PDA

View Full Version : Floyd Rose vraag



AbstractMyLife
22 juli 2009, 19:39
Ik ben van plan om binnekort mijn eerst elektrische gitaar te kopen, maar na veel info gelezen te hebben twijfel ik over de Floyd Rose tremolo.

Mijn vraag is of het 'praktisch' is om een Floyd Rose te nemen als eerste elektrische gitaar, wegens bepaalde handelingen van snaren vervangen en (fine) tuning.

lcvanderhelm
22 juli 2009, 19:51
Heel goed dat je dat van te voren bedenkt.Mijn advies;begin zonder.Zeker als je begint kan je bergen van ellende met zo n ding krijgen.

Sinner1980
22 juli 2009, 19:57
Floyd?

NIET DOEN!!!! Zeker niet bij je eerste gitaar man, keep it simple:rockon:

Midwolda
22 juli 2009, 20:05
Helemaal eens met 2 en 3.
Een Fender tremolo kan al lastig genoeg zijn.
Wat zeg ik?!? Gitaarspelen met een vaste brug is soms al lastig genoeg! :lp:

AbstractMyLife
22 juli 2009, 20:11
Na 3 reacties lijkt het me wel duidelijk ;). De meeste gitaren waar mijn ogen op vallen hebben jammer genoeg zo'n trem vandaar dat ik ook deze vraag stelde.

snaarplukker
22 juli 2009, 20:50
Na 3 reacties lijkt het me wel duidelijk ;). De meeste gitaren waar mijn ogen op vallen hebben jammer genoeg zo'n trem vandaar dat ik ook deze vraag stelde.
Op welk model valt jouw oog? Alle modellen kunnen een Floyd of geen Floyd hebben.;)

JER00N
22 juli 2009, 21:03
Ongeveer 10% van de topics op gitaarnet gaan hierover, maar goed. M.i. kan je prima met een Floyd-gitaar beginnen, heb ik ook gedaan. Sommige mensen denken dat je er eerst drie jaar voor gestudeerd moet hebben om zo'n ding te snappen maar er is echt niks moeilijks of ingewikkelds aan. Enige nadeel is dat je niet zo makkelijk naar een andere stemming kan omstemmen maar dat is een beetje afhankelijk van wat je speelt, of je dat vaak doet.

AbstractMyLife
22 juli 2009, 21:22
@ snaarplukker: De gitaren die mij het meest aan spreken zijn de superstrat modellen van ESP/dochtermerken (Horizon, M-II etc), Ibanez (RG) en Jackson's (Dinky/Soloist). De meesten hebben voor zover ik weet een FR of string thru body (wat ook een optie zou kunnen zijn). Verders vind ik LP gitaren mooi, ik zou dan zo'n gitaar overwegen mocht ik een gitaar zonder FR kopen.

@JER00N: Ja precies, ik heb wat YouTube filmpjes bekeken en het lijkt redelijk makkelijk. Vroeg me alleen af hoe andere hierover denken, sinds ik de enigste ben in mijn omgeving die gitaar speelt. Het genre wat ik voornamelijk speel of ga spelen is Heavy Metal, Hard Rock.

Sinner1980
22 juli 2009, 21:33
@ snaarplukker: De gitaren die mij het meest aan spreken zijn de superstrat modellen van ESP/dochtermerken (Horizon, M-II etc), Ibanez (RG) en Jackson's (Dinky/Soloist). De meesten hebben voor zover ik weet een FR of string thru body (wat ook een optie zou kunnen zijn). Verders vind ik LP gitaren mooi, ik zou dan zo'n gitaar overwegen mocht ik een gitaar zonder FR kopen.

@JER00N: Ja precies, ik heb wat YouTube filmpjes bekeken en het lijkt redelijk makkelijk. Vroeg me alleen af hoe andere hierover denken, sinds ik de enigste ben in mijn omgeving die gitaar speelt. Het genre wat ik voornamelijk speel of ga spelen is Heavy Metal, Hard Rock.

Kijk is naar een ltd eclipse...

AbstractMyLife
22 juli 2009, 21:43
Ja precies, ik heb in mijn hoofd al een paar keuzes van gitaren. Maar het zat hem in die FR waardoor ik twijfelde. Maar het is me duidelijk, het lijkt me inderdaad een stuk makkelijker om een gitaar zonder FR te nemen, vooral als beginnende.

JurjenYarr
22 juli 2009, 22:08
tsss een tremolo is sowieso niet rock'nroll :soinnocent:

Sinner1980
22 juli 2009, 22:10
tsss een tremolo is sowieso niet rock'nroll :soinnocent:

Een gitaarforum ook niet...;)

erwinvanhalen
23 juli 2009, 14:21
Zo, m'n account maar weer eens afgestoft :)

Even on topic. Doe jezelf een lol en neem een gitaar zonder floyd. Hoe leuk een dive-bomb ook kan klinken, is het zeker als beginnende gitarist een ramp om je snaren te verwisselen op een gitaar met fr. Ik kan mijn "eerste keer" nog wel herinneren, m'n Washburn van toen bijna het raam uit gegooid :)

!!!!dennis!!!!
23 juli 2009, 14:34
Koop een ibanez SA60 ofzo.. heb je wel een tremolootje maar die´s ook weer makkelijk op stemming te zetten

mesaman
24 juli 2009, 13:54
wat een onzin.als een leek zich even goed inleest en wat probeert weet ik zeker dat het een makkie is.tis vaak onwetendheid en onkunde.maar met een beetje kennis en ervaring is de handigheid er zo.dus laat je niet afschrikken door mensen die het zelf ook niet kunnen en geen ervaring hebben.tis iets meer werk dat zeker.

lcvanderhelm
24 juli 2009, 16:42
Dus ik kan het niet en heb geen ervaring?Dank je dropl*l.

Bluze
24 juli 2009, 18:11
wat mesaman zegt: laat je niet bang maken.
als een gitaar met floyd je leuk lijkt, gewoon doen!

Joe_Cool
24 juli 2009, 19:47
Ben als complete noob op gitaar gebied 2 jaar terug ook begonnen op een tremolo gitaar (Ibanez rg serie) en het is te doen. De gitaar was goed afgestemd in de winkel, dus ik kon er meteen op 'spelen' (aangezien ik geen gitaar kon spelen, staat spelen tussen quote tekens)

Maar het was echt een ramp om van dat ding de snaren te vervangen of te stemmen. Nu vind ik in het algemeen het vervangen van de snaren vervelend, maar op een tremolo gitaar is het helemaal rampzalig.

Eerst dat lock ding los schroeven. Dan de snaren 1 voor 1 vervangen en stemmen, aangezien ze allemaal er in 1 keer af halen funest is voor je stemming. Dan nog een keer stemmen om te kijken of ze wel goed zijn gebleven, wat vaak niet het geval is dus weer stemmen. Locking ding weer vast schroeven. Het zal ongetwijfeld het gebrek aan ervaring zijn, maar ik was er elke keer minimaal een uur aan kwijt.

De tremolo zelf is een leuke gimmick en zeker in het begin is het leuk voor de gein. Maar echt praktisch is het qua spel niet.

En als je beginner bent, neem ik aan dat je eerste prio zal zijn, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Een makkelijk te stemmen gitaar is achteraf bekeken in dat opzicht fijner.

Maar dat neemt niet weg dat 'n tremolo ding wel te doen is. Het is alleen iets vervelender qua gebruik.

Heb sinds een tijd een LP, en dat is pas echt relax! De ibanez speel ik in feite niet meer op.