PDA

View Full Version : Instrumenten elke dag bespelen?



FruscianteFan
27 juli 2009, 13:23
De laatste tijd ben ik eens na gaan denken over of het aan instrumenten kan liggen of je elke dag speelt of niet. Ik heb het dan voornamelijk over de muzikanten die normaal gesproken sowieso elke dag wel spelen, maar bijvoorbeeld op vakantie gaan.

De bassist van mijn band, die ook gitaar speelt, gaat straks op vakantie en dan neemt hij geen instrument mee (hoewel hij graag zou willen). Ik kan me voorstellen dat de toetsenist ook niet zomaar een keyboard kan meenemen als hij binnenkort van de zomer vertrekt. Drums is een ander verhaal, omdat je eigenlijk altijd wel je ritmes kunt tikken.

Maar gitaar, tsjah. Als ik geen gitaar bij me kan hebben op vakantie, dan ga ik niet op vakantie. Het kan dan wel een mooie vakantie zijn, maar het zou een enorm gemis zijn. Daar komt nog bij dat het een redelijk makkelijk te vervoeren instrument is (een piano neem je niet zomaar mee), en dat het een van de beste 'stand-alone' instrumenten is (een fluit is makkelijker te vervoeren, maar daar kun je volgens mij niet meerdere tonen tegelijk mee produceren. Een bas is goed voor begeleiding, maar is op zichzelf meestal weinig aan (hoewel er talloze bassisten zijn die prachtige solo's kunnen neerzetten)) en dat je er dus veel aan hebt als je ergens op locatie een beetje zit te spelen.

Misschien is het ook wel zo dat er weinig instrumenten zo dicht tegen je aanliggen als de gitaar en dat je er daardoor meer aan gehecht raakt? Maar misschien is dat onzin en denk ik dat alleen maar doordat ik zelf gitarist ben - ik kan ook wel bassen, pianospelen, zelfs een beetje drummen, maar dat zijn niet mijn instrumenten.

kenx
27 juli 2009, 13:43
Volgens mij heb je je topic in het verkeerde subforum geopend, maar je kan gelijk hebben met wat je zegt...

Kim Wilson
27 juli 2009, 13:45
Ik neem graag mijn akoestische gitaar mee op vakantie, maar het is geen ramp als het een keer niet kan. Dan vermaak ik me net zo goed met andere dingen. Ik speel thuis ook lang niet dagelijks. Sinds ik mijn nieuwe versterker heb speel ik weer veel vaker, soms wel twee keer in de week. :D

Ik kan gerust twee weken zonder, dat motiveert me ook meer om bepaalde dingen te onthouden en thuis gelijk de gitaar weer van de muur te pakken en die dingen te proberen.

FruscianteFan
27 juli 2009, 13:45
oeps ja, ik dacht dat ik in gitaar diversen zat.

edit: Soms vraag ik me af of het me niet goed zou doen om een dagje niet te spelen. De fase dat ik elke dag moet oefenen om echt beter te worden ben ik nu wel voorbij - wat niet wegneemt dat ik nog steeds heel veel leer. Toen ik, de eerste zomervakantie dat ik een gitaar had, op vakantie zonder gitaar zat, miste ik de gitaar de eerste dag ontzettend. Ik heb toen in mijn tentje naar de Peppers liggen luisteren terwijl pretendeerde de boel mee te spelen. Eenmaal thuis had ik de indruk dat het allemaal niet zo lekker ging (maar ik speelde toen net 4 maanden ofzo).

Maar ik weet dus niet of het nu nog per se zo is dat ik echt achteruit zou gaan als ik een dagje niet zou spelen. Laatst heb ik (met uitzondering van 2 keer een halve minuut) behoorlijk lang niet gespeeld (kan goed 24 uur tussen hebben gezeten), en daarna speelde ik nog net zo makkelijk als daarvoor. Wel vind ik het belangrijk dat ik altijd maar beter blijf worden, dat ik blijf leren. Laatste jaar is dat nog eens enorm geboost, doordat ik in bandjes ben gaan spelen.

Ook heb ik de indruk dat het elke dag willen spelen méér is dan alleen maar willen oefenen en leren. Ik heb dagen dat ik 5 uur speel, maar dat ik alleen maar dingen speel die ik al 100 keer gespeeld heb. Slechter word ik er niet van, maar er zijn effectievere manieren om te leren. Ook had ik tot voor kort dat ik elke dag op mijn Les Paul moest spelen. Gewoon, omdat ik me dat had voorgenomen (nu maakt het me niet meer zo heel veel uit, ik speel veel liever op de Jaguar. Bovendien neem ik op vakanties alleen maar m'n akoestische gitaar mee).

peter_heijnen
27 juli 2009, 14:55
Bij deze naar git/div.


