PDA

View Full Version : combinatie single coil en humbucker



sander666
29 maart 2003, 12:18
Hallo

ik wil van mijn (oude) gitaar (ibanez sa160) een scheur gitaar maken maar het probleem is er zitten 2 single coil elementen in en 1 humbucker.
nou wil ik die humbucker vervangen door bv. een emg81 of zoiets dergelijks maar dan moet ik eigenlijk nog 1 of 2 single coil sized humbucker(s) hebben. hebben jullie nog een goede combinatie, Ik speel voornamelijk Metal (metallica) dus ik moet eigenlijk een cobinatie hebben die daarvoor geschikt is.

BVD grtz

Kapitan Yonker
29 maart 2003, 13:20
ik heb gehoord dat het combineren van een passief en actief systeem een pain in the ass is..

misschien kun je je neck positie uit laten frezen? kun je er een EMG 85 ofzoiets in zetten..

sander666
31 maart 2003, 18:32
oke, dan moet ik iets anders verzinnen, of die ibanez inruilen ofzo want ik zou het jammer vinden als ik erin moet gaan frezen, want een slagplaat staat niet bij die gitaar en dan zou je dus de gefreesde gaten van de single coil elementen zien zitten, dat lijkt me ook niet echt mooi

thanx
grtz

Jay Cal
31 maart 2003, 18:49
Oude 'tallica:

Gibson 500T samen met 2 duncan lil' 59's in de neck en mid ofzo... errug chille combinatie.

Greetz!

SiNiSTRaL
31 maart 2003, 18:51
Op 2003-03-29 12:18, schreef sander666:
Hallo

ik wil van mijn (oude) gitaar (ibanez sa160) een scheur gitaar maken maar het probleem is er zitten 2 single coil elementen in en 1 humbucker.
nou wil ik die humbucker vervangen door bv. een emg81 of zoiets dergelijks maar dan moet ik eigenlijk nog 1 of 2 single coil sized humbucker(s) hebben. hebben jullie nog een goede combinatie, Ik speel voornamelijk Metal (metallica) dus ik moet eigenlijk een cobinatie hebben die daarvoor geschikt is.

BVD grtz


yup 500t, emg 81+85 en emg 81+89 zijn pas vanaf black album in gebruik (op justice zaten ook nog wat '500t' stukjes dachtik, niet alles emg iig)

JackDanielz
31 maart 2003, 19:25
hey hallo

Alles goed?
Je kunt de oude wel laten zitten
het nadeel is alleen dat je EMG element meer volume heeft dan de rest.
Maar het kan prima!
Clean spelen doe je vaak toch niet met je 81 element en dan stel je de volume van je clean sound wat hoger in.
Ik heb het zelf ook met een gitaar.
Als er goede potmeters in zitten kun je je EMG 81 element er zo in zetten en vervang je de pots niet voor 25k. vaak zitten er in een gitaar 500k dan klinken de EMG's nog lomper ook.
Alleen de input van je gitaar moet je veranderen en de aarde draad
succes ermee

greetzz jackdanielzz

sander666
1 april 2003, 18:38
Op 2003-03-31 18:49, schreef Jay Cal:
Oude 'tallica:

Gibson 500T samen met 2 duncan lil' 59's in de neck en mid ofzo... errug chille combinatie.

Greetz!


Dat is net wat ik zoek ja de oude 'tallica sound. Maar kan ik deze combinatie ook ergens beluisteren dat ik weet hoe dat ie klinkt. en ik heb op internet alleen maar duncan lil' 59's neck gezien maar kan ik deze ook in midden positie plaatsen.

thanx

grtz

Jay Cal
1 april 2003, 19:08
De 500T is een sure shot. Ik kom ermee dichter bij het oude tallica geluid dan mijn met EMG's uitgeruste Ibanez RG527.
De lil' 59's zijn echt superveelzijdig en humcancelling. Lacrymosa van het frum heeft er 2 in zijn charvel zitten en die klinken super.

Greetz!

michielv
1 april 2003, 19:47
Op 2003-03-31 18:32, schreef sander666:
oke, dan moet ik iets anders verzinnen, of die ibanez inruilen ofzo want ik zou het jammer vinden als ik erin moet gaan frezen, want een slagplaat staat niet bij die gitaar en dan zou je dus de gefreesde gaten van de single coil elementen zien zitten, dat lijkt me ook niet echt mooi

thanx
grtz


Als je netjes freest zie je zowiezo niet dat er ooit een single coil in heeft gezeten omdat een gat van een humbucker groter is dan het gat van een SC. Ik neem tenminste aan dat je de hummer opde plek van de SC wilt hebben? De SC in het midden kun je dan gewoon laten zitten (als opvulling) of evt. weglaten. Er zijn stapels gitaristen die dat doen...

urezna
2 april 2003, 08:53
Ik zou gewoon alleen de humbucker vervangen, ik neem aan dat die bij de brug zit? das genoeg om flink te kunnen scheuren, en dan heb je die single coils nog als je een keertje gas terug neemt :smile:

Lacrymosa
2 april 2003, 09:16
Ey
ik heb 2 lil 59, 1 in de nek en 1 in et midden, verder zit er een standaar jackson humbucker in.

klinkt echt super

maar ik speel voornamelijk shred en prog

CheerS!!

sander666
5 april 2003, 14:28
als ik dus het voorste gat voor de single coil een beetje uit frees voor een humbucker is het dan verstandig om er 2x gibson 500t in te zetten of een gibson 500t in combinatie met iets anders.

grtz

Timmer
5 april 2003, 19:55
Waarom wil je zo graag die singles vervangen? Dat is toch veel te veel werk aan die gitaar.

Als je nou eerst zo'n gibson hum in de brug zet, dan kan je voorlopig wel vooruit. Voor metal is dat toch haast wel genoeg?

Ik speel ook alle metal eigenlijk op mijn brug element (nek element klinkt wel goed maar bij plammutes is het allemaal veel te 'los'). Waarom zou je zo graag een neck humbucker erbij willen hebebn?

sander666
6 april 2003, 12:39
Dat kan ik idd eerst het beste proberen en mocht ik er dan niet tevreden mee zijn en zou wat zwaarder geluid willen kan ik als nog een humbucker erbij zetten

thanx

grtz