PDA

View Full Version : peak FCB4N2 midi controller



hugo
26 juli 2009, 16:51
Ik heb de Axe-fx besteld en ben daarom opzoek naar een simpel midi-board. Ik heb nu de FCB1010, maar zoek iets kleiners. Nu kwam ik tegen:

http://www.peak2005.com/i/product_info.php/products_id/46?osCsid=bd2f71855e0d3d8076b923272ce59d71

Iemand ervaring mee? Het is eigenlijk precies wat ik zoek, phantom power over de midi kabel, 4 presets per bank, en daarnaast compact en licht.

Het bedrijf zit in Thailand, dus terugsturen is niet echt eenvoudig. Kent iemand het merk of ervaring met het bedrijf?

Thx

Bram78
26 juli 2009, 18:41
Het oogt nogal eh.... Axess Electronics-achtig. Maar ik kan me niet voorstellen dat aziaten dit zomaar na zouden maken...! :soinnocent:

m-men
26 juli 2009, 18:54
er zijn ook andere pedalen te verkrijgen zoals de boss FC50 lekker klein en werkt goed.
Weet alleen niet of die phatom power levert.
Of de roland fc 300

hugo
26 juli 2009, 19:41
Die fc50 is ook wel lekker compact maar werkt helaas niet met phantom power. Op het forum van Axe-fx heb ik de volgende lijst gevonden van midi-controllers die niet met phantom power kunnen werken:

- Aardvark DirectPro 24/96
- Ahlborn DS-26
- Akai MPC500
- Apple MIDI interface
- Alesis ControlPad, Micron
- Basyn MIDI Controller
- Boss FC-50, GT-5, GT-8, GT-10, GT-Pro, RC-50
- Cadac A,E,F,J-Type Consoles
- Classic Organ Works MIDIjetPro
- Clavia C1, G2, Nord Stage
- CME U2MIDI
- Digidesign 003 Factory and Rack, Command|8
- Digitech GNX4, GSP1101, VHM5
- Echo Audiofire2, Audiofire8, Layla3G
- Edirol UM-1 and UM-2 USB MIDI Interfaces (the newer UM-1EX and UM-2EX do provide power), UA-25, UM-550
- Elektron Monomachine
- E-MU 0404 USB 2.0, Xboard 49 and 61, Xmidi 1x1
- Evolution MK-149
- Faderfox DJ2, DX2, LX2
- Fatar Studio-37
- Focusrite Saffire
- Galanti Praeludium
- Hammond XK-1
- Hosa USM422
- JLCooper MCS2
- Korg earlier models of the Triton Studio, X50
- Kurzweil MIDIBoard, PC3X
- M-Audio Midisport 1x1, 2x2, 4x4 USB MIDI Interfaces (the 8x8 does provide power), Radium
- Moog Little Phatty Tribute Edition
- Musictech Music Maker
- Roland A-37, AX-7 (older models), FR-3, FC-300, PC-160A, PC-200, PC-300, PCR-300, PK-5 (PK-5A does provide power), VG-99
- RME Fireface 800, HDSP 9632
- TC Electronic G-System
- Use Audio Plugiator
- Yamaha 01X, EZ-TP, GT1, GT2, NP-30, P70, P120 (conflicting reports), P200, P250, PSR275, WX7
- Zoom G9.2tt

@Bram, waarom zouden dit niet zomaar kunnen namaken, zoveel stelt het niet voor.

peter_heijnen
26 juli 2009, 21:51
Rolls mp128 midi buddy. (http://www.guitarcenter.com/Rolls-MP128-MIDI-Buddy-Pedal-701180-i1154052.gc)

hole
26 juli 2009, 22:16
Ik heb de Axe-fx besteld en ben daarom opzoek naar een simpel midi-board.

Thx

Ik snap eigenlijk niet waarom je (juist met een) Axe FX een simpel midi board zou willen.

De FCB is ook niet echt uitgebreid natuurlijk, maar kan in ieder geval nog CC's uitsturen EN je hebt twee expressiepedalen natuurlijk.

BeeJee
26 juli 2009, 22:48
Dit ding stuurt ook cc's uit lees ik. Interessante optie voor een compacte controller, en verre van duur... Ik zoek ook nog zoiets. Ben in de markt voor een mfc-5, maar dit lijkt een zeer interessant alternatief!

hugo
27 juli 2009, 11:05
Ik snap eigenlijk niet waarom je (juist met een) Axe FX een simpel midi board zou willen.

De FCB is ook niet echt uitgebreid natuurlijk, maar kan in ieder geval nog CC's uitsturen EN je hebt twee expressiepedalen natuurlijk.

Ik heb de Axe FX gekocht omdat ik een goed geluid wil hebben en niet teveel wil meenemen. De FCB is te groot om in een los vak te doen en betekent dus dat ik weer een losse tas moet meenemen.

The MP128 zit er ook wel prima uit. Alleen hebben beide pedalen (de MP128 en de Peak) de phantom voeding op pin 1 en 3. De Axe-Fx gebruikt pin 6 en 7. Zijn er speciale kabels te koop die dit verhelpen?

