PDA

View Full Version : SG, Explorer of Flying V?



Sinner1980
22 juli 2009, 18:57
Jezus, komt ie weer met een topic... (ik hoor het jullie denken;))

Zoals ik al eerder aangegeven heb staat mijn strat te koop.
Reden: ik ben gewoon geen Fender man, na een tele en en een strat
te hebben gehad ben ik daar nu achter, ik mis gewoon wat en
blijf mn les paul pakken: inmiddels mn beste vriend:lp:

Desalniettemin gaat de speurtocht naar nieuwe planken weer verder...
Ik heb vandaag even een ESP Eclipse in mn handen gehad:
Een mooie plank hoor, maar niet helemaal voor mij door oa het ielige halsje en
de EMG's.

Dan komt nu mijn vraag:

Ik heb mijn zinnen op nog een Gibson gezet. Geen les paul want hé, die heb ik al. Ik vraag mij af of een SG, Explorer of Flying V een waardevolle toevoeging zou kunnen zijn op mijn arsenaal.

Wat ik mij afvraag is welke gitaar het meest toevoegt aan mijn les paul qua sound. Ik speel het liefst blues, bluesrock, rock en metal (verklaart ook mijn voorliefde voor humbuckers denk ik).

Het enige nadeel van mijn les paul is dat ik slecht bij de laatste fretten kom
dus dat is iets waar ik sowieso vanaf wil. Verder zou het fijn zijn als de gitaar nog wat extras brengt qua geluid, waardoor ik uiteraard meerdere stijlen kan spelen.

Ook ben ik benieuwd naar jullie ervaringen qua kwaliteit en afwerking al kosten de genoemde gitaren allemaal rond de €1000,- op het moment.

Ik ben weer benieuwd naar jullie wijze raad en ga alles weer lekker meenemen in de uiteindelijke beslissing, nadat ikzelf de planken uitgebreid getest heb natuurlijk...

Vast bedankt weer!:rockon: en vergeet niet te stemmen (met het idee dat je dus al een les paul hebt natuurlijk);)

vulvasonic
22 juli 2009, 19:00
De SG ziet er prachtig uit en schreeuwt als een dolle.
De Explorer ziet er prachtig uit, heeft een vol geluid en speelt zeer comfortabel.
De Flying V kan me gestolen worden. :D

Luke-wannabe
22 juli 2009, 19:07
Misschien die Raw Power Sg? Of een 70's walnut The SG? Klinkt net iets anders door het gebruikte hout, maar zal alsnog erg gibson-y klinken.

Sinner1980
22 juli 2009, 19:07
De SG ziet er prachtig uit en schreeuwt als een dolle.
De Explorer ziet er prachtig uit, heeft een vol geluid en speelt zeer comfortabel.
De Flying V kan me gestolen worden. :D

Grappig, dat is ook (bevooroordeeld) mn minst favoriete

Sinner1980
22 juli 2009, 19:08
Misschien die Raw Power Sg? Of een 70's walnut The SG? Klinkt net iets anders door het gebruikte hout, maar zal alsnog erg gibson-y klinken.

Het wordt een standard of niets ben ik bang, bedankt voor de tip evengoed man;)

Thundermane
22 juli 2009, 19:12
flying V wint. (wat betreft mij dan. :p)

deefke666
22 juli 2009, 19:23
zuiver als aanvulling voor je les paul zou ik persoonlijk voor de sg kiezen....
die heeft zowat bite en scream erin zitten wat ik nogal goed ten opzichte van lp vind klinken....

Orbis
22 juli 2009, 20:02
Bij de Flying V kun je natuurlijk perfect bij de onderste frets. Dat, plus de geweldige, foute look van het ding maakt de V tot mijn keuze in deze poll. Ik wil ook een V... :(

Sinner1980
22 juli 2009, 20:41
Het gaat redelijk gelijk op, nice:)
Niet dat het helpt maar goed. Toch denk ik dat het uiteindelijk tussen de explorer en de sg gaat...wordt vast wel weer een lastige keuze.
Looks boeien me niet zo want beide planken vind ik mooi...
Stock pickups maken me ook niet uit aangezien ik die waarschijnlijk toch vervang (of ze klinken goed genoeg, who knows)
Bespeelbaarheid en sound, daar is het om te doen...

