PDA

View Full Version : Nieuwe versterkert!



Erikt
26 juli 2009, 18:22
Hallo menschen!

Ik heb (eigelijk al anderhalve week) een nieuwe amp. Een Bandmaster Blackface! Wat een heerlijke versterker is dit zeg. Er moet nog wel wat aan gebeuren (vibrato werkt niet, en een aantal kleine dingetjes). Ergens in augustus wordt hij onder handen genomen door Chris (mocht hij het niet te druk hebben).

Vandaag was dan eindelijk de juiste dag om er eens foto's van te maken. Zie hier het resultaat, de mooiste foto:

http://jbruilbouw.nl/erikt/Bandmaster0.jpg


Woohoooo!

[Edit] Even wat extra kiekjes.

http://jbruilbouw.nl/erikt/Bandmaster1.jpg
http://jbruilbouw.nl/erikt/Bandmaster2.jpg
http://jbruilbouw.nl/erikt/Bandmaster3.jpg
http://jbruilbouw.nl/erikt/Bandmaster4.jpg

Rinze
26 juli 2009, 19:02
Erg mooi! Is dat de originele cab ook erbij? Zijn de speakers nog een beetje ok?

Erikt
26 juli 2009, 20:00
Inderdaad de originele cab. De speakers klinken erg lekker. Ik heb ook een Hotrod deluxe, maar de speakers van de bandmaster zijn veel losser, en mooier qua laagweergave.

Heb even wat extra foto's geplaatst.

nielsnielsniels
26 juli 2009, 21:34
Augustus ´66!

Staat er trouwens bij jou ´Division of Colombia records´ of ´Columbia´ records op de achterkant?

frander
26 juli 2009, 22:10
Zitten daar geen jensen speakers in? In mijn Super Reverb uit '66 wel! Die vibrato werkt alleen via pedaal! Zat er bij mij niet bij...heb me rot gezocht. Dacht eerst dat de photoresistor stuk was, maar pedaal er in en hij deed het. De reverb werkte wel zonder pedaal. FF checkewn dus. Mooi amp trouwens, en blackface rules!

Erikt
26 juli 2009, 22:49
O dankje voor de tip! Ik moet nog zo'n pedaal ergens scoren. Iemand een idee? Op de speakers staan ook serienummers. Die, als ik het nummer mag geloven, waarschijnlijk uit '62 komen. Ik dacht ook dat er jensen in hoorde te zitten, of oxfords. Maar ik heb daar niet zoveel verstand van. Iemand een idee?

Het devision verhaal heb ik nog niet bekeken. Staat dat op de achterkant? Bij FMI?

frander
26 juli 2009, 23:03
Dat pedaaltje kun je nieuw (made in mexico...) kopen. Wel goed opletten, er zijn meerdere soorten. Heb net gekeken op het doosje van de mijne. Daar staan per vintage versterker de codes bij. Jij moet code 099-4050-000 hebben. Zien er het zelfde uit als de orginele...wel 70 euro! Je vibrato zal gewoon werken met dat pedaal. Ik snapte er eerst ook niets van en baalde als een stekker. Niks loos dus!

Chris Winsemius
26 juli 2009, 23:12
Hoi Erik

Mooie amp!
Suggestie tremolo-pedaal: +1!
(noodoplossing: tulpstekkertje met doorverbonden aansluitingen gebruiken)

Uitgangstrafo lijkt mij niet origineel.

mVg/tot augustus,

Chris

frander
26 juli 2009, 23:14
Wat zegt de expert (Chris) van de speakers?

nielsnielsniels
26 juli 2009, 23:42
@ Erikt

Bij dat tekstje van FMI inderdaad, op sommige Bandmasters van '65 tot begin '66 staat er een spelfout op de achterkant van Fender versterkers, als het goed is zou je amp 'Columbia' moeten lezen, maar je weet nooit zeker of er uitzonderingen tussen zitten. Is niks speciaals, maar wel leuk om te weten. Bij mijn Bandmaster is het iig verkeerd gespeld. (http://s268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/?action=view&current=IMG_1152.jpg)

