PDA

View Full Version : Duim plaatsing



Crash
24 juli 2009, 19:15
Heej,

Als ik een (open) akkoord speel dan zet ik die 9 van de 10x op "manier 1".
Volgens de boeken moet je de meeste akkoorden op "manier 2" zetten.
Maar dat vind ik minder fijn spelen. Nu is mijn vraag.. Krijg ik later hier last mee als ik meer akkoorden ga leren? Want bij barre akkoorden kan ik het moeilijk op "manier 1" zetten. Want dan sluit ie niet goed. Dan slaat bij mij de ene laatste snaar dood. Dus krijg ik later last van mn handzetting? Alsin dat ik mn handzetting opnieuw moet leren o.i.d.?

http://img9.imageshack.us/img9/200/greep2.th.jpg (http://img9.imageshack.us/i/greep2.jpg/)
Manier 1

http://img43.imageshack.us/img43/3158/greep1.th.jpg
(http://img43.imageshack.us/i/greep1.jpg/)Manier 2

Kaïn
24 juli 2009, 20:22
Manier 1 is de klassieke manier, manier 2 is heel geaccepteerd in de (electrische) gitaar wereld. Kijk maar eens naar Hendix. Die jongen had zijn duim vrijwel altijd over de hals.

ik vind het zelf verschrikkelijk klote spelen, maar als jij er gelukkig van wordt, laat niets in je weg staan ;)

pimmetje
24 juli 2009, 21:05
Dat lijken me niet de enige opties.
Je kan je duim ook stukken minder over de hals heen laten steken dan bij afbeelding 1 en ook stukken minder ver achter de headstock steken dan bij afbeelding 2.

Persoonlijk heb ik bij open akkoorden de duim rond de 1e fret (of iets ervoor) staan, waarbij ongeveer een halve duim-koot over de hals gluurt. Het vlezige deel ligt zeg maar op de zijkant van het fretbord.
Dan kan ik met een kleine beweging nog de lage E met de duim bespelen als ik dat wil.

Het is een beetje zoeken wat je zelf het prettigst vind voelen.
Natuurlijk wel opletten dat je je arm bij die houding en iets andere akkoorden, loopjes e.d. niet moet forceren of zo. Let daarbij op de hele arm van schouder tot vingertoppen (en zelfs de houding van de rest van je lichaam). Het moet allemaal lekker los kunnen blijven...

-=JEROEN=-
25 juli 2009, 00:38
Als manier 1 je makkelijk afgaat is dat alleen maar handig. Voor akkoorden waarbij je de E snaar moet dempen bijvoorbeeld.

Hendrix pakte barré akkoorden met duim en wijsvinger, maar had dan ook behoorlijk lange en lenige vingers:

http://www.poster.net/hendrix-jimi/hendrix-jimi-photo-jimi-hendrix-6229645.jpg

vulvasonic
25 juli 2009, 06:51
Manier 2, zoals ik het op de foto zie, is sowieso niet de manier.

Er zijn twee manieren die zeer gangbaar zijn en waarvan je kunt zeggen dat de ene niet beter is dan de andere. Ze hebben echter alletwee enkele voordelen, waarvan er al enkele genoemd zijn. Het mooist is als je ze beide leert beheersen.

Moet ik wel nog even terug komen op foto 2. De duim staat daar op een plek die je alleen maar beperkt in je mogelijkheden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus hoe moet het dat wel?
Zo: je zet het topje van de duim op (ongeveer) het midden van de hals, dus daar waar de hals het dikst is. Die duim moet je voorstellen als een 'kantelpunt' voor je pols en je vingers. De duim fixeert zich dus op een punt ergens in het midden van je uitwaaierende vingers. Als je dit GOED doet, kunnen je vingers maximaal spreiden. Een ander voordeel is het soort vibrato dat je ermee kunt bewerkstelligen, namelijk een heel subtiele vibrato, in de lengterichting van de snaar, i.t.t. het meer overheersende geluid van de vibrato, zoals dat klink bij het 'opdrukken' van de snaar.

