PDA

View Full Version : Toonladder vraagje



HdR
25 juli 2009, 19:34
Hoi!

Ik ben me wat aan het verdiepen in de kerktoonladders maar snap ergens nog iets niet... als ik in het volgende schema I Gm7, IV Cm7, VI Em7 de A# maj toonladder speel klinkt het goed, naar mijn idee zit ik dan niet in een modus te spelen omdat ik in principe A# tot 2e oct A# zit te spelen? Hoe kan dit? Help!:dontgeti:

Alvast bedankt!

Grtzz,
Henk

HdR
25 juli 2009, 21:07
Geen domme vraag hoop ik?:(

Bram+
25 juli 2009, 21:22
Geen domme vraag hoop ik?:(
Waarschijnlijk niet, en er zijn ook een aantal theoriefreaks hier die graag je vraag willen beantwoorden, alleen zijn die waarschijnlijk zaterdagavond aan het vieren i.p.v. hier op het forum hangen vanwege niks te doen op het werk (zie ondergetekende) of een weekendje bij de ouders thuis o.i.d. ;)

Feit is dat er op dit forum meer kennis is over spullen dan over theorie. Zelf lees ik ook altijd met verwondering de theoriethreads door, zeker als het gaat over modi en IV'tjes en V'jes en zo. Daar zul je het nu even mee moeten doen :D

edit:
daar was al zo'n theoriefreak tussendoor :soinnocent:

edit2:
en toen was hij weer weg (z'n gitaar pakken:D)

-=JEROEN=-
25 juli 2009, 21:26
Ja dat was ik, maar ook ik maak wel eens een foutje.

Ben zo terug...







Was ik weer ;)

Als je A# majeur speelt over een Gm7 akkoord, dan speel je eigenlijk G mineur (eolisch)

A# majeur ≈ Bb majeur = bes c d es f g a
G eolisch = g a bes c d es f

Punt alleen is dat jij speelt een Em7 en de VI van G mineur is Ebmaj7. Ze noemen dat dan bVI geloof ik, of VIdm ofzo. Ik zou dan denk ik (uit mn hoofd) G mixolydisch (g a b c d e f) spelen over Em7. Moet ik effe luisteren, maar ik zit nu Harrie Jekkers te kijken :P

HdR
25 juli 2009, 21:31
Waarschijnlijk niet, en er zijn ook een aantal theoriefreaks hier die graag je vraag willen beantwoorden, alleen zijn die waarschijnlijk zaterdagavond aan het vieren i.p.v. hier op het forum hangen vanwege niks te doen op het werk (zie ondergetekende) of een weekendje bij de ouders thuis o.i.d. ;)

Feit is dat er op dit forum meer kennis is over spullen dan over theorie. Zelf lees ik ook altijd met verwondering de theoriethreads door, zeker als het gaat over modi en IV'tjes en V'jes en zo. Daar zul je het nu even mee moeten doen :D

edit:
daar was al zo'n theoriefreak tussendoor :soinnocent:


Ja man, wat betreft de theoriethreads kan ik me bij je aansluiten :dontgeti: het is op een bepaalde manier vaak niet zo moeilijk maar 't duurt alleen zo lang voor het kwartje valt.. bij mij tenminste:???::) ik weet niet of ik er langer over doe als gemiddeld, maar ben nu zo'n 2 weken met modi bezig..

toch bedankt voor je reactie en fijn weekend!

Gr,
Henk

-=JEROEN=-
25 juli 2009, 21:37
Wat mij heel erg heeft geholpen is om de dingen uit te schrijven (en cirkels te tekenen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1025536&postcount=2))

Dus schrijf de tonen van de akkoorden die je speelt uit en je ziet meteen dat er iets vreemds aan de hand is.

HdR
25 juli 2009, 22:11
Ja dat was ik, maar ook ik maak wel eens een foutje.

Ben zo terug...







Was ik weer ;)

Als je A# majeur speelt over een Gm7 akkoord, dan speel je eigenlijk G mineur (eolisch)

A# majeur ≈ Bb majeur = bes c d es f g a
G eolisch = g a bes c d es f

Punt alleen is dat jij speelt een Em7 en de VI van G mineur is Ebmaj7. Ze noemen dat dan bVI geloof ik, of VIdm ofzo. Ik zou dan denk ik (uit mn hoofd) G mixolydisch (g a b c d e f) spelen over Em7. Moet ik effe luisteren, maar ik zit nu Harrie Jekkers te kijken :P

Bedankt tot zo ver! Aleen snap ik het tellen volgens mij niet helemaal. Jij zegt dat de VI van GM de Ebmaj7 is, maar als ik tel om te de I/II/III/IV enz te bepalen gebruik ik geen # of b. Doe ik dit fout?

