PDA

View Full Version : Dunlop wah's



Jan Buurman
23 juli 2009, 11:35
Ik ben mij aan het oriënteren op een Dunlop wah. Ik heb op dit moment de standaard 95 en de 95Q. Ik hou echter van een meer extreem, agressief wahgeluid. Ik gebruik de wah eigenlijk alleen voor high gain solo's/riff's. Als je dan op de dunlopsite kijkt http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/p_and_e_detail&cat=15 word je eigenlijk niets wijzer (ik in ieder geval niet).
Al die signatures! Je wordt er gek van! En dan die beschrijvingen... de ene nog beter dan de ander...

De wah's die mij aantrekken (door naam en beschrijving) zijn:
Zakk Wylde signature wah
Dimebag wah

In mindere mate:
Kirk Hammett Signature Wah
EVH wah
CRYBABY SLASH WAH

Ik vind het eigenlijk ondoenlijk om te testen. Je wilt immers weten wat het op je eigen gear doet.
Kan iemand mij vertellen wat de feitelijke verschillen zijn tussen al die wah's?
Wat ik denk nodig te hebben is een vrij grote sweep, lekker werkend met high gain en humbuckers, weinig knopjes.
Ik verwacht eigenlijk het meest van Zakk Wylde signature wah en de Dimebag wah qua agressie maar ik wil mij niet te veel door de naam laten leiden zoals een aantal mensen op dit forum (zag ik via de search).

Zijn er mede-gitaristen die hetzelfde zoeken in een wah en ervaringen hebben met de diverse dunlops?

Ferraririk
23 juli 2009, 12:09
waarom geen vox wah?

belfrink
23 juli 2009, 12:23
VOX Big Bad Wah is what you need ! :D

Jan Buurman
23 juli 2009, 12:38
VOX Big Bad Wah is what you need ! :D

Neemt teveel ruimte in op mijn pedalboard....... helaas....

Jan Buurman
23 juli 2009, 12:40
waarom geen vox wah?

Voldoet die Vox V847 aan ovenstaande beschrijving? Ik dacht dat de Crybaby's in deze prijsklasse de betere gain wah's zijn.

Fuhgawz
23 juli 2009, 12:44
Uit de opties die je geeft zou ik voor de Dimebag wah gaan. Sowieso alleen al vanwege de veelzijdigheid. Hij heeft een schakelbaar boost en een zesstanden frequentieschakelaar zodat je hem zo agressief kunt maken als je zelf wilt.
Daarbij zocht je voor een vrij grote sweep en staat er dit bij de Dimebag wah: "it's got an extended sweep so you can get it to go more high-endy sounding and deeper too."

De Zakk Wylde en Kirk Hammett wah's zijn volgens mij gewone Crybaby's met hier en daar wat aanpassingen.

Verder zou je ook kunnen kijken naar een RMC5 Wizard wah. Die is gemaakt voor high gain toepassingen en heeft ook een bredere sweep. RMC wahs zijn wel KENKER duur!!

Ferraririk
23 juli 2009, 12:48
Voldoet die Vox V847 aan ovenstaande beschrijving? Ik dacht dat de Crybaby's in deze prijsklasse de betere gain wah's zijn.

voor mij voldoet ie

Jan Buurman
23 juli 2009, 12:59
RMC's vallen inderdaad af door de prijs. De Vox leest ik te veel verhalen waardoor hij niet aantrekkelijk is voor mij.
De Dimebag leek mij het meest aantrekkelijk! Hoewel hij wel meer knopjes heeft. De Zakk Wylde trekt mij door z'n agressie....
Is Robbert-Gitarist nog op dit forum? Tijdens mijn search kwam ik zijn naam veel tegen in de searchresultaten. Hij heeft volgens mij meerdere wah's...

HaroldA
23 juli 2009, 13:08
De Zakk Wylde en Kirk Hammett wah's zijn volgens mij gewone Crybaby's met hier en daar wat aanpassingen.

Hier (http://www.jemsite.com/forums/f30/kirk-hamett-cry-baby-mod-19502.html) is een mooie pagina met alle mods van Hammett's wah...


Every Crybaby already has the potential to sound like Kirk Hampsters wah. You can make your wah sound just like his by following these easy steps:

Step 1: rock wah forward to activate pedal
Step 2: while playing, continuously rock wah back and forth
Step 3: continue ad nauseum
Step 4: keep doing it....it's not annoying enough yet
Step 6: nope...not done yet. Still needs more wah.
Step 5: rinse & repeat.


Hammett Crybaby mod......on/off switch purposely broken?!


Yeah....there's already a Kirk Hamett pedal out there- it's called an envelope filter


No, even an envelope filter you can turn off


I thought Lars was the cry baby in this band.


:soinnocent:

Jan Buurman
23 juli 2009, 13:15
LOL:seriousf:

Kamiess
23 juli 2009, 14:06
Tja, hij kost wat meer ruimte.
Maar is een Morley Bad Horsie2 niet iets voor je?

