PDA

View Full Version : Schakeling Gibson Les Paul



heavy-metal-thunder
22 juli 2009, 12:32
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de "nieuwe" Les Paul Standard (nu ja nieuw, alles van de laatste 25 jaar) eigenlijk een andere pick up schakeling hebben dan de oude (58-60). Als bij die oude de pick up schakelaar in de middenpositie staat en de 1 van de 2 volumeknoppen staat dicht, dan zou er nog geluid uit komen, wat niet zo is bij de nieuwe. verder zou er een component (condensater?) een andere waarde hebben. Klopt dit en zo ja, hoe moet dat dan precies en wat is het verschil in klank? Ik ga eerstdaags mijn brug PU van mijn Les Paul waxen en als ik dan toch aan het solderen ga, kan ik dat meteen doen (als dat een verbetering is).

thx

Orpheo
22 juli 2009, 12:43
het verschil is dat de in en uitgang van de pot omgedraaid zijn. dus de pickup lead werd aan de middenpoot gesoldeerd, de linker was aarde, en de rechterpoot was de uitgang naar de switch. Of het werkt en/of zinvol is, ik heb geen idee. de huidige methodiek werkt ook.

heavy-metal-thunder
22 juli 2009, 12:48
het verschil is dat de in en uitgang van de pot omgedraaid zijn. dus de pickup lead werd aan de middenpoot gesoldeerd, de linker was aarde, en de rechterpoot was de uitgang naar de switch. Of het werkt en/of zinvol is, ik heb geen idee. de huidige methodiek werkt ook.

ok, thx. En enig idee ivm die component (cap of hoe noemt dat?), die zou vroeger een andere waarde gehad hebben.

Orpheo
22 juli 2009, 13:16
oh ja, een iets lagere waarde. maakt geen bal uit eigenlijk, met een hogere waarde kan je gewoon een donkerdere tone indraaien met tone.

Chris Winsemius
22 juli 2009, 13:39
Het type condensator en pot speelt ook mee maar ik heb de 58-61-schakeling* bij wat (LP)gitaren geprobeerd...

- je draait nog steeds alles op nul als 1 v/d volume-regelaars op 0 staat in de tussenstand
- voluit is subtiel ietsje helderder
- regelbereik is "interaktiever"
- bij teruggedraaide volumeregelaars kunnen de toonregelaars het geluid nog donkerder maken

* komt niet bij elke gitaar uit die tijd (kan zelfs per element + bijbehorende regelaars verschillen) voor en eerdere (dual HB)modellen hebben weer 'n andere schakeling

Chris Winsemius
22 juli 2009, 13:43
Zelfs met de toonregelaar op 10 is het verschil in type/merk condensator waarneembaar en 'n iets kleinere waarde (bijvoorbeeld 15nF ipv. 20/22nF) kan prettiger werken op het halselement.

Waarde pots verschilt trouwens nogal, pak 'n zak 500k pots en meet ze allemaal door, gemeten waardes tussen de 450k en 550k zijn dan heel normaal (binnen de toleranties).
Als ik dan wat meer helderheid nodig heb pak ik dan 'n pot die wat hoger meet en als ik het ietsje warmer wil dan pak ik 'n pot met 'n lagere gemeten waarde.

EDIT!!! Waarde is hetzelfde van die caps, 20nF of 22nF, merk/materiaal verschillen wel.