-=JEROEN=-
25 juli 2009, 22:34
Hoe goed ken je de basis?

Ken je dit rijtje?

I maj7
II m7
III m7
IV maj7
V 7
VI m7
VII m7b5

En weet je hoe een toonladder is opgebouwd (prime, secunde, terts, kwart, etc)?

Wat zijn de tonen van de G mineur ladder?
En hoe kom je dan tot het VI akkoord?

HdR
25 juli 2009, 23:04
Hoe goed ken je de basis?

Ken je dit rijtje?

I maj7
II m7
III m7
IV maj7
V 7
VI m7
VII m7b5

En weet je hoe een toonladder is opgebouwd (prime, secunde, terts, kwart, etc)?

Wat zijn de tonen van de G mineur ladder?


En hoe kom je dan tot het VI akkoord?

Oeps! ik ga met de billen bloot! het rijtje heb ik wel voorbij zien komen alleen ik dacht te simpel blijkt nu.. ik dacht 1g 2a 3b 4c 5d 6e 7f , ik nam een blues schema als voorbeeld toen ik met dit gedeelte van de theorie bezig was om mezelf te controleren en dus 1g,4c,5d, dit zijn toch de basis akkoorden in een blues in G dacht ik en nam daarom aan dat mijn redenatie van het toewijzen van nr's klopte. Ik zal snel met je lessen beginnen!:) Ik ben ook nog niet veel met theorie bezig op dit moment, maar om verder te komen zal ik wel moeten het niveau wat ik op dit moment heb is 20% theorie 80% gehoor .. om je een idee te geven; http://www.youtube.com/user/guitarhenk

Bedankt tot zover!
Gr,
Henk

-=JEROEN=-
25 juli 2009, 23:33
Ja das inderdaad iets te simpel gedacht, maar wel logisch op zich. Maar goed, wat zeiden jouw oren dan toen je Gm7 - Cm7 - Em7 achter elkaar speelde?

En als je daar Bb majeur over soleert, hoe klinkt dan dan?

HdR
26 juli 2009, 00:27
Ja das inderdaad iets te simpel gedacht, maar wel logisch op zich. Maar goed, wat zeiden jouw oren dan toen je Gm7 - Cm7 - Em7 achter elkaar speelde?

En als je daar Bb majeur over soleert, hoe klinkt dan dan?

Nou Jeroen ik heb 't even geprobeerd en het klinkt precies 't zelfde! Heb je mij nou bij de poot of ik jou?

-=JEROEN=-
26 juli 2009, 02:31
Dat dit hetzelfde klinkt komt omdat het ook hetzelfde is. Daar ging het echter niet om. Het gaat mij om jouw gehoor. Of om je akkoorden kennis. Ik denk namelijk dat je of geen Em7 speelt of ik iets niet hoor wat jij wel schijnt te horen :listen:

Bb majeur over Gm7 - Cm7 klinkt prima uiteraard, je speelt dan gewoon een I - IV in G mineur. Maar voeg daar een Em7 aan toe en de hele boel wordt zo dissonant als de pest, daar is met geen mogelijkheid Bb majeur of G mineur tegen aan te gooien. Ja voor ervaren jazzmannen misschien, maar zeker niet door jou en mij.

Ik denk dus dat jij Dm7 bedoelt ipv Em7.

I IV V in G mineur is Gm7 - Cm7 - Dm7

HdR
26 juli 2009, 11:48
Dat dit hetzelfde klinkt komt omdat het ook hetzelfde is. Daar ging het echter niet om. Het gaat mij om jouw gehoor. Of om je akkoorden kennis. Ik denk namelijk dat je of geen Em7 speelt of ik iets niet hoor wat jij wel schijnt te horen :listen:

Bb majeur over Gm7 - Cm7 klinkt prima uiteraard, je speelt dan gewoon een I - IV in G mineur. Maar voeg daar een Em7 aan toe en de hele boel wordt zo dissonant als de pest, daar is met geen mogelijkheid Bb majeur of G mineur tegen aan te gooien. Ja voor ervaren jazzmannen misschien, maar zeker niet door jou en mij.