Jan Buurman
23 juli 2009, 16:31
Nee, ik zoek het echt in de CryBaby's...

Lennert
23 juli 2009, 16:38
Mag ik vragen hoe je bij die "agressie" komt die je toeschrijft aan de wylde wah? Ik heb hem verschillende keren geprobeerd maar vind er eigenlijk geen zak aan.. Kort bereik en weinig interessante sound.

Ik denk dat je de goede keuze allang gemaakt hebt.. Ga voor de Crybaby from hell, die extra knopjes heb je geen last van maar geven je wel de mogelijkheid om die "agressie" te bereiken die je graag wilt. En het bereik is net wat langer.

Edit: Ohja, verwacht geen wonderen! Agressie komt vooral naar voren uit je eigen spel en je basisgeluid. Verwacht niet dat je met die wah plotseling een agressieve dimebag sound krijgt, het is vooral dat die wah beter bij die stijl past, het wordt pas echt gaaf als je het ding onder de knie krijgt en goed in je spel kan integreren. (figuurlijk gesproken dan he, normaal gesproken zit ie al een onderbeen lengte onder je knie ;) )

M Kactus
23 juli 2009, 16:43
Mag ik vragen hoe je bij die "agressie" komt die je toeschrijft aan de wylde wah? Ik heb hem verschillende keren geprobeerd maar vind er eigenlijk geen zakk aan.. Kort bereik en weinig interessante sound.

Ik denk dat je de goede keuze allang gemaakt hebt.. Ga voor de Crybaby from hell, die extra knopjes heb je geen last van maar geven je wel de mogelijkheid om die "agressie" te bereiken die je graag wilt. En het bereik is net wat langer.
:seriousf:

Maar Lennert heeft wel gelijk. Die Wylde Wah is eigenlijk niks bijzonders en ik vond hem erg vergelijkbaar met de non-sig dunlop. Die Dimebag wah was echter wél erg verschillend. Niet wat ik zocht, maar kon wel agressief en diep gaan. Ik denk dat je daarmee wel gelukkig kan worden. Eens goed aan de tand voelen, maar dan wel naast een "gewone". Dan hoef je niet je eigen setup mee te pakken, als je weet hoe die zich ten opzichte van elkaar gedragen.

nickofzo
23 juli 2009, 17:56
misschien de jh1B

die had ik gekregen voor men verjaardag nog omdat de gewone crybaby's uitverkocht waren.. ik heb de jh1 geprobeert maar die heeft veel te weinig wah .. de jh1b vind ik eigenlijk wel goed

Jan Buurman
23 juli 2009, 18:23
:seriousf:

Maar Lennert heeft wel gelijk. Die Wylde Wah is eigenlijk niks bijzonders en ik vond hem erg vergelijkbaar met de non-sig dunlop. Die Dimebag wah was echter wél erg verschillend. Niet wat ik zocht, maar kon wel agressief en diep gaan. Ik denk dat je daarmee wel gelukkig kan worden. Eens goed aan de tand voelen, maar dan wel naast een "gewone". Dan hoef je niet je eigen setup mee te pakken, als je weet hoe die zich ten opzichte van elkaar gedragen.

Vandaar dit topic. Zowel de beschrijving op de Dunlop site als de naamgeving suggereren "HEFTIG!!!" maar in praktijk kan dat tegen vallen, zoals jij al aangeeft. Toen ik dit forum doorspitte over de diverse wah's kwam ik zoveel tegenstrijdige ervaringen tegen.
Uit alle bovenstaande reacties maak ik op dat de Dimeback de meest extreme crybaby is dus die moet ik maar eens checken.....

Jan Buurman
23 juli 2009, 18:27
Edit: Ohja, verwacht geen wonderen! Agressie komt vooral naar voren uit je eigen spel en je basisgeluid. Verwacht niet dat je met die wah plotseling een agressieve dimebag sound krijgt, het is vooral dat die wah beter bij die stijl past, het wordt pas echt gaaf als je het ding onder de knie krijgt en goed in je spel kan integreren. (figuurlijk gesproken dan he, normaal gesproken zit ie al een onderbeen lengte onder je knie ;) )

Dit begrijp ik, ik ben geen beginneling. Die term "agressie" komt meer uit mijn beschrijving van de wenselijke wahsound... fel, bijtend tsjah, hoe kun je het allemaal noemen....

