PDA

View Full Version : een HB in SCformaat splitten.wat voor exacte klank'kleur'?



orreltak
23 juli 2009, 19:16
ik ben van plan om mijn eerste stratje wat op te pimpen en ga er van neck naar bridge een lil'59-duckbucker-jb.jr set in stoppen.
een pupset wat ik nog heb liggen en doodzonde vind om niet gebruik van te maken.om er het meest uit te halen wat er in zit wil ik ze gaan splitten.

het meest wat ik heb gelezen,op het net enz,over coilsplitten ging voornamelijk over ervaringen met HB's in Les Pauls.
dat er wel veel teleurgestelde dachten dat ze er dan wel een stratsound uit konden toveren,wat dus appelen met peren vergelijken is.

maar heeft er iemand hier ervaring met HB(in SCformaat) splitten in een strat en of je dan het bekende vintage SC karakter kan verwachten of is het geluid dan ook iel of geknepen?

Nitefly7
23 juli 2009, 19:43
ik ben van plan om mijn eerste stratje wat op te pimpen en ga er van neck naar bridge een lil'59-duckbucker-jb.jr set in stoppen.
een pupset wat ik nog heb liggen en doodzonde vind om niet gebruik van te maken.om er het meest uit te halen wat er in zit wil ik ze gaan splitten.

het meest wat ik heb gelezen,op het net enz,over coilsplitten ging voornamelijk over ervaringen met HB's in Les Pauls.
dat er wel veel teleurgestelde dachten dat ze er dan wel een stratsound uit konden toveren,wat dus appelen met peren vergelijken is.

maar heeft er iemand hier ervaring met HB(in SCformaat) splitten in een strat en of je dan het bekende vintage SC karakter kan verwachten of is het geluid dan ook iel of geknepen?

ligt aan de opbouw van de pickup
Suhr pickups staan er om bekend dat ze ook gemaakt zijn om gesplit goed te klinken..
de Suhr SSV en SSH pickups klinken gesplit eigenlijk vrijwel als een 'gewone' sc

de Seymour D jazz en custom3 vond ik als een geknepen HB klinken.. niet als een singlecoil, maar i.c.m. een andere gesplitte HB kan je best lekkere geluiden krijgen..
de Seymour D JB-pickup vond ik gesplitst ook wel nice, maar weer niet als een 'echte' singlecoil..

ik zou ze niet meteen splitten, maar er bijvoorbeeld parallel/serieel switches aan hangen; IMHO is dat met humbuckers vaak handiger dan een mwa-mwa split-stand...

vulvasonic
23 juli 2009, 21:29
Ik kan slechts de beperktheid van mijn eigen bevindingen met je delen, maar wellicht heb je er iets aan. Dus...

Ik heb zowel mijn telecaster als één van mijn stratocasters voorzien van een SD Little '59 in de brugpositie. Het ding dat op de strat zit split nergens en blijft dus altijd fungeren als humbucker, ook i.c.m. het midden element. Dat was een bewuste keuze en ik ben er tevreden mee, maar..... daar heb jij geen fluit aan.
De Little '59 op mijn tele split alleen indien ik het element combineer met het halselement, waardoor de tele in het middenstandje klinkt zoals ze 'hoort te klinken'. Het geeft een herkenbaar geluid en het geeft absoluut een bruikbaar geluid. Maar in een 1 op 1 vergelijk met een 'gewone' tele, is het verschil toch wel hoorbaar. De Little '59 heeft, zoals je ook wel mag verwachten, een wat minder vol midden. Toch kan ik er prima mee leven.

Het meeste heb je misschien aan mijn laatste voorbeeld. Ik heb ooit een Esquire in elkaar gezet en ook daarin zat de Little '59. In dit geval had ik wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het ding om te schakelen naar Single Coil. Met de Little '59 als humbucker, klonk mijn plank echt (ik zweer het!) waanzinnig goed!
Maar ook in Single Coil mode kon ik er behoorlijk mee uit de voeten. Zou ik echter niet per se dat humbuckergeluid willen, dan mag vrijwel ieder serieus te nemen tele brugelement, als meerdere worden beschouwd t.o.v. de Little '59.