Ik denk dus dat jij Dm7 bedoelt ipv Em7.

I IV V in G mineur is Gm7 - Cm7 - Dm7

Sorry! ik had in 1e instantie in m'n hoofd geredeneerd vanuit Am7 en dan kom je wel op die Em7 uit. Ik hebt dit voor de vraagstelling veranderd naar Gm7 omdat ik dacht dat als ik de Cmaj toonladders gebruik in Am7 dit met dat relatieve mineur verhaal te maken had.. En de Bmaj is niet de relatieve mineur van Gm7 en daarom nam ik Gm7 als voorbeeld om een duidelijk antwoord op m'n vraag te krijgen. Het probleem dat ik een aantal fouten in m'n denkwijze wat betreft de theorie heb kon wel eens te maken hebben feit dat ik veel les in het engels en dat ik daarom toch bepaalde dingen over het hoofd zie, of net niet genoeg indruk maken.. jouw lessen zijn gelukkig in het nederlands

:satisfie:::)

-=JEROEN=-
26 juli 2009, 12:46
Ja, je haalt een aantal dingen door elkaar, lijkt het. Is ook wel begrijpelijk, tis best wel complex allemaal.

Hier wat extra info:

Iedere majeur heeft een mineur parallel (relatif), gebouwd op de 6e trap (VI).

Zo is A mineur de parallel van C majeur (VIe trap van C majeur ladder is Am), en dus G mineur de parallel van Bb majeur (VIe trap van Bb majeur is Gm of Gm7).

Deze mineur wordt als de standaard gezien in het Westen, maar er zijn nog veel meer mineur ladders.

Mineur (of majeur) wordt bepaald door de Mediant. De grondtoon (root) is de Tonica, de kwint (5th) de Dominant. Daar tussen in (eigenlijk er boven, in frequentie) ligt de terts (3rd) en die bepaald of iets mineur of majeur klinkt.

Dus 1 3 5 is een majeur akkoord, 1 b3 5 is een mineur akkoord. Maar er zijn nog veel meer tonen en als je die aan het mineur akkoord toevoegt, krijg je allerlei mineur ladders:

dorisch 1 2 b3 4 5 6 b7
frygisch 1 b2 b3 4 5 b6 b7
eolisch 1 2 b3 4 5 b6 b7
melodisch 1 2 b3 4 5 6 7
harmonisch 1 2 b3 4 5 b6 7
roemeens 1 2 b3 #4 5 6 b7
hongaars 1 2 b3 #4 5 b6 7
enz...

Allemaal mineur vanwege de b3 (met 1 en 5)

Maar ik heb het idee dat ik wat op de zaken vooruit loop. Maak je eerst de termen maar eens eigen, dat praat wat makkelijker.

HdR
26 juli 2009, 14:20
Ja, je haalt een aantal dingen door elkaar, lijkt het. Is ook wel begrijpelijk, tis best wel complex allemaal.

Hier wat extra info:

Iedere majeur heeft een mineur parallel (relatif), gebouwd op de 6e trap (VI).

Zo is A mineur de parallel van C majeur (VIe trap van C majeur ladder is Am), en dus G mineur de parallel van Bb majeur (VIe trap van Bb majeur is Gm of Gm7).

Deze mineur wordt als de standaard gezien in het Westen, maar er zijn nog veel meer mineur ladders.

Mineur (of majeur) wordt bepaald door de Mediant. De grondtoon (root) is de Tonica, de kwint (5th) de Dominant. Daar tussen in (eigenlijk er boven, in frequentie) ligt de terts (3rd) en die bepaald of iets mineur of majeur klinkt.

Dus 1 3 5 is een majeur akkoord, 1 b3 5 is een mineur akkoord. Maar er zijn nog veel meer tonen en als je die aan het mineur akkoord toevoegt, krijg je allerlei mineur ladders:

dorisch 1 2 b3 4 5 6 b7
frygisch 1 b2 b3 4 5 b6 b7
eolisch 1 2 b3 4 5 b6 b7
melodisch 1 2 b3 4 5 6 7
harmonisch 1 2 b3 4 5 b6 7
roemeens 1 2 b3 #4 5 6 b7
hongaars 1 2 b3 #4 5 b6 7
enz...

Allemaal mineur vanwege de b3 (met 1 en 5)

Maar ik heb het idee dat ik wat op de zaken vooruit loop. Maak je eerst de termen maar eens eigen, dat praat wat makkelijker.