robert-gitarist
23 juli 2009, 22:25
Jan, uiteraad ben ik nog op het forum! :D Ben alleen van tijd tot tijd even iets meer op den achtergrond ;)
Ik heb inderdaad een aantal verschillende Dunlop's gehad. Ik gebruik nu een Vox V847 wah, opzich een goede wah, zeker clean maar high gain zou ik hem zeker niet voor gebruiken. Dat pakt ie gewoon niet echt lekker op zeg maar en bovendien wil de V847 nog wel eens in het rond gaan piepen dan.
Ik heb o.a. een Zakk Wylde wah gehad, Hendrix wah en een GCB 95. De Hedrix wah was het oudere type zeg maar, niet die huidige mooieversie (met die gave witte rand!:mmmm:). De Zakk Wylde wah en Hendrix wah zijn haast het zelfde. Ook niet zo gek want voorheen gebruikte Zakk persoonlijk een Hendrix wah van Dunlop. Echter heeft de Wylde wah een Fasel spoel wat ik persoonlijk een mooier geluid vind (meer dat "Wak wak" geluid, moeilijk te omschrijven). Nadeel van deze twee wah's vind ik dat ze te veel laag hebben en geen fijne sweap. Maar dat is mijn persoonlijke mening, een ander vidn het bijv. helemaal te gek.
Veder, de GCB95, mooie allround wah maar snoept wel het een en ander van je geluid af. True Bypass maken is echt een must voor die dingen, bovendien vind ik de GCB95 echt een goede wah voor die prijs (tweedehands soms te vinden voor 3 tientjes!).
De Dimebag wah heb ik nog steeds alleen moet daar een keer na gekeken worden, die hield er spontaan mee op na 1,5/2 jaar. Waarschijnlijk de potmeter kapot. Hele lekkere wah, en uitgebreid! De boost functie klinkt voor geen meter (even als die van de Slash wah) maar de sounds verder zijn goed. Ieder wah geluid kun je er vrijwel uit halen dmv. de 6 standen potmeter. Geluid van een Hendrix/Wylde wah haal je er makkelijk uit. Prettige wah, hele gave looks. De Dimebag wah is trouwens gebaseerd op de 535Q alleen dan met een aantal aanpassingen zoals een Fasel spoel, inputs (je kunt bijv. de gitaar aan de linker kant inprikken ipv. rechts) etc.

Mijn advies, ga gewoon eens een middagje wah's testen en kijk wat je persoonlijk vind. Youtube en andere filmpjes geven echt een verkeerd beeld vaak. Ik weet het, er zijn vele soorten wah pedalen maar het is toch beter om gewoon zelf te testen. Ik weet niet waar je ergens woont maar Feedback heeft meestal wel een voorraad met diverse wah pedalen.

Ik ben zelf trouwens erg benieuwd naar die KH wah en die Van Halen geval moet ik ook nog eens aan den tand voelen!

Rick trodat
24 juli 2009, 00:36
Ik heb ooit een crybaby GCB ingeruild voor een picture wah. Waar de crybaby slechter door de mix kwam met distortion, daar blinkt de picture wah uit. Ook fuzz pedalen klinken goed. Niet veel wah kunnen daar tegen.

Van zichzelf denk ik de meest traditionele wah. 150 euro ( wat niet heel duur is vergeleken met die fulltone, wat helemaal nergens over gaat qua prijs)

True Bypass, je kan de spanning ook bepalen en klinkt gewoon heel lekker. Ik heb alle RMC getest en vond eigenlijk dat al die extra knoppen leuk waren, maar niet echt nodig.

vulvasonic
24 juli 2009, 04:35
Vreemd genoeg hoor ik maar zelden iets positiefs over de Wah pedalen van Morley. Een vriend van me heeft echter nog een hele ouwe, fors uitgevallen, maar superstevige Morley dat schreeuwt als een speenvarken en klinkt als een bezetene, precies wat ik zoek in een goed wah pedaal. Het ouwe kreng werkte toen al met fotoblabladinges, waardoor het niet kapot te krijgen is en er zit bovendien, hoe eenvoudig, een heel dik snoer aan met een stekker dat je gewoon in het stopcontact steekt (220). Simpel, betrouwbaar en vooral..... die IJZIGE SCHREEUW!!!!!!!

Die lul gebruikt het ding niet eens, maar hij VERREKT het om het aan mij te verkopen.

Humedo
24 juli 2009, 08:27
Ik zeg: de MSD Silvermachine! Al was het alleen maar om de looks :).

http://www.silvermachine.de/

Lennert
24 juli 2009, 08:46
Vreemd genoeg hoor ik maar zelden iets positiefs over de Wah pedalen van Morley. Een vriend van me heeft echter nog een hele ouwe, fors uitgevallen, maar superstevige Morley dat schreeuwt als een speenvarken en klinkt als een bezetene, precies wat ik zoek in een goed wah pedaal. Het ouwe kreng werkte toen al met fotoblabladinges, waardoor het niet kapot te krijgen is en er zit bovendien, hoe eenvoudig, een heel dik snoer aan met een stekker dat je gewoon in het stopcontact steekt (220). Simpel, betrouwbaar en vooral..... die IJZIGE SCHREEUW!!!!!!!

