PDA

View Full Version : datgat..wa`s dat?? DADGAD tuning



Ohzoso
29 maart 2003, 10:37
Zijn er nog meer gitaristen die in deze stemming spelen? Een aantal songs die ik in deze stemming speel zijn:
White Summer-Jimmy Page
Woman from Donori-John Renbourn
Albatross-Fleetwood Mac
Black Mountain Side-tradd. by Jimmy Page
Out on the western plain-Rory Gallagher
One Time-King Crimson
Sweet Memories-Ohzoso
Misschien weten jullie nog een paar die zeer geschikt zijn voor deze tuning, thx

JV
29 maart 2003, 11:15
das open g toch?

muddy waters gebruikt dat nogal vaak.

zowieso elke slideartiest gebruikt die stemming

hoofd
29 maart 2003, 13:54
Nee, is geen open G, open G is DGDGBD

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-03-29 13:56 ]</font>

Nemesis
29 maart 2003, 15:50
dit is dus echt iets waar ik niet goed in ben, ik weet namelijk niet echt hoe alles klinkt, is er misschien een site ofzo waar ze je laten horen hoe je al die stemmingen...eh stemt?

Shay
29 maart 2003, 16:20
probeer een BAGDAD tuning, is echt knallen man :grin:

wuhahaha

hoofd
29 maart 2003, 16:35
Wahahahahahahahahahahaha :grin: Hij's fijn :grin:

Ronald
29 maart 2003, 17:53
ik snap nie wat het nut is van een middelste snaar omhoog stemmen , dat je de onderste snaar omlaag stemt snap ik wel want dan krijg je meer tonen en de bovenste snaar omhoog stemmen snap ik ook wel , maar een tussen snaar wa heeft da voor nut :s

pimmetje
29 maart 2003, 19:59
pak 's een slide... dan snap je 't binnen de minuut.

Anders Destium
29 maart 2003, 20:05
Heet DADGAD geen Nashville-tuning?

Zo nee, wat is dat dan wél?

Zo ja: Ik ga door voor de wasmachine (oh, had je er al een :grin:)

Ohzoso
29 maart 2003, 20:12
Op 2003-03-29 16:20, schreef Shay:
probeer een BAGDAD tuning, is echt knallen man :grin:

wuhahaha

okee Sjah, jij bent wel in orde!!

Ohzoso
29 maart 2003, 20:17
Op 2003-03-29 20:12, schreef Ohzoso:


Op 2003-03-29 16:20, schreef Shay:
probeer een BAGDAD tuning, is echt knallen man :grin:

wuhahaha

okee Sjah, jij bent wel in orde!!
trouwens BAGDAD als koosnaampje = echt niet verkeerd.DADGAD-tuning heeft namelijk dat Arabische sfeertje in zich.
Voor degene die dit allemaal niet echt snappen:DADGAD = n variant van het open D accoord. Uitgangspunt is G-snaar 2e fret

Ohzoso
29 maart 2003, 20:19
Op 2003-03-29 20:17, schreef Ohzoso:


Op 2003-03-29 20:12, schreef Ohzoso:


Op 2003-03-29 16:20, schreef Shay:
probeer een BAGDAD tuning, is echt knallen man :grin:

wuhahaha

okee Sjah, jij bent wel in orde!!
trouwens BAGDAD als koosnaampje = echt niet verkeerd.DADGAD-tuning heeft namelijk dat Arabische sfeertje in zich.
Voor degene die dit allemaal niet echt snappen:DADGAD = n variant van het open D accoord. Uitgangspunt is G-snaar 2e fret
sjaaloom

Anders Destium
29 maart 2003, 22:34
Je komt in een shoarmatent en bestelt friet: Bag dat?

Ronald
30 maart 2003, 22:52
Op 2003-03-29 19:59, schreef pimmetje:
pak 's een slide... dan snap je 't binnen de minuut.


ik heb nog nooit met een slide gespeeld en ik weet nie eens wat voor geluid je er mee krijgt, kweet alleen dat het een soort buisje is maar wat heeft dat dan met een andere stemming te maken ?

pimmetje
31 maart 2003, 02:30
Met losse vingers kan je gemakkelijk akkoorden of solotechnieken neerzetten met de vingers over verschillende frets verspreid.

Met slide gaat dit lastiger (is nog wel in enige mate mogelijk, maar ok)... als je bij slide meerdere tonen tegelijk doet, zitten ze dus meestal op dezelfde fret. Door andere stemmingen te gebruiken, kan je zorgen dat er andere combinaties van tonen boven de verschillende frets liggen.

Daarom zijn 't ook vaak open stemmingen die worden gebruikt, dus zodat het aanslaan van de gitaar zonder een snaar te fretten gewoon (de tonen van) een bepaald akkoord geeft, zoals DGDGBD voor een open G-akkoord. Je hoeft dan dus eigenlijk alleen te schuiven met je slide voor een ander akkoord.

Voor anders... nashville tuning is volgens mij gewoon standaard-stemming, maar dan met andere snaren. De 3 of 4 laagste snaren moeten dan een octaaf hoger. Dus eigenlijk een 12-snarig setje zonder de 6x die laagste snaar van ieder paar.

jpb
2 april 2003, 09:10
De BAGDAD-stemming wordt de laatste weken ook vaak gebruikt :smile:

rainbow day
7 april 2003, 15:18
DADGAD!!! Speel zelf veel in deze stemming. Eén van mijn favorieten is Luka Bloom. Doet (bijna) ongelooflijke kunstukjes in DADGAD. Speel ook veel in open G maar dan niet de (dikke) E naar de D gestemd maar omhoog naar G! Geeft geweldig effect (heeft me wel een paar snaren gekost.....). Zowel op -en klinkt ongelooflijk - op mijn klassieke gitaar als op mijn Ovation. Hoop dat je er wat aan hebt.

Ohzoso
7 april 2003, 15:45
Op 2003-04-07 15:18, schreef rainbow day:
DADGAD!!! Speel zelf veel in deze stemming. Eén van mijn favorieten is Luka Bloom. Doet (bijna) ongelooflijke kunstukjes in DADGAD. Speel ook veel in open G maar dan niet de (dikke) E naar de D gestemd maar omhoog naar G! Geeft geweldig effect (heeft me wel een paar snaren gekost.....). Zowel op -en klinkt ongelooflijk - op mijn klassieke gitaar als op mijn Ovation. Hoop dat je er wat aan hebt.



ik ken Luka niet. k zal m s ff nachecken.Thx.
baaj de weej, wel grappig dat er een dikke week overheen gaat voordat er nog iemand reageert die ook in "datgat" speelt.

rainbow day
7 april 2003, 21:59
Ohzoso, dat het een week heeft geduurd voor een reactie mijnerzijds is niet verwonderlijk. Ben hier vandaag pas voor het eerst. Great site! Lekker lullen (met al dan niet muzikale geestverwanten) over muziek, gitaren en aanverwante geneugten des levens.....Ennuh, enjoy Luka......

Greets

RD

Ohzoso
8 april 2003, 00:13
Op 2003-04-07 21:59, schreef rainbow day:
Ohzoso, dat het een week heeft geduurd voor een reactie mijnerzijds is niet verwonderlijk. Ben hier vandaag pas voor het eerst. Great site! Lekker lullen (met al dan niet muzikale geestverwanten) over muziek, gitaren en aanverwante geneugten des levens.....Ennuh, enjoy Luka......

Greets

RD

Hai RD, heb je misschien wat titels van Luka die in datgat gespeeld worden voor me?
Ken ik wat specifieker downen.Thx.btw, idd leuk die E naar G toe stemmen.Ken je trouwens Bert Jansch?Engelse folk, doet ook veel in datgat. cu RD too

rainbow day
8 april 2003, 23:12
Titels van Luka? Ehm, niet zo eenvoudig. Ok even uitleg. Luka is van "origine" uit de Ierse folkhoek. En dat blijf je op de een of andere manier horen. Hij heeft dus nogal wat " ballad-achtige" songs maar ook (behoorlijk) "uptempo". Ligt eraan waar je dus van houdt. Overigens heeft ie ooit een cover gemaakt van J.J. Cools " I need love" dus van echt traditionalisme kun je hem zéker niet beschuldigen.

Hij is wel -zover ik dat kan beoordelen- een "rechterhand-gitarist". Dus niet een " link/rif/solo-spelende gitarist maar meer iemand die het moet hebben (en heeft!) van z'n rechterhand (ritme.) En door met dat "rythm" te werken krijgt 't daardoor weer iets " melodisch". Tsjee, moeilijk uit te leggen allemaal.


Misschien dat deze link je verder kan helpen en dan even doorlinken naar " bloody fingers". Allemaal tabs van zijn songs (en dus een schat aan DADGAD -info........).

http://www.page27.co.uk/jan/jbloom.htm

Oh ja, Bert Jansch. Ken hem wel. Hoe heette z'n maatje destijds ook al weer? John Renbourne? Pentangle......Tsjee, jeugdsentiment.......

Greets,

RD

Ohzoso
9 april 2003, 09:56
Hai, ik heb n paar schemaatjes van Luka doorgekeken en "links" ziet het er idd niet zo indrukwekkend uit.Maar zoals je zelf al zei, het komt bij Luka uit de rechterhand.Dees is in de fingerstyle minstens zo belangrijk maar dat hoef ik je niet te vertellen. Wat betreft Pentangle (idd Bert Jansch &amp; John Renbourn)yes, jeugdsentiment maar blijft goed. Ik speel dat spul nog vrijwel dagelijks.Gordon Giltrap zul je waarschijnlijk dan ook wel kennen? Hey man, keep on pickin` and thx for the infolink van Luka.