Mukkez
22 juli 2009, 20:48
SG. Ik heb destijds ook wel eens last gehad van zoiets. Zonder ook maar één van de gitaren te hebben aangeraakt (lp, sg, exp, v) ging ik al allemaal voors en tegens bedenken, cijfers geven voor uiterlijk en bla bla bla.. uiteindelijk kun je zo'n papiertje of in dit geval een poll weer helemaal weggooien, want als je eenmaal op de gitaren hebt gespeeld weet je het. Dan maakt het niet uit wat een ander vindt, jij hebt je keuze dan gemaakt. De SG stond bij mij lang niet bovenaan op zo'n lijstje, maar won met gemak. Helemaal mijn sound en met mijn kleine worstje vingertjes toch goed te bespelen in de hogere posities (ja zelfs de 22ste fret is een makkie, dat is mij nog nooit goed gelukt bij een lp). Ik zeg dus SG, maar het is - zoals ik al zei - toch uiteindelijk jou keuze die de doorslag geeft.

Bolder
22 juli 2009, 21:24
SG

schreeuwt, niet te donker, niet te helder, licht gitaartje.

De bekende gitaristen die er ooit aan begonnen zijn, kwamen (bijna) er nooit meer vanaf.

Angus Young, Tommy Iommi, Robert Kruger, Derek Trucks, Frank Zappa, Pete Townshed (tijdelijk, heeft wel een signature), Eric Clapton (cream).....

MarkS
22 juli 2009, 21:55
De SG ziet er prachtig uit en schreeuwt als een dolle.
De Explorer ziet er prachtig uit, heeft een vol geluid en speelt zeer comfortabel.
De Flying V kan me gestolen worden. :D

Your wish is my command.
Zeg even waar die V staat, dan kom ik 'em vannacht ophalen ;)

Sinner1980
22 juli 2009, 22:09
De V loopt aardig achter zie ik...SG vs explorer dus...spannend.
Ik hoor wel wat weinig argumenten aansluitend op muziekstijl, kan iemand daar wat aan doen?

geert1976
22 juli 2009, 23:37
ga voor de SG, lekker comfortabel en heerlijke sound, iets ieler qua geluid, dus minder brul dan een LP.

zo'n puntige bak vind ik niet comfortabel en een dikke body gitaar qua sound heb je met de LP al, dus SG is qua sound ook betere aanvulling en een gitaar met ruime mogelijkheden qua stijl, of het nu blues, rock, 70's of pop is, overal past het geuid in.

Orpheo
22 juli 2009, 23:50
ik zou als aanvuller op de les paul een wat fellere tone willen, maar ook wel een vette brul, mocht ik daar zin in hebben.

xplorer valt af (veel te dicht gesmeerd in tone).

flying vee: jep! lekkere tone, maar heeft vaak iets 'braafjes' in zich.

SG: agressiever, jankt en scheurt meer, veel ranziger, meest veelzijdig van de hele boel.

SG custom dus ;)

Quicksilver
23 juli 2009, 01:37
Als je ook graag blues speelt zou ik zeggen; SG.
Ik zie niet iemand de blues spelen op een V of Explorer, tenminste in mijn denken zal dat er raar uit zien.

Maargoed dat word vast weer omstreden door het halve forum; ik vind het gewoon raar! :soinnocent:;)

HUESSEN
23 juli 2009, 01:40
Als je ook graag blues speelt zou ik zeggen; SG.
Ik zie niet iemand de blues spelen op een V of Explorer, tenminste in mijn denken zal dat er raar uit zien.

Maargoed dat word vast weer omstreden door het halve forum; ik vind het gewoon raar! :soinnocent:;)

Albert King???

Quicksilver
23 juli 2009, 01:42
Albert King???

SSSHHHHTTTT :sssh::seriousf:

Toch, vind het maar raar ;)

undertaker321
23 juli 2009, 01:43
wat ik erg mooi vind is zo'n dubble neck.

weet alleen niet hoe ver die van je budget af liggen

Farether
23 juli 2009, 01:51
Ik zou voor de SG gaan.
Ik vind de explorer en V allebei lelijk en dat is al een behoorlijke afknapper, dan moeten ze wel heel goed zijn om het toch te worden:P
Een SG vind ik erg fijn spelen en je kan ook gemakkelijk bij de hogere frets komen.

Joost_79
23 juli 2009, 09:44
Explorer!

SG is mooie plank, maar klank en feel van explorer is meer m'n ding.
V is nooit op gespeeld, uiterlijk heeft me er altijd van weerhouden zo'n ding vast te pakken.

