optredens...
kan je eventueel nog een cabinetje eronder zetten ook ;)

iWishmaster
28 juli 2009, 14:05
Denk na of je liever een meerkanaals versterker hebt, dus met bijvoorbeeld clean en crunch onder een voetschakelaar, of een éénkanaals die alleen clean kan en dat je de rest met pedaaltjes doet.

In ieder geval even naar de winkel om te testen. Zoek bijvoorbeeld naar:
-Koch Studiotone of Twintone
-Marshall DSL
-Fender (zoals al eerder door andere aangegeven)
-Peavey Valveking (stuk goedkoper dan je met je budget kunt betalen en waarschijnlijk ook kwalitatief en hoorbaar wat slechter dan de bovenstaande merken/types, maar het overwegen waard).
-Orange Rocker (tweedehands misschien net te doen onder 1000, maar dan moet je echt geluk hebben).
-Vox AC15 (alleen als combo te krijgen volgens mij).

Mijn persoonlijke voorkeur uit het lijstje zou de Koch Studiotone zijn. Draagbaar, kwalitatief goed, betaalbaar en veelzijdig. Eventueel de Studiotone XL, die is 40W en gaat net een stukje harder / cleaner op bandvolume.

pimmetje
28 juli 2009, 14:12
volgens mij gaat een buizencombo van een 40 of 50 watt ZEKER hard genoeg voor optredens...
kan je eventueel nog een cabinetje eronder zetten ook ;)Dat lijkt me ook een aardige optie. Een 1x12 combo voor het compacte en dan een 1x12 cab erbij voor wat extra spreiding als je dat wilt.

Ik vind persoonlijk Koch prettig als 't gaat om alleskunners.
Voor generieke band-doeleinden ben ik jaren tevreden met m'n twintone + een paar yellowjackets om er evt een (soort) studiotone van te maken.

bagheera
28 juli 2009, 17:01
je hebt pm

classicrooock
28 juli 2009, 17:06
je hebt pm van mij

fenderke
28 juli 2009, 17:17
je kan misschien ook de h&K statesman uitproberen,

fijn geluid en best veelzijdig ook

hdhv
29 juli 2009, 10:03
je hebt nog meer PM

macwilliams
29 juli 2009, 11:35
Lukt het niet meer op marktplaats jongens?

StratocasterBob
29 juli 2009, 13:07
Hehe tof dat er zoveel mensen reageren, ik zal wel eens op mn gemak alle voorstellen goed nalezen.

caliban
29 juli 2009, 13:29
Lukt het niet meer op marktplaats jongens?

Was ik ook aan het denken.

macwilliams
29 juli 2009, 18:29
Topic starter komt voor advies niet om de spullen waar jullie vanaf willen.
Dat is gewoon erg. Als mij dit gebeurd zou zijn binnen mijn eerste 3 Posts
zou ik hier nooit meer zijn teruggekomen. Ik leid hier uit vanaf dat het dood
is op marktplaats.

Wat me weer doet denken aan die epiphone custom die ik te koop had staan
in mijn onderschrift. €300,- voor forum leden. Er waren wel reacties zelfs van iemand die daarvoor een account had aangemaakt en een afspraak met me had gemaakt en nooit is komen opdagen. Wat voor een low-life loser ben je dan zeg. De zelfde week is de gitaar op MP verkocht voor €75,- meer.

Of jullie zijn te duur??

Dat geeft toch stof tot nadenken....

Stelletje spammers

Paulio
29 juli 2009, 18:53
Zelf speel ik op een silverface twin reverb, met wat pedaaltjes ervoor. Vind hem zelf erg veelzijdig, heel goede clean en reageert goed op pedaaltjes. Tweedehands goed te betalen en dan houd je nog geld over voor pedaaltjes. Hij gaat trouwens ook heel erg hard, maar klinkt op lagere volumes ook erg goed! Maarja uiteindelijk is het toch een kwestie van smaak, uitproberen dus!

Comfortably Daniel
29 juli 2009, 19:51
Als je je drive uit pedalen wilt halen kan ik inderdaad een Twin Reverb aanraden, zoals hierboven. Speel er al jaren over in een hoop verschillende stijlen.

Een Koch is ook zeker een veelzijdige versterker...al vind ik de studiotone iets te snel opbreken in een band situatie.

caliban
29 juli 2009, 21:10
Ik denk dat je gewoon moet zien wat je het belangrijkste vindt. Wil je vooral een geweldige scheur (naar metal enzoverder gezien), goeie crunch en een goeie clean, kan je best een channelswitcher nemen. (Deze optie prefereer ik.) Wil je een heel goeie clean, goeie crunch en een matige scheur (cleane amp met pedalen voor gaat naar mijn mening nooit een strakke metalsound geven), ga dan voor een cleane amp met pedalen.

Rooker
30 juli 2009, 00:28
Er is op Heel veel sites ontzettend veel geschreven over de Fender Hot Rods. Veel mensen vinden het niks maar zeker net zoveel mensen dwepen ermee. Ik denk dat je deze amp niet bij voorbaat uit moet sluiten. Zeker de Limmited editions schijnen met een celestion v30 speaker erg goed uit de verf te komen. Deze exemplaren zijn net onder de 1000 eurie. Zelf heb ik hem alleen via de youtube gehoort, maar dat klonk prima. Hij schijnt bij hoger volume wel snel een "randje" te krijgen. Maar 1 lijkt mij dit juist mooi. Echt die oude fender sound. en 2 als je over de pa speelt ga je hem denk ik nooit zo zwaar belasten. Heb zelf ook een Fender hart en ga deze zeker als eerste testen wanneer het zo ver is. Dat raad ik jou ( U) ook aan. Gear mee en alles proberen.

ps. Hoop ook niet wanneer ik straks advies nodig heb, de feedback-dumpstore al zijn rommel bij me aanbied:???: heb me bij dit forum aangesloten om objectief advies te ontvangen en natuurlijk ook te geven.

deefke666
30 juli 2009, 08:35
die fender hot rod vind ik ook geen verkeerde versterker maar blijven inderdaad niet zo heel lang clean.... je kan er ook nog een cabinetje op aansluiten eventueel... en ze reageren in mijn ogen ook redelijk tot heel goed op pedaaltjes... alleen vind ik het drive kanaal maar niks eigenlijk...
clean kanaal is best wel mooi

ik ging eigenlijk een hot rod kopen maar ik ben toen naar huis gekomen met mijn engl thunder :seriousf: wat ook wel een goeie keuze zou zijn voor jou muziek denk ik... ik vond hem toch wat meer hebben dan de hot rod...

als ik jou was zou ik zoveel mogelijk amps uit je prijs klasse gaan uitproberen zodat je zelf de verschillen hoort... dat is mij ook aangeraden hier en het werkt hoor ;)
ik heb gewoon alle amps uit mijn prijsklasse naast elkaar gezet in de muziek winkel en alles vergeleken, ook de amps waar ik normaal niet naar zou kijken,
ik ben daar toen bijna een hele dag bezig geweest... ik had van tevoren ook al wat opzoek werk gedaan en hier wat advies gevraagd en ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met een amp waarvoor ik niet eens de moeite voor had gedaan om info over te zoeken....
gewoon geluisterd welk geluid voor mij het beste werkte