PDA

View Full Version : Nieuwe versterker gezocht (blues)



hugo123
27 juli 2009, 01:13
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker. Ik heb een paar versterkers gezocht, en ik ben op de volgende versterkers uitgekomen:

- Fender Blues Deluxe RI
- Fender Blues Junior Tweed (met de V30)

En toen zag ik de Egnater Rebel 20, die leek mij ook wel interssant. Wat denken jullie? Mijn grootste zorg is dat de Blues Junior en de Rebel 20 niet hard genoeg gaan voor in een band, of valt dit wel mee?
Mijn stijl is blues, rock, beetje vanalles. Maar wat ik zoek in deze versterkers is eigenlijk vooral een lekker clean en eventueel een randje, maar dus eigenlijk zijn 2 kanalen overboden. Een reverb is nodig en een effectsloop is een plus, maar zeker niet echt nodig. Trouwens ik heb een boss DD-20 als de versterker geen effectsloop heeft, prikt de delay dan nog wel door de mix, als de amp een randje krijgt?

Overige suggesties zijn ook welkom!

almarvk
27 juli 2009, 08:38
Topictitel aangepast.

nielsnielsniels
27 juli 2009, 10:11
15 Watt is luid genoeg voor een band, 20 watt dus ook. Het ligt eraan hoe hard jullie spelen, tijdens een optreden kan je kleinere amps altijd nog mic'en.

20 watts is 76% as loud as 50 watts.
18 watts is 74% as loud as 50 watts.
15 watts is 70% as loud as 50 watts.



Blues Deluxe vond ik zelf slecht klinken.
Blues Junior met V30 is veel te duur voor wat je koopt, dan kan je beter een stock BJ kopen met speaker naar keuze ( hoewel de cab heel klein is, niet alle speakers zullen passen + kleine cab zorgt voor meer 'boxy' geluid ).

Je kan een BJ al nieuw krijgen voor 440,- uit Engeland, een V30 kost iets van 70 ofzo dus dan zit je op 520,- totaal. Een BJ in Tweed kost 640,- .....

Dan zal je er misschien een ook nog een beamblocker in moeten doen zodat het geluid zich beter verspreidt door de kleine cab van de BJ.

Egnater kan ik niks over zeggen, nog nooit gehoord, maar lijkt me wel een mooie versterker, vooral met alle extra's die hij heeft.

Clean/randje kan je ook gewoon behalen met je volumeknop.

hugo123
27 juli 2009, 12:42
Maar dan blijft 15 watt zeker op hoog volume niet clean meer, of valt dit best wel mee?

nielsnielsniels
27 juli 2009, 13:20
Op hoog volume niet, ( afhankelijk van je pickups) maar een mic ervoor doen ( of een 12AT7 ipv **AX7 ) en dat probleem is dan weer verholpen. Ligt er ook aan wat voor speaker-opstelling je gebruikt. Een 4x12 is makkelijk in een bandsituatie te horen dan een 1x12 natuurlijk. Anders kan je altijd nog een 30 of 40 watter kopen, maar het nadeel is dat je minder makkelijk breakup krijgt op minder hoge volumes. Nogmaals, ik weet niet hoe hard je oefent en of je er ook plant om mee op te treden, dus je zou het een keer in de winkel moeten uitproberen om te kijken wat voor jou luid genoeg is.

hugo123
27 juli 2009, 13:36
Nou ik speel vooral thuis, soms jammen met de band. Ik treed meestal maar 1 keer in het jaar op, dus daar moet hij eigenlijk wel tegen kunnen, maar ik denk dat een 15 watter het wel haalt, aangezien mijn randall rg50 (tapijt gecoverd dus uit 86') het haalt terwijl het volume op 1/3 staat, dus ik denk dat de BJ het ook wel haalt, of niet?