Marc Oblivian
23 juli 2009, 10:15
Ik heb voor de SG gestemd. Puur om het feit dat dat de gitaar is die qua geluid het verste van jouw LP afligt. De andere twee verschillen wel van je LP, maar de SG heeft een dunnere body, wat hem(haar?) toch meer bite en helderheid geeft. Erg goed voor rock. Metal kan ook, mits met goede PU's erin. Dikke blues kan je LP bv. beter.
De vorm van de andere twee is ook mooi (IMO), maar het gaat zoals gezegd om het feit of het een goede aanvulling op je LP is....

Sinner1980
23 juli 2009, 16:36
ga voor de SG, lekker comfortabel en heerlijke sound, iets ieler qua geluid, dus minder brul dan een LP.

zo'n puntige bak vind ik niet comfortabel en een dikke body gitaar qua sound heb je met de LP al, dus SG is qua sound ook betere aanvulling en een gitaar met ruime mogelijkheden qua stijl, of het nu blues, rock, 70's of pop is, overal past het geuid in.

Thanks, dit sort berichten kan ik wat mee: gewoon je mening en de eventuele aanvulling die de gitaar geeft, top!

Sinner1980
23 juli 2009, 16:37
Ik heb voor de SG gestemd. Puur om het feit dat dat de gitaar is die qua geluid het verste van jouw LP afligt. De andere twee verschillen wel van je LP, maar de SG heeft een dunnere body, wat hem(haar?) toch meer bite en helderheid geeft. Erg goed voor rock. Metal kan ook, mits met goede PU's erin. Dikke blues kan je LP bv. beter.
De vorm van de andere twee is ook mooi (IMO), maar het gaat zoals gezegd om het feit of het een goede aanvulling op je LP is....

Ook bedankt man:rockon:

Sinner1980
23 juli 2009, 16:38
wat ik erg mooi vind is zo'n dubble neck.

weet alleen niet hoe ver die van je budget af liggen

Hmmm, ik sla een dubble neck ff over als je het niet erg vindt...schept meteen van die verwachtingen, ongeacht mn budget: vind die dingen een beetje over the top

koen=)
23 juli 2009, 16:47
explorer explorer explorer :rockon::rockon::rockon:

HaroldA
23 juli 2009, 17:18
Ik heb nu ook een LP Std en ga dinsdag kijken/voelen naar/aan een SG. Het hele bereikbaarheids/helderder verhaal heeft mij doen geloven dat ik ook een SG moet hebben!

Of het uiteindelijk 100% aansluit bij mijn wensen kan ik maar op 1 manier achter komen... Kopen! :soinnocent:

BamBuFan1
23 juli 2009, 17:36
Firebird

http://www.youtube.com/watch?v=XpX2WNVyYAA

undertaker321
23 juli 2009, 18:04
ik mis gewoon wat en blijf mn les paul pakken : inmiddels mn beste vriend:lp:


denk je niet dat dat blijft gebeuren ??

nickofzo
23 juli 2009, 18:31
de sg.. is het meest veelzijdige van de 3 ook.. en klinkt super

nickofzo
23 juli 2009, 18:33
denk je niet dat dat blijft gebeuren ??

ik denk het wel:P de les paul is gewoon De gitaar, spreek uit ervaring

Sinner1980
23 juli 2009, 19:16
Firebird

http://www.youtube.com/watch?v=XpX2WNVyYAA

Dat mag dus niet...stoppen nou!

Sinner1980
23 juli 2009, 19:21
denk je niet dat dat blijft gebeuren ??

Wie weet? Only one way to find out... Het is ook allemaal stemmingsgevoelig denk ik, maar dat is muziek sowieso. Als de gitaren maar een beetje dezelfde feel hebben qua hals enz, dat vind ik wel prettig. Ik moet nu echt de knop omgooien bij die strat. Qua body en gewicht bevalt die strat prima, de hals is ook top, maar die van de les paul net ff wat dikker en prettiger. Hoogste irritatiefactor bij die strat vind ik het doodvallen van noten bij opdrukken: daar heeft paultje geen last van. Plus die brugpickup: niet echt wat ik wil horen.
Best grappig want mn les paul bespeel ik bijna alleen maar op de brug, bij mn strat was het juist andersom...

Sinner1980
23 juli 2009, 19:23
ik denk het wel:P de les paul is gewoon De gitaar, spreek uit ervaring

Misschien gaat die ook wel de deur uit als één van die andere gitaren het ei van Columbus blijkt te zijn voor mij...
Nee, ik maak maar gein, die les paul gaat nooit weg...die is speciaal

Sinner1980
23 juli 2009, 23:17
Of zal ik een Carvin laten bouwen, ook leuk...;)

BamBuFan1
23 juli 2009, 23:58
Dat mag dus niet...stoppen nou!

