PDA

View Full Version : Roest eist tol?



Jeffrey64
23 juli 2009, 22:27
Hai, (ja ik ben nieuw hier :P)

Ik heb een tijdje met roestige snaren gespeeld en nu ik er elixer op heb zitten (die ook niet al te lang leven, maar iig langer dan 3 dagen, zo'n 1,5 maand max)
Kwam ik er achter dat het benden niet meer zo lekker ging, ik bleef haperen op de ijzeren (frets?) balkjes op de hals.

Blijkt dus dat deze waarschijnlijk door de roest ook versleten zijn, denk ik..

hier is een reconstructie in paint :


http://img353.imageshack.us/img353/3999/gitaar.png

Heeft iemand tips voor me wat ik kan doen?

vulvasonic
23 juli 2009, 23:14
Het kan ook dat het gebruikte materiaal voor het fretdraad relatief zacht is, wat door toedoen van bepaalde bewegingen, kan leiden tot minuscule scheurtjes in de lengterichting (dus met de snaren mee) van de hals. Dit soort scheurtjes voel je vooral bij het spelen van 'bends'.

Als nu blijkt dat je, zelfs na het opzetten van een vers setje snaren, nog steeds de door jou genoemde problemen blijven voordoen, dan sluit je in elk geval uit dat het niet de snaren zelf zijn. Is het slechts een kwestie van roest, dan zijn er allerlei middeltjes om je gitaar mee in te smeren om dit soort gedoe tegen te gaan. Voor mensen die snel zweten is het sowieso geen slecht idee om na iedere keer spelen, de gitaar even goed droog te vegen.

Als er ondanks alles nog immer sprake mocht zijn van 'haperende snaren', t.g.v. de slechte staat van het fretdraad, dan kun je hoogstwaarschijnlijk altijd nog even door een gitaarbouwer je frets laten polijsten. In ernstiger gevallen kun je de frets ook nog laten vlakken, maar ik vermoed dat dit nog niet nodig zal zijn.

JER00N
24 juli 2009, 00:09
Het is slijtage van de frets door het spelen, dat gebeurt bij elke gitaar op een gegeven moment. Roest is het zeker niet, volgens mij kunnen frets niet roesten door het metaal waar ze van gemaakt zijn. Als je er hinder van ondervind kan je ze laten vlakken bij een goeie gitaarbouwer. Daardoor worden alle frets op de gelijke hoogte gebracht. Uiteraard worden ze daardoor wel wat lager maar vaak kan je frets wel tot 2 keer vlakken. Bij het vlakken worden de frets ook weer rond gemaakt zoals bij de linkerfret in je plaatje. Kost wel wat, meestal zo'n 80-100 euro.

bastiaanvanbeek
24 juli 2009, 07:17
Het kan ook dat het gebruikte materiaal voor het fretdraad relatief zacht is, wat door toedoen van bepaalde bewegingen, kan leiden tot minuscule scheurtjes in de lengterichting (dus met de snaren mee) van de hals. Dit soort scheurtjes voel je vooral bij het spelen van 'bends'.

dit heb ik dus gehad toen mijn gitaar voorover viel en de snaren kleine scheurtjes in de frets maakten.

Dutch66
24 juli 2009, 16:35
voor dat je e.e.a. (laat) vlakken of herfretten, stuur eens een gedetaileerd plaatje van een paar frets als dat tenminste lukt.

Wat voor een gitaar heb je, nieuw gekocht ?, en hoelang speel je er al op..