Vroeger sleepte ik altijd een gitaar mee tenzij ik wist dat er op de plek van bestemming iets voorhanden was, tegenwoordig vind ik het best zonder.

soup
27 juli 2009, 15:02
Hangt er van af waar je op vakantie gaat. Soms is het gemis wel goed, even afstand nemen en als je je gitaar terug ziet.:lovelove::lovelove:

liesje
27 juli 2009, 16:55
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd!!:lp:

Kim Wilson
27 juli 2009, 18:10
Mwah, als mijn leven beheerst zou worden door de gitaar, zou ik hem gelijk verkopen. Ik ben blij dat ik ook nog meer dingen om handen heb. Fotografie, boek lezen, de kinderen een beetje bezig houden, ik vermaak me gelukkig ook prima zonder gitaar.

FruscianteFan
27 juli 2009, 19:24
Mwah, als mijn leven beheerst zou worden door de gitaar, zou ik hem gelijk verkopen. Ik ben blij dat ik ook nog meer dingen om handen heb. Fotografie, boek lezen, de kinderen een beetje bezig houden, ik vermaak me gelukkig ook prima zonder gitaar.
Ik vermaak me prima zonder gitaar, maar muziek is toch wel wat mij bezighoudt. Filosofie kan er ook wat van, dat studeer ik dan ook. Daarnaast heb ik nog wel wat interesses, maar muziek is gewoon wat mij bezighoudt - wel in een brede zin. Ik zit niet constant muziek te analyseren ofzo, het is meer zo dat ik heel intens kan genieten van muziek, vooral in context. Als ik ergens mee zit, als ik me juist heel gelukkig voel, als het stortregent of mistig is, als ik op een zomerse ochtend naar de uni fiets. De juiste muziek vult het aan. Dat ik elke dag gitaarspeel is dan ook niet zozeer een vorm van discipline, maar eerder een vanzelfsprekendheid. Eerlijk gezegd komt het niet echt in mijn woordenboek voor om 'een dag over te slaan'. Misschien dat ik genoodzaakt ben het eens wat langer niet te doen als ik naar Adelaide ga, want die reis duurt ontiegelijk lang. Muziek is trouwens de voornaamste reden dat ik daar naartoe wil (zie mijn onderschrift).

Kim Wilson
27 juli 2009, 19:29
Oh ja, ik ben ook wel veel met muziek bezig. Maar "een dag niet gespeld is een dag niet geleefd", dat heb ik gelukkig niet. :satisfie:

Martijn-w
28 juli 2009, 00:02
Ik vind gitaar spelen zeker leuk, maar ik heb er genoeg dagen tussen zitten dat ik er geen behoefte aan heb, of er geen tijd voor heb. En daar ben ik op zich ook wel blij om haha. Maar over het andere gedeelte van je post. Ik denk ook dat de gitaar een van de instrumenten is waarmee je het best een nummer vol kan laten klinken zonder gebruik van een ander instrument. Dat is ook een van de dingen die me zo aantrok in een gitaar (en nog steeds).

bastiaanvanbeek
28 juli 2009, 07:59
Ik vermaak me prima zonder gitaar, maar muziek is toch wel wat mij bezighoudt. Filosofie kan er ook wat van, dat studeer ik dan ook. Daarnaast heb ik nog wel wat interesses, maar muziek is gewoon wat mij bezighoudt - wel in een brede zin. Ik zit niet constant muziek te analyseren ofzo, het is meer zo dat ik heel intens kan genieten van muziek, vooral in context. Als ik ergens mee zit, als ik me juist heel gelukkig voel, als het stortregent of mistig is, als ik op een zomerse ochtend naar de uni fiets. De juiste muziek vult het aan. Dat ik elke dag gitaarspeel is dan ook niet zozeer een vorm van discipline, maar eerder een vanzelfsprekendheid. Eerlijk gezegd komt het niet echt in mijn woordenboek voor om 'een dag over te slaan'. Misschien dat ik genoodzaakt ben het eens wat langer niet te doen als ik naar Adelaide ga, want die reis duurt ontiegelijk lang. Muziek is trouwens de voornaamste reden dat ik daar naartoe wil (zie mijn onderschrift).

kijk, dat zijn nou de woorden van een echte muzikant en muziekliefhebber:)

ik werd trouwens nieuwsgierig toen ik je onderschrift zag, dus ben ik even gaan kijken op je myspace. echt mooie muziek man, heel atmosferisch. misschien zou je nog iets meer solerende melodieën kunnen toevoegen, al is het maar minimaal.

mischien in deze richting:

http://www.youtube.com/watch?v=PSStufx6jYU

Goldfoxx
28 juli 2009, 10:44
Een of meerdere dagen weinig tot niet spelen zal wel lukken, maar aangezien muziek in mijn bloed lijkt te stromen, een expressie is van mijzelf zou ik het spelen wel snel gaan missen.

sjefke123
28 juli 2009, 12:26
drummen doe ik (bijna) elke dag, gitaar spelen, tja, ik ga hem morgen pas halen, dus daar kan ik nog niet over meepraten :(
als ik op vakantie ga neem ik waarschijnlijk wel mijn gitaar mee.