Resistance is futile, je weet dat je haar wilt...

http://www.rumbleseatmusic.com/images/full%20size%201033w/63GibsonFirebirdV.jpg

vulvasonic
24 juli 2009, 03:51
de sg.. is het meest veelzijdige van de 3 ook.. en klinkt super

Waarom zou een SG veelzijdiger zijn dan een Explorer?
Omdat de Explorer 1 knop minder heeft?

Door het meer extreme uiterlijk van de Explorer lijkt deze vooral geschikt voor de aan metal gerelateerde bands. Jammer, want de Explorer is echt een alleskunner. Je moet er alleen wel voor open staan (en het model moet je liggen, al geldt dat ook voor de SG).

Begrijp me niet verkeerd. Beide gitaren zijn geweldig, waarbij over het algemeen zal worden opgemerkt dat de SG een wat feller, of schreeuweriger karakter heeft t.o.v. de wat dikkere sound van de Explorer. Maar dat maakt de SG niet breder inzetbaar. Althans, niet in mijn optiek.

Maar nogmaals, ondanks het feit dat je uit een Explorer absoluut een heel mooi, clean jazzgeluid kan toveren, is de jazzgitarist niet echt de doelgroep waar de Explorer het van moet hebben en heeft het zijn populariteit te danken aan de jongens uit de hardere rockhoek, die het ding met open armen eigen maakten.

rufus
24 juli 2009, 06:16
Ik heb nu 2 dagen een sg, heb er nog maar een uurtje ofzo op gespeeld.
Ben zwaar onder de indruk van het comfort dat je hebt bij dat model, die plank voel je gewoon niet aan je hangen, de klank is dan wel brullend. Clean valt het ook best wel mee moet ik zeggen, de mijne is zo'n special faded gewoon super gitaar en het kost echt niet veel.
Ik kies dan ook de sg, de vorm van de explorer ligt me niet en een v heb ik nog nooit op gespeeld.

Midwolda
24 juli 2009, 08:17
Resistance is futile, je weet dat je haar wilt...

http://www.rumbleseatmusic.com/images/full%20size%201033w/63GibsonFirebirdV.jpg

Hier val ik dus ook als een blok voor. Wat een waanzinnig mooie gitaar.
Smaken verschillen en dat is maar goed ook want anders speelden we allemaal op Explorers... :seriousf:

EDIT: ik zat net in de auto onderweg te bedenken: dat is helemaal geen Explorer, da's een Firebird! Nog mooier! :P

Daan_B
24 juli 2009, 10:35
Flying V man!:rockon:

wiegersma
24 juli 2009, 11:19
SG is lelijk en voelt als een platte plank, net als een strat. Een roeispaan met snaren. Explorer ziet er het mooist uit. Ik heb verder geen ervaring met Explorers van Gibson.

iWishmaster
24 juli 2009, 12:06
SG is lelijk en voelt als een platte plank, net als een strat. Een roeispaan met snaren. Explorer ziet er het mooist uit. Ik heb verder geen ervaring met Explorers van Gibson.

Een explorer is groter, die roeit beter. Strat is dan beter, daar kun je waarschijnlijk nog mee spelen na een eindje roeien; een Gibson krijgt gegarandeert een headcrack en valt uit elkaar.

Hoezo meningen en vooroordelen?

Mijn (genuanceerde) mening:
Flying V's zijn lekker fout en scheuren prima. Soleren heerlijk.
SG's zijn leuk, maar je moet er van houden. imho is het een lekere rock-gitaar, maar persoonlijk niet veel meer als dat. In een metal-band zou ik niet met een SG willen staan bijv.
Explorers zien er fantastisch uit en klinken zalig; dikke scheur en sustain.

Toch heb ik in de pol V ingevuld, omdat ik zelf momenteel gas op een V met Floyd Rose heb ;).

Jasper.
24 juli 2009, 12:34
Ik zou zeggen, probeer ze alle 3 even en kijk welke voor jouw het meeste toevoegt. Er is toch vast wel een zaak ofzo in de buurt die ze alle 3 heeft?