Ja dat zal ik doen. Volgens mij heb ik nu wel door hoe 't met die modi zit. als ik dus in een nr in gm7 zit, dan pak ik voor eolisch de "moeder maj ladder" in bes en als ik bv dorisch wil spelen pak ik de Fmaj als "moeder maj" toonladder. En volgens mij is het dan de bedoeling dat ik in eolisch dan de G noten benadruk en in dorisch de G noten? en voor de rest van de modi werkt 't dan eigenlijk volgens het zelfde principe...??

Thanks!

terrasbeest
26 juli 2009, 14:36
Iets te verduidelijking, even geen Grieks.

Amin is géén parallelle toonladder van Cmajeur, maar ' relatief'.
Relatief : zelfde toonaard, maar beginnend op een andere grondtoon.

Vb. C D E F G A B
RELATIEF : A B C D E F G.
Zelfde noten.

Een parallelle toonladder begint op dezelfde grondtoon, maar met andere noten ( = andere toonaard ).
Vb. A B C D E F G
Parallel : A B C D E F# G.

Eerste reeks komt uit de toonladder van C Majeur ( waar het dus een ' relatie' mee heeft via de toonaard= 6de trap ).
Tweede reeks komt uit de toonladder van G Majeur ( waar het dus een ' rela tie' mee heeft via de toonaard = 2de trap).

In elke Majeur toonladder vind je 3 mineur akkoorden, die ' relatief' zijn aan die specifieke toonladder.

HdR
26 juli 2009, 15:17
:cheerup::cheerup::cheerup: Yes ik snap 't!! met een combi van jullie antw en deze You tube filmjes ;http://www.youtube.com/watch?v=fPOvLmAk0FM&feature=related ; http://www.youtube.com/watch?v=J8GqmCN_Of8&feature=channel .

Jemig wat een wereld gaat er dan voor je open!! Te gek!

Bedankt!

terrasbeest
26 juli 2009, 15:25
:cheerup::cheerup::cheerup: Yes ik snap 't!! met een combi van jullie antw en deze You tube filmjes ;http://www.youtube.com/watch?v=fPOvLmAk0FM&feature=related ; http://www.youtube.com/watch?v=J8GqmCN_Of8&feature=channel .

Jemig wat een wereld gaat er dan voor je open!! Te gek!

Bedankt!

En er bestaan nog een heleboel andere toonladders hoor......

-=JEROEN=-
26 juli 2009, 16:01
Ah, dank voor de opheldering TB, ik gooi dat nog wel eens door elkaar. Duidelijk nu, relatief en parallel. A min relatief aan C maj, C min parallel aan C maj.

@HdR: In het begin kan het handig zijn om iedere modus terug te redeneren naar de relatief majeur (G eolisch = Bb majeur, G dorisch = F majeur, enz), maar het doel is wel om uiteindelijk iedere modus op zichzelf te gaan beschouwen. Omdat F majeur (ionisch) over een Gm7 akkoord totaal niet ionisch klinkt. Eigenlijk vind ik het zelfs beter om het majeur en mineur verhaal te vergeten als het gaat om toonladders en in het vervolg alleen te spreken van ionisch en eolisch. Althans, wanneer we het hebben over modi.

HdR
26 juli 2009, 18:41
Ah, dank voor de opheldering TB, ik gooi dat nog wel eens door elkaar. Duidelijk nu, relatief en parallel. A min relatief aan C maj, C min parallel aan C maj.

@HdR: In het begin kan het handig zijn om iedere modus terug te redeneren naar de relatief majeur (G eolisch = Bb majeur, G dorisch = F majeur, enz), maar het doel is wel om uiteindelijk iedere modus op zichzelf te gaan beschouwen. Omdat F majeur (ionisch) over een Gm7 akkoord totaal niet ionisch klinkt. Eigenlijk vind ik het zelfs beter om het majeur en mineur verhaal te vergeten als het gaat om toonladders en in het vervolg alleen te spreken van ionisch en eolisch. Althans, wanneer we het hebben over modi.

Ja zeker op den duur zie je direct aan de akkoorden progressie welke modi goed passen, maar voor nu ben ik al lang blij dat ik het snap. En als je in Gm7 dorisch gaat spelen noem je dat toch gewoon G Dorisch, ondanks het feit dat 't F Ionisch is?

@ Terrasbeest ; welke toonladders zou ik volgens jou absoluut moeten kennen buiten de modi, penta min en maj en Bluestoonladder?

