PDA

View Full Version : pedalen vervangen door Nova System: waaarom Wel? en/of waarom Nooit ?



Nitefly7
24 juli 2009, 20:30
ik weet dat ik het niet moet doen, en ik ga het ook niet doen..
toch wil ik even weer wat analoog/digitaal freaks uit de tent lokken..

graag zou ik van jullie willen weten waarom ik mijn vergaarde/verzamelde pedalen, NIET moet vervangen door een Nova System + wah + expressiepedaal en evt. 1 enkel drive-pedaal..

het 'analoog klinkt altijd beter' is maar beperkt houdbaar als argument, omdat de flexibiliteit van verschilllende vormen van modulatie (soms is een tremolo verrekte handig) en meerdere delay-presets heel handig kan zijn voor live en opnames..
bovendien vind ik whammy's en tremolo's altijd wel gaaf, en voor het geld van een losse whammy en de moeite om mijn 2e boardje mee te slepen om alleen het tremolo-pedaal te gebruiken... kan ik net zo goed meteen een Nova Sys aanschaffen..

dus ik ben benieuwd wat jullie vinden van het eeuwige 'multi vs losse' verhaal.. en dan vooral de argumenten die het flexibiliteit vs. klankkleur ontstijgen..

misschien zijn er mensen die volledig 'geswitcht' zijn, danwel naar multi's, danwel naar pedalen-only...

- betrouwbaarheid ?
ik heb vaker last gehad van 1 los pedaaltje, dan van een multi-effect dat in z'n geheel weigerde.. !

- klankkwaliteit
zolang er geen echte amp modelling in zit vind ik de kwaliteit van digitale multi's (vanaf de GT-6, tot de Nova System) eigenlijk nagenoeg perfect bruikbaar

verzamelwaarde
dit is bijna emotioneel, maar het uitwisselen en blijven proberen/volgordes omgooien van een pedalenplank heeft ook wel weer iets avontuurlijks en kan je muzikale horizon verruimen.. :hippie:



ik ben eigenlijk bijna 100% tevreden met mijn keuze aan effecten, misschien dat er nog een merk/model wordt gewisseld, maar qua effect-type ben ik klaar; boost, overdrive, wah, phase, (octave fuzz), tuner, chorus/vibe en delay..(pedalen zie sig onderaan)

maar toch denk ik dat het soms weer handig kan zijn om wat extra flexibiliteit te hebben (zoals ducking delays, meerdere chorus-standen, verschillende delay-timings).... nu kan ik in bijna alle gevallen wel doen wat ik wil, maar soms zou ik even een alternatieve chorus willen.. of een andere delaytijd/feedback..

al was het maar om niet constant onder mijn bureau te duiken om delay-feedback en chorus-speed te regelen (chorus gewoon of als leslie-simulatie)..

een extra set pedalen vind ik geen valide optie, omdat ik voor het geld van 'dubbele pedalen' ook een Nova System heb..

een hypothetisch topic, dat waarschijnlijk als uitkomst gaat hebben dat ik een Nova System in een tas gooi en combineer met een wah, een los expressiepedaal en de Variax stroomvoorziening, terwijl ik m'n andere pedalen behoud..

Een Nova Sys + Variax stroomvoorziening is m.i. een geweldig compromis voor een Pod XT Live/Variax combinatie....

iWishmaster
24 juli 2009, 21:12
Ik heb een GT-8 gehad. Ik vond de modulatie-effecten prima! De phaser was erg lastig in te stellen, maar de chorus en delay waren gewoon erg goed.

Nadeel: ik alle multi-effects die ik heb gehoord, waren de overdrives / distortions en boosts echt enorm slecht. Ook de wah was drastisch slecht; met lang tweaken wel enigsinds te pruimen, maar niet echt om over naar huis te schrijven. Nadat hij gestolen werd, ben ik overgestapt op losse pedalen. Geluidskwaliteit is iets beter, maar zoals je zelf al zegt: programmeerbaarheid biedt enorme mogelijkheden!

Ik zou zelf zeker overwegen een multi-effect te kopen trouwens; maar dan wel als aanvulling op losse pedalen. Een eenvoudig en compact pedaal in de FX-loop met goede kwaliteit effecten zou ideaal zijn. Liefst qua formaat niet groter dan een drie- of viertal boss-pedaaltjes zeg maar.
Eigenlijk een G-Major in vloer-versie zeg maar. Dan mijn eigen tubescreamer, wah en distortion ervoor. Lijkt me prima oplossing. Maar de meeste eenvoudige multi-effecten vind ik qua sound erg tegenvallen, en de betere kwaliteit varianten zijn vaak te uitgebreid en te groot / log.

Nitefly7
24 juli 2009, 21:17
Ik heb een GT-8 gehad. Ik vond de modulatie-effecten prima! De phaser was erg lastig in te stellen, maar de chorus en delay waren gewoon erg goed.

