PDA

View Full Version : Epiphone EA-250



roelercoaster
26 juli 2009, 15:42
Hallo allemaal,

Ik ging gisteren naar de muziekwinkel, en ik zag daar een prachtige Epiphone EA-250.
Ik heb er op gespeeld, en dat was de beste gitaar die ik ooit bespeelde, echt geweldig! Ze klonk ook super, en ze was aangesloten op een Cube 30, dus geen buizenversterker, en dat geluid was magisch...
Ik speel voornamelijk Jazz, en ben al lange tijd op zoek naar een mooie jazzgitaar.

De gitaar komt uit de jaren 70 en is gebouwd in Japan, nu vroeg ik me af hoe veel ze nog kunnen vragen voor die gitaar, want ik zag ze in Amerika verkocht worden voor gemiddeld 400-500 dollar, en de winkel verkocht ze voor 600 euro...

Nu zou ik graag wat meer info willen over deze gitaar, op het internet staat ook niet al te veel...
En zou het een goede koop zijn?

Ik denk dat hier wel enkele mensen zijn die me kunnen helpen,
alvast bedankt.


ps: het gaat over deze gitaar, met deze brug:

http://www.gbase.com/files/store_images/gear/1512373/p1_u3tlmefqd_so.jpg

Midwolda
26 juli 2009, 16:09
Goede timing voor dit topic... ;) ik ben zelf ook bezig met een veiling van een USA-gitaar op eBay.

Het valt mij ook op dat gitaren daar over de hele linie wat goedkoper lijken dan hier.
Als je googled op "value (gitaarmodel)" dan denk ik steevast bij de dollar-prijzen: da's een koopje!
Ik neem aan dat dat mede te maken heeft met het feit dat de USA altijd al een grotere markt is (geweest),
en dat er daar dus altijd meer exemplaren van een bepaald type gitaar verkrijgbaar zijn (geweest).
Wij zijn denk ik ook meer gewend dan Amerikanen aan het gegeven dat dingen hier gewoon duur zijn.
Bovenstaande geldt minder naarmate een gitaar exclusiever is: voor de echte topmodellen worden daar ook echte topdollars betaald.

Daarnaast beoordeel je een gitaar natuurlijk heel anders vanaf een foto dan wanneer je 'm in handen hebt.
De staat van een gitaar is soms meer prijsbepalend dan de verkrijgbaarheid. En soms ook andersom.
En last but not least: het is altijd wat de gek er voor geeft.
Als ik een gitaar Persè Moet Hebben, dan wil ik daar ook best meer voor betalen.

geert1976
26 juli 2009, 16:17
goede gitaar, deze gitaren werden in de 70's in Japan gebouwd door Matsumoku, kwaliteit van het hout en electronica is van een veel hoger niveau dan de huidige Epi's.

de waarde? het is natuurlijk een beetje wat de gek ervoor geeft, maar Japanse Epi´s uit de 70´s doen toch minimaal E 300,00 en loopt door tot E 600,00, beetje afhankelijk van het model.

In jouw geval schat ik deze Epi om en nabij de E400,00 A E 450,00, maar is een schatting he en ik ga uit van de huidige markt, anderhalf jaar geleden gingen ze voor meer weg.

roelercoaster
26 juli 2009, 16:47
Dankje voor de informatie!

Jay75
26 juli 2009, 22:54
Ik heb er een gehad, hele toffe gitaren, maar 600 euro, dat is wel echt te duur vind ik.
Dan was de sheraton die ik ook heb gehad toch beter denk ik, wel totaal andere gitaar omdat die niet hol is, en de hals is ook niet geschroefd.

Op ebay zie je ze trouwens vaker voor een fractie gaan, en zelfs met importeren zijn ze dan goedkoper.

Maar ik kreeg 'm met moeite verkocht voor ik geloof 450 euro, heeft er toen lang opgestaan en had er zelf 500 voor betaald.

