PDA

View Full Version : Philips speakers



Psychomantis
22 juli 2009, 14:33
hey
ik heb bij m'n grootouders een bak oude audio apparatuur gevonden, en daarbij zaten 2 Philips boxen. Deze zien er wel cool uit en ik wilde deze graag gebruiken, de aansluiting is echter oud, en past alleen op mijn oude Philips philicorda orgeltje. Ik mag hier alleen 4 ohm speakers op aansluiten, en op de speakers zelf staat geen enkel indicatie van het wattage of de impedantie :s
ze zaten bij een oude platenspeler, ongeveer 40 jaar oud schat ik
op de speakers zelf staat, in deze volgorde:

2422 267 [of 257, de 5 of 6 is een beetje weggevaagd] 37804
AD 7080/M8
123 DD

op de behuizing staat
AH
00 125

en op de aanluiting staat, zeer klein:
16 (mss 16 ohm?)

wordt iemand hier wijzer van?
http://i27.tinypic.com/phsj.jpg
http://i25.tinypic.com/24kzhue.jpg
http://i28.tinypic.com/2li94qc.jpg
http://i29.tinypic.com/34zgi36.jpg

matto
22 juli 2009, 15:50
gewoon even meten met een universeel meter op de Ohm stand.
Je meet dan de DC weerstand die is iets lager dan de impedantie.
4 Ohm zal ongeveer 3.2 Ohm af lezen op de meter.

Psychomantis
22 juli 2009, 16:00
gewoon even meten met een universeel meter op de Ohm stand.
Je meet dan de DC weerstand die is iets lager dan de impedantie.
4 Ohm zal ongeveer 3.2 Ohm af lezen op de meter.
Thx, maar mn vader is niet zo een klusser :dontgeti:
die heeft zelfs zo'n meter niet, ik zal is bij de buren moeten horen XD

Little Jay
22 juli 2009, 17:27
Het lijken mij HiFi-boxen en die blaas je met gitaar snel op, vanwege de (te) zachte ophanging.......

Plant
22 juli 2009, 18:54
Er staat wel degelijk een impedantie op!

In het Philips typenummer AD7080/M8 staat de

- M voor breedband of fullrange (niet echt geschikt voor elektrische gitaar. Niet alleen vanwege de ophanging maar ook vanwege het relatief hoge frequentiebereik waardoor het lelijk scherp gaat klinken bij distortion)

- de 8 achter de M is de impedantie. 8 Ohm dus. Overigens meet je met een Ohmmeter alleen de gelijkstroomweerstand. Die kan afwijkend zijn en zegt niets over de impedantie.

Ik geloof dat die dingen een Wattje of 6 RMS per stuk zijn Maar je kunt het proberen.
Zet er 2 parallel (+ aan + en - aan -) en je hebt 4 Ohm. In dat geval kun je ze samen tot 12 Watt RMS belasten.

Succes.

cluseau
22 juli 2009, 23:03
Zet er 2 parallel (+ aan + en - aan -) en je hebt 4 Ohm. In dat geval kun je ze samen tot 12 Watt RMS belasten.


Of in serie natuurlijk als je 16 Ohm wilt. Vermogen is dan ook 12 Watt.
En idd zijn ze 8 Ohm.

Frans

Plant
22 juli 2009, 23:27
Klopt! Maar Psychomantis heeft het over een Philips philicorda orgeltje. "Ik mag hier alleen 4 ohm speakers op aansluiten".

Psychomantis
2 augustus 2009, 13:32
Thx iedereen voor de hulp, ik zal ze dan parallel moeten schakelen :)
EDIT: is intussen gebeurd, en werkt perfect. Ik vertrouw er dan maar op dat het nu 4 ohm is :):seriousf:

Plant
3 augustus 2009, 21:42
En? Hoe is het geluid?

Clean zal het best goed gaan, Ik heb ook nog een zelfgebouwd oefenversterkertje voor gitaar staan, waarin ik een vergelijkbare 'dubbelconus' speaker gebruikt heb omdat ik die nu eenmaal voor handen had.
Onvervormd klinkt het zelfs een beetje 'jazzy', maar verder moet je niet willen gaan want dat 'raspt' als een gek.

arcane
3 augustus 2009, 23:32
Rhm, clean? Hij gebruikt de speakers bij een orgel....