Grtzz,
Henk

terrasbeest
26 juli 2009, 19:57
@ Henk.
Alles hangt af van welke stijl je speelt en wat je eigen sound-voorkeuren ( hoe je wil klinken ) zijn, en dat is iets dat je zelf moet ontdekken.De beste manier om erachter te komen is naar muziek van anderen te luisteren, en er eventueel dingen uithalen die je leuk vind : naspelen dus. Hoeft niet noodzakelijk je favoriete muziek zijn, maar alles waar een melodie inzit , zal je ook leren horen 'hoe' toonladders gebruikt worden, en je zal modi leren in functie van hoe iets klinkt, niet hoe ze in het Grieks genoemd worden. Voor mijn part de 9de van Beethoven... het spelen van modi brengt niks bij aan je muzikaliteit, je kunt er geen Muziek mee maken. Het is gewoon handig om ze te kennen.

Akkoorden , die zijn belangrijker.

PS: je hebt nu al begrepen dat het begrip ' relatief' en ' parallel' ook opgaan voor pentatonische toonladders? Dat de meeste bekende modi gewoon majeur en mineur worden genoemd ( er zijn trouwens 5 modi in penta...) ?

PPS. Bluestoonladder komt ' overal' goed van pas.

-=JEROEN=-
26 juli 2009, 22:22
het spelen van modi brengt niks bij aan je muzikaliteit, je kunt er geen Muziek mee maken. Het is gewoon handig om ze te kennen.

Akkoorden , die zijn belangrijker.
Gelukkig zeg je dat er achteraan. Het zijn wel degelijk de modi die de akkoorden oproepen die de muziek maken. Net zoals ritme trouwens. Het is de combinatie van elementen die muziek maken tot wat het is, niet de onderdelen op zich. Door een carburateur, benzinetank, stuur en uitlaat op een hoopje te gooien heb je nog geen auto. Het gaat er juist om de onderdelen met elkaar te verbinden, op een bepaalde manier. Welke onderdelen je gebruikt bepaalt uiteindelijk wat voor soort vehikel je krijgt.

De akkoorden zijn dus de onderdelen (dit hoeft trouwens niet, een melodielijn kan ook als bouwmateriaal gebruikt worden), de manier waarop je ze met elkaar verbindt zijn de modi, toonaard en ladders, en zet je ze op de juiste manier in elkaar dan is muziek het resultaat.

@Henk: ik denk dat jij op gehoor al een heel eind kom (wat ik zo inschat van youtube (ik heb je trouwens toegevoegd, ik ben jay sardonic). Dat gehoor kan je uitbreiden door te gaan luisteren naar welke modi in jouw favoriete liedjes gebruikt worden en te bestuderen hoe ze toegepast worden.

Over Gm7 zou ik uit mezelf niet zo snel G dorisch gaan spelen, maar als ik wel die kant op wil, weet ik hoe ik dat moet doen, hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Althans, steeds beter, ook ik ben nog steeds in de leer :hippie:

HdR
27 juli 2009, 13:25
Gelukkig zeg je dat er achteraan. Het zijn wel degelijk de modi die de akkoorden oproepen die de muziek maken. Net zoals ritme trouwens. Het is de combinatie van elementen die muziek maken tot wat het is, niet de onderdelen op zich. Door een carburateur, benzinetank, stuur en uitlaat op een hoopje te gooien heb je nog geen auto. Het gaat er juist om de onderdelen met elkaar te verbinden, op een bepaalde manier. Welke onderdelen je gebruikt bepaalt uiteindelijk wat voor soort vehikel je krijgt.

De akkoorden zijn dus de onderdelen (dit hoeft trouwens niet, een melodielijn kan ook als bouwmateriaal gebruikt worden), de manier waarop je ze met elkaar verbindt zijn de modi, toonaard en ladders, en zet je ze op de juiste manier in elkaar dan is muziek het resultaat.

@Henk: ik denk dat jij op gehoor al een heel eind kom (wat ik zo inschat van youtube (ik heb je trouwens toegevoegd, ik ben jay sardonic). Dat gehoor kan je uitbreiden door te gaan luisteren naar welke modi in jouw favoriete liedjes gebruikt worden en te bestuderen hoe ze toegepast worden.

