PDA

View Full Version : marktonderzoekje: 4x12 voor downtuning



schwalbe
22 juli 2009, 14:12
Ik loop al een tijdje rond met plannen om een bedrijfje te beginnen in luidsprekerkasten voor basgitaar. Er staat nu een 4x12 voor bas in de steigers en ik bedacht me dat deze ook wel eens interessant kan zijn voor downtunende gitaristen.
Tijd dus voor een marktonderzoekje: Is er behoefte aan een 4x12 waar veel diepere en strakkere bas uitkomt dan de gebruikelijke kasten?

caliban
22 juli 2009, 14:19
Ik heb denk ik nog nooit een 4*12 cabinet voor bas gehoord. Altijd 4*10 en 1*15.

schwalbe
22 juli 2009, 14:28
4x12's voor bas zijn nogal zeldzaam ja. Deze 4x12 komt dus diep genoeg laag uit om bas door te spelen, terwijl de geluidsdruk hetzelfde is als van een gewone 4x12 voor gitaar. Dat betekent dat dit cabinet luider is dan een Ampeg 8x10, terwijl hij nauwelijks groter is dan een gitaar-4x12. Mijn idee was dat dit in het baswereldje wel eens een hit kan worden.

Qua gitaargeluid: dit cabinet heeft nauwelijks cone-breakup en erg diepe en strakke bas, maar niet perse meer bas (daar heb je de basknop op je amp voor). Het gebrek aan cone-breakup en kastresonanties zorgt er wel voor dat het cabinet wat minder 'karakter' heeft dan een gewone kast.

Chris Winsemius
22 juli 2009, 14:37
Hard op denkend:

- heb je al 1 of meerdere prototypes?
- qua marketing lijkt het mij zeer lastig; bassisten zijn misschien iets minder conservatief dan gitaristen maar natuurlijk al eeuwen gewend aan 10" en 12"....
- met of zonder tweeter?
- welke speakers?
- impedanties?

Chris Winsemius
22 juli 2009, 14:39
Bas en 12":

Ampeg Portaflex
Wat Ampeg top/cab-combi's
Fender Bassman 100 kasten
Hiwatts (worden regelmatig door bassisten gebruikt)
aantal kleinere bascombo's

schwalbe
22 juli 2009, 14:43
Hard op denkend:

- heb je al 1 of meerdere prototypes?
- qua marketing lijkt het mij zeer lastig; bassisten zijn misschien iets minder conservatief dan gitaristen maar natuurlijk al eeuwen gewend aan 10" en 12"....
- met of zonder tweeter?
- welke speakers?
- impedanties?

Het prototype ben ik op het moment aan het bouwen.
geen tweeter ( klinkt niet met distortion, en voor bassisten mik ik op mensen die distortion gebruiken)
het cabinet wordt 8 ohm en de speakers komen niet van celestion of eminence.

stevie_vp
22 juli 2009, 15:46
Ik denk dat het best mogenlijk is om dit op de markt te zetten...

Als de kwaliteit gewoon goed is en het geluid aanspreekt is het
gewoon een kwestie van goeie marketing..

Vooral in het lagere segment is het vrij makkelijk je klanten iets te
laten geloven (dat hij bijvoorbeeld het allerbest is voor distortion).

In het hoge segment moet je toch ook echt topspul gaan leveren..
De wat oudere mensen hebben zo onderhand wel geleerd wat goed
en slecht is...

Anyway heel veel succes ermee!

Kim Wilson
22 juli 2009, 16:23
Marshall heeft volgens mij een 4x12 kast gehad voor bas.

Ik denk alleen dat de grootte van de speakers niet van belang is. 4x10" kan ook ongelofelijk diep laag, en het voordeel is dat het ook vaak strakker blijft dan grotere speakers. Heel erg veel sublaag is erg moeilijk in bedwang te houden, helemaal met grote speakers.


@Chris:
Ampeg Portaflex (die Reissue van mijn broer iig wel) heeft toch 15"?

interessander
22 juli 2009, 16:42
Peavey heeft ook een 4x12 kast voor bas.
Maar het blijft wel een niche natuurlijk (zowel 4x12 voor bas als voor downtunen) , in de US heb je o.a. Vader en Basson voor dit soort dingen, verder kwam ik laatst deze tegen: http://www.extremeforce-international.com/

Qua speakerkasten in NL heb je dan natuurlijk Kool & Elfring, ook enkele forumleden hebben een K&E kast, ik heb ze zelf nog nooit gehoord.

