PDA

View Full Version : Brug positie Les Paul



mink
24 juli 2009, 11:55
Wie weet hoe ik de positie van een Les Paul brug bepaal/afmeet.
Deze staat namelijk onder een hoek tov de hals (Compensated)

thnx

Koot
24 juli 2009, 12:06
Je meet de afstand van de topkam tot de 12e fret.
Deze met twee vermenigvuldigen.
Dan weet je mensuur (scale length).

Bij stewmac.com staat een fretcalculator
http://www.stewmac.com/FretCalculator/

Vul de snaarlengte daar in. Daarna zie je in het resultaat van de berekening bij verschillende soorten bruggen waar de positie is van de hoge en lage E snaar.

orreltak
24 juli 2009, 12:08
als ik je vraag goed begrijp,is dat de lengte van je topkam naar de 12e fret.en die lengte weer rekenen vanaf de 12e fret naar de body.

of heb je het over de hoogte van je brug ivm de halshoek?

hoooo.koot was me al voor

mink
24 juli 2009, 13:06
De mensuur is bekend. Les Paul is 24.625"
Echter de brug bij een les paul staat aan de bas zijde verder naar achter.
Mijn vraag is dus hoe deze hoek/afstand wordt bepaald.

barno
24 juli 2009, 13:36
ik zet de brug aan de hoge E 2 of 3 mm naar voren. Ik denk niet dat hier vaste maat voor bestaat. Gewoon "iets" meer naar voren ifv intonatie.

niekb
24 juli 2009, 14:14
Ik zet juist de bass kant 3 mm naar achter.
De treble kant zit dan op de juiste mensuur en de compensatie aan de bass kant waar die ook het meeste nodig is.

barno
24 juli 2009, 16:23
Ik zet juist de bass kant 3 mm naar achter.
De treble kant zit dan op de juiste mensuur en de compensatie aan de bass kant waar die ook het meeste nodig is.

ik had me verkeerd uitgedrukt: ik zet de brug schuin en centreer dan op de mensuurlijn, dus bij mij zitten de zadels (als in het midden) aan treble kan iets voorbij en baskant iets achter de mensuurlijn. maar mss is het idd beter zoals jij het doet.

niekb
24 juli 2009, 18:50
Ik zet de zadels ook iets naar achter maar niet in het midden. Dan uitlijnen. Zo kunnen de zadels aan de treble kant naar achter maar ook nog een beetje naar voren toe.

Voor de lijn hoef je imo niet te zijn want compenseren doe je meestal naar achteren. Je hebt de scale + compensatie.

Beide manieren werken dus blijkbaar. Ik neem aan dat je gitaren goed te intoneren zijn. Er zijn meer wegen naar Rome. Uiteindelijk verschillen onze methoden niet zoveel van elkaar denk ik.

barno
24 juli 2009, 18:57
Ik zet de zadels ook iets naar achter maar niet in het midden. Dan uitlijnen. Zo kunnen de zadels aan de treble kant naar achter maar ook nog een beetje naar voren toe.

Voor de lijn hoef je imo niet te zijn want compenseren doe je meestal naar achteren. Je hebt de scale + compensatie.

Beide manieren werken dus blijkbaar. Ik neem aan dat je gitaren goed te intoneren zijn. Er zijn meer wegen naar Rome. Uiteindelijk verschillen onze methoden niet zoveel van elkaar denk ik.

intoneerbaar maar soms was het wat nipt idd, ga nu ook doen wat jij doet: ik ben een verstandige dief :)

niekb
24 juli 2009, 19:02
intoneerbaar maar soms was het wat nipt idd, ga nu ook doen wat jij doet: ik ben een verstandige dief :)

Hahah nou ga je gang zo werkt het he. Ik heb het ook niet zelf bedacht. Daar heb je leermeesters voor :)

Koot
24 juli 2009, 19:57
Ik denk dat de manier van niekb prima gaat werken.

Maar nogmaals die fretcalculator van Stewmac is echt handig.

Als je de snaarlengte invult (625,5 mm in jouw geval = 24.625").
Dan geeft de uitkomst de positie aan van het middelpunt van de treble-side post. Dus waar je gaat boren.
Dat is voor een tune-o-matic bridge (die je waarschijnlijk gaat gebruiken) dan 627,03 mm vanaf de topkam. Het midden van de bass-side post is dan 1,5 tot 3 mm verder naar achteren.

Zo heb je dus meteen de posities van de te boren gaten.
Daarnaast moet je natuurlijk de positie van de brugzadels van de hoge en lage E-snaar in de gaten houden ten opzichte van de loop van de snaar langs de fretboard buitenzijde. Die moet als het goed is evenwijdig ermee lopen.

Ik heb het op mijn laatste 335-projectje toegepast. Werkt prima.