Orpheo
24 juli 2009, 13:00
das 't mooie van een les paul (custom vooral). je kunt er mee jazzen, en je staat niet voor jan joker (in looks en tone)

http://www.brooklynvegan.com/img/music2/lespaul1.jpg

maar als fusion-gitarist past ie ook precies:

http://www.therocker.nl/Pictures/Jan%20Akkerman1972.jpg

maar metal kan er dus ook weer perfect mee:

http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/4/10579/9Hetfield_Les_Paul_Custom.jpg

en hetfield heeft hier dus geen emg's...

en classic bluesrock kan er ook perfect mee

http://media.giantbomb.com/uploads/0/9980/320950-joe_perry_large.jpg

en glamrock dus ook!

http://i58.photobucket.com/albums/g255/mxfreakstyler/JustinHawkins.jpg

en fusion/metal/funk/ska/whatever
http://i256.photobucket.com/albums/hh174/John_5_Fanatic/bebo_buckethead_9.jpg

ik kan effe niet meer foto's vinden :P maar je ziet 't weer, de LP, niks aan veranderen zo, onverslaanbaar gewoon :D

wiegersma
24 juli 2009, 14:51
maar, maar, maar meneer de TS vraagt niet naar een Les Paul. Anders zou dat inderdaad de meest geschikte gitaar zijn!!

geert1976
24 juli 2009, 14:55
maar, maar, maar meneer de TS vraagt niet naar een Les Paul. Anders zou dat inderdaad de meest geschikte gitaar zijn!!

het gaat erom dat Gibson super lekkere, goede gitaren bouwt:ok: en voor elk wat wils heeft:ok:

en roeispaan en headcrack van water slaat nergens op, beetje jammerlijke opmerking

Mr Orange
24 juli 2009, 15:00
vliegende V

Dutch66
24 juli 2009, 16:21
volgens mij zou de V in ieder geval het meeste "verschil" maken met de LP, maar ja je staat wel vreselijk voor lul...................

Sinner1980
24 juli 2009, 16:26
Resistance is futile, je weet dat je haar wilt...

http://www.rumbleseatmusic.com/images/full%20size%201033w/63GibsonFirebirdV.jpg

Wordt wel een beetje zeuren als ik met name hardrock en metal speel en heel soms een beetje bluesy (als ik verdrietig ben;)).
Ben bang van niet dus, al is het wel een machtig mooi plankie en die boots met zo'n stetson...erg vet...

Sinner1980
24 juli 2009, 16:30
Ik zou zeggen, probeer ze alle 3 even en kijk welke voor jouw het meeste toevoegt. Er is toch vast wel een zaak ofzo in de buurt die ze alle 3 heeft?

Dat is wel de bedoeling ja... Plus het feit dat ik begin september naar New York ga, daar kan ik ook weer op jacht...een maand geduld hebben is alleen niet echt voor mij weggelegd:(

Sinner1980
24 juli 2009, 16:33
volgens mij zou de V in ieder geval het meeste "verschil" maken met de LP, maar ja je staat wel vreselijk voor lul...................

Voor lul ook echt...Ik vond Randy Rhoads niet echt voor lu staan hoor (en die had er één met stippen)...maar ook een mal kapsel en gekke strakke pakjes...misschien maakte dat het verschil...;)

En ja, er waren meer mensen die op V's speelden...maar Randy was gewoon de man

pol
24 juli 2009, 16:36
Ik heb een hele tijd op een SG standard gespeeld, was ook mijn enige gitaar toen...

Ze had wel een heel snijdend geluid, veel mids, kwam goed door de mix, maar wel weinig body, een Explorer, les Paul of V draagt toch iets meer, je moet er ook eens op letten hoe dicht de brugpickup van een SG op de brug staat, bij zowat alle andere gibson modellen staat die iets verderaf en daardoor klinken die gitaren ook wat voller.

het speelcomfort is me ook gaan tegensteken, bij een sg staat de brug wat ver naar het midden van de gitaar, en ik kreeg daar bij het spelen last van mijn rechterpols van, iets waar ik bij een Explorer, Flying V of les Paul helemaal geen last van had.

Als ik tussen die 3 moet kiezen zou het de explorer worden, met op 2de plaats de V, maar dan met als enige reden dat je met een explorer ook zittend kan spelen en met een V niet.

Ik zou dan wel de standaardpickups uit de explorer vervangen, de neckpickup is wel ok, maar die 500T in de brug vind ik wat te onduidelijk, een duncan custom werkt daar veel beter in.

