PDA

View Full Version : Nummers meespelen: gitaar versterken



Dancing Lobster
23 juli 2009, 21:50
Ok ik wist niet goed waar deze past, hopelijk staat ie hier goed :p

Ik heb de eerste reeks lessen erop zitten, maar eigenlijk nooit echt geoefend :roll:
Nu wil ik daar verandering in brengen, maar ik zit nog met een probleempje. Ik heb de nummers die we hebben leren spelen wel in mp3, maar als ik ze probeer mee te spelen hoor ik de gitaar op het nummer nog maar amper. Het is dan ook erg moeilijk om te bepalen of ik nog het juiste akkoord en ritme speel.

Is er een manier om die gitaar van het nummer te versterken, zodat ik die veel beter hoor? :)

kenx
23 juli 2009, 22:31
Ok ik wist niet goed waar deze past, hopelijk staat ie hier goed :p

Ik heb de eerste reeks lessen erop zitten, maar eigenlijk nooit echt geoefend :roll:
Nu wil ik daar verandering in brengen, maar ik zit nog met een probleempje. Ik heb de nummers die we hebben leren spelen wel in mp3, maar als ik ze probeer mee te spelen hoor ik de gitaar op het nummer nog maar amper. Het is dan ook erg moeilijk om te bepalen of ik nog het juiste akkoord en ritme speel.

Is er een manier om die gitaar van het nummer te versterken, zodat ik die veel beter hoor? :)

1. Uw versterker stiller zetten
2. Uw mp3 harder zetten

Keuze genoeg zou ik zo denken

Il_Falco
24 juli 2009, 08:58
1. Uw versterker stiller zetten
2. Uw mp3 harder zetten

Keuze genoeg zou ik zo denken

we zitten in het acoustische forum. stiller zetten lijkt me niet direct een optie.
Maar je mp3 luider zetten, is wel goed! Misschien een beetje met de eq klooien...

peter_heijnen
24 juli 2009, 08:59
Dancing lobster, ik neem maar even aan dat je akoestisch speelt.

Het is juist goed als je de originele gitaar niet hoort tijdens het meespelen, het is dan net of je in de band speelt. Weten of je goed zit bereik je maar door een ding: oefenen. Aangezien dat het daar tot nog toe aan heeft ontbroken, zou dat wel eens de oplossing van je probleem kunnen zijn. ;)

Dancing Lobster
24 juli 2009, 17:43
we zitten in het acoustische forum. stiller zetten lijkt me niet direct een optie.
Maar je mp3 luider zetten, is wel goed! Misschien een beetje met de eq klooien...

Mp3 staat al zeer luid, maar toch komt men gitaar er nog boven. Bovendien, als ik me boxen luider zet gaan ook de andere instrumenten luider klinken :roll:
Heb al wat met de eq aan het klooien geweest, maar ook dat helpt niet echt :(


Dancing lobster, ik neem maar even aan dat je akoestisch speelt.

Het is juist goed als je de originele gitaar niet hoort tijdens het meespelen, het is dan net of je in de band speelt. Weten of je goed zit bereik je maar door een ding: oefenen. Aangezien dat het daar tot nog toe aan heeft ontbroken, zou dat wel eens de oplossing van je probleem kunnen zijn. ;)

Jup ik speel akoestisch.
En tja, ik wil vooral horen of ik nog het juiste ritme en akkoord speel, maar dat is écht moeilijk als je de gitaar niet goed hoort :s

Il_Falco
24 juli 2009, 18:05
als het een bekend liedje is, kan je op zoek gaan naar de guitar pro of de powertab versie. dan kan je de andere instrumenten eruit mixen :)

FruscianteFan
24 juli 2009, 18:12
Mp3 staat al zeer luid, maar toch komt men gitaar er nog boven. Bovendien, als ik me boxen luider zet gaan ook de andere instrumenten luider klinken :roll:
Heb al wat met de eq aan het klooien geweest, maar ook dat helpt niet echt :(