M.a.w., voor bepaalde situaties zijn ze uitermate geschikt, maar (vooral als single coil) het BLIJFT een compromis.

snaarplukker
23 juli 2009, 22:02
Ik heb 3 lil-killers in mijn strat zitten maar die zijn geschakeld volgens de SD-schema. En die zijn parallel/serie geschakeld. In serie dus de vette humbucker klank en parallel dus een dichtgeknepen klank met minder bas en minder hoog.
Maar jij wilt denk ik weten hoe het klinkt als je met splitten zo schakeld dat er slechts één spoel van de PU actief is. Dus echt singlecoil.

orreltak
24 juli 2009, 10:09
Ik heb 3 lil-killers in mijn strat zitten maar die zijn geschakeld volgens de SD-schema. En die zijn parallel/serie geschakeld. In serie dus de vette humbucker klank en parallel dus een dichtgeknepen klank met minder bas en minder hoog.
Maar jij wilt denk ik weten hoe het klinkt als je met splitten zo schakeld dat er slechts één spoel van de PU actief is. Dus echt singlecoil.

yep.het valt me op dat er niet veel coilsplitten.

Nitefly7
24 juli 2009, 11:03
yep.het valt me op dat er niet veel coilsplitten.

met de komst van vrijwel perfecte 'noiseless' singlecoil pickups (Virtual blues serie van Dimarzio e.d.) kiezen veel mensen toch voor een quasi compromisloos element:
-humbuckers voor donkere toon
-singlecoils voor 'quack' en 'snap' en meer clean/mid geluid..

daar komt, volgens mij, ook nog eens bij dat de meeste mensen die danwel SC of HB gebruiken, ook niet op zoek zijn naar het geluid van 'de andere pickup'.. als variatie op het standaard geluid is bijvoorbeeld een parallel/serieel schakeling van een humbucker vaak beter bruikbaar dan het simpelweg 'uitzetten' van een van de 2 spoelen..
als je vervolgens met meerdere pickups combineert (binnenste spoelen van een H-H gitaar, in serie of parallel) dan valt voor veel mensen het nut van een 'split'-sound ook al weg..

ik heb een Parker Nitefly (H-S-H), waarin ik bij beide humbuckers een serieel/parallel/split switch heb laten inbouwen; in de praktijk is de parallele humbucker vaak net wat 'fijner' dan de 'echte' split-stand..

zoals ik eerder al zei, de meeste fabrikanten hebben een aantal pickups waarbij ook goed gelet is op de split-stand..
bij de meeste andere pickups is de 4-aderige draad een 'standaard', maar niet per sé bedoeld als coilsplit-optie, maar eerder voor serieel/parallel en natuurlijk out-of-phase..
de 'Vai'-humbuckers van dimarzio en de meeste Suhr-humbuckers hebben een meer dan uitstekende split-stand, waarbij vooral de Suhrs ook als 'echte' singlecoils klinken...

Orpheo
24 juli 2009, 11:41
prails klinken wel natuurlijk als 'echte' singlecoils, evenals de air norton, mijn eigen ontwerp ook, de motherbucker ook. de jazz is niet superb gesplit, word ik niet vrolijk van. de custom3 bestaat niet, tenzij je er zelf een alnico3 magneet in gezet hebt. de custom (met ceramische magneet) klinkt gesplit beetje slapjes overigens.

Nitefly7
24 juli 2009, 13:44
prails klinken wel natuurlijk als 'echte' singlecoils, evenals de air norton, mijn eigen ontwerp ook, de motherbucker ook. de jazz is niet superb gesplit, word ik niet vrolijk van. de custom3 bestaat niet, tenzij je er zelf een alnico3 magneet in gezet hebt. de custom (met ceramische magneet) klinkt gesplit beetje slapjes overigens.

P-rails is ook goede suggestie idd..!

ik heb me vertypt of verkeken, maar mijn Godin had een 'Custom custom custom' (een Custom Custom met een andere magneet)..
het is me nog altijd niet duidelijk, maar het lijkt erop alsof deze Godin-Seymour Duncan hetzelfde is als de Duncan Custom5.. en dus niet de -3 (wat ook een priemgetal is toch... :soinnocent: )

Orpheo
24 juli 2009, 13:53
P-rails is ook goede suggestie idd..!

ik heb me vertypt of verkeken, maar mijn Godin had een 'Custom custom custom' (een Custom Custom met een andere magneet)..
het is me nog altijd niet duidelijk, maar het lijkt erop alsof deze Godin-Seymour Duncan hetzelfde is als de Duncan Custom5.. en dus niet de -3 (wat ook een priemgetal is toch... :soinnocent: )

hm, ja daar heb ik wat over gelezen. details kon ik er niet over vinden.