Sinner1980
24 juli 2009, 22:48
Pffff, morgen maar ff testen die handel. Ik vlak de explorer ook zeker niet uit want ik blijf stiekem een beetje een metalhead...mocht ik ze allebei niks vinden ga ik eens in de hoek van Carvin kijken...
Ik heb mn strat verkocht, money in the bank dus good to go! En ik heb er zin in, allemaal bedankt voor jullie reply's.
Mocht je nog wat willen toevoegen dan ben je natuurlijk van harte welkom!:rockon:

Rock Bottom
25 juli 2009, 12:45
Ik zou voor de SG gaan.
De V vind ik te iel de explorer lijkt wel een knoop in het geluid te leggen.
Om het nog moeilijker te maken, probeer ook een firebird.

Mijn keuze:
1 SG
2 Firebird
3 Explorer
4 V

smandert
25 juli 2009, 14:04
Heb op geen van de 3 gespeeld, dus puur op wat ik mooi vind:

1. Flying V
2. Explorer
3. SG

waarbij nr. 1 en 2 heel dicht tegen elkaar liggen. SG vind ik gewoon erg onaantrekkelijk.

Hier kun je dus niets mee. Ga er gauw op spelen!: soinnocent:

Sinner1980
25 juli 2009, 14:43
Shit:dontgeti:
Ik zou gaan testen vandaag maar toch nog maar even aan het werk gegaan, wel weer een extra'tje verdient...lekker hoor, maar voorlopig ben ik geen steek verder!
Ik heb wel flink nagedacht over mijn eventuele keuze en het idee om zo'n ebony explorer te kopen en die eens flink te modden (lees: pups en slagplaat) staat me wel erg aan. Mocht die SG nou flink bevallen dan komt ie er uiteindelijk ook, simple as that (zelfde geldt voor de V). Ik vind het wel een geinig idee om de naar mijn bescheiden mening aantrekkelijke Gibsons uiteindelijk allemaal te bezitten gezien ze best betaalbaar zijn. Ook wil ik ze sowieso allemaal zwart, want zwart is vet:rockon:
Dus ik zie het al een beetje voor me: zo'n heel Gibson clubje, allemaal voorzien van waarschijnlijk andere pickups (Bare Knuckle denk ik, dat bedrijf spreekt me enorm aan momenteel)...Lijkt me vet: is een plan: gaan we doen gewoon!
Nu toch maar eerst even testen (ik blijf blind bestellen anders) en eens kijken welke er eerst komt..Explorer heeft op dit moment een streepje voor...want die is wel lekker heavy metal:blast:

Speeddemon
28 juli 2009, 16:37
Ik ben erg bekend met Les Pauls, SG en Flying V's.

Degenen die beweren dat een Flying V iel klinkt (en/of ieler dan een SG) hebben of de verkeerde gitaren gehad, of lullen uit hun nek.

SG is gaaf hoor, begrijp me niet verkeerd, maar 't is een klap minder hout dan een klassieke Flying V en ze zijn kop-zwaar, wat irritant is.
Bespeelbaarheid van een SG is wel goed wat betreft de hoogste frets, maar dat is bij een Flying V ook erg goed.
Qua looks vind ik alledrie gaaf, maar bij een Flying V of Les Paul neem je ook een andere (speel)houding aan en dat, gecombineerd met het uitgesprokener karakter van die gitaren, maken het mijn favo's.

Ik ben wel een groot voorstander van de juiste elementen erbij en ik ben zeer blij met m'n 2e Hamer Flying V, waar ik de Duncan Designed elementen vervangen heb met een DiMarzio Super Distortion (brug) en Air Norton (hals), die allebei splitbaar zijn met push-pull volume pots!
Ontzettend veelzijdige gitaar, die heerlijk speelt, niet kop-zwaar is en er mooi uitziet.


In actie:

http://www.tributor.nl/album/Hoogeveen%20130609/TributorHoogeveen03.jpg

Sinner1980
28 juli 2009, 16:46
Ik ben erg bekend met Les Pauls, SG en Flying V's.

Degenen die beweren dat een Flying V iel klinkt (en/of ieler dan een SG) hebben of de verkeerde gitaren gehad, of lullen uit hun nek.

SG is gaaf hoor, begrijp me niet verkeerd, maar 't is een klap minder hout dan een klassieke Flying V en ze zijn kop-zwaar, wat irritant is.
Bespeelbaarheid van een SG is wel goed wat betreft de hoogste frets, maar dat is bij een Flying V ook erg goed.
Qua looks vind ik alledrie gaaf, maar bij een Flying V of Les Paul neem je ook een andere (speel)houding aan en dat, gecombineerd met het uitgesprokener karakter van die gitaren, maken het mijn favo's.

