PDA

View Full Version : multipedaal multiFX of losse pedaaltjes?



general.failure
27 juli 2009, 14:28
Hoi gitaarders

Ik speel in een rock coverband. Mijn versterker: Bedrock 1050, 50W buizenbak met mooi clean, geweldige distortion en een goed solo kanaal. Allemaal heel cewl, ben ik heel tevreden mee.
Hiervoor had ik een yamaha DG60 modeling amp, die me veel te digitaal klonk (vooral de distortion), dus die is nu de deur uit.

Wat ik wel mis is de effecten. De reverb van de Bedrock stelt niet echt veel voor en ik heb dus (nog) geen pedaaltjes. Niet dat ik zo nodig bij elk nummer een andere sound nodig heb, maar compleet zonder is toch wel wat erg eentonig.

Mijn idee is dat ik hooguit 3 of 4 bankjes heb, met per bankje 2 of 3 sounds. En allerlei spacy geluiden heb ik niet nodig.

Mijn opties, voor zover ik ze overzie:
1) Koop een paar pedaaltjes
2) Koop een multiFX (GT-10, line6 x3-live of zo)
3) Koop een multipedaal (line6 M13, TC electronic Nova System of zo)

Optie 1
de meest eerlijke, originele sound, maar heeft wat nadelen:
- Een stuk of wat pedaaltjes zijn duurder als optie 2 of 3
- Dat gedoe met kabeltjes, voedingen, brom (ja, een pedalenplank maken dus)
- Volgorde, true bypass
- Ik vond de presets van de yamaha wel handig, ik geloof niet dat het hadig is om bij andere instellingen deze steeds te wijzigen

Optie 2
- De distortion komt nu uit mijn versterker (buizen) maar hoe zit het met de rest van de effecten? Klinken die ook zo syntetisch als een mp3’tje?

Optie 3
- Klinkt voorlopig voor mij als meest ideale, maar ik kan er niet zoveel info over vinden.
- Is de line6 M13 idd vergelijkbaar met de TC electronic Nova System?
- Heb ik inderdaad goed begrepen dat deze planken eigenlijk gewoon een verzameling losse, analoge pedaaltjes zijn in 1 verpakking, met ertussenin wat slimme electronica om te kunnen schakelen?

Wat is jullie advies?

peter_heijnen
27 juli 2009, 15:24
-Heb ik inderdaad goed begrepen dat deze planken eigenlijk gewoon een verzameling losse, analoge pedaaltjes zijn in 1 verpakking, met ertussenin wat slimme electronica om te kunnen schakelen?
Zou je eigenlijk wel zo kunnen zeggen, maar dan wel analoge drives en de rest digitaal. Digitaal is daarbij geen vies woord en je hebt het grote voordeel dat je geen kabels tussen de losse pedalen nodig hebt. Volgens mij is het niet verkeerd om je even te verdiepen in die tc nova, als ik nu zou beginnen met pedalen wist ik het wel.

deefke666
27 juli 2009, 16:11
ik heb vanaf de gt3 op boss multipedalen gespeeld en heb daar altijd een goed geluid uit kunnen halen (kruipt alleen nogal veel tijd in :()
een goed half jaar geleden heb ik een gt10 gekocht wegens een kapotte gt8, gt10 heeft super veel potentieel om een goeie sound te maken maar ik had de moed niet meer om opnieuw zoooooooveel tijd bezig te zijn met aan knopjes te draaien, ik had toch een nieuwe amp nodig en heb dan een maand of twee geleden voor het eerst een buizenbakje gekocht (engl thunder)

t was voor mij een echte openbaring hoe goed zo'n buizen amp klinkt tegenover die simulatie's van boss die ik daarvoor gebruikte, ik heb dan eens gekeken naar de presets die ik gemaakt had in de gt10 en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk bijna geen effecten gebruikte....

resultaat = gt10 verkocht en een paar losse pedaaltjes gekocht
mijn set up klinkt nu beter dan ooit

t is een beetje wikken en wegen, alles heeft zijn voor en nadelen natuurlijk...
voordeel van losse pedaaltjes is dat je elk pedaal helemaal naar je persoonlijke voorkeur kan kopen, nadeel is dat t nogal duur kan worden

voordeel van processors is dat er meestal alles inzit wat je ooit nodig kan hebben (and then some) en het is makkelijk in gebruik eens je geluiden gemaakt zijn, nadeel is dat je soms echt lang bezig bent voordat alles naar je zin geprogrameerd is en de klank vind ik niet zo goed als die losse pedalen....

maar dat is natuurlijk mijn mening he, er zullen waarschijnlijk andere mensen helemaal anders over denken ( maar goed ook anders klonken we allemaal t zelfde :seriousf:)

grtz d

muziekschuur
27 juli 2009, 16:20
Wat Behringer pedaaltjes kopen om een idee te krijgen, dan geleidelijk omwisselen voor betere dingen.....

Je kan ook beginnen met een Fulltone OCD en een Digitech Hardwire 7 reverb. Beiden zijn volgens mij zo'n beetje het beste wat je kan kopen in hun klasse.

Digitech Hardwire Reverb; is voorzien van een Lexicon chip... (133 euro)
Fulltone OCD is als overdrive met boventonen functie (a-la perfecte Marshall Plexi) erg mooi. (rond de 150 euro)

Je kan veel zien op Youtube m.b.t. de pedalen van je keuze...

E.a. kan dan op een pedalboardje.... Ik denk dat dat je route zou kunnen zijn....

general.failure
27 juli 2009, 16:54
het verhaal van deefke666 herken ik inderdaad, toen ik die berock kocht wist ik niet hoe ik het had, zo bruut t.o.v. die yamaha.

