PDA

View Full Version : Goede afloop bij aankoop tweedehands Ibanez



Gerth
27 juli 2009, 13:06
Vorige week dinsdag kocht van een particulier een tweedehands Ibanez, een linkshandige GRX 170 (BK), maar gezien er ter plaatse geen deftige mogelijkheid was om, behalve toch vlug eens de kromming van de hals, uit te proberen of na te kijken heb ik pas thuis de nodige "verificaties" kunnen doen. Ik dacht, voor 100 euro, mijn onmiddellijk aanvaard bod, kan er niet veel mislopen.

Thuis bleek dat de snaren niet echt mijn ding waren (te dun, ik denk max. een 0.10, misschien zelfs 0.9) en erger nog, dat de hoge E-snaar niet te intoneren viel (nog steeds bijna halve toon te laag op 12de fret ondanks een volledige naar voor geschroefde brughouder...

Heb dus snaren eraf gehaald, de volledige gitaar eens keurig schoongemaakt en er een d'Addario-setje opgezet, een light-top/heavy bottom (voor mijn bedoelingen denk ik ideaal, van 0.10 tot 0.52), en toen bleek dat de plank met deze snaren wel te intoneren viel, zelfs zonder "extreem" geschroef. Oef! De truss-rod noch de hoogte van de brug diende aangepast te worden ondanks de andere snaren, heb daar toch wat "geluk" gehad. Is naar mijn mening dus perfect afgesteld, zeker voor een low-budget gitaar.

Ook heb ik vastgesteld dat de electronica geaard was op het bevestigingsplaatje van de tremolo-veren en dat de volledige binnenbehuizing keurig met zwarte conductive-paint behandeld was, en de binnenkant van het afdekplaatje met aluminiumfolie (weet wel niet of dit een home-job was of standaard werk van Ibanez).

Verder is de "sokkel" van de brughumbucker enkele mm. hoger dan die van de halshumbucker wat de karakteristieken van beiden nog beter doet uitkomen, zonder merkbaar verschil in luidheid. De middelste single-coil is dan op zijn beurt voorzien van geleidelijk aan verhoogde poolstaafjes voor de middenste snaren waardoor je een vol en toch "glassy" geluid krijgt. Klank elementen valt dus zéér mee!

Voilà, even dit "vrolijk" verhaal van een zeer tevreden eigenaar van een 100 euro-gitaar die IMHO de vergelijking met duurdere collega's zeker kan doorstaan!

Wou het gewoon even kwijt, en lachen is gezond!

nielsnielsniels
27 juli 2009, 13:13
YEAH GEFELICITEERD!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D





Je vergeet regel #1....FOTO'S!

Gerth
27 juli 2009, 13:45
Foto's? Pikzwart Ibanez budget metalgitaartje, is nu niet echt een plank waar de foto's de meesten hier iets gaat bijbrengen... zou het zelfs beetje belachelijk vinden hiervan foto's te posten, is standaard model, behalve de vastgezette zwevende tremolo, en dat zie je dan nog niet :soul:

En als het om "niet geloven" gaat, het zij zo...

Had wel liever een iets leukere 1ste reactie gehad...

Mvg.

Thundermane
27 juli 2009, 13:51
Foto's? Pikzwart Ibanez budget metalgitaartje, is nu niet echt een plank waar de foto's de meesten hier iets gaat bijbrengen... zou het zelfs beetje belachelijk vinden hiervan foto's te posten, is standaard model, behalve de vastgezette zwevende tremolo, en dat zie je dan nog niet :soul:

En als het om "niet geloven" gaat, het zij zo...

Had wel een iets leukere 1ste reactie gehad...

Mvg.

Foto's zijn inderdaad altijd leuk. :D Gewoon je gitaartje showen. (Zodat we ondertussen eigenlijk kunnen zien wat de omgeving is van de gitaar).

Pepe
27 juli 2009, 13:53
Het enige wat gitaristen een beetje kunnen trekken, langer dan 3 zinnen, is de handleiding van een G-Major.
Foto's!

aaronstonebeat
27 juli 2009, 14:19
Geen beter welkom dan gevraagd te worden foto's te plaatsen :cheerup:

Bram+
27 juli 2009, 14:41
Ook heb ik vastgesteld dat de electronica geaard was op het bevestigingsplaatje van de tremolo-veren en dat de volledige binnenbehuizing keurig met zwarte conductive-paint behandeld was, en de binnenkant van het afdekplaatje met aluminiumfolie (weet wel niet of dit een home-job was of standaard werk van Ibanez).
Volgens mij gewoon standaard, mag ook wel vind ik. Nog geen Ibanez solidbody tegengekomen die dat niet had.

Het kan wel, voor bijna letterlijk een appel en een ei een leuke gitaar kopen!

Gerth
27 juli 2009, 14:47
Aan Bram: bedankt voor de on-topic-reactie.

En inderdaad, aarding en shielding zou standaard moeten zijn maar bij budget-gitaartjes is het dat héél dikwijls niet, vandaar mijn verbazing bij een gitaar waarvan de "opvolger" bij Key België slechts 219 euro kost (alhoewel ie bij Thomann 245 staat!).

Azaruc
27 juli 2009, 15:53
Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik heb hier zelf ook een Ibanez budget gitaar staan en ook die (GRX40) is veel waar voor zijn geld. Speelt goed, pickups klinken goed etc. Ook de intonatie is prima. Ik weet niet of deze ook geshield is, zal ik nog wel eens nakijken. In ieder geval maakt ibanez prima startersgitaren imo

Fistfunk
27 juli 2009, 16:00
Ik heb dezelfde gitaar volgens mij (GRX70 of 170, kan ik nooit onthouden) als begingitaar gehad. Die aluminiumfolie en zwarte verf komen inderdaad standaard.

Prima gitaren, alleen zou ik niet durven zeggen dat hij de vergelijking met de duurdere gitaren aan kan gaan. Alhoewel dat kan liggen aan de afstelling die bij mij vrijwel afwezig is sinds een paar jaartjes ;)

Gerth
27 juli 2009, 16:11
Dit wordt nog een echt Ibanez-liefhebber-topic... ;)

munkie
27 juli 2009, 16:26
Net een Ibbie projectje gedaan met een RG550 body en een nieuwe RG370 nek. Leverde uiteindelijk een prima metal gitaartje op. Het valt me wel op dat die nek 3 delig gelamineerd is met de kop uit 1 stuk, met aangelijmde stukjes uiteraard om genoeg breedte te krijgen. Ik heb ooit een Jap Ibbie S540 gehad(verkocht, dom) die had een maple nek uit 1 stuk met een aangelijmde kop.
Van het hals profiel moet je houden, breed en plat, dan heb je er prima gitaartjes aan.

Bram+
27 juli 2009, 17:27
Ibanez is inderdaad omstreeks 2005 begonnen met het produceren van meerdelige halzen voor bijna alle RG- en S-achtige gitaren (met als grote uitzondering de GIO-klasse gitaren) waarbij er bij Prestigehalzen nog Walnut/Wenge/Bubingadelen tussen de delen maple zitten. Eerder waren alleen de dunste (super wizard) halzen meerdelig met een strip bubinga in het midden.

Het nobele verhaal voor deze algemene overstap is natuurlijk omdat het de stevigheid van de hals ten goede komt, het minder nobele verhaal is dat ze nu hout van mindere kwaliteit kunnen gebruiken om dezelfde stijfheid te bewerkstelligen :D De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden.