PDA

View Full Version : Nek bouwen problemen



Ronson
25 juli 2009, 14:53
Hallo,

Net als velen van jullie heb ik besloten een gitaar (telecaster) te gaan bouwen deze vakantie. Ik ben begonnen door wat boeken te kopen (Hiscock en Koch). Deze heb ik goed doorgelezen en ik heb ook op dit forum erg veel posts bekeken.
Ik heb GuitarSupplies en StewMac bijna leeggekocht en via eBay heb ik een houtleverancier in Engeland gevonden.

Inmiddels gaat het met het body goed, maar bij de nek loop ik echt vast. Ik heb het deel over de nek in het boek van Hiscock zeker 20 keer doorgelezen, maar ik krijg het niet concreet voor mij.
Wat heb ik gedaan? Naar aanleiding van posts (een nek bouwen zou erg moeilijk zijn... Ha!) heb ik besloten de houtleverancier (ook een gitaarbouwer) gevraagd om alvast de fret plekken in het fretboard te laten zagen en de truss rod gleuf te frezen. Wat heeft meneer gedaan? Hij heeft de nek al gedeeltelijk uitgezaagd. Echter heb ik ook wat mallen gekocht van een zeer competent person die (als ik hem naast mijn echte Fender leg) gewoon helemaal kloppen. Als ik deze op de nek van de houtman leg klopt het gewoon niet. Ik heb wat foto's gemaakt:
http://img216.imageshack.us/img216/1384/img1628p.jpg
Hier heb het template op de nek gelegd. De template is zo'n 5mm korter. Als ik de onderkanten gelijk leg krijg je dit (template onder):
http://img198.imageshack.us/img198/8215/img1629n.jpg

De maple nek is zo smal dat er erg weinig speling is om bij de schuren/zagen en ze enigszins gelijk te krijgen. Het hout is nu nog zo'n 20mm dik (hoog).

Ook heeft hij er een gat in geboord aan de bovenkant:
http://img515.imageshack.us/img515/8370/img1630r.jpg
Dit komt ook niet overeen met de gaten in het template.

Het trussrod kanaal dat hij heeft gefreest is ook te kort voor de truss rod die hij er bij heeft gedaan (na telefonisch navraag was dit zodat ik kan kiezen tussen een body en een headstock adjustment punt). Zodat ik zelf zou kunnen kiezen hoe en wat.

Ook is mijn niet goed duidelijk hoe ik de truss rod zou moeten installeren. De een zegt met lijm, de ander zonder, de een zegt met 'fillet' en de ander zonder. Hiscocks boek zegt met lijm en zonder fillet (die bespreekt 3 soorten truss rods, en besteedt maar weinig aandacht aan de gene die ik heb gekocht), maar ik heb online dingen gelezen zoals 'DO NOT USE GLUE IT WILL RUIN YOUR NECK'.

Mijn vragen concreet:
-Valt hier nog wat mee te doen? Of moet ik een nieuw stuk hout kopen en het zelf proberen uit te zoeken?
-Wat kan ik het beste met de truss rod doen?

Ik hoop niet dat jullie denken dat ik lui ben en zo maar wat aan rommel. Ik ben hier zelf nu zo'n 10-20 uur mee bezig geweest (voornamelijk lezen) en kom er gewoon niet uit. De leverancier is op vakantie en reageert dus niet meer op mijn mails.

barno
25 juli 2009, 15:45
het belangrijkste onderdeel van de neck is je fretboard. Het is dan ook zinloos fretsleuven af te tekenen op de neck zelf (tenzij je one piece maakt, maar dat doe je niet).
Dus zorg ervoor dat je een goed fretboard hebt met de juiste mensuurlengte /maten.
Dan pas je de neck in de (toekomstige) neckpocket. leg daar je fretboard op, dat moet eindigen daar waar je de topkam zet. Je hebt hier in principe wat mogelijkheid tot speling (hangt af van hoe diep je de neck in de pocket zet.

Trussrod: jij hebt een double action, die wordt niet vastgelijmd ofzo, wel is het raadzaam hem van voor en vanachter met bv wat kit vast te zetten zodat hij niet gaat rammelen. Dat channel moet helemaal tot onder de nut komen, toch als je de rod toegang aan de headstok maakt. De truss rod moet met de platte kan naar boven.


Als ik die eerste foto zie dan kan je dat hout nog perfect gebruiken voor je neck:
lengte: is zelfs langer dan de mal, dus da's oke
Dat fout tunergat: kan je opvullen met cylindertje van esdoorn.
20 is dik genoeg om de hals uit te carven. maar je zit dan wel wat krap om de headstock te verzinken

Ronson
25 juli 2009, 18:23
Hallo Barno,

Dank voor je reactie! Het fretboard dat ik heb is wel goed (nagemeten).