Jup ik speel akoestisch.
En tja, ik wil vooral horen of ik nog het juiste ritme en akkoord speel, maar dat is écht moeilijk als je de gitaar niet goed hoort :s
Je zult eraan moeten wennen dat je de gitaar van het nummer niet meer goed hoort. Weten of je goed zit met het ritme, dat doe je door te luisteren naar de drums en bass. Als het goed is merk je het snel genoeg als je ernaast zit. Ook moet je gewoon weten hoe het nummer gaat. Wat ik nu nog regelmatig doe, is even stoppen met spelen om te horen hoe de gitaar in het nummer precies gaat.

Either way, veel blijven oefenen. Het gaat er niet om dat je de gitaarpartij naspeelt terwijl je hem ook hoort. Het gaat erom dat wat je speelt, goed klinkt met de muziek.

Dancing Lobster
24 juli 2009, 18:18
als het een bekend liedje is, kan je op zoek gaan naar de guitar pro of de powertab versie. dan kan je de andere instrumenten eruit mixen :)

Hmm meeste nummers zijn bekend ja, zo was ik gisteren Chasing Cars van Snow Patrol aan het spelen :)
Ik zal eens kijken of ik via google iets vindt :)


Je zult eraan moeten wennen dat je de gitaar van het nummer niet meer goed hoort. Weten of je goed zit met het ritme, dat doe je door te luisteren naar de drums en bass. Als het goed is merk je het snel genoeg als je ernaast zit. Ook moet je gewoon weten hoe het nummer gaat. Wat ik nu nog regelmatig doe, is even stoppen met spelen om te horen hoe de gitaar in het nummer precies gaat.

Either way, veel blijven oefenen. Het gaat er niet om dat je de gitaarpartij naspeelt terwijl je hem ook hoort. Het gaat erom dat wat je speelt, goed klinkt met de muziek.

Hmm I'll try :D

JohnLord
24 juli 2009, 18:41
De boxe dichter bij je oren zetten dan de gitaar

Puerco
24 juli 2009, 20:42
Of een koptelefoon.....

Dancing Lobster
24 juli 2009, 23:06
Hmm net weer heel de tijd proberen mee spelen, en ik kan het juiste ritme maar niet vinden :(

Dan halen we het schema van Chasing Cars er maar even bij. Ik vond deze op internet, en zo staat ie ook in me boek: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/s/snow_patrol/chasing_cars_crd.htm

In het boek staat daar nog een verkort schema bij:

1 2 + 3 4 +
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑

| A | % | E | % |
| D | % | A | % |

(Procent teken = zelfde als vorige maat spelen)

Ik heb het dus vooral moeilijk om het juiste ritme te vinden en ik hoor niet goed wanneer ik van akkoord moet wisselen :s

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

kenx
24 juli 2009, 23:30
we zitten in het acoustische forum. stiller zetten lijkt me niet direct een optie.
Maar je mp3 luider zetten, is wel goed! Misschien een beetje met de eq klooien...

Woeps, ja even niet op gelet...



OT: er zijn toch programma's waarmee je de gitaar echt specifiek harder kan zetten op mp3? Iemand? Ik meen het in een ander topic al eens gelezen te hebben...

RB-1
27 juli 2009, 02:41
In het boek staat daar nog een verkort schema bij:

1 2 + 3 4 +
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑

| A | % | E | % |
| D | % | A | % |

(Procent teken = zelfde als vorige maat spelen)

Ik heb het dus vooral moeilijk om het juiste ritme te vinden en ik hoor niet goed wanneer ik van akkoord moet wisselen Nou, volgens mij is het al een stuk makkelijker als je het zo schrijft:

1 + 2 + 3 + 4 +
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑

En dan tel je de maten zo uit (een en twee en drie en vier en):


1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 +
|A |A |E |E |
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑



1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 +
|D |D |A |A |
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑

En als dit lukt dan kun je een volgende stap maken door op tel 1 en 3 van de maat niet het hele akkoord te raggen, maar alleen de grondtoon van het akkoord resp. de volgende akkoord toon die daar onder zit, aan te slaan.
Deze basnoten flink aanzetten en het volle akkoord alleen maar aaien, dan zul je merken hoe je geluid hiervan opknapt. Je kunt er ook nog voor kiezen om de opslag (↑) op de off beat afwisselend weg te laten of te spelen, dat maakt je spel alweer interessanter en gevarieerder.
Als je dan tenslotte een goed dik plectrum gebruikt ( 1,2 - 1,5 mm en niet fijnknijpen, maar losjes vasthouden en alleen als je een accent wilt geven even iets knijpen) dan zul je merken dat er veel meer muziek in je gitaar zit dan je eerst voor mogelijk hield.
Succes!

peter_heijnen
27 juli 2009, 10:56
Ok, ik verplaats deze naar speeltechniek/theorie.

Dancing Lobster
29 juli 2009, 22:15
Hmm ik heb net de subwoofer van men boxen eens volledig open gedraaid, en dan valt het erg op dat je telkens op de plaats van waar de akkoorden boven de tekst staat, een soort bas hoort. Ik veronderstel dat ik dan van akkoord moet wisselen :)
Het lukt al aardig om hem mee te spelen, de telling klopt alleen nog niet helemaal precies :p


Nou, volgens mij is het al een stuk makkelijker als je het zo schrijft:

1 + 2 + 3 + 4 +
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑

En dan tel je de maten zo uit (een en twee en drie en vier en):


1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 +
|A |A |E |E |
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑



1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 + 1 + 2 + 3 + 4 +
|D |D |A |A |
↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑ ↓ ↓ ↑

En als dit lukt dan kun je een volgende stap maken door op tel 1 en 3 van de maat niet het hele akkoord te raggen, maar alleen de grondtoonvan het akkoord resp. de volgende akkoord toon die daar onder zit, aan te slaan.
Deze basnoten flink aanzetten en het volle akkoord alleen maar aaien, dan zul je merken hoe je geluid hiervan opknapt. Je kunt er ook nog voor kiezen om de opslag (↑) op de off beat afwisselend weg te laten of te spelen, dat maakt je spel alweer interessanter en gevarieerder.
Als je dan tenslotte een goed dik plectrum gebruikt ( 1,2 - 1,5 mm en niet fijnknijpen, maar losjes vasthouden en alleen als je een accent wilt geven even iets knijpen) dan zul je merken dat er veel meer muziek in je gitaar zit dan je eerst voor mogelijk hield.
Succes!

Hmm daar staan heel wat termen in die ik niet begrijp, ben nogal een leek op vlak van gitaar spelen :roll:
Heb even de stukjes die ik niet begrijp in het vet gezet, kan je die uitleggen zonder die ingewikkelde termen? xD
Alvast bedankt voor de hulp :D

RB-1
30 juli 2009, 18:36
Hmm ik heb net de subwoofer van men boxen eens volledig open gedraaid, en dan valt het erg op dat je telkens op de plaats van waar de akkoorden boven de tekst staat, een soort bas hoort. Ik veronderstel dat ik dan van akkoord moet wisselen :)
Het lukt al aardig om hem mee te spelen, de telling klopt alleen nog niet helemaal precies :p


En als dit lukt dan kun je een volgende stap maken door op tel 1 en 3 van de maat niet het hele akkoord te raggen, maar alleen de grondtoon van het akkoord resp. de volgende akkoord toon die daar onder zit, aan te slaan.
Deze basnoten flink aanzetten en het volle akkoord alleen maar aaien,

Hmm daar staan heel wat termen in die ik niet begrijp, ben nogal een leek op vlak van gitaar spelen :roll:
Heb even de stukjes die ik niet begrijp in het vet gezet, kan je die uitleggen zonder die ingewikkelde termen? xD
Alvast bedankt voor de hulp :DOK, daar gaan we:

Het eerste akkoord is een A. Dat speel je met (LH) ringvinger op de 2e snaar (we tellen van dun naar dik, 1>6), 2e vakje (fret), wijsvinger op de 3e snaar, 2e vakje (fret) en de middelvinger op de 4e snaar, 2e vakje. De andere snaren (1,5,6) zijn gewoon 'open'.