groetjes sjefke

Thundermane
28 juli 2009, 12:53
Ik was laatst nog op vakantie, had een akoestische gitaar mee, nog een tab uitgeprint om te oefenen. Klaar.
Maar als ik eerlijk ben, doe ik niet aan gestructureerd elke dag oefenen.

humbucker
28 juli 2009, 13:14
ik vertrek sffs voor 7 weken op vakantie, rondreis met de rugzak door Argentinië. Gitaar gaat niet mee, gaat het enige zijn wat ik echt superhard ga missen.. Nu aan de andere kant, misschien koop ik ginder wel een frutding om wat op te spelen. We zien wel, ik ga in ieder geval blij zijn als ik MIJN gitaar terug vast heb na de vakantie :)

FruscianteFan
29 juli 2009, 00:53
kijk, dat zijn nou de woorden van een echte muzikant en muziekliefhebber:)

ik werd trouwens nieuwsgierig toen ik je onderschrift zag, dus ben ik even gaan kijken op je myspace. echt mooie muziek man, heel atmosferisch. misschien zou je nog iets meer solerende melodieën kunnen toevoegen, al is het maar minimaal.

mischien in deze richting:

http://www.youtube.com/watch?v=PSStufx6jYU
Ik zou het waarschijnlijk verpesten als ik er solo's overheen ging spelen, tenzij ik solo's zou gaan schrijven maar dat heb ik nog nooit gedaan. Maar ik ben blij dat je het verder wel mooi vindt :)

Ik verwees trouwens naar mijn onderschrift omdat direct verwijzen naar een myspace van me waarschijnlijk teveel reclame is. Maar ik wilde vooral wijzen op de muziek die ik heb gemaakt in samenwerking met Jamie (vooruit, myspace.com/erikjamie). Want zij is dus de voornaamste reden dat ik naar de andere kant van de wereld wil.

Terug ontopic:
Er heeft zich bij mij best een interessante ontwikkeling voorgedaan. Toen ik op de middelbare school zat, dacht ik dat ik een uurtje per dag speelde. Weet niet of dat klopte, maar dat dacht ik. Toen ik geslaagd was, ging ik in die vakantie min of meer bijhouden hoeveel ik nu speelde, en juist daardoor ging ik ook meer spelen. Volgens mij heb ik die vakantie gemiddeld zo'n 5 uur per dag gespeeld.

Daarna begon mijn studie, en afgezien van enkele weken dat ik soms zo hard moest werken dat ik nauwelijks twee uur kon spelen, heb ik volgens mij wel elke dag een uur of 3 gespeeld. Denk dat ik dat nog steeds wel ongeveer doe. Zal best eens 4 uur zijn, misschien eens een keer maar 1,5 uur. Er was een periode dat ik elke zondag 2 repetities had - van 10 tot 19 - en dat ik daarna nog lekker wat voor mezelf speel.
Enfin, Ik denk dat dit er wel toe heeft geleid dat ik niet meer echt denk in termen van 'elke dag gitaarspelen'. Want als ik 's ochtends 2 seconden lang een gitaar vast heb en een E akkoord speel, heb ik ook al gespeeld. En dat is nou niet bepaald significant als je elke dag 3 uur speelt. Maar dat betekent dus niet dat ik het niet erg zou vinden als ik een hele dag niet kan spelen, maar eerder dat ik het vervelend vind als ik maar één uur kan spelen.

En nog steeds vraag ik me dus af of dit aan mij ligt of aan mijn instrument. Want ik heb dit topic niet geopend om maar te kunnen verkondigen hoeveel ik wel niet speel.

denblommme
29 juli 2009, 07:58
Ik heb een ukulele gekochtvoor op reis!
:blast:
en vanavond schaf ik me waarschijnlijk nog een mondharmonica aan,
Voila!

Heibel
29 juli 2009, 09:00
De band die je hebt met je gitaar is vergelijkbaar met 'n 'echte' relatie volgens mij..Er zijn ups en downs..Het ene moment begin je te pielen en voel je je in de 7e hemel..'t andere moment wil 't gewoon niet lukken (sound niet, stemming niet, speeltechniek niet..)..In 'n relatie is dat precies 't zelfde..Meestal is het te gek, maar soms wordt je d'r gek van..

In de vakantie even afstand nemen kan soms heel prettig zijn, maar 't 1e wat ik doe als ik thuis kom is naar boven stormen om te kijken hoe 't met m'n schatjes is...

Zjef
29 juli 2009, 19:40
Ik heb ooit de fout begaan geen gitaar mee te nemen op reis. Ik ben er ziek van geweest. Nu ga ik nooit meer op reis zonder. Ook al speel ik er niet elke dag op. Vroeger ging er geen dag voorbij zonder een uur gitaar te spelen. Maar nu mijn leven iets drukker geworden is blijft er niet zo veel meer over. Maar echt zonder zal ik waarschijnlijk nooit kunnen voor langer dan een week.