Ik ben wel een groot voorstander van de juiste elementen erbij en ik ben zeer blij met m'n 2e Hamer Flying V, waar ik de Duncan Designed elementen vervangen heb met een DiMarzio Super Distortion (brug) en Air Norton (hals), die allebei splitbaar zijn met push-pull volume pots!
Ontzettend veelzijdige gitaar, die heerlijk speelt, niet kop-zwaar is en er mooi uitziet.


In actie:

http://www.tributor.nl/album/Hoogeveen%20130609/TributorHoogeveen03.jpg

Pfff...mooie plank man... Hoe dan ook komt er sowieso nog een V in mijn collectie, dat is een feit. Maar of dat nu mijn keuze wordt ben ik nog niet uit, ik neig erg naar een explorer, dat heb ik altijd vette planken gevonden maar vreemd genoeg heb ik er nog nooit één in mn handen gehad dus nogmaals: testen die hap, geldt ook voor de V en SG... Uiteindelijk wil ik ze allemaal maar eerst maar eens kijken naar de bespeelbaarheid. Dit keer wordt het toch een wat meer metalgerichte plank denk ik en een pups wissel zit er zeker wel in. Moeilijk allemaal, maar wel erg leuk natuurlijk, zo'n luxeprobleem.
Bedankt voor de tip in ieder geval enne...hou de posts in de gaten voor mijn uiteindelijke keuze: kan nooit lang duren want het geld brand in mn zakken;)

Jasper.
28 juli 2009, 23:33
Dat is wel de bedoeling ja... Plus het feit dat ik begin september naar New York ga, daar kan ik ook weer op jacht...een maand geduld hebben is alleen niet echt voor mij weggelegd:(


ik snap je helemaal :e ik ben ook niet zo'n geduldig typje :) ben benieuwd wat het gaat worden. succes in ieder geval:rockon:

HUESSEN
29 juli 2009, 01:06
ik ben zeer blij met m'n 2e Hamer Flying V, waar ik de Duncan Designed elementen vervangen heb met een DiMarzio Super Distortion (brug) en Air Norton (hals), die allebei splitbaar zijn met push-pull volume pots!
Ontzettend veelzijdige gitaar, die heerlijk speelt, niet kop-zwaar is en er mooi uitziet.


In actie:


Met alle respect:waarom staat ie dan te koop???

euroboy
29 juli 2009, 11:09
Waarom geen firebird??

budje
29 juli 2009, 11:17
Een flying V staat je of staat je niet. Deze nette man in passend grijs (http://www.youtube.com/watch?v=hXBdJkTDgbw)is misschien wel de beste V speler ooit en het staat hem. Deze jongeman in flitsend pak (http://www.youtube.com/watch?v=3IDd6QPFAz0)vind ik persoonlijk geen gezicht. Die moet een strat vasthouden.

HaroldA
29 juli 2009, 12:04
Ik heb gisteren mijn nieuwe Silverburst SG (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125527) opgehaald en I'm quite impressed!

Dat er zo'n dik geluid uit zo'n licht gitaartje kan komen! :???: Alles natuurlijk wel relatief en zeker niet zo dik als mijn LP Standard, maar ik ben echt zwaar onder de indruk!

http://www.gibson.com/Files//USA/2007/SGSWSBCH1.jpg

Sinner1980
29 juli 2009, 16:45
Waarom geen firebird??

Omdat de gitaar sowieso geschikt moet zijn voor rock, metal en blues. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind die Firebirds best chique maar hij is gewoon (nog) niet voor mij. Plus, eerlijk is eerlijk, ik vind die andere modellen mooier, zeker voor het gene wat ik er mee voor ogen heb:rockon:

Sinner1980
29 juli 2009, 16:46
Een flying V staat je of staat je niet. Deze nette man in passend grijs (http://www.youtube.com/watch?v=hXBdJkTDgbw)is misschien wel de beste V speler ooit en het staat hem. Deze jongeman in flitsend pak (http://www.youtube.com/watch?v=3IDd6QPFAz0)vind ik persoonlijk geen gezicht. Die moet een strat vasthouden.

Met alle respect...als een neger een vuilniszak aantrekt staat het ook vet, die gasten kunnen net ff gekkere dingen doen... Maar Jimi moet idd een strat in zn handjes hebben, en geen V;)

Sinner1980
29 juli 2009, 16:48
Ik heb gisteren mijn nieuwe Silverburst SG (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125527) opgehaald en I'm quite impressed!