Als je jezelf begeleidt klinkt dat een stuk beter dan de 'gesloten' akkoorden, die je vaak op elektrische gitaar gebruikt ziet worden. Dat is weer effectiever in een hele band, omdat iedereen dat een stukje van de begeleiding voor z'n rekening neemt. Maar hier dus even niet.

Op de eerste tel van de maat sla je nu de 5e, open, snaar aan. Dit is een lage A, de grondtoon van het akkoord. Plectrum goed vasthouden, mag best wel wat volume hebben. Dit is een lange noot ( 1 +) Lekker laten uitklinken, vingers gewoon laten staan.

Nu op de tweede tel de snaren 4,3 en 2 zachtjes aanslaan, op EN (+, kijk even in het plaatje) het plectrum zachtjes terug omhoog halen, weer over 4,3 en 2.


Op de derde tel sla je de 6e, open, snaar aan. Dit is een lage E. (dat is die noot, lager dan de grondtoon, waar ik het over had.) De wisseling van lage A naar lage E zijn de twee noten van bas-lijn.

De 4e en 4+ tel gaan net zo als de 2e en 2+ tel.

Je krijgt een ritme dat een beetje klinkt als boom -chick-a-boom- chick-a-boom- enz.

Als het in het begin nog te lastig is, dan kun je die ophaal op de offbeat (+) nog even laten zitten. Je ritme wordt dan: boom- chick- boom- chick-
Je kunt de twee ritmes natuurlijk ook mixen: boom- chick- boom- chick-a-boom- chick- boom- chick-a- ,wat je maar wilt, zolang het de tekst maar ondersteunt en niet in de weg zit.

Het tweede akkoord is een D. Dat speel je met middelvinger op de 1e snaar, 2e fret, ringvinger op de 2e snaar, 3e fret en de wijsvinger op de 3e snaar, 2e vakje. Duim op de 6e snaar 2e fret (een open, losse 6e snaar die gaat meetrillen en dan een E in een D akkoord laat klinken, kun je hier niet gebruiken). De andere snaren (4,5) zijn open.

Op de eerste tel van de maat sla je nu de 4e, open, snaar aan. Dit is een lage D, de grondtoon van het akkoord. Techniek verder hetzelfde als bij het A akkoord.

Nu op de tweede tel de snaren 3,2 en 1 zachtjes aanslaan, op EN (+, kijk even in het plaatje) het plectrum zachtjes terug omhoog halen, weer over 3,2 en 1.


Op de derde tel sla je de 5e, open, snaar aan. Dit is een lage A. (dat is in het D akkoord de noot, lager dan de grondtoon.) De wisseling van D naar A zijn in het D akkoord de twee noten van bas-lijn.

De 4e en 4+ tel gaan weer net zo als de 2e en 2+ tel.

Het derde akkoord, de E, speel je met wijsvinger op de 3e snaar, 1e fret, middelvinger op de 4e snaar, 2e fret en de ringvinger op de 5e snaar, 2e fret.

Op de eerste tel van de maat sla je nu de 4e snaar aan. Dit is een E, de grondtoon van het akkoord. Techniek verder hetzelfde als bij het A en D akkoord.

Nu op de tweede tel de snaren 3,2 en 1 zachtjes aanslaan, op EN (+, kijk even in het plaatje) het plectrum zachtjes terug omhoog halen, weer over 3,2 en 1.