Succes!

Crash
25 juli 2009, 13:19
Manier 1 is de klassieke manier, manier 2 is heel geaccepteerd in de (electrische) gitaar wereld. Kijk maar eens naar Hendix. Die jongen had zijn duim vrijwel altijd over de hals.

ik vind het zelf verschrikkelijk klote spelen, maar als jij er gelukkig van wordt, laat niets in je weg staan ;)

Ja kijk, ik kan er wel zo mee spelen. Maar ik wil niet dat ik later in de knoop kom met andere akkoorden omdat ik ze minder goed kan zetten omdat ik mn duim verkeerd plaats. Daar ben ik een beetje bang voor zeg maar.


Dat lijken me niet de enige opties.
Je kan je duim ook stukken minder over de hals heen laten steken dan bij afbeelding 1 en ook stukken minder ver achter de headstock steken dan bij afbeelding 2.

Persoonlijk heb ik bij open akkoorden de duim rond de 1e fret (of iets ervoor) staan, waarbij ongeveer een halve duim-koot over de hals gluurt. Het vlezige deel ligt zeg maar op de zijkant van het fretbord.
Dan kan ik met een kleine beweging nog de lage E met de duim bespelen als ik dat wil.

Het is een beetje zoeken wat je zelf het prettigst vind voelen.
Natuurlijk wel opletten dat je je arm bij die houding en iets andere akkoorden, loopjes e.d. niet moet forceren of zo. Let daarbij op de hele arm van schouder tot vingertoppen (en zelfs de houding van de rest van je lichaam). Het moet allemaal lekker los kunnen blijven...

Ja dat is mij ook altijd verteld. Dat je niet geforceerd mag gaan spelen. Maar ik wil het niet fout aanleren natuurlijk. :p


Manier 2, zoals ik het op de foto zie, is sowieso niet de manier.

Er zijn twee manieren die zeer gangbaar zijn en waarvan je kunt zeggen dat de ene niet beter is dan de andere. Ze hebben echter alletwee enkele voordelen, waarvan er al enkele genoemd zijn. Het mooist is als je ze beide leert beheersen.

Moet ik wel nog even terug komen op foto 2. De duim staat daar op een plek die je alleen maar beperkt in je mogelijkheden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus hoe moet het dat wel?
Zo: je zet het topje van de duim op (ongeveer) het midden van de hals, dus daar waar de hals het dikst is. Die duim moet je voorstellen als een 'kantelpunt' voor je pols en je vingers. De duim fixeert zich dus op een punt ergens in het midden van je uitwaaierende vingers. Als je dit GOED doet, kunnen je vingers maximaal spreiden. Een ander voordeel is het soort vibrato dat je ermee kunt bewerkstelligen, namelijk een heel subtiele vibrato, in de lengterichting van de snaar, i.t.t. het meer overheersende geluid van de vibrato, zoals dat klink bij het 'opdrukken' van de snaar.

Succes!

Oke, je bedoelt de manier van de onderstaande foto's? Zo staat het in iedergeval in mn gitaarboek.

http://img32.imageshack.us/img32/3584/greep21.th.gif (http://img32.imageshack.us/i/greep21.gif/)

http://img199.imageshack.us/img199/774/greep22.th.jpg (http://img199.imageshack.us/i/greep22.jpg/)

Guitarmania
25 juli 2009, 18:27
Doe mij maar manier 1. Maar hier spreekt iemand die rsi heeft gehad.

Weet je wat het is: mensen zitten best wel op verschillende manieren in elkaar. Wat jouw rare duim kan kan die van mij niet en vice versa.

Je moet even kijken wat je het beste uitkomt. Ik kan me voorstellen dat als je die duim over de hald laat komen, je minder snel andere settings kan pakken. Maar misschien lukt jou dat wel.

