PDA

View Full Version : Bias Range vergroten



iWishmaster
23 juli 2009, 12:01
Ik zit met een probleem. Ik wilde KT-77's installeren in mijn Rivera Rake Reverb. Normaal zitten er 2 EL34's (55 Watt) in de amp. Bias is hetzelfde als de meeste Marshalls; 1 trimpot en een meetpunt voor beide buizen. 30Volt meten, komt overeen met 30mA per buis. Met dit paar (matched) KT-77's, kan de bias echter niet hoger dan 28mA, terwijl dit richting de 35-45 moet zijn.

Ik heb geen schema van mijn amp, maar wel van een andere Rivera en volgens Rivera is de opzet van bias in alle amps hetzelfde (componentwaardes wordt helaas niets over gezegd). Dit schema ziet er als volgt uit (beetje creatief, hoop dat het duidelijk is):
Tap van power trafo naar R serie, D serie, R serie, C parallel, R serie, C parallel, bias trimpot, R parallel.

De wiper van de trimpots gaat naar de grids van de buizen. Nu is de vraag, kan ik met wat (eenvoudige) component wissels de bias range vergroten? De gelijkrichting is nogal ineffecient, dus ik zou het voltage kunnen verdubbelen door een brug ipv enkele diode te gebruiken, maar zou dat niet wat teveel van het goede zijn? Een serieweerstand overbruggen zou het voltage kunnen verhogen, maar ik weet zo 123 niet of dat nog meer impact heeft verder. Iemand ideeën?

Chris Winsemius
23 juli 2009, 12:53
post even 'n schema

iWishmaster
23 juli 2009, 13:13
Dit is de best leesbare die ik kan vinden. Als je hem download in wat inzoomed zijn de componentwaardes ook leesbaar. Ik had me overigens vergist, er zit ook nog een zekering in.
Edit; helemaal duidelijk is het niet aangezien photobucket de kwaliteit nogal verlaagd, in deze zipfile staat het origineel:
http://www.blueguitar.org/new/schem/rivera/rivera.zip

http://i254.photobucket.com/albums/hh99/iWishmaster/k_head2.gif

Chris Winsemius
23 juli 2009, 13:19
Waardes zijn zeer moeilijk leesbaar.

Je zou iig. R7 (tussen trimpot en massa) kunnen verlagen qua waarde icm. 'n hogere waarde trimpot.

NADEEL kan zijn dat het afstellen minder makkelijk precies gaat; "klein tikkie draaien > mega stroomverschil".....

iWishmaster
23 juli 2009, 13:28
Waardes, vanaf het origineel:
R5 = 1K
C8=100u/100V
R6 = 5.6k
C9=10u/100V
R7=18k
Trimpot=10k (lineair)

Ik heb nog wel een 100k trimpot liggen van dezelfde maat. Anders ook nog wel 10-slagen potmeters van 47k en 100k, dan maar wat vaker ronddraaien :).

Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Chris Winsemius
23 juli 2009, 13:40
100k ipv. 10k: ik zou het niet doen...................

Ook al is het 'n redelijk simpel klusje; dit vereist gewoon kennis/ervaring mbt. het werken aan buizenversterkers.

iWishmaster
23 juli 2009, 14:08
100k ipv. 10k: ik zou het niet doen...................

Ook al is het 'n redelijk simpel klusje; dit vereist gewoon kennis/ervaring mbt. het werken aan buizenversterkers.

Mjah, als je niet zo'n eind weg zat zou ik 'em komen brengen. Er zit helaas geen amptech hier in buurt waar ik 'even langs' kan rijden, dus ik ben toch op mezelf aangewezen.

Niet dat ik je post als spam zie hoor, maar er is gewoon geen tube tech in de buurt, alleen winkels waar ik hem heen kan brengen en een week later ophalen ofzo, en daar heb ik geen zin in.

Maar wanneer ik die 18k (R7) vervang door 10k (of er ~18k overheen te solderen) en de pot hetzelfde laat, heb ik toch een groter bereik of vergis ik me nu? Ofja, geen groter bereik, maar wel de mogelijkheid om de buizen warmer te laten draaien.

iWishmaster
23 juli 2009, 18:51
Bovenstaande uitgevoerd en inderdaad: ik kan de bias hoger zetten. Alles boven 35mA per buis worden de KT-77 platen echter een klein beetje roodkleurig, dus ik heb 'em nu op 30mA staan, aangezien tijdens het spelen het amperage een tik stijgt (meer richting de 35mA). Is dat normaal?

De KT-77's worden ook een beetje blauwsig nu, ziet er iig tof uit :o