Naar mijn mening hebben Extreme force en K&E wel een spuuglelijk logo, ook niet onbelangrijk om over na te denken ivm marketing.

Chris Winsemius
22 juli 2009, 16:46
@Chris:
Ampeg Portaflex (die Reissue van mijn broer iig wel) heeft toch 15"?

Moet ik even na-checken, er zijn iig. vroeger versies met 1x12" geweest.

AART
22 juli 2009, 17:05
Wat je ook doet, bezuinig niet of zo min mogelijk op de onderdelen/kwaliteit, dat hoor je direct.

De kast is dan wat duurder maar je hebt eerder een overtuigend resultaat.

schwalbe
22 juli 2009, 17:38
Wat je ook doet, bezuinig niet of zo min mogelijk op de onderdelen/kwaliteit, dat hoor je direct.

De kast is dan wat duurder maar je hebt eerder een overtuigend resultaat.

Dat soort dingen is allemaal dik voor elkaar. Alles 18mm berkenmultiplex (en dan niet die zooi van de bouwmarkt, maar echte), uitgebreide bracing, uitgekiend bassreflex systeem, enz enz.
En ook de afwerking wordt top. Geen tolex maar een extreem duurzame coating die uiterlijk wel op tolex lijkt maar veel duurzamer is en die ook makkelijk bij te werken is als er eens iets misgaat. Verder is het uiterlijk een beetje gericht op de rock- en metalscene; incl. cool logo.

Thijssie
22 juli 2009, 17:42
Alles 18mm berkenmultiplex
Heb je ook wel eens met 15mm geexperimenteerd?

AART
22 juli 2009, 18:01
Heb je ook wel eens met 15mm geexperimenteerd?

Lijkt me voor een strakke sound niet bevorderlijk. Resonantie neemt toe. Marshall gebruikt 15 en dat kan je merken.

schwalbe
22 juli 2009, 18:20
15mm gaat echt niet als je er ook mee gaat bassen.

Thijssie
23 juli 2009, 09:15
Lijkt me voor een strakke sound niet bevorderlijk. Resonantie neemt toe. Marshall gebruikt 15 en dat kan je merken.


15mm gaat echt niet als je er ook mee gaat bassen.
Als je prof gaat bouwen zou ik even wat onderzoek doen. Ik weet dat diverse fabrikanten van gitaarcabinets je willen laten geloven dat je voor een strakke bas 18mm of soms zelfs meer nodig hebt, maar iedere beetje boxenbouwer weet dat je zelfs een 6mm triplex kastje, zo dood als een pier kunt laten klinken. In de PA zie je dat ze zelfs voor zware subs toch vaak weer overstappen naar 15mm (wel verstevigd)
Een modern ontwerp als de punisher subwoofer is zelfs helemaal van 15mm, verder is er op het net genoeg discussiemateriaal te vinden of de subwoofer der subwoofers; de labsub van Tom Danley (gedeeltelijk) in 15mm of 18mm te kunnen maken.
En als 15mm voor dat soort "beesten" strak genoeg klinkt, dan is het voor een bascabinet ook strak genoeg.

Ik heb wel eens de proef op de som genomen, met een gitaarspeaker kistje; 1 van 18mm en 1 van 15mm, de 15mm klonk gewoon levendiger.

Anyway, voor bas gelden ongetwijfeld andere wetten, maar het is kan een kosten- en gewichtsbesparing opleveren, dus als je met zo'n project start, waarom niet gewoon testen?

schwalbe
23 juli 2009, 09:44
De labhorn en punisher zijn hoorns: daar zitten zoveel interne panelen in dat 18mm misschien inderdaad niet echt nodig is. Als ik een vergelijkbare hoeveelheid bracing in dit cabinet zou aanbrengen dan is er echt geen sprake meer van gewichts- of geld besparing.
Het kan best zijn dat 15mm voor een levendiger gitaargeluid zorgt, maar het zou ook voor minder strakke bas zorgen. En aangezien dit cab primair voor bassisten bedoeld is...