Intussen vraag ik me wel af wat de meerwaarde is voor die "thumb-over". Is dat gemakkelijker dat de e-snaar bespelen met de andere vingers?

pimmetje
25 juli 2009, 19:02
Intussen vraag ik me wel af wat de meerwaarde is voor die "thumb-over". Is dat gemakkelijker dat de e-snaar bespelen met de andere vingers?Eén voorbeeld van een makkelijk thumb-over geintje is een andere toon in de bas pakken zonder 't akkoord los te hoeven laten. Bijvoorbeeld A/F# en D/F#.

Ook sommige varianten van akkoorden zijn aardig te doen met zo'n duim.
Een m7b5 bijvoorbeeld, waarbij de duim de E snaar pakt en tegelijk de A-snaar afdempt (evt als backup-demper voor de vinger die de D-snaar pakt :D). Een F#m7b5 is dan 2x2212... die kan je gemakkelijk doorschuiven als je 'm op die manier pakt.
Zo zijn er nog wel wat akkoorden te verzinnen.

Crash
26 juli 2009, 12:08
Doe mij maar manier 1. Maar hier spreekt iemand die rsi heeft gehad.

Weet je wat het is: mensen zitten best wel op verschillende manieren in elkaar. Wat jouw rare duim kan kan die van mij niet en vice versa.

Je moet even kijken wat je het beste uitkomt. Ik kan me voorstellen dat als je die duim over de hald laat komen, je minder snel andere settings kan pakken. Maar misschien lukt jou dat wel.

Intussen vraag ik me wel af wat de meerwaarde is voor die "thumb-over". Is dat gemakkelijker dat de e-snaar bespelen met de andere vingers?

Welke manier 1?
Die van de bovenstaande foto of die foto van de startende post?

aaronstonebeat
26 juli 2009, 16:18
Ik wissel beide manieren af, constant, afhankelijk van wat ik speel.
Over manier 2: ik leg nooit mijn duim zo parallel aan de hals, volgens mij blokkeer je dan een heleboel bewegingsvrijheid met je linker hand; mijn duim houd ik in principe zo ongeveer tegenover de middelvinger.

Guitarmania
27 juli 2009, 16:38
Welke manier 1?
Die van de bovenstaande foto of die foto van de startende post?

Ik houd mijn duim angstavallig verscholen achter de hald. Als ie de kop onpsteekt, krijgt ie een mep. Vroeger kreeg ik er een lel met een lineaal op van mijn leraar, maar tegenwoordig geef ik mezelf zo'n mep.

Kortom, het schijnt streng verboden te zijn om met je duim te spelen. Maar ja, een jointje roken is ook verboden... ;-)

aaronstonebeat
27 juli 2009, 17:16
Ik houd mijn duim angstavallig verscholen achter de hald. Als ie de kop onpsteekt, krijgt ie een mep. Vroeger kreeg ik er een lel met een lineaal op van mijn leraar, maar tegenwoordig geef ik mezelf zo'n mep.

Kortom, het schijnt streng verboden te zijn om met je duim te spelen. Maar ja, een jointje roken is ook verboden... ;-)

Klopt :seriousf: Was bij mij vroeger op de muziekschool ook echt een doodzonde.

Zjef
3 augustus 2009, 13:42
Klopt :seriousf: Was bij mij vroeger op de muziekschool ook echt een doodzonde.

Voor sommige akkoorden kan je toch niet anders??:???:

aaronstonebeat
3 augustus 2009, 13:52
Voor sommige akkoorden kan je toch niet anders??:???:

Die worden in het klassieke gitaarspel niet gebruikt.

Ik wel eens een enkele keer gezien dat de duim 'onderlangs' wordt gebruikt bij het fretten van tonen die erg ver uit elkaar liggen.
Zoiets bijvoorbeeld: 3-x-x-x-x-10