Die lul gebruikt het ding niet eens, maar hij VERREKT het om het aan mij te verkopen.

Je hebt PM ;)

Fuhgawz
24 juli 2009, 09:23
Ik heb ooit een crybaby GCB ingeruild voor een picture wah. Waar de crybaby slechter door de mix kwam met distortion, daar blinkt de picture wah uit. Ook fuzz pedalen klinken goed. Niet veel wah kunnen daar tegen.

Van zichzelf denk ik de meest traditionele wah. 150 euro ( wat niet heel duur is vergeleken met die fulltone, wat helemaal nergens over gaat qua prijs)

True Bypass, je kan de spanning ook bepalen en klinkt gewoon heel lekker. Ik heb alle RMC getest en vond eigenlijk dat al die extra knoppen leuk waren, maar niet echt nodig.

Voor 150 euro heb je die Picture wah voor een mooie prijs kunnen kopen! Inmiddels zijn RMC wah helaas fors in prijs gestegen:

>>>KLIK OP MIJ, IK BEN EEN LINK!!<<< (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Real-MC-Coy-Wah-Pedals-RMC-4-Picture-Wah-Pedal/art-GIT0014040-000)

Rick trodat
24 juli 2009, 09:50
Voor 150 euro heb je die Picture wah voor een mooie prijs kunnen kopen! Inmiddels zijn RMC wah helaas fors in prijs gestegen. (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Real-MC-Coy-Wah-Pedals-RMC-4-Picture-Wah-Pedal/art-GIT0014040-000)

Hoe duur zijn ze tegenwoordig dan?

M Kactus
24 juli 2009, 09:53
Hoe duur zijn ze tegenwoordig dan?

Huh? Dat staat toch in zijn link? 255 euro, bij de musicstore. Daar komt nog wat bij als je hem in een gewone winkel gaat halen.

Nitefly7
24 juli 2009, 10:32
ik hoor maar niks over de 535q (behalve dat het een Dimebag 'light' is)...

na een RMC1, RMC3, Bad Horsie, GCB-95 (original crybaby) en Picture wah te hebben geprobeerd, kom ik toch altijd weer terug bij mijn trouwe 535q..

als je een wah zoek die bijna letterlijk alles kan van clean met singlecoils en cleane amps, tot over-the-top tones met humbuckers en high-gain amps, dan kan je uitstekend met de 535q uit de voeten;
die van mij heb ik laten modden naar TB, een switch om tussen 2 Fasels (geel/rood) te schakelen én een auto-on/off (voet erop = aan/voet eraf = uit)..
535q's vind je bij gitaristen als Larry Carlton, Satriani (pre-Vox tijdperk) en nog veel meer.... jazz, fusion, hard rock en metal..
de 535q kun je dan ook nog eens aanpassen aan je eigen smaak..

als je het nog heftiger zoekt, is er misschien een tip die teveel mensen laten liggen: zet je favoriete drive of ander boost pedaal VOOR je wah ipv erachter..
als de wah een 'sterker' signaal ziet, zal de wah-frequentie andere delen benadrukken; dit kan in veel gevallen leiden tot een meer uitgesproken 'wahh'-sound en is voor mensen als Scott Henderson en Mike Landau een kenmerkend trucje... !

buiten de 535q vond ik de Bad Horsie echt tof voor leads en high-gain (clean vind ik'm in het laag te 'boomy' en in het hoog te 'schel')..
daarnaast vond ik de RMC Picture wah (RMC4) een wah die zonder dat je'm kan/hoeft in te stellen, voor alle soorten muziek, gitaren en amps, een fenomenale wah..

de 535q wordt de laatste tijd nogal vaak aangeboden op GM en MP, dus voor een aardig bedrag heb je een wah, die in mijn geval al bijna 12 jaar meegaat...!

Rick trodat
24 juli 2009, 11:18
Huh? Dat staat toch in zijn link? 255 euro, bij de musicstore. Daar komt nog wat bij als je hem in een gewone winkel gaat halen.

Tering wat een prijs. Nou dan heb ik nog mazzel gehad.

Neem dan een dunlop wah en mod em. Zijn heel veel mods voor.

Fuhgawz
24 juli 2009, 12:48
die van mij heb ik laten modden naar TB, een switch om tussen 2 Fasels (geel/rood) te schakelen én een auto-on/off (voet erop = aan/voet eraf = uit)..
Wat is in jouw ervaring eigenlijk het verschil tussen fasel geel en rood?


Tering wat een prijs. Nou dan heb ik nog mazzel gehad.

Neem dan een dunlop wah en mod em. Zijn heel veel mods voor.
Inderdaad! Echt belachelijk duur. Maar afgezien van de belachelijke prijzen zijn de RMC wahs toch echt een stuk beter dan een standaard Crybaby met mods.