Plant
4 augustus 2009, 18:50
Jaja, ok +1 voor arcane.

Er staat er geloof ik 3 keer vermeld dat het voor een orgeltje is, maar ja... we zitten op een gitaarforum hè. En lezen is zóóóó moeilijk :soinnocent:

Little Jay
5 augustus 2009, 08:20
TS zegt nergens dat 't voor z'n orgel is.... alleen dat de pluggen van de speakers zo oud zijn dat ze alleen op z'n orgeltje passen.

Maar hij zegt inderdaad ook nergens dat 't voor gitaar is.

Plant
5 augustus 2009, 18:21
de aansluiting is echter oud, en past alleen op mijn oude Philips philicorda orgeltje.

Gaat het dan toch alleen om de aansluiting? :) Dat is DIN en zat vroeger ook op audio versterkers, vandaar ook op deze boxjes.

Enfin, Psychomantis moet maar eens laten weten waar het voor is (orgel of toch gitaar) en belangrijker: hoe het gebruikt word (clean of met vervorming) en hoe nu klinkt.

Hou ons niet langer in spanning :strat:

Little Jay
6 augustus 2009, 12:36
ik heb inderdaad nog een audio-versterker van het geweldige merk Teleton met dergelijke aansluitingen. Tot mijn verbazing waren dergelijke pluggen nog gewoon te koop bij de Praxis!

En inderdaad: gitaar of orgel!?!? Kan er niet meer van slapen...... (hier op kantoor dan hè...)

Blend
6 augustus 2009, 16:11
Af en toe gebruik ik ook nog wel eens DIN pluggen ;) zo gek zijn ze helemaal niet!

Plant
6 augustus 2009, 18:54
Tot mijn verbazing waren dergelijke pluggen nog gewoon te koop bij de Praxis!

Klopt! Ze worden nl. nog steeds gebruikt... maar niet voor audio.

Ik heb lichtnetvoedingen (netadapters) voor halogeenlampjes gezien waar voor de 12 Volt uitgang naar de lampjes zo'n DIN aansluiting zat. Dan zit aan het snoer van je lampje de DIN-stekker. Da's makkelijk voor het installeren wanneer je de bedrading wilt wegwerken. Dan hoeft alleen het stekkertje met snoer ergens langs of doorheen.
En er zal wel eens een stekkertje afgeknipt worden of een snoer beschadigen. Die originele stekkertjes zitten altijd aangegoten. Vandaar dat Praxis losse stekkertjes verkoopt.

Psychomantis
8 augustus 2009, 20:39
srry dat ik even niet geantwoord heb, ik was op vakantie XD

Ze zijn inderdaad voor het philicorda orgeltje. Ik weet dat het hier een gitaarforum is, maar ik hoopte dat jullie er ook iets van kenden (wat dus het geval is, bedankt!). Ze klinken in ieder geval stukken beter dan de ingebouwde luidsprekers. De vrij zwakke versterker in de philicorda zorgt ervoor dat ik niet echt luid kan spelen, maar het is toch voldoende voor in een woonkamer.
er wordt geen vervorming gebruikt, ik gebruik de ingebouwde sounds van het orgel, die klinken nog altijd supergoed, en ik vind ze pakken beter dan de orgelsounds op nieuwe keyboards maar dat is mijn mening. Ik hoop dus dat dit ding nog een tijd meegaat, het is nog in holland gemaakt toen philips nog top was.
ik zal voor jullie ze ook eens uittesten met gitaar, dan weten jullie dat ook :)
nog eens bedankt voor de uitleg,
psychomantis

EDIT:
ik heb ze uitgetest op gitaar, en clean klinken ze prima. met distortion via mijn (slechte) 15 watt peavey transistor combo klinkt het zoals verwacht niet super.
ik kan echter geen enkele versterker rechtstreeks op deze speakers aansluiten ... behalve die in de philicorda. Deze heeft echter geen gewone line-in, maar een phono in, zoals gebruikelijk was in die tijd. Door mijn gitaar clean op een vrij hoog volume in te sturen, krijg je distortion, en ... ik vind het nog vrij goed klinken ook! ik neem aan dat dit niet echt goed is voor de versterker en voorversterker in de philicorda, dus stop ik er maar mee, maar ik vond het wel een leuk geluidje dat eruit kwam.