PDA

View Full Version : snarenvraagjes...



kenx
27 juli 2009, 16:25
Hoy,

Ik heb hier even enkele vraagjes ivm. snaren...

1. op mijn telecaster liggen nu .009 en ik zou er graag .010 van maken, is dit mogelijk zonder terug opnieuw af te stellen, en verdere problemen?

2. op mijn nieuwe gretsch zou ik binnekort graag nieuwe snaren steken, maar weet enkel niet welke dikte deze snaren zijn. Iig dikker dan .009. Iemand een idee, en eventueel welke jij op je gretsch en/of andere hollowbody de beste vindt?

3. Iemand een merk van snaren, en/of type, die minder snel roesten, en eveneens soepel spelen?

Alvast bedankt!

Groetjes.

Plant
27 juli 2009, 18:58
1) Wat betreft die Tele veracht ik niet veel problemen. Ze heeft geen tremolo, dus geen brug die kan gaan kantelen en veren die strakker moeten of erbij geplaatst. Hooguit komt de hals waarschijnlijk ietsje holler te staan en dan zou alleen de halspen een fractie moeten worden bijgesteld. Maar misschien is dit niet eens echt nodig. Als je naar dikkere snaren gaat zul je iig geen aanlopende snaren krijgen, in tegenstelling tot andersom.

2) Bij die Gretsch word het mogelijk een ander verhaal als je overgaat op een andere snaardikte. Zit daar een Bigsby tremolo op?
De gitaar is nieuw en je weet niet wat er nu op zit. Dikte .010 is een redelijk standaard op nieuwe elektrische gitaren. Je weet in ieder geval zeker dat het dikker dan .009 en dikker dan 0.10 heb ik eerlijk gezegd nog nooit op een nieuwe gitaar gezien.

3) Je hebt tegenwoordig allemaal van die snaren met coating zoals Elixir. Andere merken nemen dit concept ook over.
Persoonlijk vind ik deze snaren maar niks om de volgende redenen:

- Het voelt niet prettig
- Alleen de omwonden snaren zijn gecoat, de onomwonden gaan nog net zo snel heen.
- Als ze langer blijven zitten, is de kans ook groter dat er na verloop van tijd 1 snaar breekt. Losse snaren kopen is niet overal even makkelijk. Dan moet je mogelijk toch de hele set vervangen en die zijn relatief duur.
- De coating is op snaren plaatselijk heel snel weg. Bij plectrumgebruik hangen binnen no-time de vliesjes coating aan de snaren en dan is daar de werking weg. Net als bij de raakvlakken met de frets tijdens spelen. Als die snaren heel lang blijven zitten, roesten ze daar net zo hard als ongecoate snaren. Ik ken gitaristen die ze lang gebruiken en dan zie je snaren met allemaal zwarte vlekken.

Pure hype.

Elektrisch vind ik persoonlijk Ernie Ball Slinky's het fijnst. En dan wel de Power Slinky's want dunner dan .011 ga ik niet... en niet downtunen hè :supercool:

MeneerJelle
28 juli 2009, 17:57
Even over die Gretsch, het ligt er puur aan wat voor muziek je speelt. Als je van plan bent om te jazzen, zou ik op een hollowbody toch welk denken aan de iets dikkere snaren, 012 misschien. Veel jazzgitaristen leggen er gepolijste snaren op, het liefst dikke. Maar als je van plan bent om toch iets meer te rocken of ben je echt van de solo's met veel gebend, dan zou ik er inderdaad 010 op leggen.

aaronstonebeat
28 juli 2009, 18:15
Ik ben sinds enige tijd over op 0.11 en ik bend veel. Dat gaat met 0.11 eigenlijk net zo goed als met 0.10 als je er eenmaal aan bent gewend.
Een kameraad van me speelt steevast met 0.13; zelfs daarmee valt prima te benden; het kost iets meer kracht.

EuroCinema
28 juli 2009, 18:28
Setje roundwound (dus "gewoon") .11 van D'addario is wat mij betreft de gouden middenweg voor een (semi)hollowbody. Dik genoeg om mee te jazzen, dun genoeg voor bends, hammer ons etc.

kenx
28 juli 2009, 20:14
2) Bij die Gretsch word het mogelijk een ander verhaal als je overgaat op een andere snaardikte. Zit daar een Bigsby tremolo op?
De gitaar is nieuw en je weet niet wat er nu op zit. Dikte .010 is een redelijk standaard op nieuwe elektrische gitaren. Je weet in ieder geval zeker dat het dikker dan .009 en dikker dan 0.10 heb ik eerlijk gezegd nog nooit op een nieuwe gitaar gezien.




Hoy,

Bedankt voor je antwoord! Hier ben ik iig iets mee. Inderdaad op die gretsch zit een bigsby. En ik gebruikt die gitaar meestal voor rock, dus gewoon .010?

Evenals aan de andere die geantwoord hebben op mijn topic: dankuwel :)

Groetjes