Maar hij klonk te gek, al zong ie wel heeeel snel rond ( wat ik wel te gek vond hoor )
Dus als je iets bijzonders wilt, dat zijn waarde ook behoud, zou ik er 100 euro of proberen te lullen of iets erbij zien te krijgen, leuk pedaaltje ofzo en kopen dat ding :)

Midwolda
27 juli 2009, 07:49
Waarschijnlijk niet interessant genoeg voor een nieuwe thread, dus hier even een vraagje:
ik snap dat eBay bidding system niet echt goed, geloof ik. :???:
Als ik een maximum bod uitbreng, dat hoger is dan de reserve price,
maar door het automatic bidding is de bidding price lager dan mijn opgegeven maximum...
moet ik dan uiteindelijk de bidding price betalen of mijn opgegeven maximum?

Raf.
27 juli 2009, 09:23
Waarschijnlijk niet interessant genoeg voor een nieuwe thread, dus hier even een vraagje:
ik snap dat eBay bidding system niet echt goed, geloof ik. :???:
Als ik een maximum bod uitbreng, dat hoger is dan de reserve price,
maar door het automatic bidding is de bidding price lager dan mijn opgegeven maximum...
moet ik dan uiteindelijk de bidding price betalen of mijn opgegeven maximum?
de uiteindelijke bidding price (+ verzendkosten) is wat je moet betalen

het opgegeven maximum is gewoon om te zorgen dat je automatisch blijft bieden tot dat maximum bedrag zonder dat je telkens manueel iets moet gaan doen (maar je biedt maar net zo hoog als nodig om bovenaan te staan, je gaat jezelf dus niet overbieden)

roelercoaster
27 juli 2009, 11:33
Ik heb er een gehad, hele toffe gitaren, maar 600 euro, dat is wel echt te duur vind ik.
Dan was de sheraton die ik ook heb gehad toch beter denk ik, wel totaal andere gitaar omdat die niet hol is, en de hals is ook niet geschroefd.

Op ebay zie je ze trouwens vaker voor een fractie gaan, en zelfs met importeren zijn ze dan goedkoper.

Maar ik kreeg 'm met moeite verkocht voor ik geloof 450 euro, heeft er toen lang opgestaan en had er zelf 500 voor betaald.

Maar hij klonk te gek, al zong ie wel heeeel snel rond ( wat ik wel te gek vond hoor )
Dus als je iets bijzonders wilt, dat zijn waarde ook behoud, zou ik er 100 euro of proberen te lullen of iets erbij zien te krijgen, leuk pedaaltje ofzo en kopen dat ding :)


Ik dacht ook al dat 600 euro wel te veel was, dus ga ik proberen nog wat van de prijs af te halen.
Wat bedoelde je eigenlijk met "al zong ie wel heel snel rond"?

Jay75
27 juli 2009, 12:08
Ik dacht ook al dat 600 euro wel te veel was, dus ga ik proberen nog wat van de prijs af te halen.
Wat bedoelde je eigenlijk met "al zong ie wel heel snel rond"?

Je hebt van die krijsende feedback PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEPPP en van die mooie bruikbare, als je een hollowbody ( of een solid ) voor de versterker houdt. Deze heeft dat laatste, wat ook mijn Gretsch zo mooi doet :)

Deze EA-250 had bij redelijk laag volume al de neiging te gaan "zingen".
Wel mooi is dat, soort e-bow effect zegmaar, je kent het wel.

Origineel hebben ze trouwens wel een tremelo erop geloof ik! Had die van jou daar dat ook?