Wat het probleem met de achterkant van de nek lijkt te zijn is dat als ik 5mm aan de achterkant eraf haal de nek te smal is voor de nekpocket en andersom, als het fretboard gewoon aan het begin doe, de nut veel te ruim voor de headstock komt.

Lijkt mij met mijn lekenoog..

Ike57
25 juli 2009, 18:47
Da's wel erg weinig hè - 5 mm.

Maar goed, als OF de nek te smal is OF de neckpocket te breed lijkt het me dat je dat kunt verhelpen door:
1. de nek iets te verbreden met een strookje hout en eventueel opnieuw te frezen.
2. de neckpocket op te vullen met stroken hout en opnieuw op maat te frezen.

Misschien niet de meest elegante oplossing, maar als het niet past dan past het niet ....

Maar misschien heeft iemand anders nog een andere oplossing :dontgeti:

aaronstonebeat
25 juli 2009, 19:20
Ik zou het in ieder geval ook vervelend vinden als iemand ongevraagd de boel had voorgezaagd en ook nog eens niet naar mijn zin.

Toevallig heb ik hier een gitaar met fender tele hals staan. Wat ik al dacht, blijkt te kloppen: dat laatste stuk voor de truss rod wordt geboord vanaf de kop. In het gat komt of de moer van de truss rod of het wordt weer opgevuld met een ronde stop hout.

Het smaller worden van de hals als je 'm inkort, lijkt me inderdaad lastig. Tenminste als je de neckpocket al gefreesd hebt, iets waar je het best mee wacht tot de hals zover klaar is.
Ik denk niet dat je zoveel breedte verliest dat je in de knoei komt met de string spacing cq de afstand van de buitenste snaren tot de rand van de toets.

PS
Nog een observatie aan dat tele halsje hier: zo te zien is de dikte inclusief de toets 1'' (25,4 mm). En dat komt ook weer redelijk overeen met de 25 mm die wordt aangegeven in een bekend stewmac bouwplan. Dus zou je met jouw halsdikte van 20 mm goed moeten zitten.

Cocobolo
25 juli 2009, 19:26
20 mm dik hout is toch eigenlijk wel erg krap. Het kan, maar zoals Barno al reageerde : de headstock gaat heel erg (te) dun worden of je moet hem wat minder diep frezen ten opzichte van je hals. String retainers moet je dan in ieder geval gebruiken.

Het opvullen van het gat is inderdaad mogelijk. Maar het is wel sneu als je aan je eerste bouw al direct met herstelwerk moet beginnen terwijl het niet eens je eigen fout is. Misschien toch maar een andere (dikkere) plank kiezen en deze apart houden voor een volgende gitaar, als je meer ervaring hebt en hem dan alsnog kunt gebruiken.

oigun
25 juli 2009, 21:03
Ik zou gewoon een nieuwe maken. Mocht dat niet lukken wil ik je wel helpen.
Opvullen en aanpassen zou ik ook niet doen. Dan blijft het resultaat toch onbevredigend.

jan jansen
25 juli 2009, 21:22
[QUOTE=Ronson;2100817]

Dat stuk hout weggooien als het niet goed is en opnieuw beginnen,anders is het zonde van de tijd als het achteraf blijft storen.
:blast::blast:

JJ

Cocobolo
25 juli 2009, 23:12
Ik denk ook dat je nieuw hout moet nemen.

Tip : als je toch nog iets met die bestaande neck wil doen, dan kun je (nadat je je eerste gitaar hebt gebouwd) ook overwegen om mee te doen met de mini-gitaar bouw ( zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120594) )

Diversen hebben er al eentje gebouwd en we willen op de DGBM in 2010 ze allemaal meenemen. Een aantal van ons moet nog beginnen (ik ook ;) ) maar daar kun je dus te kleine stukjes hout alsnog een prima 2e leven mee geven!

aaronstonebeat
25 juli 2009, 23:22
Ik denk ook dat je nieuw hout moet nemen.

Tip : als je toch nog iets met die bestaande neck wil doen, dan kun je (nadat je je eerste gitaar hebt gebouwd) ook overwegen om mee te doen met de mini-gitaar bouw ( zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120594) )

Diversen hebben er al eentje gebouwd en we willen op de DGBM in 2010 ze allemaal meenemen. Een aantal van ons moet nog beginnen (ik ook ;) ) maar daar kun je dus te kleine stukjes hout alsnog een prima 2e leven mee geven!

Goed idee :ok:
Ik moet er ook nog aan beginnen.