En ik weet het niet zeker, volgens mij maakt een vibrato pedaaltje geen verschil uit. Hoewel mijn tremolo gemod is met on/off , 'bypassed' deze alleen een of ander weerstandje dat voor een volume verschil zorgt. Dus ik heb het net getest met de tremolo functie knop dat deze op 'on' is ( zoals dit zou zijn zonder dat ie gemod zou zijn ). Als ik de tremolo uitzet met de footswitch en de footswitch eruit trek, komt de tremolo weer terug!

Chris Winsemius
26 juli 2009, 23:48
speakers: moet ik ff checken

Bij de bf/sf Fenders boven de VibroChamp en PrincetonReverb (de modellen vanaf de DeluxeReverb dus qua vermogen) werkt de ORIGINELE tremolo alleen wanneer de aansluiting kortgesloten is;
- pedaal gebruiken (beste oplossing)
- doorverbonden tulpstekkertje (fotocel werkt dan continue, verminderde levensduur dus)

EDIT: vanaf moest boven zijn

Erikt
27 juli 2009, 00:39
Dat pedaaltje kun je nieuw (made in mexico...) kopen. Wel goed opletten, er zijn meerdere soorten. Heb net gekeken op het doosje van de mijne. Daar staan per vintage versterker de codes bij. Jij moet code 099-4050-000 hebben. Zien er het zelfde uit als de orginele...wel 70 euro! Je vibrato zal gewoon werken met dat pedaal. Ik snapte er eerst ook niets van en baalde als een stekker. Niks loos dus!

Is dat dan deze: http://www.thomann.de/nl/fender_footswitch_1_button.htm ?

Dat is wel met RCA stekker. Maar misschien verkeerde type? Scheelt wel knaken iig ;)

Erikt
27 juli 2009, 00:45
Hoi Erik

Mooie amp!
Suggestie tremolo-pedaal: +1!
(noodoplossing: tulpstekkertje met doorverbonden aansluitingen gebruiken)

Uitgangstrafo lijkt mij niet origineel.

mVg/tot augustus,

Chris

Bedankt! :)

Hier nog wat foto's van die trafo's (ik weet niet of ze het alledrie zijn) met stamps erop. Misschien kun je hieruit originaliteit beoordelen.

http://www.jbruilbouw.nl/erikt/ding1.jpg

http://www.jbruilbouw.nl/erikt/ding2.jpg

http://www.jbruilbouw.nl/erikt/ding3.jpg

nielsnielsniels
27 juli 2009, 00:46
Ik gebruik deze

http://www.vibesmusic.co.uk/stageline-generic-footswitch-fs100-p-793.html

Erikt
27 juli 2009, 00:52
Ik gebruik deze

http://www.vibesmusic.co.uk/stageline-generic-footswitch-fs100-p-793.html

Maar dat is jack, past dat bij jouw? Ik heb een RCA (tulp) input. Dat verschilt dus.

Erikt
27 juli 2009, 00:56
@ Erikt

Bij dat tekstje van FMI inderdaad, op sommige Bandmasters van '65 tot begin '66 staat er een spelfout op de achterkant van Fender versterkers, als het goed is zou je amp 'Columbia' moeten lezen, maar je weet nooit zeker of er uitzonderingen tussen zitten. Is niks speciaals, maar wel leuk om te weten. Bij mijn Bandmaster is het iig verkeerd gespeld. (http://s268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/?action=view&current=IMG_1152.jpg)


Dat staat er bij mij gewoon helemaal niet op :) waarschijnlijk kwamen ze er vroeger achter dat ze het verkeerd hadden geschreven, maar konden zich niet herinneren hoe het wel moest en hebben het vervolgens maar gewoon weggehaald :P

Op je plaatje heb je trouwens inderdaad een jack aansluiting voor je vibrato pedaaltje. Dat lijkt niet origineel, toch?