Ik heb een naar de tering gemodde Crybaby een jaartje geleden vervangen door een RMC6 Wheels Of Fire. Hoewel die RMC6 overduidelijk beter is zou ik achteraf waarschijnlijk toch niet zo'n klap geld neer hebben gelegd ervoor. Ik heb overigens ook een oude Colorsound wah. Die is clean echt fantastisch (beter nog dan de RMC), maar met wat drive verdwijnt helaas de sweep. De RMC aan de andere kant waht gewoon door elke mate van drive heen en behoudt de sweep zonder probleem. Aangezien 95% van onze set met overdrive is geniet de RMC uiteindelijk toch de voorkeur.

Maargoed, al dat gezwets terzijde, Teese wahs zijn heel duur, maar ook heel erg goed! En die 535Q lijkt me inderdaad een goede optie voor topicstarter.

Nitefly7
24 juli 2009, 20:09
Wat is in jouw ervaring eigenlijk het verschil tussen fasel geel en rood?


Inderdaad! Echt belachelijk duur. Maar afgezien van de belachelijke prijzen zijn de RMC wahs toch echt een stuk beter dan een standaard Crybaby met mods.

Ik heb een naar de tering gemodde Crybaby een jaartje geleden vervangen door een RMC6 Wheels Of Fire. Hoewel die RMC6 overduidelijk beter is zou ik achteraf waarschijnlijk toch niet zo'n klap geld neer hebben gelegd ervoor. Ik heb overigens ook een oude Colorsound wah. Die is clean echt fantastisch (beter nog dan de RMC), maar met wat drive verdwijnt helaas de sweep. De RMC aan de andere kant waht gewoon door elke mate van drive heen en behoudt de sweep zonder probleem. Aangezien 95% van onze set met overdrive is geniet de RMC uiteindelijk toch de voorkeur.

Maargoed, al dat gezwets terzijde, Teese wahs zijn heel duur, maar ook heel erg goed! En die 535Q lijkt me inderdaad een goede optie voor topicstarter.

verschil tussen Fasel rood/geel is minimaal, niet subtiel (je hoort wel een duidelijk verschil) maar geen dag/nacht verschil..

ik heb 'm meestal op geel staan, die is wat meer smooth en is voor zowel clean als drive/high-gain te gebruiken..
de rode vind ik voor de cleanere (jazz/funk) stukken iets te 'rauw' klinken..
kan het niet zo goed omschrijven omdat ik geen extensieve test heb gedaan, maar door de jaren heen gewoon even 'het andere standje' probeerde (..alweer geen 'pun intended'), en altijd terugkwam bij de andere..

als ik meer bluesy spel probeer te laten zien, of weinig echt clean-clean stukken speel, schakel ik vaak om naar 'rood'..

w.b. RMC ben ik het met je eens, het is écht een heel andere klasse wah; de sound is gewoon 'daar'.. het 'klinkt als'-argument gaat niet op, omdat de RMC's klinken zoals een wah in je hoofd klinkt..
Crybaby's zijn sinds jaar en dag in gebruik, Vox'en ook, maar de RMC (in mijn geval destijds de Pic Wah) zou mijn 'Eur 100 <' worden..
Hoewel ik die Fulltones ook maar wat graag zou willen proberen..

tot een bedrag van 150 zou ik altijd voor Dunlop gaan, en na de 130/140 zou ik eens rondkijken voor een 2ehands RMC (Pic wah of RMC2/3)

Hoe bevalt jouw Wheels of Fire? dat is volgens mij de Mike Landau-wah..
ben -uiteraard- errug benieuwd naar die sound (heb de SD-9 en SCH-1 namelijk al op mijn board liggen.. Voodoo Vibe is nog wat te groot... maar die WOF-wah....?!)

suggesties voor topicstarter:
- Crybaby 535q
- Crybaby CAE/Dunlop custom wah (lijkt op mijn gemodde 535q)
- Crybaby Classic (die met de rode Fasel-spoel, dus niet de Crybaby Original)
- RMC2 of RMC2
- RMC Picture Wah
- MSD SilverMachine
- Fulltone Clyde (Deluxe)
- Morley Bad Horsie
... of wachten op de nieuwe Ibanez WH-10 reissue....

Jan Buurman
24 juli 2009, 21:03
suggesties voor topicstarter:
- Crybaby 535q
- Crybaby CAE/Dunlop custom wah (lijkt op mijn gemodde 535q)
- Crybaby Classic (die met de rode Fasel-spoel, dus niet de Crybaby Original)
- RMC2 of RMC2
- RMC Picture Wah
- MSD SilverMachine
- Fulltone Clyde (Deluxe)
- Morley Bad Horsie
... of wachten op de nieuwe Ibanez WH-10 reissue....

