PDA

View Full Version : 6 ohm + 8 ohm parallel??



LHJ
25 juli 2009, 00:45
Hallo allemaal!

ik ben nieuw hier dus ik begin gewoon met een schetsing van de situatie:

Ik ben bassist en heb op dit moment een speakerkast van 1200watt@6 ohm. Hier bovenop staat een (in verhouding licht) topje dat 350watt@4ohm en 240watt@8ohm levert. Deze versterker heeft een minimum ohmage van 4.

Volgende week komt er nog een speakerkastje bij van 400watt@8ohm. Deze gebruik ik dan voornamelijk voor repetities met dezelfde top dus dat is verder geen probleem dan. Op grotere podia's is het echter mooi als ik deze ook aan kan sluiten. Nu is mijn vraag; hoe kan ik dit het beste doen? Is het schadelijk als ik deze 6ohm en 8ohm gewoon parallel schakel? De top gaat namelijk maar tot een minimum van 4ohm en een parallel schakeling van 6+8 zou beneden de 4 komen. Nu weet ik met mijn ervaring niet of dit kleine verschil schadelijk is of niet. Graag reacties en alvast bedankt :)

nico verduin
25 juli 2009, 08:47
De impedantie gaat rond de 3.4 ohm zitten. Ik ban bang dat je eindtrap teveel op zijn donder gaat krijgen. Door de lagere impedantie, zal hij meer vermogen eruit willen persen. Dat gaat gepaard met een hogere warmte ontwikkeling.
Bij 8 ohm kan de amp 250W afgeven (is een stroom van 5.6A). Bij 4 ohm wordt het (SQRT(350/4) = 9.4A). Je ziet dus dat een halvering van de impedantie al een stroom toename levert van bijna 70% (9.4/5.6) laat staan als je richting de 3.4 ohm gaat.

De koeling van een versterker wordt (meestal) gedimensioneerd op de gegeven specificaties. Door kostenbeleid, wordt dit meestal ook beperkt tot die specificaties. Nu je amp zwaarder gaat belasten, is de kans groot dat hij te warm wordt. Met als gevolg, uitfikken van de eindtrap.
Daarnaast is het de vraag of de eindtrap componenten zoveel meer stroom aankunnen.

Hallie
27 juli 2009, 19:49
ik heb hier een ook vraag over.

bijvoorbeeld;

orangeAD30 head heeft 3 outputs. 1 x 16 en 2 x 8

wat betekent det precies?

ik heb thuis een cabinet met 2 16 ohm speakers= 8 ohm.

kan die top dan op mijn cabinet of moet ik dan een 16 ohm cab hebben?( voor een top die 2 x 8 ohm uit heeft)

Hallie
27 juli 2009, 20:05
voor stereo zeker? dus in dat geval moet ik 2x 2x12's hebben?

Marco5150
28 juli 2009, 17:32
ik heb hier een ook vraag over.

bijvoorbeeld;

orangeAD30 head heeft 3 outputs. 1 x 16 en 2 x 8

wat betekent det precies?

ik heb thuis een cabinet met 2 16 ohm speakers= 8 ohm.

kan die top dan op mijn cabinet of moet ik dan een 16 ohm cab hebben?( voor een top die 2 x 8 ohm uit heeft)

http://www.lmgtfy.com/?q=orange+ad30+manual

Zoals je in de handleiding kunt lezen, kan je een 8 ohm cabinet op een van de twee 8 ohm aansluitingen aansluiten.


voor stereo zeker? dus in dat geval moet ik 2x 2x12's hebben?

Nee...het is zeker niet voor stereo. In dat geval zou de versterker twee eindtrappen moeten hebben (wat ie dus niet heeft).