matto
27 juli 2009, 08:38
De code op de uitgangs trafo is:
4-130
EIA 606-832
EIA codes is volgens mij altijd na de sixties dus de trafo zou van de 32 e week van78 moeten zijn.

nielsnielsniels
27 juli 2009, 09:45
Dat staat er bij mij gewoon helemaal niet op :) waarschijnlijk kwamen ze er vroeger achter dat ze het verkeerd hadden geschreven, maar konden zich niet herinneren hoe het wel moest en hebben het vervolgens maar gewoon weggehaald :P

Op je plaatje heb je trouwens inderdaad een jack aansluiting voor je vibrato pedaaltje. Dat lijkt niet origineel, toch?

Je hebt gelijk, mijne is inderdaad niet origineel. Origineel is het inderdaad RCA, dus het pedaaltje wat ik gelinkt heb zal niet werken.

Ik vind 40,- euro overigens wel heel duur voor een simpel on/off pedaaltje.

JeroenSchaaf
27 juli 2009, 09:56
Te gekke versterker! gefeliciteerd!

Mr.Jay
27 juli 2009, 14:18
Dat is geen BMST maar eerder een BASSMAN met deze joekel van OT.
De Speakers zijn trouwens UTAH's.

frander
27 juli 2009, 14:19
Is dat dan deze: http://www.thomann.de/nl/fender_footswitch_1_button.htm ?

Dat is wel met RCA stekker. Maar misschien verkeerde type? Scheelt wel knaken iig ;)

Dat zou zo maar kunnen. De mijne, dus van een Super Reverb, heeft twee buttons (reverb/vibrato). Ik heb geen idee hoe dat bij een Bandmaster werkt.
Je moet idd een tulp hebben! Gewoon zorgen dat je de juiste code hebt. Er staan op mijn orginele fenderdoos in totaal 8 verschillende typen+code. De mijne kostte 70 euro en dat was de catalogus prijs!

Mr.Jay
27 juli 2009, 15:02
De code op de uitgangs trafo is:
4-130
EIA 606-832
EIA codes is volgens mij altijd na de sixties dus de trafo zou van de 32 e week van78 moeten zijn.

De OT is zo te zien zelfs van een UL-FENDER > zwart en dik pak ijzer. Een 100W-TWINREV. OT is zelfs nog smaller.
Jammer, de originele BMST-OT is een pracht-trafo! Aan te kast te zien heeft het gefikt in die amp.

PeeVee
27 juli 2009, 16:24
Inderdaad jammer dat OT niet meer origineel is, BMSTR is net een mooi maatje; goeie response ook bij lagere volumes (dus niet te groot) en net niet afgeknepen bij wat hogere volumes (dus niet te klein). Ik heb 'm in mijn low power tweed Twin, in mijn beide Fender 30's en in mijn '63 Vi-Pro-Verb ('63 Pro omgebouwd tot Vibroverb). Als je op hoog volume speelt, zijn die grotere OT's wel fijn, in mijn beide Super Reverbs zitten ook grote OT's en ook in mijn "halve TR" (2x 6L6 met BM OT). Die amps gebruik ik in tamelijk luidruchtig bandje www.bugabootang.nl en daar zouden die BMSTR OT's het niet trekken denk ik.

De trafo die in jou versterker is waarschijnlijk een MusicMan uit '78 met (volgens Mojotone) 5.5K primair en 4 & 8 ohm secundair. Is dus eigenlijk een 4x EL34 OT:

http://www.mojotone.com/item.asp?pid=47882&pg=45008&id=7025030

frander
27 juli 2009, 16:34
Nu we toch aant zoeken zijn, wat about de speakers?

Mr.Jay
27 juli 2009, 16:36
UTAHS, van 1965

Little Jay
27 juli 2009, 16:45
Mooie amp!