Dat er zo'n dik geluid uit zo'n licht gitaartje kan komen! :???: Alles natuurlijk wel relatief en zeker niet zo dik als mijn LP Standard, maar ik ben echt zwaar onder de indruk!

http://www.gibson.com/Files//USA/2007/SGSWSBCH1.jpg

Mooi ding man, weer s wat anders als die standaard kleurtjes, al vind ik ebony wel erg vet. Toch is mijn keus op iets anders gevallen, en daar ga ik nu een topicje voor openen: kijk maar...;)

Bram+
29 juli 2009, 16:52
Waarom geen firebird??
Laten we beginnen met het feit dat die dingen lelijk zijn :D

Dan liever de beter uitgewerkte versie, de Explorer:
http://img143.imageshack.us/img143/5889/espgibbywb4.jpg (http://img143.imageshack.us/i/espgibbywb4.jpg/)http://img143.imageshack.us/img143/espgibbywb4.jpg/1/w1024.png (http://g.imageshack.us/img143/espgibbywb4.jpg/1/)

Danieldg
29 juli 2009, 18:07
Ik heb zelf een SG en een Flying V in mijn bezit.

Om je vraag wat betreft de bespeelbaarheid te beantwoorden:
De SG speelt het beste, er is geen enkele gitaar met een evengoede acces van de hoogste frets. De V heeft zijn toets nog tot op de body doorlopen, dus de hoogste frets zijn omgeven door hout, waar bij de SG niets meer is.
Conclusie: SG best bespeelbaar.

De sound:
Hier wint mijn V. De pickups van de SG hebben minder output (minder sterke magneet/minder windingen, dus minder grote fluxveranderingen en dus ook een lagere inductiespanning op je gitaarkabel). De SG klinkt misschien iets scherper, maar heeft minder 'body' dan de V. Als het puur om sound zou gaan zou ik mijn (belangrijk, degen die ik heb gekocht) V kiezen, dat zou iedere gitarist die opzoek is naar een goede sound en mijn twee gitaren zou testen doen. Per gitaar is dit verschillend dus hou hier zeer veel rekening mee tijdens het testen.

Dus daar vullen mijn gitaren elkaar aan: voor een solo in te spelen is de SG comfortabeler. Wil ik een strakke sound voor de rythms hebben, dan bied de V weer een oplossing.

Vergeet die domme poll en laat je beslissing niet van een paar mensen afhangen. Speel op de drie modellen, en beslis dan welke het best klinkt.

Sinner1980
29 juli 2009, 18:10
Ik heb zelf een SG en een Flying V in mijn bezit.

Om je vraag wat betreft de bespeelbaarheid te beantwoorden:
De SG speelt het beste, er is geen enkele gitaar met een evengoede acces van de hoogste frets. De V heeft zijn toets nog tot op de body doorlopen, dus de hoogste frets zijn omgeven door hout, waar bij de SG niets meer is.
Conclusie: SG best bespeelbaar.

De sound:
Hier wint mijn V. De pickups van de SG hebben minder output (minder sterke magneet/minder windingen, dus minder grote fluxveranderingen en dus ook een lagere inductiespanning op je gitaarkabel). De SG klinkt misschien iets scherper, maar heeft minder 'body' dan de V. Als het puur om sound zou gaan zou ik mijn (belangrijk, degen die ik heb gekocht) V kiezen, dat zou iedere gitarist die opzoek is naar een goede sound en mijn twee gitaren zou testen doen. Per gitaar is dit verschillend dus hou hier zeer veel rekening mee tijdens het testen.

Dus daar vullen mijn gitaren elkaar aan: voor een solo in te spelen is de SG comfortabeler. Wil ik een strakke sound voor de rythms hebben, dan bied de V weer een oplossing.



Vergeet die domme poll en laat je beslissing niet van een paar mensen afhangen. Speel op de drie modellen, en beslis dan welke het best klinkt.

Al gedaan, en een topicje gepost natuurlijk...:rockon:

Speeddemon
30 juli 2009, 14:47
Met alle respect:waarom staat ie dan te koop???

Goed lezen! De 2e Flying V houd ik (voor Tributör)! De eerste staat te koop. Niet omdat ie slechter is, maar m'n Priest tributeband is gestopt, en ik heb dus nu niet zo hard meer 2 V's nodig. Hij *hoeft* niet persé weg, want die grappenmakers die er 300 euro op bieden, raad ik aan een leuke Stagg te kopen.
Geldt overigens ook voor de Cort en de Hamer Californian; het probleem is dat het geen bekende types zijn, dus gaat men er overdreven laag op bieden, terwijl zo'n Cort kwalitatief gezien mee kan komen met Ibanezzen/Deans/Jacksons van 600-700 euro.