PDA

View Full Version : Koreaans mahonie?



MVH Guitars
24 juli 2009, 11:32
Op ebay UK staan een aantal (afgewerkte) gitaarbodies met prijzen vanaf 70 pond.

Hier: http://stores.shop.ebay.co.uk/CH-GUITARS_Bodies_W0QQ_fsubZ18855269QQ_sidZ55431421QQ _trksidZp4634Q2ec0Q2em322

Ik heb die verkoper gevraagd wat voor soort mahonie het is, want ik vond het zelf meer op elzen lijken op de foto's. Hij beweerd dat het Koreaans mahonie is. En ik kon ook nog kiezen tussen verschillende gewichtsklassen. Ik heb toen maar gevraagd of hij ook niet bodies kan leveren van Afrikaans of Amerikaans mahonie, maar toen zei hij letterlijk "Dat is tegenwoordig bijna niet meer te krijgen".

Zou dit Koreaanse spul wat zijn?

Dit is misschien niet helemaal gerelateerd, maar ik heb een Vietnamese vriend die ook gitaarbouwer is en hij had een gitaar van Vietnamees mahonie en dat zag er wel erg degelijk uit. Ook wel wat lichter van kleur dan we van mahonie gewend zijn. Ik weet verder niet of het goed klonk want de gitaar was nog in aanbouw. Nu liggen Vietnam en Korea wel ongeveer in dezelfde hoek dus vandaar...

Ike57
24 juli 2009, 11:55
Als het op een goede manier is gedroogd lijkt me dat het niet veel uit maakt of het nu uit Korea komt of uit Amerika.
Het blijft een natuurprodukt. Mahonie uit de VS kan ook verschillend van kwaliteit zijn. Een boom die op een droge grond heeft gegroeid zal ander hout leveren als een boom die op een erg natte grond heeft gegroeid, ook al komen ze beide uit Amerika.

Je moet ook niet vergeten dat het gebruik van bepaalde houtsoorten meer een historische basis heeft dan een wetenschappelijke - de "oude" gitaarbouwers gebruikten houtsoorten die makkelijk te verkrijgen waren....

MVH Guitars
24 juli 2009, 12:38
Als het op een goede manier is gedroogd lijkt me dat het niet veel uit maakt of het nu uit Korea komt of uit Amerika.
Het blijft een natuurprodukt. Mahonie uit de VS kan ook verschillend van kwaliteit zijn. Een boom die op een droge grond heeft gegroeid zal ander hout leveren als een boom die op een erg natte grond heeft gegroeid, ook al komen ze beide uit Amerika.

Je moet ook niet vergeten dat het gebruik van bepaalde houtsoorten meer een historische basis heeft dan een wetenschappelijke - de "oude" gitaarbouwers gebruikten houtsoorten die makkelijk te verkrijgen waren....

Maar de meeste bouwers zijn het er wel over eens dat Honduras mahonie toch het beste is. ;)

thijser
24 juli 2009, 16:58
dat ziet er totaal niet uit als mahonie. Het lijkt sprekend op iepen.

En dat bouwers vinden dat honduras mahonie het beste is komt alleen omdat ze niet willen afwijken van de houtsoorten die ze vroeger gebruikte. Tegenwoordig komt een groot deel van honduras mahonie niet eens van honduras maar wordt gewoon in andere landen gekweekt.

barno
24 juli 2009, 17:13
Maar de meeste bouwers zijn het er wel over eens dat Honduras mahonie toch het beste is. ;)

nee hoor, spreken over het beste hout voor gitaren is een beetje hetzelfde als een bepaalde pickup als "beste" uitroepen.
Is puur een kwestie van persoonlijke smaak. Wel laten heel veel mensen zich leiden door reputatie, schaarste en diesmeer.
Honduras heeft mss een meer uitgesproken tekening dan Sipo, dat heeft natuurlijk weinig te maken met intrinsieke kwaliteit van het hout.
Er wordt wel es gezegd dat deze of gene houtsoort een geweldige sustain geeft, bv. maar waar staat geschreven dat sustain een absoluut criterium is?

MVH Guitars
24 juli 2009, 20:03
dat ziet er totaal niet uit als mahonie. Het lijkt sprekend op iepen.