Deze footswitch bij Tonefactory dan? Heeft in ieder geval RCA-pluggen.
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_101&products_id=3700

Is "maar" 28,50 euro.... inderdaad wel wat duur voor aan/uit....

frander
27 juli 2009, 16:45
Er zitten orgineel dus geen Jensen alnico's in, zoal bij een Super Reverb?

Mr.Jay
27 juli 2009, 16:56
Er zitten orgineel dus geen Jensen alnico's in, zoal bij een Super Reverb?
Nee, zeker niet meer in '66. Sowieso géén alnico's (ben blij).
BMST was meestal met Oxford 10L6's, of K6's, of Utah's. Maar uitzonderingen kwamen voor.
Ben zelf ook nog geen '66SR tegengekomen met Jensens. Maar alles kan.... Fender gebruikte van alles door elkaar vanaf de 60's.

frander
27 juli 2009, 17:03
Jensen Alnico's niks? Ik heb er geen verstand van. In mijn SR '66 zitten de orginele en die klinken niet verkeert. Waarin verschillen ze met andere speakers? Ofwel, wat zijn de kenmerken van Jensen Alnico?

Mr.Jay
27 juli 2009, 17:11
Jensen Alnico's niks? Ik heb er geen verstand van. In mijn SR '66 zitten de orginele en die klinken niet verkeert. Waarin verschillen ze met andere speakers? Ofwel, wat zijn de kenmerken van Jensen Alnico?

Niks voor een closed-BMST box.
Exact WELKE Jensen alnico heb jij in een 66SR als ik vragen mag ? foto?
Fender monteerde géén Jensen-alnico speakers in die jaren in SR's.
Jensen maakte helemaal gene alnico's meer in die jaren, alleen nog ceramische speakers.

frander
27 juli 2009, 17:26
Net nog ff rondje gedaan op het net, maar ook daar lees ik gewoon over SR's uit 66 met Jensen CTS 10 alnico's?????? Heb em nu niet hier, maar er zitten vierkante 'blokken' op de speaker. Productie datum zit orgineel onder de sticker...

frander
27 juli 2009, 17:33
Zie hier:http://www.gbase.com/gear/fender-super-reverb-1966-4

frander
27 juli 2009, 17:51
Snap er nu nog minder van. op die blauwe stickers staat iets van specially designed for fender blablabla. Maar bij mij zitten er dus zulke speakers in.

Mr.Jay
27 juli 2009, 17:52
Net nog ff rondje gedaan op het net, maar ook daar lees ik gewoon over SR's uit 66 met Jensen CTS 10 alnico's?????? Heb em nu niet hier, maar er zitten vierkante 'blokken' op de speaker. Productie datum zit orgineel onder de sticker...

Zei toch al : géén Jensen-anico's. In die periode zaten er vnl. CTS alnico in. Dit is een TOTAAL andere speaker dan welke Jensen ook. Zoals de CTSalnico klinkt er geeneen, het is een unieke speaker en ook de enige alnicospeaker die mooi matcht met een SR.

frander
27 juli 2009, 17:58
Ok! Weer wat geleerd, dacht altijd dat het jensen CTS alnico was. Dat merk klopt dus niet. Maar die CTS is dus de orginele speaker? Heb nog een reserve meegekregen, maar die is uit '73 dacht ik. Vind ze wel ok klinken!

frander
27 juli 2009, 18:00
Ik snap de verwarring al. In de SR reissue zitten Jensen speakers!

Mr.Jay
27 juli 2009, 18:00
Ik snap de verwarring al. In de SR reissue zitten Jensen speakers!

Daarom ( o.a.) is het ook een crap-amp.

Mr.Jay
27 juli 2009, 18:02
Ok! Weer wat geleerd, dacht altijd dat het jensen CTS alnico was. Dat merk klopt dus niet. Maar die CTS is dus de orginele speaker? Heb nog een reserve meegekregen, maar die is uit '73 dacht ik. Vind ze wel ok klinken!

