PDA

View Full Version : Bij Digitale pre-amps is een goedkope versterker genoeg?



HenkieKnip
24 juli 2009, 10:29
Hai Allemaal,

Weet niet precies waar deze vraag thuis hoort, dus daarom maar geplaatst in Live Muziek omdat dat alles eigenlijk wel dekt ;)

Ik heb voor thuisgebruik een Digitech RP200 (multi-effect processor inclusief pre-amps simulaties). Deze heb ik nu ook gebruikt bij de repetities van een band in combinatie met een geleende gitaarversterker. Nu ik door wil gaan bij die betreffende band zal ik dus zelf een versterker aan moeten schaffen en daar komt de vraag vandaan:
Omdat ik de RP200 heb, lijkt het mij dat ik geen uitgebreide versterker nodig heb en kan ik een simpele (=goedkopere) versterker kopen omdat de RP200 de effecten doorgeeft. Dus eigenlijk alleen een versterker van zo'n 50 watt die ik alleen op clean zet en de rest overlaat aan de RP200.

Klopt deze redenering, of blijft het zo dat een betere (=duurdere) versterker dan ook nog steeds een veel beter geluid geeft?

Grt. Rob

muziekschuur
24 juli 2009, 11:29
In de handleiding van de Behringer V-amp en V-amp pro wordt een normale P.A. eindtrap aangeraden (Wel gitaarspeakers gebruiken, anders krijg je een ander---- meer hifi geluid).

Er zijn ook Atomic amps. Combo's met een buizen eindtrap.
Rackunits met een buizen eindtrap zijn ook een mogelijkheid. Van Marshall of Mesa boogie bijvoorbeeld. Maar daar wordt e.e.a. niet goedkoper van.

Ik zou persoonlijk eens een buizencombo gaan testen. Zonder effectenbak. Dan in je handleiding duiken en alle emulaties van cabinetten en versterkers uitzetten en die effectenbak dan eens met dat buizencombo testen.

Een Digitech of Behringer/line6 emulators zijn heel leuk... Maar een echt buizenontwerp klinkt voor gitaar over het algemeen beter.... Maar een Line6 met buizen eindtrap is natuurlijk hardstikke leuk.

Er is een andere overweging die meetelt. Ga je voor jouw voetpedaal en rackspul dan wordt oefenen een heel gesjouw.... Probeer ook eens een solidstate combo en dan in de POWERAMP in in te prikken vanuit je voetpedaal. Waarschijnlijk heb je dan meteen een lekkere sound. Maar zo'n atomic cabinet met eindversterker..... is leuk.

http://www.speurders.nl/overzicht/atomic-amp-reactor-112-unieke-gitaar-buizenversterker-zgan-49020568.html

http://www.fractalaudio.com/purchase-atomic.html

HenkieKnip
24 juli 2009, 12:10
Hai Muziekschuur,

Bedankt voor je snelle en vooral duidelijke reactie! Die Atomic is inderdaad wat ik bedoel. Een 'simpele' versterker die het geluid uit je simulatie-bakje gewoon versterkt en doorgeeft en niet meer bewerkt.

Zou het nog veel uitmaken of de versterker dan nog buizen bevat of alleen op transistorbasis werkt? Qua doorgifte van het pre-ampgeluid bedoel ik dan. Kan een transistorversterker een simulatie van een buizenverster nog een beetje fatsoenlijk doorgeven?