PDA

View Full Version : Stof of alergische reactie



_Jacco
25 juli 2009, 14:44
Hallo iedereen,

Sinds 2 dagen heb ik mijn eerste gitaar, helemaal blij natuurlijk en heel veel leren, maar ik merk dat ik tijdens het spelen best wel snotterig etc. word. Aangezien de gitaar tweede hands is en 5 jaar niet gebruikt was dacht ik aanvankelijk dat er een hoop stof in/op was gekomen. Ik vroeg me dus af of zich snel stof ophoopt binnenin de gitaar :dontgeti:.
Verder weet ik dat er wel eens fretboard oil wordt gebruikt, en ik vroeg me af of iemand weet of er ook wel eens notenolie voor wordt gebruikt (gezien mijn allergie voor noten). En zou ik dat dan kunnen oplossen door het schoon te maken en er nieuwe olie op te doen?

... Best wel irritant dit, maar ik hoop dat ik er iets aan kan doen.

Alvast bedankt ;),
Jacco

charles
25 juli 2009, 16:48
Ja, er kan vrij veel stof in een gitaar zitten. Je kunt het altijd met een stofzuiger voorzichtig schoonmaken van binnen (snaren er af en zo'n smalle extensie op de slang gebruiken).

Om de fretboard schoon te maken, kan je bij de muziek winkel spul kopen - voor 12 euro of zo, heb je al iets om het schoon te maken en olie tegen het uitdrogen.

Plant
25 juli 2009, 18:07
Een muzikant die allergisch is voor noten! :stop: (flauw woordgrapje).

Het staat er niet, maar we hebben het over een gitaar met holle klankkast. Natuurlijk kan zich daarin iets verzamelen, maar bij mijzelf valt dat mee. Ik merk hooguit dat buiten de gitaar tussen klankgat en kam er wel eens iets ophoopt, maar dat is afgesleten nagel van het fingerpicken of afgesleten plectrum.

Verder lees ik ook niet of je behalve voor noten ook allergisch bent voor b.v. huismijt o.i.d. Zijn er meer zaken behalve noten en emoties die je aan het snotteren maken? Dieren? Mogelijk heeft de vorige eigenaar wel een vrij rondvliegende vogel in huis gehad. Wij hadden vroeger thuis een parkiet die elke dag wel 'los' mocht, zelfs nadat ze al een tijdje dood was kwamen er op de gekste plaatsen nog wel eens losse veren tevoorschijn. Net als bij echte Kerstbomen, die naalden vind je in augustus ook nog overal.

Je kunt als je de gitaar partikulier gekocht hebt eens informeren wat er eventueel voor reinigingsmiddelen en / of onderhoudsmiddelen gebruikt zijn en daar de bestanddelen van opzoeken.

_Jacco
25 juli 2009, 18:37
Bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad allergisch voor huismijt, maar ik dacht dat het met stof ook wel duidelijk was. Ik heb net de binnenkant met stofzuiger en zo'n afstofding met veren schoongemaakt en er kwam inderdaad best wel wat stof uit, ik hoop dat dat de oorzaak was. Overigens heb ik ook vandaag van die olie gekocht voor op m'n fretboard en een flesje gewoon voor het hout van de gitaar zelf. Ga zometeen de snaren erop zetten en hoop dat het dan gewoon allemaal over is :).

Bedankt in ieder geval ;)

jplm
25 juli 2009, 19:55
Het staat er niet, maar we hebben het over een gitaar met holle klankkast.

Lijkt me wel, in de forum-afdeling voor akoestische gitaren :soinnocent:.

Groet, Jan.

Plant
26 juli 2009, 00:04
Lijkt me wel, in de forum-afdeling voor akoestische gitaren :soinnocent:.

Groet, Jan.

Dom ja :seriousf: 'k was net wakker (nog niet helemaal dus) en lette even niet op in welke afdeling ik zat te reageren.

RB-1
27 juli 2009, 02:03
Het staat er niet, maar we hebben het over een gitaar met holle klankkast.

Lijkt me wel, in de forum-afdeling voor akoestische gitaren.Nou, zo gek is die vergissing niet, hoor.... je hoort wel vaker rare dingen.
D'r zijn hele volksstammen die het hebben over het inpluggen van een akoestische gitaar.
Akoestisch wil zeggen 'door de lucht, zonder pickups, snoeren en wat al niet meer'. Hoe men ingeplugd dan nog akoestisch wil spelen is voor mij altijd een raadsel gebleven.

--=HANS=--
27 juli 2009, 07:55
Nou, zo gek is die vergissing niet, hoor.... je hoort wel vaker rare dingen.
D'r zijn hele volksstammen die het hebben over het inpluggen van een akoestische gitaar.
Akoestisch wil zeggen 'door de lucht, zonder pickups, snoeren en wat al niet meer'. Hoe men ingeplugd dan nog akoestisch wil spelen is voor mij altijd een raadsel gebleven.

Het een sluit het ander niet uit. Het akoestisch gevormde geluid is prima te versterken zodat het voor een groter publiek hoorbaar is. De sound blijft 100% die van een akoestische gitaar maar dan luider. Akoestisch wil helemaal niet per definitie zeggen "zonder snoeren en pickups" Het zegt alleen iets over het tot stand komen van het geluid van het instrument zelf.

beruk
27 juli 2009, 10:01
en ik vroeg me af of iemand weet of er ook wel eens notenolie voor wordt gebruikt (gezien mijn allergie voor noten). En zou ik dat dan kunnen oplossen door het schoon te maken en er nieuwe olie op te doen?

... Best wel irritant dit, maar ik hoop dat ik er iets aan kan doen.

Alvast bedankt ;),
Jacco
De olie is van geen belang: de allergenen van noten zitten in het vruchtvlees (eiwitten) en niet in de olie ervan. Anders zou je ook nooit meer naar de frietboer kunnen, daar gebruikt men over het algemeen arachide (pinda) olie. Een keer goed schoon wrijven en je gitaar buiten je kist laten, dan moet het probleem over zijn.

RB-1
27 juli 2009, 12:27
Het een sluit het ander niet uit. Het akoestisch gevormde geluid is prima te versterken zodat het voor een groter publiek hoorbaar is. De sound blijft 100% die van een akoestische gitaar maar dan luider. Akoestisch wil helemaal niet per definitie zeggen "zonder snoeren en pickups" Het zegt alleen iets over het tot stand komen van het geluid van het instrument zelf.Met een echt goede microfoon blijft de sound 100% intact, met een pick up kun je dat vergeten.
(Te) veel mensen denken dat het geluid dat je met een pickup krijgt, 'akoestisch' is.
Ach, als je de twee sounds achterelkaar zet, dan nog horen ze het verschil niet.
Dat maakt de kromme opvatting over wat nou echt akoestisch is, wel weer begrijpelijk. Maar daarmee nog niet juist.....