Die 73er is waarschijnlijk nog mooier, ben niet kapot van de 60's CTS, geef mij maar de early 70's. Een SR met 4CTS blijft een mooie amp, warme en dikke toon in het MID.
Je wil er echt geen 4 iel-klinkende Jensens inzetten. Die horen helemaal niet bij een Blackface-circuit met zijn mid-dip.

Kim Wilson
27 juli 2009, 18:04
Mooi setje, Erik! :ok:

nickofzo
27 juli 2009, 18:36
dat ziet er ubersexy uit

Erikt
27 juli 2009, 18:49
@ MR.Jay & Peevee
De OT is dus niet origineel. Is het geluidstechnisch dan interessant om hem te vervangen voor een mercury?
Zijn die andere blokken (wat dus blijkbaar geen OT's zijn) wel origineel? En wat zijn het? :D

@ Nick
Dankje, net als zn baasje zullen we maar zeggen ;)

@Kim Wilson
Heb jij er ook niet zo een? Jij bent toch ook zo Fender freak?

Kim Wilson
27 juli 2009, 19:26
Ik ben idd wel een aardige Fender freak ja. Ik had een Bandmaster Reverb met een 2x12 cab:
http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/Apeldoorn20Blues20Cafe20003.jpg

Nu heb ik een Vibrolux Reverb, een 2x10 combo. Ik zal daar binnenkort eens een paar foto's van schieten, ook met mijn gitaar erbij en zo.

Mr.Jay
27 juli 2009, 23:29
[QUOTE=Erikt;2102413]De OT is dus niet origineel. Is het geluidstechnisch dan interessant om hem te vervangen voor een mercury? Zijn die andere blokken (wat dus blijkbaar geen OT's zijn) wel origineel? En wat zijn het? :D

De PT en choke zijn origineel zo te zien.
Een MM OT zou een verbetering kunnen zijn, in die zin dat je ouwe, wat muffere, speakers erin hebt en die MM OT zou wel es nét dat beetje bright en transparantheid kunnen geven wat die speakers missen na jaren. Ik heb er goeie ervaringen mee in deels ouwe parts-amps.
Qua formaat is de BMST OT ( ofwel zijn MM clone) een fikse maat kleiner, maar dát geeft juist méér lucht in je toon vind ik.
Ik gebruik net als PeeVee een BMST OT in mijn TweedBassmans die slechts op 2 speakers draaien, 2x10 of 2x12. Véél beter in balans dan de Bassman-size OT, die ik er ook wel es in getest heb. Die vind ik tóch wat te log in het laag, te dik en te nadrukkelijk aanwezig in je toon. Met grote 4x12 cab's of zo is dat weer een ander verhaal.
Ik zag dat je alle caps nog origineel erin hebt, prima, met en MM (originele clone type dus) denk ik dat je met die UTAH's nog een leuke combi hebt. Ik denk een betere toon dan nu met die joekel van OT.

Erikt
27 juli 2009, 23:52
Oke, super bedankt voor je goede uitleg. Ik zal met Chris eens overleggen, als de amp daar is, wat de beste oplossing is. In ieder geval bedankt voor het delen van je expertise ;)

Erikt
29 juli 2009, 13:05
Ik heb de footswitch van Thomann besteld. Gelijk ook even een reverb pedaaltje mee besteld. Dat mis je toch, op zo'n versterker.

nielsnielsniels
29 juli 2009, 13:46
Ik heb de footswitch van Thomann besteld. Gelijk ook even een reverb pedaaltje mee besteld. Dat mis je toch, op zo'n versterker.

Ik mis reverb eigenlijk helemaal niet, die 212 cabinet zorgt al voor zo een wijd geluid, is eigenlijk heel goed te doen zonder reverb.

Erikt
29 juli 2009, 22:46
Ik mis reverb eigenlijk helemaal niet, die 212 cabinet zorgt al voor zo een wijd geluid, is eigenlijk heel goed te doen zonder reverb.

