PDA

View Full Version : Marshall JCM 600 + welk 2x12 cabinet?



Maarten16
26 juli 2009, 18:53
Ik heb gister een Marshall JCM 600 head gekocht en ben nu op zoek naar een mooie 2x12 cabinet.

Nu heb ik er een paar gezien zoals:

Custom Audio 2x12 cabinet
Engl 2x12 cabinet (schijnt wel zwaar te zijn?)
Marshall 1922 2x12 cabinet (een ouder model)

Een Marshall head met een Marshall cabinet staat natuurlijk het mooist maar welk zou op papier het beste moeten zijn? Ik heb al een hoop andere topics doorgelezen maar kom er nog niet echt uit welke het beste zou moeten zijn, dus misschien dat jullie me zouden kunnen helpen. Daarnaast ben ik ook niet echt in staat om ze allemaal te testen.

Of zijn er nog andere cabineten waar ik zeker naar zou moeten kijken? Ik heb een budget van ongeveer 400 - 450 euro.

nielsnielsniels
26 juli 2009, 19:41
Je hebt PM

Neals
27 juli 2009, 17:33
Oudere Marshalls (Jaren 80) kan je wel aan beginnen. Klinken zeer ok maar moeten je sound hebben. Nieuwere Marshalls raad ik af omdat ze van MDF gemaakt zijn. Kan je voor dat geld beter een Thomann of Musicstore huismerk halen.

nielsnielsniels
27 juli 2009, 19:42
Je hebt nog steeds PM!!!

Thiez
27 juli 2009, 22:19
K&E 2x12 zijn er fijn. Wel wat aan zware kant misschien maar daardoor krijgt hij ook lekkere punch

Nielsje
28 juli 2009, 13:20
Je hebt PM


Je hebt nog steeds PM!!!

Pfff.... :stop:
Jantje ongeduld. Hij reageert heus wel hoor, dat hoef je toch niet zo te brengen?

Ontopic:
Wat zoek je in je 2x12? Probeer eens een Vernet 2x12.

Maarten16
29 juli 2009, 10:25
Bedankt voor reacties tot dus ver, ik wilde een 2x12 omdat ik dacht deze redelijk compact waren vergleken een 4x12 maar na wat plaatjes en afmetingen op internet te hebben gezien valt dat wel mee. Hoe zit het eigenlijk met een 4x12 cabinet op lager volume en in een redelijk grote slaapkamerkamer?

En klinken die 2x12 cabineten van onder andere Marshall zo slecht door de behuizing van tegenwoordig?

Nielsje
29 juli 2009, 10:39
Tja, ik heb ook jaren een 4x12 in een slaapkamer gehad, maar het 'effect' van de 4x12 heb je dan volledig niet. Dat komt pas op een podium naar voren.
Ik doe het nu al jaren op m'n kamer met een 1 x 12, en daar word ik best gelukkig van.

Ik zou gewoon een cab zoeken die, naar je mening, goed klinkt.
Marshall cabs kunnen best aardig zijn hoor, maar velen zijn idd van geperst 'hout', en of je dat fijn vindt, moet je zelf bepalen. Velen zijn wel uitgerust met 'special design marshall speakers'. Dat betekend meestal dat het goedkope prut is. Ga gewoon wat proberen, zo'n jcm 600 is niet zo groot, gewoon lekker met een topje naar een muziekzaak en gaan!

almarvk
29 juli 2009, 10:45
Inderdaad; gewoon meerdere cabinetten uitproberen. Dan kom je er ook achter wat je wel fijn vindt klinken en wat totaal niet.

Neals
29 juli 2009, 21:57
Bedankt voor reacties tot dus ver, ik wilde een 2x12 omdat ik dacht deze redelijk compact waren vergleken een 4x12 maar na wat plaatjes en afmetingen op internet te hebben gezien valt dat wel mee. Hoe zit het eigenlijk met een 4x12 cabinet op lager volume en in een redelijk grote slaapkamerkamer?

En klinken die 2x12 cabineten van onder andere Marshall zo slecht door de behuizing van tegenwoordig?

Slecht zijn ze niet. Zelfs de allergoedkoopste MC212 klinkt op zich nog wel ok. Verschil is alleen dat de oudere Marshalls meer massa hebben, wat de tone vervolgens ten goede komt. Wel heb je pech, want ik heb korte tijd geleden nog een JCM 600 cab de deur uit gedaan ;)

Nielsje
29 juli 2009, 22:21
Overigens, ik heb op het moment een Marshall JTM-C12 cab hier staan (met Celestion H30, dat wel ;)), en dat ding klinkt als een tiet!