Nadeel: ik alle multi-effects die ik heb gehoord, waren de overdrives / distortions en boosts echt enorm slecht. Ook de wah was drastisch slecht; met lang tweaken wel enigsinds te pruimen, maar niet echt om over naar huis te schrijven. Nadat hij gestolen werd, ben ik overgestapt op losse pedalen. Geluidskwaliteit is iets beter, maar zoals je zelf al zegt: programmeerbaarheid biedt enorme mogelijkheden!

Ik zou zelf zeker overwegen een multi-effect te kopen trouwens; maar dan wel als aanvulling op losse pedalen. Een eenvoudig en compact pedaal in de FX-loop met goede kwaliteit effecten zou ideaal zijn. Liefst qua formaat niet groter dan een drie- of viertal boss-pedaaltjes zeg maar.
Eigenlijk een G-Major in vloer-versie zeg maar. Dan mijn eigen tubescreamer, wah en distortion ervoor. Lijkt me prima oplossing. Maar de meeste eenvoudige multi-effecten vind ik qua sound erg tegenvallen, en de betere kwaliteit varianten zijn vaak te uitgebreid en te groot / log.

geweldig, nu ben ik nog meer overtuigd van m'n eigen probleem :) !
de Nova System is in principe die G-major in een vloer-versie; bovendien is het drive-gedeelte analoog en te bypassen.. TC heeft een filmpje met Pete Thorn (Chris Cornell en Daniel Powter/getour'd met Lenny Kravitz) dat gewoon echt te gek klinkt..
in principe zou ik de Nova Sys als aanvulling gebruiken (voor chorus/delay/reverb, misschien zelfs als Wet/Dry effect), dus dan hoef ik geen 2he rack mee te slepen voor 'alleen chorus en reverb'..

ik ben het volledig met je eens: eenvoudige multi's klinken niet goed en hebben vervelende adapters, beter varianten zijn te groot en log..
de GT-serie vond ik zelf wel erg ok, maar te log en lomp.. en de overdrives vond ik te fizzy en niet echt 'lekker'..

heb je misschien nog een goed argument om het NIET te doen?
bijv. Crisis-tijd, meer stroomverbruik (Global Warming..) .. ?

Eezz
24 juli 2009, 23:24
Hoewel ik geen ervaring heb met de Nova System heb ik ook met hetzelfde vraagstuk geworsteld. Ik heb een uitgebreid pedalenbord met allemaal zorgvuldig uitgekozen pedalen waar ik met veel plezier gebruik van maak. Maar, ik heb er ook wel eens last van en ik kan er niet altijd echt op vertrouwen, ondanks goede voeding, kwaliteitskabels en kwaliteitspedalen. Bovendien loodzwaar en dan heb ik die draagtas van Pedaltrain, niet eens de flightcase. Daarom was wat mij betreft een backup geen overbodige luxe.

Hoewel ik dacht dat een multieffect geen optie meer was, werd mijn interesse gewekt door de M13 van Line6 - ik denk in opzet de enige echte concurrent van de Nova System en wat mij betreft op dit vlak een duidelijke winnaar. Qua concept en implementatie van dat concept sprak de M13 mij erg aan. Vrijwel alles wat je maar kunt bedenken kan ermee en de interface is (zoals zo vaak bij Line6) geweldig.

Vraag is dan natuurlijk nog of het goed klinkt en of je er prettig mee kunt werken. Afgelopen woensdag getest bij Guitarking in Boekel en zeer enthousiast geraakt. Ik kan er geweldige geluiden uithalen en vooral ook heel veel goede geluiden. De overdrives vindt ik echt lekker klinken hoewel ze iets minder goed op de volumeknop van de gitaar reageren dan the real thing. Dee delays zijn mooi en karaktervol. De modulaties zijn ok (ik gebruik eigenlijk zelf alleen vibrato - Carl Martin Trem'o'Vibe en leslie sim - Boss RT20) en stereo gebruikt zelfs erg mooi (winnaars: bias trem en jet flanger). De galm en filtersectie is ook gaaf en uitgebreid, met genoeg bruikbare geluiden om je een jaartje bezig te houden.

Het werkt ook erg prettig en intuitief, precies zoals een normaal pedalenbord eigenlijk. Voor degene die ervaren hebben met de PodXt is het een fluitje van een cent. Ik had binnen 5 minuten een bruikbare "scene" ingesteld, met alles wat ik zo'n beetje nodig heb.

Eigenlijk doet het geluid over mijn stereo setup met de Bogner Duende en de Vox AC15h1tv niet onder voor het geluid dat ik met mijn pedalenplank krijg. Ik mis ook eigenlijk niets behalve mijn whammy, dat is toch een ding wat Line6 niet goed voor elkaar heeft, zeker als het gaat om het spelen van akkoorden. Aan de andere kant is de looper veel gaver dan de Digitech DL-8 en kan ik ook twee verschillende combinaties van pedalen naar mijn twee versterkers sturen.

Conclusie; met een goede gitaar en 1 of 2 goede buizenamps is een goede pedalenmodeller een serieuze optie.

iWishmaster
25 juli 2009, 18:53
heb je misschien nog een goed argument om het NIET te doen?
bijv. Crisis-tijd, meer stroomverbruik (Global Warming..) .. ?