Ik doe het ook om het ietsje voller te laten klinken. Echt voor de galm, anders klinkt het zo kaal vind ik. Maar ik ben altijd gewend met een reverb te spelen, dus misschien dat het aan mij ligt ;)

Stop eens met het verkopen van je versterker man, volgens mij hou je van dat ding :P

PeeVee
2 augustus 2009, 21:00
Ik zou op eBay kijken of je een originele Schumacher OT kunt vinden. Zal best te krijgen zijn en voor zo'n nette amp een gerechtvaardigde investering. Ook als je voor een MM kiest; blijven uitkijken naar een nette originele OT van dat jaar. Er zijn zeer veel BMSTR's in omloop waarvan OT juist is "geupgrade" naar een grotere maat (BM size) en er worden regelmatig BMSTR size OT's aangeboden. Ik gebruik zelf 3 amps met early/mid 70's BMSTR OT's en die zijn prima. Ik heb vreemdgenoeg geen goede ervaring met MM (maar b.v. wel met goedkopie Weber of Hoffman). Ik vond met MMs die ik gehad heb, net alsof ik bright aan had staan (terwijl dat niet zo was). Misschien had ik pech en waren het maandagochtend modellen. Het deed me beetje denken aan een hifi SE OT dat ik eens uit een Bocama buizenversterker heb gebruikt. Het had wel wat, maar toch niet echt bruikbaar. Met die MM OT's heb ik in het circuit op verschillende plekken geprobeerd tophoog weg te filteren maar amp werd daardoor weer suf. Toen een goedkopie Weber erin; prima! Ik gebruik het liefst gewoon Schumacher (Fender).

Erikt
2 augustus 2009, 22:22
@Peevee; Bedankt voor de informatie. MM is dus niet altijd goed. Verder heb ik helemaal geen verstand van die dingen :P

Ik kreeg vanochtend een mailtje van Chris dat hij binnenkort wat oude OT's binnenkreeg. Dus waarschijnlijk komt dat wel goed! Ik ben erg benieuwd hoe hij gaat klinken als hij helemaal goed is afgesteld.

nielsnielsniels
2 augustus 2009, 22:39
Stop eens met het verkopen van je versterker man, volgens mij hou je van dat ding :P

Vertel dat maar eens aan de 5 buren die voor mijn deur hebben gestaan :makeup:

Erikt
2 augustus 2009, 23:02
Hij kan toch ook zacht? En dan klinkt ie ook best prima hoor :)

Chris Winsemius
2 augustus 2009, 23:09
@Peevee; Bedankt voor de informatie. MM is dus niet altijd goed. Verder heb ik helemaal geen verstand van die dingen :P

Ik kreeg vanochtend een mailtje van Chris dat hij binnenkort wat oude OT's binnenkreeg. Dus waarschijnlijk komt dat wel goed! Ik ben erg benieuwd hoe hij gaat klinken als hij helemaal goed is afgesteld.

Hoi Erik

Ik heb iig. nog 'n '71-er liggen en voor de zekerheid laat ik nog 'n andere komen.

MM:
keuze type/model is zeer belangrijk imho en daarnaast spelen layout v/d bedrading, buizen, speakers en het circuit (waarden en materiaal) ook een belangrijke rol. Zelf vind ik MMs na 20-40 uur spelen meer tot hun recht komen dan (vaak) net "vers".

Erikt
2 augustus 2009, 23:24
Hoi Erik

Ik heb iig. nog 'n '71-er liggen en voor de zekerheid laat ik nog 'n andere komen.

MM:
keuze type/model is zeer belangrijk imho en daarnaast spelen layout v/d bedrading, buizen, speakers en het circuit (waarden en materiaal) ook een belangrijke rol. Zelf vind ik MMs na 20-40 uur spelen meer tot hun recht komen dan (vaak) net "vers".


Ik ga op jouw kennis en ervaringen af. We bespreken het geheel binnenkort door. Ik ben benieuwd. Welk type/jaartal laat je nog meer komen?