Over Gm7 zou ik uit mezelf niet zo snel G dorisch gaan spelen, maar als ik wel die kant op wil, weet ik hoe ik dat moet doen, hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Althans, steeds beter, ook ik ben nog steeds in de leer :hippie:

Bedankt voor je uitnodiging:ok: Wat betreft Dorisch over Gm7 begrijp ik wel wat je bedoeld, persoonlijk vind ik inmiddels door 't oefenen ook dat Eolisch "beter" past. Daarnaast kan ik in sommige schema's Phrygisch inmiddels ook erg waarderen. Mixolidisch en Locrisch vind ik nog wat lastig, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik het nog niet helemaal juist toepas.

@ Terrasbeest; Dit snap ik niet helemaal->;PS: je hebt nu al begrepen dat het begrip ' relatief' en ' parallel' ook opgaan voor pentatonische toonladders? Dat de meeste bekende modi gewoon majeur en mineur worden genoemd ( er zijn trouwens 5 modi in penta...) ?

Ik kan wel de mineur penta vanuit 5 posities spelen, ik weet niet of je dit bedoeld? En wat betreft relatief en parallel van penta ladders, zou je daar een voorbeeld in willen noemen?

terrasbeest
27 juli 2009, 13:37
@ henk :
Betekent dat CMaj pentatonisch dezelfde noten bevat als Amin Penta.
Amin penta is relatieve mineur van CMajeur.
Je zou het ene de Majeur modus kunnen noemen, en het andere de mineur modus.
Voor zover mij bekend heeft niemand het al in z'n hoofd gehaald er 'namen' voor te bedenken.

Dit zijn de 2 meest voorkomende ' modi', maar niks staat je in de weg om een penta toonladder op één vd drie andere noten te beginnen, tenminste als je spreekt over een 'zuivere' penta ( 1-2-3-5-6 ) en niet verwart met de Bluestoonladder die een nootje meer telt.

HdR
27 juli 2009, 14:29
@ henk :
Betekent dat CMaj pentatonisch dezelfde noten bevat als Amin Penta.
Amin penta is relatieve mineur van CMajeur.
Je zou het ene de Majeur modus kunnen noemen, en het andere de mineur modus.
Voor zover mij bekend heeft niemand het al in z'n hoofd gehaald er 'namen' voor te bedenken.

Dit zijn de 2 meest voorkomende ' modi', maar niks staat je in de weg om een penta toonladder op één vd drie andere noten te beginnen, tenminste als je spreekt over een 'zuivere' penta ( 1-2-3-5-6 ) en niet verwart met de Bluestoonladder die een nootje meer telt.

Oke thanks, ik zal het eens gaan proberen. :)

-=JEROEN=-
27 juli 2009, 19:40
Toevallig ben ik daar de laatste weken mee aan het klooien, Terrasbeest.
(heb je ook nog een voornaam?)

In India noemen ze die dingen Raga's en ze hebben allemaal een eigen naam:

C pent maj = c d e g a
D Raga Megh = d e g a c
E Raga Malkauns = e g a c d
G Raga Nagagandhari = g a c d e *
A pent min = a c d e g




*
G Scottish pentatonic scale
G Raga Nagagandhari scale
G Mixolydian hexatonic scale
G Raga Sorati scale
A Lydian hexatonic scale

-=JEROEN=-
27 juli 2009, 19:43
Mixolidisch en Locrisch vind ik nog wat lastig, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik het nog niet helemaal juist toepas.
Ik zat vanmiddag nog een lekker mixo dingetje te spelen. Effe kijken of ik 't nog weet...

Nou niet helemaal, maar het was zoiets:

Edit: ik neem het morgen wel effe goed op, want dit klonk nergens naar

Wat ik doe?
Eigenlijk heel simpel, ik speel B min (eolisch) over A
(een basloop met A en G doet het meestal erg goed)



Lokrisch vind ik ook een onding, maar probeer eens frygisch te spelen over een VII akkoord.
Bijv. E frygisch over Bm7b5

Je speelt dan eigenlijk gewoon B lokrisch, maar ik vind het toch net iets lekkerder klinken om de één of andere reden.

terrasbeest
27 juli 2009, 21:19
Oke thanks, ik zal het eens gaan proberen. :)

Is dit gewoon uit interesse in theorie, of had je hier een specifieke bedoeling mee ? Ik bedoel : waar past het in jouw muziek ?

Dit lijkt mij meer iets voor jou :

http://www.youtube.com/watch?v=USgds2Ruc8U

maar dan ga je wel verder moeten kijken dan dit forum.