PDA

View Full Version : Fender SCXD volume control



Midwolda
23 juli 2009, 08:30
Guys,
Ik heb een Fender Super Champ XD welke mij erg goed bevalt, zeker nu er een Eminence Ragin' Cajun in zit.
Alleen erger ik me Helemaal Kapot aan het aan/uit effect van de volume-knoppen...
Nou heb ik al veel gevonden en gelezen over dit Fender-probleem, wat veroorzaakt schijnt te worden door lineaire potmeters.
Deze wil ik dus vervangen voor logaritmische potmeters, welke een veel betere controle over het volume geven.

Vragen:
1. Kan ik dit zelf doen? Ik kan redelijk schema's lezen en ben niet helemaal een kluns als het om solderen gaat.
2. Zo ja, welke potmeters moet ik bestellen en waar vind ik een schema/handleiding voor deze tweak?
3. Zo nee, welke goeie amp-techie kan/wil mij hiermee helpen, en voor hoeveel? Wel liefst ergens in de omgeving van Groningen/Emmen.

EDIT: Foutfoutfout... Moderator, wil je deze even naar De Werkbank verplaatsen? My bad...

Puerco
23 juli 2009, 15:15
1. Als je de sticky (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68785) over veiligheid bij buizenversterkers gelezen hebt kan er weinig mis gaan.
2. Schema ga je niet nodig hebben, gewoon een zelfde waarde potmeter kopen als er nu inzit maar dan een audio of logaritmische pot. Er is wel verschil tussen chassis mount (met draadjes eraan) en pcb mount (direct op het board gesoldeerd) potmeters en voor die laatste is het wat lastiger.... Gewoon ff kijken in je amp.
3 Geen idee wie er bij jou in de buurt zit.