De nadelen zijn er natuurlijk ook. Even on-the-fly iets aanpassen is niet mogelijk. Stel je hebt (thuis je) je delay ingeprogrammeerd en komt in de oefenruimte en blijkt het prut te klinken: dan ben je 5 minuten met de knoppen aan het prutsen voordat je je preset aangepast hebt: los pedaaltje daarentegen is even een schop tegen de knoppen aan en klaar. Of je wilt tijdens het schrijven van een nummer experimenteren met een phaser. Als die toevallig net even niet in je presets staat, moet je weer bukken en uitzoeken / prutsen waar dat geluidje ookal weer in database staat en dan heb je ook nog vaak het probleem dat er meerdere soorten inzitten die je dan allemaal even moet horen natuurlijk ...

Wanneer je het multi-effect eenmaal goed kent is dat probleem een keer opgelost, maar over het algemeen zijn die dingen ook vrij complex.

Wanneer ik ooit eens serieus en vaak ga optreden zou ik waarschijnlijk een G-System kopen: tientallen effecten, alles programmeerbaar, zelfs je versterker meeschakelen, 4 meeprogrammeerbare loops voor je eigen pedalen en toch geen compleet rack hoeven meesjouwen. Nadeel is het prijskaartje: een dikke 1000 euro ...

Shaggy
25 juli 2009, 20:48
Voor mijn setup gebruik ik beide.

Jarenlang heb ik met multi's gewerkt naar tevredenheid en ben eigenlijk niks anders gewend.

Nu ik ook een losse pedalen setup aan het verzamelen ben kan ik ook echt zeggen dat losse pedalen in mijn geval vetter klinkt. Maar het is geenzins te vergelijken met het gemak die ik uit mijn gt6 haal. Met een simpele druk op de CTL, heb ik een compleet andere sound of toevoegingen van mijn keus.

los hiervan heb ik altijd complimenten over mijn sound met gt6 gekregen, weet een toetsenist of zangeres veel beter? Ze vinden het mooi, dat telt.

Van de gt6 klinken de modulaties goed, chorus erg goed, wah (cry baby) ook erg goed (ik weet niet wat er met die gt8 is maar de 6 is goed), delay klinkt redelijk tot goed, je kan gelukkig de freqs bijstellen zodat het wat analoger klinkt en de distortions en amp models zijn heel herkenbaar als zodanig. Ik heb er met 7 jaar getweak wat vets uit weten te halen.

De boss vind ik een erg goed apparaat, je moet alleen je sounds instellen en hiervoor de tijd nemen. Al mijn sounds klinken tig tot macht 6 beter dan de presets.

Nu heb ik ook boutiek shit aan losse pedalen welke echt gewoon beter is, maar enorm geneuzel met kabels, voeding, brom, fuzz wel niet buffer, true bypass etc pedalboard klittekutband.

Omdat dit voor mij nieuw is vind ik het best interessant, maar het moet niet te lang duren.

Mijn conclusie tot zover is dat ik beide blijf gebruiken. De 6 voor kleine gigs, en de pedalboard voor grotere.

Nitefly7
25 juli 2009, 21:34
los hiervan heb ik altijd complimenten over mijn sound met gt6 gekregen, weet een toetsenist of zangeres veel beter? Ze vinden het mooi, dat telt.

Van de gt6 klinken de modulaties goed, chorus erg goed, wah (cry baby) ook erg goed (ik weet niet wat er met die gt8 is maar de 6 is goed), delay klinkt redelijk tot goed, je kan gelukkig de freqs bijstellen zodat het wat analoger klinkt en de distortions en amp models zijn heel herkenbaar als zodanig. Ik heb er met 7 jaar getweak wat vets uit weten te halen.

De boss vind ik een erg goed apparaat, je moet alleen je sounds instellen en hiervoor de tijd nemen. Al mijn sounds klinken tig tot macht 6 beter dan de presets.

Omdat dit voor mij nieuw is vind ik het best interessant, maar het moet niet te lang duren.

Mijn conclusie tot zover is dat ik beide blijf gebruiken. De 6 voor kleine gigs, en de pedalboard voor grotere.

bij mij zou het net andersom gelden, voor kleine gigs heb ik genoeg aan mijn wah->overdrive-tremolo board, en als ik meer nodig heb neem ik m'n kleine pedalboard mee..

voor grote gigs zou ik dan een (extra) Nova System o.i.d. meenemen zodat ik ook pitch shift/whammy, extra chorus en programmeerbare delays heb..

in principe zou ik een Lexicon galm (MPX-1) in m'n loop willen hebben, of als 'post-amp' effects willen gebruiken (line-out van amp -> PA of extra versterker..)
ik had echter geen zin om een 19" rackje mee te zeulen..
een Nova Sys zou ideaal zijn voor mij, tenminste als ik 'veel' wil slepen..

de GT-6 heb ik gehad en vond ik (op de drives na) erg fijn klinken..
minpunt vond ik de adapter en de 'layout'
ook vind ik 't ding iets te groot/breed..