MSD SilverMachine, Fulltone Clyde (Deluxe) en Morley Bad Horsie vallen om diverse redenen af. Wat betreft de crybaby's denk ik ,door alle hiervoor genoemde meningen, toch aan de Dimebag
Het verhaal hierboven over de RMC's zet mij toch wel aan het denken... misschien toch wat tientjes meer.....
Ik ga mij is verdiepen in de RMC range... Thanx Nitefly7

Nitefly7
24 juli 2009, 21:13
MSD SilverMachine, Fulltone Clyde (Deluxe) en Morley Bad Horsie vallen om diverse redenen af. Wat betreft de crybaby's denk ik ,door alle hiervoor genoemde meningen, toch aan de Dimebag
Het verhaal hierboven over de RMC's zet mij toch wel aan het denken... misschien toch wat tientjes meer.....
Ik ga mij is verdiepen in de RMC range... Thanx Nitefly7

ik zie dat je 'n flink aantal drive pedalen hebt, heb je al eens geprobeerd om die OCD en/of Bad Monkey VOOR je wah te plaatsen?
volgens mij gaat die 95q dan zeker iets extremer klinken...!

Jan Buurman
24 juli 2009, 21:25
Heeft dat niet ongeveer hetzelfde effect als ik de boost van de 95Q gebruik?

Nitefly7
24 juli 2009, 22:09
Heeft dat niet ongeveer hetzelfde effect als ik de boost van de 95Q gebruik?

dat ligt eraan, ik denk dat de boost van de 95q áchter het wah-circuit zit en niet ervoor... !

Lennert
24 juli 2009, 22:59
Da's wel een goed idee inderdaad. Op de schaarse momenten dat ik m'n Morley PWB gebruik zet ik hem als laatste in het signaal pad (dus als laatste in de FX loop, na de dist., preamp, delay en EQ) Dat klinkt gewoon het beste bij mij, maar die wah is wel een gevalletje apart natuurlijk..

Nitefly7
24 juli 2009, 23:22
Da's wel een goed idee inderdaad. Op de schaarse momenten dat ik m'n Morley PWB gebruik zet ik hem als laatste in het signaal pad (dus als laatste in de FX loop, na de dist., preamp, delay en EQ) Dat klinkt gewoon het beste bij mij, maar die wah is wel een gevalletje apart natuurlijk..

gebruik je je wah in de loop?
dat is wel gaaf, dan heb je een 'super overdrive' (je preamp) vóór de wah staan..
zal in veel gevallen iets teveel van het goede zijn, maar whatever works for you baby...! gewoon doen..

Lennert
24 juli 2009, 23:33
Nou dat valt wel mee hoor ;) Ik gebruik de distortion van m'n versterker niet, dus de preamp is gewoon clean, het is wel leuk dat de delay en EQ voor de wah zitten. Het grootste verschil zit hem wel in het voor of na het distortion pedaal. Ervoor vind ik echt veel minder klinken.

Fuhgawz
25 juli 2009, 07:29
Hoe bevalt jouw Wheels of Fire? dat is volgens mij de Mike Landau-wah..
ben -uiteraard- errug benieuwd naar die sound (heb de SD-9 en SCH-1 namelijk al op mijn board liggen.. Voodoo Vibe is nog wat te groot... maar die WOF-wah....?!)
Wheels Of Fire bevalt, zoals gezegd, prima! Of het de Mike Landau wah is of niet durf ik niet te zeggen, daar ik Landau niet ken. Hij zou gemodelleerd zijn naar de Colorsound wah die je hoort op onder andere het Wheels Of Fire album van the Cream en veeele funkopnames waarom de intro van Shaft. De Colorsound wah staat bekend om de hele grote sweep en dik/funky geluid. Het is een wahgeluid wat ik zelf heel erg mooi vind.

De basknop werkt prima om de bas te verminderen, want vol open klinkt hij behoorlijk bassig en dat vindt niet iedereen prettig. Hoewel ik van een redelijk bassige/middige sound hou heb ik deze ongeveer op drie kwart staan. De Q-knop doet naar mijn beleving niet zo bar veel. Hij zou de 'harmonic content' moeten regelen, maar ik hoor zelf eerlijk gezegd weinig verschil. Deze knop hadden ze wat mij betreft best intern mogen maken, zoals bij veel andere RMC's. De volumeknop geeft een lichte boost, maar die vind ik ook het prettigst als die net iets boven unity gain staat.