Op de derde tel sla je de 5e snaar aan. Dit is een B. (dat is in het E akkoord de noot, lager dan de grondtoon.) De wisseling van E naar B zijn in het E akkoord de twee noten van bas-lijn.

De 4e en 4+ tel gaan weer net zo als de 2e en 2+ tel.

Een hele lap tekst, maar hiermee zou je de begeleiding aan de gang moeten krijgen. Speel vooral losjes, accenten geef je niet door meer kracht tezetten met je arm, pols of weet ik wat, maar simpel door je plectrum wat steviger vast te houden (zachtjes knijpen).

Ik hoor wel of het wat is geworden....:noob: > :B

Dancing Lobster
30 juli 2009, 21:37
Bedankt voor de uitleg :D

Ik heb gisteren eens de opslag niet meegespeeld, en dan was het al iets beter te horen wanneer ik van akkoord moet wisselen en wat het ritme is. Ik kan hem nu redelijk goed meespelen, ik zit alleen soms nog een seconde ofzo naast het ritme :p

Ik heb tot nu toe alleen ritmisch leren spelen, waarbij we telkens (bijna) alle snaren aansloegen. Ik ga hem eerste zo proberen te spelen (nog een paar dagen oefenen en dat moet lukken :lp:) en dan ga ik met jou lap tekst aan de slag :D:ok:

undertaker321
31 juli 2009, 02:28
ik zoek meestal de 'guitar cover' van het liedje wat ik wil leren op op youtube, daarin is de gitaar net iets beter te horen.

naarden 4ever
4 december 2009, 21:26
OK, daar gaan we:

Het eerste akkoord is een A. Dat speel je met (LH) ringvinger op de 2e snaar (we tellen van dun naar dik, 1>6), 2e vakje (fret), wijsvinger op de 3e snaar, 2e vakje (fret) en de middelvinger op de 4e snaar, 2e vakje. De andere snaren (1,5,6) zijn gewoon 'open'.

Nu op de tweede tel de snaren 4,3 en 2 zachtjes aanslaan, op EN (+, kijk even in het plaatje) het plectrum zachtjes terug omhoog halen, weer over 4,3 en 2.

Het tweede akkoord is een D. Dat speel je met middelvinger op de 1e snaar, 2e fret, ringvinger op de 2e snaar, 3e fret en de wijsvinger op de 3e snaar, 2e vakje. Duim op de 6e snaar 2e fret (een open, losse 6e snaar die gaat meetrillen en dan een E in een D akkoord laat klinken, kun je hier niet gebruiken). De andere snaren (4,5) zijn open.

Op de eerste tel van de maat sla je nu de 4e, open, snaar aan. Dit is een lage D, de grondtoon van het akkoord. Techniek verder hetzelfde als bij het A akkoord.

Nu op de tweede tel de snaren 3,2 en 1 zachtjes aanslaan, op EN (+, kijk even in het plaatje) het plectrum zachtjes terug omhoog halen, weer over 3,2 en 1.


Op de derde tel sla je de 5e, open, snaar aan. Dit is een lage A. (dat is in het D akkoord de noot, lager dan de grondtoon.) De wisseling van D naar A zijn in het D akkoord de twee noten van bas-lijn.

De 4e en 4+ tel gaan weer net zo als de 2e en 2+ tel.

Het derde akkoord, de E, speel je met wijsvinger op de 3e snaar, 1e fret, middelvinger op de 4e snaar, 2e fret en de ringvinger op de 5e snaar, 2e fret.



FOUT!

de dikste dus in dit geval de 6e is geen open snaar, maar een noot die je niet mag spelen! anders is de A niet zuiver. en bij de D is de 5&6 beiden niet open, want dan klinkt het al helemaal niet meer.

als je het uitlegd, doe het dan wel goed ;)

maar voor de rest klopt ie, en het E-akkoord klopt helemaal.