Midwolda
27 juli 2009, 12:57
de uiteindelijke bidding price (+ verzendkosten) is wat je moet betalen

het opgegeven maximum is gewoon om te zorgen dat je automatisch blijft bieden tot dat maximum bedrag zonder dat je telkens manueel iets moet gaan doen (maar je biedt maar net zo hoog als nodig om bovenaan te staan, je gaat jezelf dus niet overbieden)

Ok, thanks!
En als mijn maximum bid hoger is dan de reserve price,
maar mijn automatic bidding price is lager dan de reserve price,
dan moet de verkoper genoegen nemen met de automatic bidding price?
Of betaal ik dan de reserve price?
Of gaat dan de hele auction niet door?
(dank u allen voor het geduld... :makeup: )

roelercoaster
27 juli 2009, 18:05
Je hebt van die krijsende feedback PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEPPP en van die mooie bruikbare, als je een hollowbody ( of een solid ) voor de versterker houdt. Deze heeft dat laatste, wat ook mijn Gretsch zo mooi doet :)

Deze EA-250 had bij redelijk laag volume al de neiging te gaan "zingen".
Wel mooi is dat, soort e-bow effect zegmaar, je kent het wel.

Origineel hebben ze trouwens wel een tremelo erop geloof ik! Had die van jou daar dat ook?


Nope, geen tremelo. Maar ze waren er origineel wel in 2 versies hoor.
Ik vond namelijk een officiële Epiphone-folder met daarin de EA-250 zonder tremelo.


Bedankt trouwens voor de uitleg van het zingen;)

Rubster
27 juli 2009, 21:42
Ga je hem nog kopen of hoe zit dat?! ;)
Als dit de gitaar is waar jij van hebt gedroomd, en die perfect speelt zou ik zeggen: Kopen die handel!
De waarde van het apparaat weet ik niet, maar als je het geld hebt..
Zou trouwens sowieso wel iets van de prijs proberen af te krijgen, doe ik bij alle tweedehandse gitaarshizzle

Succes 'dr mee!

roelercoaster
27 juli 2009, 22:04
Ik ben 16, dus aan geld raken is niet héééél makkelijk, maar zeker mogelijk, alleen wat onderhandelen met de ouders;)

roelercoaster
28 juli 2009, 13:32
Ze is van mij!!!!!
Ik heb gebeld, en de verkoper heeft ze weggehangen voor mij, ik ga ze vrijdag halen!!!
Ik heb er wel maar 25 euro afgekregen, dus voor 575 euro.
Ze is wel volledig origineel en er is nooit iets mis mee geweest;)

Rubster
28 juli 2009, 13:36
Super joh! Gefeliciteerd!
En nu het moeilijkste he; wachten totdat je er eindelijk op kan en mag spelen! Zodra je een beetje uitgespeeld bent wel even foto's maken voor het forum he? ;)

roelercoaster
28 juli 2009, 13:40
Dankjewel!
Foto's komen er zeker, wel even uitzoeken hoe ik foto's moet plaatsen...
Ik kan niet wachten tot vrijdag!!

Orgasmocaster
28 juli 2009, 16:04
Gefeliciteerd!
wel een beetje prijzig, Ik heb er kort geleden nog een laten schieten voor $360

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123293

frander
28 juli 2009, 16:07
Liefde op het eerste gezicht is niet uit te drukken in geld! Gefeliciteerd man, echt een gave bak...en dat op je 16de.