Mr.Jay
2 augustus 2009, 23:29
Ik heb vreemdgenoeg geen goede ervaring met MM (maar b.v. wel met goedkopie Weber of Hoffman).

Ik heb de laatste tijd wél heel goeie ervaringen met MM OT's in Fendercircuits. Maar het ligt aan de totaalmix van parts die je gebruikt. Ik vind een amp gebouwd met vele vintage parts beter klinken door de transparantere toon van de MM dan met een vergelijkbare originele ouwe Fender-OT. En let wel, de ene ouwe Fender OT is de andere echt niet. Ook zijn mijn toon-ervaringen met pre-CBS OT's veel beter dan de post CBS exemplaren. Ze zijn warmer, dynamischer dan de post-CBS trafo's. De SF OT's kunnen wel es platter en wat verstopter klinken.
Maar nogmaals ik ben positief over de MM's mits ze in combinatie zijn met veel vintage parts. DIE totaal-mix vind ik prima klinken. Een MM in een met nieuwe parts gebouwde amp kan mij ook niet zo bekoren, heb dit wel es geprobeerd maar was het niet voor mij.

Chris Winsemius
3 augustus 2009, 13:45
+11 voor Jay ;)

Ondanks de 606-code hoeven niet al die trafo's door Schumacher gemaakt te zijn. Fender produceerde amps in batches v/h zelfde type. Als 'n bepaald type trafo niet meer op voorraad was in de fabriek en de rekening nog niet betaald was aan die fabrikant lieten ze gewooon ergens anders trafo's vandaan komen met dezelfde looks en typenummers. In het algemeen vind ik bf trafo's ook beter maar sommige sf types zijn ook zeer goed imho.

De laatste lading BMRs hier zijn met verschillende trafo's/spoelen (en mods) weer de deur uit gegaan waaronder 1tje met 'n stock OT maar 'n andere spoel en 1tje met 'n Bassman style OT en andere spoel.

@3 x Niels:
Te hard: misschien 1 van die niet originele gaten aan de achterkant "laten vullen met 'n post pi mv" en/of speakers gebruiken met 'n lager rendement, die H30s gaan behoorlijk hard maar kleuren in 'n gesloten kast imho prachtig bij bf/sf Fenders.

Zo, nu weer met 'n SR verder... ;)

PeeVee
11 augustus 2009, 12:34
Ik heb de laatste tijd wél heel goeie ervaringen met MM OT's in Fendercircuits. Maar het ligt aan de totaalmix van parts die je gebruikt.
Ja, dat geldt altijd natuurlijk. Zoals je weet ga ik niet tot het laatste weerstandje of condensatortje. Mijn amps zijn misschien niet de beste, maar zeker ook niet de slechtste. Ik ken inmiddels aardig wat truuks om circuit zo aan te passen dat het klinkt naar mijn zin en op die manier is er zelfs met crap parts nog wel een heel behoorlijk klinkende amp maken. Voorbeeld: stock Fender circuit bouwen met Weber el cheapo parts en metaalfilm weerstanden klinkt afschuwelijk. Met een paar kleine aanpassingen is dat aanzienlijk te verbeteren. Je kunt daar heel ver in gaan maar dat vind ik niet interessant. Ik zoek een behoorlijk basisgeluid dat me in ieder geval niet irriteert in het mid(hoog), daar doe ik het wel mee. Laatste tijd weer wat meer bezig met gitaarspelen.

Ik heb uit nieuwsgierigheid twee of drie keer een MM OT in sf amps gehangen, gewoon om te kijken wat het deed tov origineel. Wel een verandering, maar zeker geen verbetering. Wanneer je tijd, kennis, kunde en budget hetbt om je amps eindeloos bij te tunen dan kun je er ongetwijfeld goede resultaten mee behalen. Simpelweg de OT verwisselen voor een MM in een nieuwere stock amp, zoals veel mensen doen, dat geeft zeker niet het resultaat wat velen er volgens mij toch wel van verwachten.