Thiez
27 juli 2009, 22:23
ik heb sinds kort een epiphone custom blues 30. Dit is een 30 watter die je ook op 15watt kan zetten. Klinkt heerlijk voor blues en met een pedaaltje ervoor ook prima voor rock.

hugo123
30 juli 2009, 00:46
Niemand iets over de egnater?

hugo123
30 juli 2009, 00:55
Ik zit nu eigenlijk ook wel een beetje te gassen op een JTM-45, ik weet het een heel andere versterker. Maar die wordt toch ook gebruikt voor blues? Die Egnater lijkt me ook erg gaaf, ik denk dat ik even naar jukebox ga, die hebben erg veel amps. Maar ik vind het wel jammer dat je de JTM niet kan testen in een winkel.

JeroenSchaaf
30 juli 2009, 01:34
Egnater zeker even uitproberen! :D Toch een erg leuke versterker voor een leuke prijs.

Little Jay
30 juli 2009, 10:22
Ik heb zowel de Epiphone Blues Deluxe als de Epiphone Blues Custom. Beide heel goede low-budget amps vind ik (prijs/kwaliteit verhouding). Epiphone is zelfs echt low-budget, heb ik destijds voor 399,- zijn nu geloof ik iets van 450? Geen geld voor volledige buizenamp met twee speakers. Ding weegt wel net zoveel als m'n Twin.....

Blues Deluxe vind ik een super-alround amp, die op hoog volume alleen wel aan een beetje bloed-armoede kan lijden en met veel gitaren (behalve met een strat) erg bas-heavy kan zijn met een schreeuwerig hoog (oplossing: treble en bass dicht, mid vol open, dan komt 'ie tot leven). Scheuren doet 'ie nauwelijks, ook niet op het scheurkanaal, het blijft meer een randje. Hoewel 'ie live toch al best snel break-up heeft op het cleane kanaal. Op je slaapkamer hoor je dat niet, dan springen de ruiten er uit voor 'ie opbreekt. Voor heftige scheur: pedaaltje ervoor.

De Blues Custom is wat over-bright gevoiced en klinkt zeer analytisch. M.a.w.: hij is niet vergevend t.a.v. je spel, je tekortkomingen worden niet in een warm bad verbloemd (de Blues Deluxe doet dat veel meer). Hard werken dus! Hij scheurt veel makkelijker dan de Blues Deluxe, maar het clean-kanaal blijft toch ook lang clean. De 15W-optie is echt super, maar overhead heb je dan niet meer.

Ik heb ook een Peavey Classic 20, ongeveer 15-20W uit 2 EL84 buizen, en als blues-amp in een kleine kroeg is 'ie alles wat je nodig hebt, alleen met drummer lukt het mij niet om daar echt clean op te spelen, hij heeft totaal geen overhead. Een Blues Junior blijft denk ik wat langer clean? Maar het lijkt mij ook kiele-kiele. Als je echt supercleane funk-slagjes of country-licks will doen heb je gewoon een overkill aan watts nodig. Het verhaal hierboven dat 20 watt 76% van het volume van 50 watt levert zal theoretisch best kloppen, maar in de praktijk valt er niet mee te werken. Het menselijk ook werkt nou eenmaal niet zo en bedenk dat om 1% meer volume te leveren je veel meer dan 1% vermogen nodig hebt, ik dacht zelfs bijna 2x zoveel vermogen (watts dus). En dan hebbben we het niet niet eens over clean volume......

Vergis je niet in het idee dat een amp thuis heel hard klinkt als 'ie nog steeds clean is, op een podium is je geluid zo weg en moet alles veel verder open. Zelf vind ik 15-20W buizen véél te weinig live om een lekker clean geluid te hebben.

EuroCinema
30 juli 2009, 11:10
Ik heb een Epi Blues Custom en een Fender Hotrod Deluxe (ltd edition met Celestion speaker), ook een Blues Deluxe gehad. De Blues Custom vind ik een heerlijk ding, zeker in de 15 watt stand (15 watt door 2x12 drukt alweer stukken meer dan de enkele speaker van een Blues jr maar blijft live niet clean). De Fenders zijn meer geschikt voor wat de meeste gitaristen onder een bluessound verstaan en hebben ook een fraai clean in huis dat mooi reageert op een tubescreamer. Hotrod of Blues maakt voor het clean weinig uit. Een betere speaker maakt bij deze amps heel veel verschil, dus mijn tip: koop een limited edition met andere speaker erin of koop een tweedehands en vervang de speaker.