Dan het vergelijk met mijn echte oude Colorsound wah. Zoals gezegd blijft de sweep van de RMC wah lekker overeind met flink wat drive en dat is ook nodig als je over een ronkende Orange speelt. Daarom geniet de RMC de voorkeur boven de Colorsound. Zou ik enkel clean spelen dan zou ik voor de Colorsound gaan. Die heeft een veel 'zoeter' en beter gedefinieerd top-end, waar de RMC toch wat scherper kan klinken (maar nog lang niet zo scherp als een Crybaby overigens!). Ook is de fysieke sweep van de Colorsound natuurlijk een stuk groter, waardoor je een stuk preciezer kunt wah'en (schrijfwijze!?).
Het dichtst bij het geluid van de Colorsound heb ik kunnen komen met de basknop en de Q-knop helemaal open en het volume rond unity. Toch 'voelt' het als een andere wah, vanwege de scherpere treble en het kleinere bereik van de wah zelf.

zoon van Piet
25 juli 2009, 10:42
Wheels Of Fire bevalt, zoals gezegd, prima! Of het de Mike Landau wah is of niet durf ik niet te zeggen, daar ik Landau niet ken. Hij zou gemodelleerd zijn naar de Colorsound wah die je hoort op onder andere het Wheels Of Fire album van the Cream en veeele funkopnames waarom de intro van Shaft. De Colorsound wah staat bekend om de hele grote sweep en dik/funky geluid. Het is een wahgeluid wat ik zelf heel erg mooi vind.


De intro van shaft.. Dat is een wijdverbreid misverstandje.. want de Colorsound is de meest funky wah denkbaar vanwege de extreme sweep, vettige bas, finky mid en snijdend hoog. maar de 'real mcccoy' (pun intended) is hier de Maestro Boomerang..

Al geef ik meteen toe dat ik het shaftgeluid meer benader met een van mn Colorsounds dan met mijn Boomerang..

Je probleem met Colorsound in combinatie met overdrive is exemplarisch. Deze krengen verschillen nogal in hun reactie ten opzichte van de rest van je keten. Ik heb er een stuk of zes en sommige doen het uitstekend met drive, snijden overal doorheen. Anderen.. tja.. de oplossing die ik vond is ze te bufferen. Overigens hebben ze bijna allemaal de neiging om bij veel drive te denken dat ze een radio zijn!
Overigens, Colorsounds mogen dan verschillend reageren op overdrive - ook hun printplaatjes kunnen nogal verschillen en tenminste twee typen spoelen bevatten. De ware 'color-sound' is desondanks heel consistent terug te vinden in deze apparaten. Veel meer dan in tijdgenoten als de toenmalige Crybabies en/of voxen - die klinken allemaal verschillend..
ik denk dat dit grotendeels komt door de fysieke bouw van de pedalen: ze sweepen over de hele range van de potmeter..

Fuhgawz
25 juli 2009, 13:57
Oké hartelijk dank voor de opheldering ZvP! Wow, zes Colorsounds, dat is veel. Allemaal verschillende (Fuzz/Wah/Straight, Wah-Swell, etc)? Je zegt dat de oplossing is ze te bufferen, maar wat gebruik je dan als buffer?

zoon van Piet
25 juli 2009, 14:18
Zo uit mn hoofd: 3xwah- grijs, blauwe wah-swell (maar dan zonder swell) blauwe wah+fuzz+straight en gele wah+fuzz+swell.. en twee swells (een heet 'swell', de ander 'volume'-huh??).
En twee door Colorsound gemaakte Eurotec-wahs (met swell, meen ik..)
Opvallend vind ik dat de Colorsounds met fuzz beter klinken dan die zonder.. en dat die met de Siemens inductor ("type 03")beter klinken dan die met de merkloze inductor met het revetje..
ik bufferde gewoon met een tubescreamer, volgens mij.. maar ben al jaren terug bij mn ouwe italiaanse JEN Crybaby..

ik moet ook nog even melden dat ik Colorsound altijd vrij hoog inschatte qua betrouwbaarheid.. maar dat ik er nu ettelijke gestorven zijn - gewoon van het liggen... :(

Jan Buurman
25 juli 2009, 22:40
Ik heb een optie op een Dimebag voor 135,- (nieuw) maar ik nijg ook naar de RMC Wizzard voor 199,- (NederlandMuziek). Is het die 6 tientje extra waard?
Ik leest ook veel over de voeding van de RMC... Kan hij gewoon aan mijn Cioks op mijn pedalboard?

Jan Buurman
25 juli 2009, 23:59
Ik heb mij eens verdiept in de RMC's. Ik denk niet dat ik de Wizard moet hebben maar de Picture Wah.
Ik weet er één voor 190,- euro.
Hoe vergelijken de sweeps zich tot elkaar? Welke schreeuwt meer met gain?
Ik twijfel erg over die extra tientjes... ik moet ze ook nog verdienen....

Jan Buurman
26 juli 2009, 11:45
die van mij heb ik laten modden naar TB, een switch om tussen 2 Fasels (geel/rood) te schakelen én een auto-on/off (voet erop = aan/voet eraf = uit)..


Waar heb je dat laten doen? Ik denk dat het de Dimebag gaat worden maar metname de auto-on/of en TB mod vind ik erg interessant.

vinni
26 juli 2009, 16:16
Ik heb mij eens verdiept in de RMC's. Ik denk niet dat ik de Wizard moet hebben maar de Picture Wah.
Ik weet er één voor 190,- euro.
Hoe vergelijken de sweeps zich tot elkaar? Welke schreeuwt meer met gain?
Ik twijfel erg over die extra tientjes... ik moet ze ook nog verdienen....

