PDA

View Full Version : Eerste zelfbouw amp



Mephistocles
24 juli 2009, 16:18
Hoi allemaal. Ik wil ns zelf een buizenversterker bouwen. Ik zal prioriteiten stellen. De eindversterker wil ik het eerst af. Voorversterker komt wel goed.

Ik wil een simpel dingetje, een push/pull versterkertje. Ik wil er iig twee bluebacks aan hangen. Verder niks fancy. De enige parameters die ik wil kunnen instellen is een drieband tonestackje, ingangvolume, class A - A/B - B, en de master.

Verder heb ik geen voorkeuren. Als 'ie maar niet modderig wordt. Dat doe ik wel met m'n preamp, als ik dat zou willen. Mag een beetje warm klinken, mag erg clean.

Ideaal zou zijn als het een bijzondere, maar toch mooie klank zou hebben. Zoals het lieflijke cleane van een fender deluxe, het sprankelende van een vox, het warme, herkendbare midden van de marshall... Mag, hoeft niet als het maar niet lelijk klinkt, en niet te duur wordt. Ik wil er wel op gaan spelen.

Wat zijn de mogelijkheden, en heeft iemand voorbeelden van eigen creaties?

Negative K3 fan
26 juli 2009, 18:48
Scoor een leuke trafo set en een bijpassende zooi buizen en bouw daar een schemaatje omheen. Tweaken naar smaak en als laatst die opties er bij in bouwen en klasse B achterwege laten.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Mephistocles
27 juli 2009, 00:35
Geen idee, nog nooit gedaan namelijk.

bert k
27 juli 2009, 11:11
Voor de duidelijkheid: je wilt dus een toonregeling, maar die zit in de pre-amp. Maak ff duidelijk wat jij onder pre-amp verstaat.
Qua amp raad ik je een 18 watt aan, oud Marshall ontwerp. Klinkt geweldig, en is overal als schema of bouwpakket te vinden. (zie www.ceriatone.com (http://www.ceriatone.com) )

iWishmaster
27 juli 2009, 11:27
Iets minder om over te vinden, maar de Tiny Terror van Orange is erg vet (heb ik zelf gebouwd). Met een paar modificaties kun je er ook een Vox AC15 van maken. De amps zijn vrijwel gelijk namelijk (hoewel de TT natuurlijk flink opgefokt is qua gain).

Chris Winsemius
27 juli 2009, 13:25
Hoi allemaal. Ik wil ns zelf een buizenversterker bouwen. Ik zal prioriteiten stellen. De eindversterker wil ik het eerst af. Voorversterker komt wel goed.

Ik wil een simpel dingetje, een push/pull versterkertje. Ik wil er iig twee bluebacks aan hangen. Verder niks fancy. De enige parameters die ik wil kunnen instellen is een drieband tonestackje, ingangvolume, class A - A/B - B, en de master.

Verder heb ik geen voorkeuren. Als 'ie maar niet modderig wordt. Dat doe ik wel met m'n preamp, als ik dat zou willen. Mag een beetje warm klinken, mag erg clean.

Ideaal zou zijn als het een bijzondere, maar toch mooie klank zou hebben. Zoals het lieflijke cleane van een fender deluxe, het sprankelende van een vox, het warme, herkendbare midden van de marshall... Mag, hoeft niet als het maar niet lelijk klinkt, en niet te duur wordt. Ik wil er wel op gaan spelen.

Wat zijn de mogelijkheden, en heeft iemand voorbeelden van eigen creaties?

Qua sound/eq-wensen: misschien iets VOX AC15 achtigs (PI en eindbuizen) met 'n AC 30 TB preamp en dan met mid-regelaar er bij en 'n Matchless-style post pi mv.

Circuit en trafo's vormen de basis v/e goede sound & feel imho.

Zelfs bij zelfbouw gaan GOED EN GOEDKOOP NIET samen dus kijk eerst rond wat de totale kosten kunnen worden om enig idee te krijgen.

hole
27 juli 2009, 13:34
Ik haak hier even in. Niet mijn bedoeling om het topic te kapen, dus als dit in een aparte moet: dan mods, aub afsplitsen.

Ook ik overweeg een zelfbouw project. Alleen: ik heb geen ervaring met het lezen van schema's. Ik heb wel een soldeerbout en een multimeter ;)

. Is zo'n ceriatone (als voorbeeld) te doen voor een leek op electronicagebied.

Ik ben echt als de dood dat ik iets verkeerd doe en dat ik het niet na kan vertellen.

iWishmaster
27 juli 2009, 13:55
Wellicht is het verstandiger eerst wat ervaring op te doen met het bouwen van effecten? Eerst een BYOC of Newtone totaalpakketje ofzo.


Om dan ook maar een 'kapende' vraag te stellen. Is er niet een plek waar ik een leeg chassis kan bestellen / laten bouwen advh bepaalde specs? Ik ben heel handig met een soldeerbout, maar metaalbewerken (en houtbewerken) ben ik ten eerste een kluns in en ten tweede heb ik er de gereedschappen nauwelijks voor ...

Negative K3 fan
28 juli 2009, 22:39
je kunt daar waarschijnlijk wel bij een aantal behulpzame forumleden terecht, maak je PB inbox maarvast leeg :)


not me btw.