Volgens mij gewoon geperst hout, maar als je voor een beetje 'bluesy' feel gaat (cab is ook half open), dan heeft berkenmultiplex (behalve voor de stevigheid) niet veel meerwaarde. Multiplex is wel echt lekker als je voor een strakkere sound gaat. De K&E die ik onlangs gehoord heb, was onwijs 'in your face'. Met de juiste speaker volgens mij rete strak, maar van mij mag het denk ik wel ietsje losser. K&E's zien er overigens wel rete strak uit, moet moet gezegd worden.

Maarten16
30 juli 2009, 00:24
Ik heb zelf geen auto op dit moment en daarom is testen een beetje lastig dus ik probeer via deze manier tussen alle cabinetten een beetje onderscheid te maken naar waar ik echt op zoek moet.

Ik was eerst van plan om een 2x12 te nemen omdat ik dacht dat die lekker compact waren, nu had ik een Marshall 1936 op het oog maar nu ik zo de maten bekijk zijn die cabinetten bijna net zo groot als een 4x12 kast.

Nu staan er niet veel 2x12 cabinetten te koop maar wel een hoop 4x12, en als ik nieuw een 2x12 koop ben ik meer kwijt dan een 2de hands 4x12(op enkele 2x12 na dan). Dus ik zit er aan te denken om een 4x12 cabinet te kopen, maar op een lager volume klinken de 4x12 ook nog wel ok?, of is het dan echt zonde van je geld?

Nielsje
30 juli 2009, 01:11
Een 4x12 hoeft geen zonde te zijn van je geld, wél (naar mijn bescheiden mening) als je hem louter op je slaapkamer neerzet en je amp niet harder dan standje 0.5 zet.

Overigens: vergeet niet dat een 4x12 echt fuckin' onhandig/zwaar is om een trap op te sjouwen in je eentje, handig is anders.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik ben blij dat ik van m'n 4x12 af ben. (nu m'n 2x12 nog ;))

Maarten16
30 juli 2009, 18:02
Ik heb vanmiddag een Marshall 4x12 1960A cabinet voor een mooi prijsje opgehaald bij iemand die vlak bij mij in de buurt woont. Dit cabinet wil ik eerst even proberen of het bevalt. Nu heb ik hem via deze manier aangesloten.


JCM 600 Head heeft 2 uitgangen, ik heb hem op deze uitgang:

De eerste uitgang: 16 Ohm main, en in de handleiding staat: On the JCM 600 Head this socket is for connection to an external speaker cabinet.

Bij de 2de uitgang staat: Ext 16 Ohm en Main 8 Ohm. Verder staat in de handleiding: On the JCM 600 head this output could drive a second cabinet.

Ik heb hem in de eerste(bovenste van deze 2) uitgangen


Nu staat er op het cabinet stereo of mono, stereo is beide 8 Ohm, en mono staat links 4 ohm en rechts 16 ohm. Ik heb de schakelaar op mono en de 16 Ohm kant.


Zo moet het kloppen volgens mij maar wil het voor de zekerheid nog even navragen.

Nielsje
30 juli 2009, 18:07
Jup, doe je goed zo.
Gefeliciteerd met je aankoop!

Maarten16
30 juli 2009, 18:40
Jup, doe je goed zo.
Gefeliciteerd met je aankoop!

Bedankt, aangezien dit soort cabinetten redelijk waardevast zijn en na even proberen in mijn kamer ook wel goed klonk toch deze maar genomen.

En mocht hij na bijvoorbeeld een jaar toch niet helemaal bevallen kan ik hem altijd wel weer voor ongeveer dezelfde prijs doorverkopen. Maar ik ben tot nu toe wel tevreden.

Maarten16
30 juli 2009, 18:49
Nog even een ander vraagje, is het trouwens erg slecht als je je versterker een paar keer achter elkaar aan en uitzet op en dag omdat bijvoorbeeld iemand die langs komt om even komt kijken en een klein stukje wilt horen. Ik laat hem wel netjes een paar minuten opwarmen voor het spelen en ook met uitzetten een tijdje laat afkoelen.

Agent_Smith
30 juli 2009, 19:12
Nog even een ander vraagje, is het trouwens erg slecht als je je versterker een paar keer achter elkaar aan en uitzet op en dag omdat bijvoorbeeld iemand die langs komt om even komt kijken en een klein stukje wilt horen. Ik laat hem wel netjes een paar minuten opwarmen voor het spelen en ook met uitzetten een tijdje laat afkoelen.

Nee, geen probleem.