Vele wah's gehad.
Zo ook de Wizzard en Picture. Die picture vond ik 3X nix. Was binnen een week al weer weg....Wizzard...moah.....de beste vond ik nog de RMC1.
De Wizzard zou mijn wah moeten zijn....deze zou het meest geschikt zijn voor humbuckergitaren....nou....niet dus.....
Speel (hard-)rock......

Maar afijn....ben de tel kwijt.....heb u een Fulltone Clyde deluxe.
Zeker niet slecht....maar niet helemaal geweldig.
Als het alleen voor clean was dan wist ik het wel....Vox....

Vinni

Chiel
26 juli 2009, 16:32
Zo zie je maar weer, smaken verschillen maar dat ligt met name in de speel/muziekstijl. Ik heb de picture wah (al een jaartje of 3?) en ik vind deze dus absoluut geweldig voor het funky werk (Kool and the Gang, Power of Tower etc.). Heavy spul gaat ook best oke, maar daar gebruik ik hem niet zoveel voor.
Bij mijn grote set heb ik een Fulltone Clyde standard wah op m'n pedalboard. Dit is imo de meest veelzijdige wah ever. Ik kan hiermee eigenlijk wel elke speelstijl aan. Beetje hetzelfde als de Picture wah alleen iets grotere sweep. Voor mij voorlopig niets anders.

dml
26 juli 2009, 17:19
Heb nu twee wah's liggen: DOD FX17 en een Dunlop JH-1b. Heb, net als Vinni, ook een hele stapel wah's versleten maar uiteindelijk kom ik toch terug op een simpel ding (JH-1b) dat niet instelbaar is en gewoon goed klinkt.

zoon van Piet
26 juli 2009, 17:49
Heb nu twee wah's liggen: DOD FX17 en een Dunlop JH-1b. Heb, net als Vinni, ook een hele stapel wah's versleten maar uiteindelijk kom ik toch terug op een simpel ding (JH-1b) dat niet instelbaar is en gewoon goed klinkt.

waaruit blijkt dat gewenning een belangrijke factor is. Better the wahwah you know than the wahwah you don't know.
Ik speel ook altijd met dezelfde.

SloeGin
27 juli 2009, 17:47
Ik speel op een Dime Crybaby From Hell. Ben er best wel tevreden van, alleen is het lastig om die aan te trappen als je zittend speelt.
Is er een mogelijkheid om die te laten modden dat die direct aangaat van zodra je er je voet op zet of klinkt de 95Q juist hetzelfde als de Dime Crybaby From Hell?

Nitefly7
27 juli 2009, 20:14
Waar heb je dat laten doen? Ik denk dat het de Dimebag gaat worden maar metname de auto-on/of en TB mod vind ik erg interessant.

bij Ed's Custom Shop, maar ik denk dat D_H ook een dergelijk iets op de stapel heeft liggen..
auto on/off is wel even wennen, omdat je meteen je wah 'aan' hebt staan..
wat het eigenlijk is, is de switch naar het 'gaspedaal' verplaatsen met een plaatje; zodra je voet op het pedaal rust, gaat het plaatje omlaag en wordt de switch dus geactiveerd..

hier zie je 't plaatje (het 'flapje' aan de bovenkant van het pedaal) net op de foto + de andere mods..
http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/Effects/Afbeelding026.jpg

Nitefly7
28 juli 2009, 23:55
Zo zie je maar weer, smaken verschillen maar dat ligt met name in de speel/muziekstijl. Ik heb de picture wah (al een jaartje of 3?) en ik vind deze dus absoluut geweldig voor het funky werk (Kool and the Gang, Power of Tower etc.). Heavy spul gaat ook best oke, maar daar gebruik ik hem niet zoveel voor.
Bij mijn grote set heb ik een Fulltone Clyde standard wah op m'n pedalboard. Dit is imo de meest veelzijdige wah ever. Ik kan hiermee eigenlijk wel elke speelstijl aan. Beetje hetzelfde als de Picture wah alleen iets grotere sweep. Voor mij voorlopig niets anders.

Die Clyde moet ik echt een keer onder m'n voet hebben..
je ervaringen met de Pic wah kan ik beamen, voor funky werk (Power of Tower ;) ?) en ook voor heavy spul vond ik'm waanzinnig (komplett Wahnsin ja...)

Sweep van de Pic wah vond ik meer dan prima, gewoon een wah die 'out of the box' al te gek klinkt..

Jan Buurman
4 augustus 2009, 16:46
Waar heb je dat laten doen? Ik denk dat het de Dimebag gaat worden maar metname de auto-on/of en TB mod vind ik erg interessant.

Met de Wah-Pad van G-Lab zou ik ook in één keer klaar zijn (zie treat http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125740 )