Hugo

peter_heijnen
27 juli 2009, 11:19
Hey Hugo, de axe toch maar besteld (en welke versie eigenlijk?)? ;) De mijne gaat er ook komen maar voorlopig nog even niet.

Ik heb nog nooit gehoord van kabels met zo'n specifieke pinbezetting. Je kunt ze natuurlijk wel laten maken of zelf maken. Zelf werk ik al 10 jaar met een klein zelfgebouwd kastje met aan een kant respectievelijk midi en phantom in en aan de andere kant de midi/phantom combi uit. Op die manier kun je met gewone kabel blijven werken en je kunt de bezetting van de pinnetjes altijd naar behoefte zelf gemakkelijk veranderen.

Liquid_Metal
27 juli 2009, 11:55
MIDI heeft toch 5 pins? En dan zijn de eerste en laatste voor phantom power? Technisch gezien kan dat natuurlijk anders, maar volgens mij wordt door MIDI alleen de drie binnenste pins gebruikt. En da's toch standaard?

hole
27 juli 2009, 12:02
Da's de pest: d'r is niks standaard.

MIDI is het signaal, niet de kabel!!!
De kabel heeft meestal een DIN stekker met meestal 5 pins. En meestal zijn hiervan maar 3 pins "live".

Maar, je kunt ook 7 pins hebben, of 8....

Dus standaard: nee, zeker niet wat betreft phantom power :S

....of zoiets.

//offtopic: moet jij je sig niet aanpassen?

Liquid_Metal
27 juli 2009, 12:29
@Hole: mja sig aanpassen is misschien wel een goeie :P. Ga ik gelijk ff doen.

Dus die 5 pins DIN hoort niet standaard bij MIDI? Ik zal zelf alleen DIN en XLR 5pins gebruiken als dat mogelijk is. Maar ja, je weet het dus maar nooit :P.

hugo
27 juli 2009, 14:47
Ja Peter toch aangeschaft (de ultra), ik was niet super onder de indruk in Utrecht maar dat komt grotendeels door de Peavey speakers en de beperkte tijd. Ik heb toch wel flink wat geluiden gehoord die ik niet kan maken met mijn tonelab LE. Daarnaast zit er zoveel mogelijkheden in dat ik verwacht dat ik er toch een aantal goede sounds uit kan halen. Ik heb ook behoorlijk wat samples zitten luisteren en dat is toch wel het meeste wat opvalt. Niet zozeer dat ik het een mooi geluid vind maar dat degene die de samples maakt erg tevreden is. SamHill (zit vaak op rig-talk http://www.youtube.com/user/samhillband) heeft een samples gemaakt die net klinken als zijn buizentops.

Daarnaast heb ik gewoon een hekel aan sjouwen, dat is de reden dat ik hoofdzakelijk met een tonelab speel, ik heb ook buizenrack + 2 x 12" maar gebruik die eigenlijk nooit meer.

Ik heb contact gehad met peak en volgens hun is het geen probleem, en zou het dus moeten werken. Moet alleen even kijken of je op de AXE-fx de spanning van de phantom kan instellen, het kan tot 48 volt maar dat is teveel voor de controller volgens mij moet hij iets van 9-12 volt hebben. Maar die rolls vind ik ook wel cool, meer knoppen en pas in een 1HE.

peter_heijnen
27 juli 2009, 15:03
Maar die rolls vind ik ook wel cool, meer knoppen en pas in een 1HE.
Ja, dat vind ik er ook mooi aan, ben nog aan het twijfelen of ik tzt mijn midimate ervoor ga opofferen.

Ik heb de tonelab ook gehad en ik denk dat je met de axe een flinke stap vooruit maakt, sterker nog, als je niet wilt sjouwen is er geen betere keus lijkt me. Enige wat je hoeft te weten is of je de meerprijs gerechtvaardigd vind.

Die samhill heeft idd goede sounds he, was mij ook al opgevallen.

hugo
27 juli 2009, 20:59
De meerprijs is het mij wel waard, het apparaat is al een tijd op de markt en zijn nog steeds niet aan te slepen. Dus als het niet bevalt kan je er altijd nog een goede prijs voor krijgen, al is dat uiteraard niet de bedoeling. Het feit dat je de software eenvoudig kan upgraden is natuurlijk ook een plus.

Als het goed is komt die ergens half augustus binnen, zal dan even korte review geven.

Mzl

Hugo

prinspatrick
28 juli 2009, 19:19
Ik heb contact gehad met peak en volgens hun is het geen probleem, en zou het dus moeten werken. Moet alleen even kijken of je op de AXE-fx de spanning van de phantom kan instellen, het kan tot 48 volt maar dat is teveel voor de controller volgens mij moet hij iets van 9-12 volt hebben. Maar die rolls vind ik ook wel cool, meer knoppen en pas in een 1HE.

Axe-Fx geeft geen enkele spanning. De bedoeling is dat je er je externe voeding (die je normaal op je footcontroller aansluit) achteraan de Axe-fx aansluit en deze dan via MIDI pin 6 en 7 naar je footcontroller gaan.

Ivm Midi Footcontroller compact en powered by midi:

rocktron midimate (maar misschien nog te groot voor jouw)

liquid-foot jr.

hugo
29 juli 2009, 10:51
Ah, ja dat is nog simpeler, thx.