blademan
30 juli 2009, 12:29
over de Egnater staat er een recensie in de Gitarist van deze maand. lijkt me ook een leuk versterkertje, echter hij heeft maar 1 kanaal en dat lijkt mij dan toch wel een nadeel tov bijvoorbeeld de Koch Studiotone die eigenlijk 3 kanalen heeft, maar goed, eerst maar eens testen!!









te koop: Laney VC30 212 (in nieuwstaat)

roger
30 juli 2009, 21:53
Ik heb al een poosje een Peavey Deltablues met 15 inch speaker, lekker geluid en zat volume! Overdive-je ervoor en je bent klaar. Hij vult makkelijk een doorsnee kroeg zonder uitversterking. Daarbij is hij ook niet eens zo duur! Hij bevalt mij prima!

Grtz Roger

frander
31 juli 2009, 00:24
Gewoon een ouwe Fender blackface (BV. een Super Reverb) vol op zijn flikker geven. Das pas blues!

hugo123
30 september 2009, 17:46
Sorryvoor de bump, maar deze vakantie gaat het dan echt gebeuren! Ik krijg mijn nieuwe amp! Ik zit nu weer te neigen naar de BD want die kan clean in een band, nog goed overeind blijven.. Op TGP worden beide amps afgeraden, zijn ze dan echt zo slecht..? Is anders een princeton reverb een betere keuze, maar die zullen waarschijnlijk ook niet clean overeind blijven in een band, of valt dit mee?

Rooker
30 september 2009, 19:23
Ik heb laatst zitten testen, ben op zoek naar denk ik het zelfde als jij. Ik heb onder andere de Fender Hot rod getest en de Blues deluxe.
Mijn Concluzie:
De Hot Rod vod ik een mooie amp om te zien, voelde goed aan, niet al te zwaar (ook erg belangrijk). Het geluid vond ik best mooi. Herken er wel Fender in. Ik vond alleen dat hij het geluid een beetje bij zig hield. Hij klonk acceptabel maar een beetje geknepen.

De Blues de luxe vond ik een openbaring: Mooi open sprankelend geluid. Sla een snaar aan en je krijgt een prachtige twang. Echt wat ik onder een Fender geluid versta. Hieruit kun je dus ook opmaken dat het voor mij waarschijnlijk deze zal worden volgende maand. Weet je........ Als je nog ffe spaart kun je waarschijnlijk weer wat beters kopen... en nog ffe sparen... enz enz.
Ik heb die dag vanalles geprobeert maar ik vond deze voor het geld echt verreweg het best klinken.
En als ik dan van de week zie dat een beroepsmuziekant op een Behringer speelt dan voel ik me straks toch wel erg verwend....
Inderdaat er zit een drivekanaal op wat niet meer wordt dan een flink randje, maar dit is wel een prachtig randje voor blues en oude rock. Bij de Hot rod vond ik het drive kanaal wel mooi. Bruikbaar voor hardere rock, maar het more drive kanaal vond ik echt niets! Gebruik dan een pedaal.
Bij de blues heb je minder mogelijkheden,, maar wat er op zit werkt en klinkt retegoed.
Hèhè......dit was het........... Hoop dat je er iets aan hebt
gr...:rockon:

hugo123
30 september 2009, 19:53
Zeker wel! Ik heb even snel een vraag!! Ik heb kans een 1965 bassman blackface te kopen, uit amerika.. Is dit een goede deal? En werkt hij dan ook op 230? of niet?

Arjan12
30 september 2009, 22:24
Of dat een goede deal is ligt natuurlijk aan de prijs hè.

Ik heb ook nog wel wat te koop staan trouwens...

hugo123
30 september 2009, 22:32
De prijs was ongeveer 700 euro, maar de ebay veiling is nu voorbij.. Nou maakt niet uit aangezien ik niks van de verkoper in amerika etc wist.. Die CMW is mooi dat geef ik toe, maar dan moet ik er een cab bij kopen.. En naar die versterker heb ik niet zoveel geld meer