En dat bouwers vinden dat honduras mahonie het beste is komt alleen omdat ze niet willen afwijken van de houtsoorten die ze vroeger gebruikte. Tegenwoordig komt een groot deel van honduras mahonie niet eens van honduras maar wordt gewoon in andere landen gekweekt.

Ik vond het dus ook niet op mahonie lijken. Ik vertrouw het niet helemaal, maar ik voel me toch in de verleiding een body te kopen. Maar 70+ pond is wel redelijk prijzig voor iets wat waarschijnlijk heel erg goedkoop is.

Ik weet dat Honduras ook in andere landen gekweekt wordt. Ik heb al gelezen dat het nu ook in Afrika groeit.


nee hoor, spreken over het beste hout voor gitaren is een beetje hetzelfde als een bepaalde pickup als "beste" uitroepen.
Is puur een kwestie van persoonlijke smaak. Wel laten heel veel mensen zich leiden door reputatie, schaarste en diesmeer.
Honduras heeft mss een meer uitgesproken tekening dan Sipo, dat heeft natuurlijk weinig te maken met intrinsieke kwaliteit van het hout.
Er wordt wel es gezegd dat deze of gene houtsoort een geweldige sustain geeft, bv. maar waar staat geschreven dat sustain een absoluut criterium is?

Dat is waar, ik had misschien wat specifieker moeten zijn en zeggen dat Honduras mahonie erg in trek is voor humbucker gitaren in het hard rock/metal circuit.

Verder nog: Ik heb Sjak Zwier (toch een erkende bouwer in NL) horen zeggen dat Sipo = cheapo is.
Maar ik vind het wel een goede adressering van je om te zeggen dat veel mensen zich laten leiden door reputatie, tradities etc. Misschien moeten we daar allemaal eens vanaf. Ik heb namelijk zelf een Les Paul Junior gebouwd met een Sipo body en de hals is Afrikaans mahonie (geen idee welke soort). Dat ding klinkt geweldig! Sustain is echt top ook.

aaronstonebeat
24 juli 2009, 21:43
Moeilijk te zeggen. Ik ben al geen houtexpert maar weet wel dat er sowieso geen mahonieboom bestaat; het is een verzamelnaam. En Korea ligt voor zover ik weet een paar duizend kilometer noordelijker dan Vietnam. Dat maakt voor bomen het nodige verschil.

snaarplukker
26 juli 2009, 12:29
Naar mijn weten komt mahonie uit Zuid-Midden-Amerika en Afrika. De mahonie uit Korea zal zeer waarschijnlijk merantie zijn.

MVH Guitars
26 juli 2009, 17:18
Ik heb ook eens op google naar Koreaans mahonie gezocht en er was echt niks te vinden. Van de ebayer weet ik wel dat ie ze daar heeft laten bouwen. Dus misschien is het dan geïmporteerd van ergens anders.

Ik zit er wel over te denken om zo'n body te kopen, maar aan de andere kant ben ik bang dat het de prijs niet waard is.

Rinze
26 juli 2009, 17:35
Ik heb vorig jaar bij de ToneFactory een Korina telebody gekocht voor een euro of 70. Op wat niet helemaal exact freeswerk na een prima stukkie hout waar ik een uitstekende Tele mee gemaakt heb. Het blijft een risico natuurlijk, persoonlijk vond ik het wel fijn om het bij een goed bekend staande Nederlandse shop te bestellen. Maar het hout is prima, ziet er erg goed uit en klinkt als een klok. Nou ja, als Korina dan. Wat ook weer een houtsoortnaam schijnt te zijn die nergens op slaat, maar dat zal mij een biet wezen :ok:

oigun
26 juli 2009, 18:33
Zuid korea is een van de grootste importeurs van hout...dus het kan van alles zijn:???:

Rutger
27 juli 2009, 09:53
Het gaat erom dat de kwaliteit van het stuk hout goed is, niet dat je hout hebt met een bepaalde naam. Van elk soort hout heb je immers goede en slechte stukken. Je kunt een waardeloos stuk Honduras mahonie krijgen, maar ook een prachtig stuk grenen. Je hebt dan meer aan dat laatste hout voor een goede gitaar dan dat eerste...

Maar zoiets valt moeilijk te controleren van zo'n afstand af. Het zijn wel prima prijzen moet ik zeggen