Nobler
30 juli 2009, 17:44
Ik heb in 1986 mijn EA-250 gekocht voor fl. 495,-. De bon zit nog steeds in de kist. Ik wist toen niet hoe oud de gitaar was. Inmiddels is me gebleken dat hij tussen 1973 en 1976 gebouwd kan zijn. Ik vond het een heerlijke gitaar. Er is door een vorige eigenaar wel een andere topkam op gezet om de snaren iets verder uit elkaar te zetten. Dat betekent dat je de hoge en lage E wel wat makkelijker van de hals drukt. Ik heb de slagplaat gedemonteerd, dat vind ik lekkerder spelen. Bedenk wel dat hij een geschroefde hals heeft. Ook ben ik niet zo weg van het trapeziumvormige staartstuk. Ik heb een stuk schuimplastic onder de snaren tussen de brug en de snarenhouder zitten, anders 'plingen' die stukjes snaren steeds mee. Hij is helemaal hol, wat hem geweldig licht maakt, dus geen rugklachten na een avond spelen. Je kunt er, zeker met het halselement, heerlijke jazz geluiden mee maken, maar hij kan ook gillen en scheuren. Toch vond ik de Sheraton II die ik 1993 kocht en die in 1986-1988 gebouwd moet zijn een stuk betere gitaar. Ook vond ik de vorm van de kast van de EA-250 en de verhoudingen niet helemaal goed waardoor hem toch minder mooi vind. Ik heb ze overigens allebei nog steeds, maar speel nu voornamelijk op een Gibson ES-335
Dit voorjaar had mijn muziekzaak in Stadskanaal nog een tweedehands EA-250 te koop. Ik weet niet hoeveel zij er voor vroegen en uiteindelijk gekregen hebben.

roelercoaster
30 juli 2009, 18:26
Ik ben ze vandaag al gaan halen!!! WAT EEN PRACHTGITAAR!!
Ze speelt super, ik krijg er echt de mooiste cleane klanken uit die ik ooit hoorde en ze speelt echt soepel!
Ze is haar geld dubbel en dik waard.



Hier de plaatjes, al is ze zoo veel mooier in het echt;)
(Sorry van de kwaliteit, maar ik heb echt geen idee hoe het komt dat ze zo onscherp zijn...)

http://i526.photobucket.com/albums/cc349/roelercoaster/Mooi.jpg

http://i526.photobucket.com/albums/cc349/roelercoaster/101_0729.jpg

http://i526.photobucket.com/albums/cc349/roelercoaster/101_0718.jpg

http://i526.photobucket.com/albums/cc349/roelercoaster/101_0719.jpg

http://i526.photobucket.com/albums/cc349/roelercoaster/101_0720.jpg

http://i526.photobucket.com/albums/cc349/roelercoaster/101_0721.jpg


http://i526.photobucket.com/albums/cc349/roelercoaster/101_0728.jpg

frander
30 juli 2009, 18:49
Mooi man! Gefeliciteerd, en nu gas erop!

geert1976
30 juli 2009, 19:14
Gefeliciteerd, mooie gitaar, aan het serienummer te zien denk ik dat die gemaakt is in 1973, enuh niet wegdoen he, zijn hele fijne gitaren en nu SPELEN;)

Nobler
3 augustus 2009, 13:12
Ik bekeek net de foto's, die van mij heeft een hals die aan de achterkant (en zijkant natuurlijk) even rood is als de kast, en ik heb blijkbaar andere elementen, wel met verchroomde kapjes, maar ik heb alleen maar 6 schroefjes aan één kant, dus geen andere polepieces.

roelercoaster
4 augustus 2009, 11:20
hmm, ja daar kan ik je niet echt mee helpen...Mijn gitaar is net dezelfde als in een oude Epiphonefolder, maar misschien heb jij een Epi 5102T, dat is de voorloper van de EA-250. Of misschien zijn de modellen anders gemaakt in andere jaren, maar ik kan dus niets met zekerheid zeggen...

Nobler
4 augustus 2009, 12:41
Van de voorkant ziet mijn gitaar er precies zo uit als de jouwe, op de elementen na, pas als je hem omdraait zie je dat bij jou de hals en kop niet in de kleur van de rest van de kast zijn gespoten.
Mijn gitaar is echt een EA-250, want dat is op het labeltje onder een van de f-gaten te zien. Ik ga er van uit dat het inderdaad productieverschillen tussen de verschillende jaren zijn dat ze gemaakt zijn.

de_stoffel
4 augustus 2009, 15:27
Heb je deze gekocht bij Leo Caerts in Leuven? ik meen mij te herinneren dat ik daar de vorige keer dezelfde heb zien hangen!

roelercoaster
5 augustus 2009, 13:51
Jawel daar komt ze van ;)