Thijssie
23 juli 2009, 10:11
De labhorn en punisher zijn hoorns: daar zitten zoveel interne panelen in dat 18mm misschien inderdaad niet echt nodig is. Als ik een vergelijkbare hoeveelheid bracing in dit cabinet zou aanbrengen dan is er echt geen sprake meer van gewichts- of geld besparing.
Misschien heb je gelijk, maar het zijn ook beiden kasten die in de praktijk vermogens van tot anderhalve kilowatt moeiteloos verwerken. Dat lijkt me voor een bascabinet wat veel.

Ik heb geen verstand van bascabinets, maar als je met zo'n project begint, lijkt het me een gemiste kans als je het niet in de praktijk uit zou proberen.

interessander
23 juli 2009, 10:22
En icm neodynium speakers die erg veel worden gebruikt voor bas kan de kast dan verassend licht uitvallen.

Kim Wilson
23 juli 2009, 10:27
Als je prof gaat bouwen zou ik even wat onderzoek doen. Ik weet dat diverse fabrikanten van gitaarcabinets je willen laten geloven dat je voor een strakke bas 18mm of soms zelfs meer nodig hebt, maar iedere beetje boxenbouwer weet dat je zelfs een 6mm triplex kastje, zo dood als een pier kunt laten klinken. In de PA zie je dat ze zelfs voor zware subs toch vaak weer overstappen naar 15mm (wel verstevigd)
Een modern ontwerp als de punisher subwoofer is zelfs helemaal van 15mm, verder is er op het net genoeg discussiemateriaal te vinden of de subwoofer der subwoofers; de labsub van Tom Danley (gedeeltelijk) in 15mm of 18mm te kunnen maken.
En als 15mm voor dat soort "beesten" strak genoeg klinkt, dan is het voor een bascabinet ook strak genoeg.

Ik heb wel eens de proef op de som genomen, met een gitaarspeaker kistje; 1 van 18mm en 1 van 15mm, de 15mm klonk gewoon levendiger.

Anyway, voor bas gelden ongetwijfeld andere wetten, maar het is kan een kosten- en gewichtsbesparing opleveren, dus als je met zo'n project start, waarom niet gewoon testen?
Vroeger maakten we subwooferkisten voor in de auto van 18mm MDF (en liefst nog dikker), omdat dat een lekker strakke bas opleverde. 15mm plex wordt denk ik alleen vanwege gewichtsbesparende redenen gebruikt, want je geeft al aan dat dat al verstevigd moet worden. MDF is niet echt praktisch, dat wordt veel te zwaar, maar 18mm zal uiteindelijk niet veel duurder en zwaarder worden dan verstevigde 15mm cabs, plus dat een 18mm cab makkelijker te maken is (als die niet verstevigd hoeft te worden althans).

Rinze
23 juli 2009, 10:59
Vroeger bouwde London City zelfs 4*15 kasten. Ik denk dat een standaard 4*12 kast voor downtunen trouwens meer dan genoeg laag biedt, wat je wilt is strakker laag. Bij de meeste 4*12 kasten komt er (ook aan de achterkant) zoveel resonantie en modder vrij, als je dat kunt beperken ben je een heel eind verder.

Maar elke kast heeft een resonantie (zonder demping), het punt is meer waar je die wilt leggen. Natuurlijk is volkomen dood ook mogelijk maar ik denk niet dat je dat voor gitaar wilt. In feite is de speakerkast toch een soort klankkast-substituut. De beste speakerkasten voor gitaar zijn qua klank goed afgestemd maar bepaald niet dood.

Een vriend van me heeft vroeger geprobeerd een 4*12 kast helemaal dood te bouwen, dat lukte redelijk. Het kreng was alleen niet te tillen en klonk in mijn oren niet. Je hoorde puur de speakers, zo voelde het. Het was geen organisch geheel zeg maar. Speakers en kast moeten samenwerken om een goed klinkend geheel te krijgen. Een dode kast hoort daar imo niet bij, het is ook geen hifi, waar je een neutrale klank wilt.

Ik zou proberen qua ontwerp in de buurt te blijven van iets wat al bewezen heeft goed te klinken.

Just my two cents..

muziekschuur
23 juli 2009, 11:16
Lenny, (Motorhead) speelt op een 4x12 & 2x15 van Marshall met een 100watt buizentop.

EBS bouwt een heel mooi 2x12 combo voor giggende bassisten die een goed combo willen die ook op een groot podium een goed monitorgeluid neer willen zetten, daar waar bijvoorbeeld de SWR Red combo met 2x10 dan wat iel klinkt.


Frans