Aan deze reacties zie ki toch een voorkeur voor losse pedaaltjes. Echter: ik ben niet echt een geluidsguru, dus of ik het verschil hoor tussen 2 goeie losse pedaaltjes van bijvoorbeeld Boss en Line6? dus wat dan de meerwaarde is van een mix van merken? vandaar dat ik nog altijd het meeste voel voor zo'n Line6 M13 of een Nova System.

Ik hoor veel negatiefs over die line6-saus over het geluid bij de X3-live, dat lijkt me veroorzaakt door die digitale effecten?

maar mijn aanname dat die line6 M13 gewoon een superpack is van hun normale (analoge) pedaaltjes is dus correct?

iWishmaster
27 juli 2009, 17:11
Het is een digitale modelling variant op een hele dosis pedalen van verschillende merken en ook een paar van hun eigen doosjes. Overigens wel een hele goede (nooit getest, maar hoor er veel positiefs over). Ik denk ook dat je minder effecten / pedalen nodig hebt dan je denkt.

Ik ben ook geen effecten-guru, maar puur uit 'eenvoud' geef ik de voorkeur aan losse pedalen. Wat ik fijn zou vinden, is een goede kwaliteit, compacte multi-effect met alleen een fatsoenlijke chorus, delay, phaser, reverb en evt. een paar andere (modulatie) effecten. 4 programmeerbare presets in een paar banks en that's it. Geen overdosis onbruikbare en moeilijk instelbare effecten àla Line 6 POD, Boss GT-8 etc, maar kwaliteit en eenvoud in een niet te groot doosje ... Het zal echter toch wel niet zo makkelijk zijn aagezien ik er geen ken :(.

general.failure
27 juli 2009, 21:37
wat ik in elk geval wel erg handig vind:
voor song A heb ik 3 verschillende sounds nodig
voor song B 2 andere
schakelen na song A door een andere bank te kiezen

Is dat mogelijk met de M13 en is dat mogelijk met de Nova System?

Eezz
27 juli 2009, 22:16
Hoe het bij de Nova zit weet ik niet, maar bij de M13 kan dit dmv het selecteren van een andere scene. Je kunt per scene 4 kolommen van 3 pedalen instellen. Per kolom kan er dan 1 pedaal actief zijn. Je kunt ook binnen dezelfde scene totaal van sound veranderen door bijv. voor song A het eerste pedaal van elke kolom in te stellen en voor song B dan het 2e pedaal van elke kolom. Je moet dan wel vaker trappen om te wisselen.

Over het algemeen gesproken: zowel de M13 als de Nova zijn bedoeld als een soort virtuele pedalenplank. In eerste instantie dus bedoeld om een aantal pedalen in te stellen en het daar dan mee te doen, net als een echte pedalenplank. Het maken van complete presets moet je in dit geval zien als een extratje want zo is het ding niet bedoeld; maar, het kan dus wel.

deefke666
28 juli 2009, 07:44
als je echt zoveel sounds nodig hebt dan zou ik eerder gaan kijken voor een multi fx apparaat.....
het was daarom dat ik meestal de gt reeks van boss gebruikte...
tot ik erachter kwam dat al die verschillende geluiden veel op elkaar leken en dat 80 procent van de effecten uit de gt10 ongebruikt bleven....

voor mij persoonlijk vallen de drive geluiden van de meeste multi fx nogal tegen tegenover de drive van een versterker....
ook een chorus van een boss multi fx(om maar iets te noemen), klinkt niet echt zo goed als een los chorus pedaaltje....

ik zou eens nadenken over welke effecten je zoal denkt nodig te hebben en misschien daaruit je conclusies trekken....
als het er maar een paar zijn dan zou ik voor de losse pedalen gaan, denk je echt veel effecten nodig te hebben is het misschien goedkoper om een multi aan te schaffen....

heeft je amp trouwens een fx loop....?

grtz d

general.failure
28 juli 2009, 09:37
Ja, de Bedrock heeft een effect loop, en nee, ik heb niet echt veel effecten nodig. Ik heb alleen gemerkt dat de instellingne van bijvoorbeeld een delay niet bij iedere song gelijk zijn, dus dan sta je tussen de nummers niet alleen te tapdansen maar mag je ook nog door de knieeen.
De FX geluiden uit zo'n processor vind ik idd niks, dus vandaar mijn gedachten voor die NovaSystem en die M13, die 'analoge' techniek gebruiken voor het geluid, en digitaal voor het schakelen ervan. dat lijkt me een optimale combinatie.

deefke666
28 juli 2009, 09:48
ik heb hem nog niet zelf gehoord maar ik heb wel goede dingen gelezen over die m13, k moet straks nog in de muziekwinkel zijn waar ze er eentje hebben dus denk ik dat ik eens even ga testen....

met een fx loop kan je eventueel nog alle kanten uit om de drive van je amp te blijven gebruiken ook...

ik speel met een delay en een volume pedaal in de loop, reverb van de amp en een eq en drive ervoor....
t is ineens heel minimaal geworden sinds die gt10 weg is maar de klank is tien keer zo goed geworden en ik heb nu meer men eigen geluid gevonden....
misschien nog een goeie wah en een compressor en klaar ben ik :seriousf:

peter_heijnen
28 juli 2009, 09:50
De FX geluiden uit zo'n processor vind ik idd niks.
Dan houdt het voor je op bij de nova en m13, die zijn allebei totaal digitaal, op de drivesectie van de nova na.

Eezz
28 juli 2009, 12:38
Maar wees gerust, ik kan je verzekeren dat de M13 ondanks zijn digitale aard prima klinkt.

}{Metalmaster}{
30 juli 2009, 22:09
Los, of anders raad ik je de Vox Tonelab aan, en zeker met een EQ erbij.