PDA

View Full Version : solo´s shredden



!!!!dennis!!!!
22 juli 2009, 11:35
Hoi hoi mensen!

Ik ben gewoon slaggitarist.. ik vind het heerlijk om gewoon goede strakke ritmische partijen te spelen zonder te veel poespas.
maar gewoon lekker strak en dynamisch.

Natuurlijk kan ik ook wel solo´s spelen en improviseren..
maar dat is nog lang niet op het nieveau waar ik het wil hebben.

Toonladders kan ik wel e.d. maar vooral de snelheid

vooral double-picking en dat snelle ´shredden´ ligt me nog niet zo goed.

Ik ben sinds een tijd nu gewoon elke dag er extra aandacht aan het geven op dit vlak en ik doe veel vinger oefeningen

maar heeft iemand misschien goede tips?

hole
22 juli 2009, 12:56
Toonladders, uren en uren aan een stuk

Hollemans
22 juli 2009, 13:57
Techniek kan je aanleren van filmpjes van internet, wil je zelf leren improviseren en schredden zou ik een paar lessen nemen van iemand die je de praktijk uitlegt vanuit de theorie. Als je de theorie nog niet kent zou ik daarmee beginnen. Anders kan je over een tijdje net als ik slechts coveren, en weet je nooit wat je echt doet. Daarom heb ik nu ook les van Jeroen die hier ook regelmatig post en veel theorie uitlegt.

Schredden is niet moeilijk, maar je moet een paar dingen in gedachten houden, bijv. up en downstrokes en langzaam beginnen, en doe aan warming ups. Ik ben pas warm na minimaal een half uur.

Kijk even Intense Rock van Paul Gilbert, hij legt wat zaken leuk uit.

!!!!dennis!!!!
22 juli 2009, 14:11
Erg bedankt voor de tips.

qua theorie zit het wel goed, toonladders ook.
ik lees echter geen noten en doe alles op gehoor.. misschien is dat iets een nadeel, maar tot zover heb ik me aardig kunnen redden.

ik zal het filmpje aandachtig bekijken en m´n lessen er uit trekken.

Guitarmania
22 juli 2009, 21:20
Kijk uit dat je niet te gemakkelijk denkt "doe ik wel op mijn gehoor". Ontwikkeling van gehoor gaat gepaard met het leren van ladders.

undertaker321
23 juli 2009, 01:02
Hoi hoi mensen!
Ik ben sinds een tijd nu gewoon elke dag er extra aandacht aan het geven op dit vlak en ik doe veel vinger oefeningen


is je vriendin blij mee ;) sorry moest ff


de enigste tip die ik kan geven is oefenen oefenen en oefenen totdat je er bij neer valt

!!!!dennis!!!!
23 juli 2009, 10:38
oooh maar da kon ik al hoor ;)

ze is heel tevreden... athans .. dat zegt ze haha

Bloodline
23 juli 2009, 12:26
Een van de belangrijkste dingen die ik nog niet heb langs zien komen is dat het leuk moet blijven.

voorbeeldje: Wat zit het beste in je geheugen je biologie leraar in een bepaalde les over een dode plant of megan fox op het witte doek ?

Toen ik aan mijn picking techniek ging werken zocht ik voor al naar leuke filmpjes, bijvoorbeeld iemand die mij inspireerde. In mijn geval was het Michael Angelo Batio, hij had leuke stemmetjes goeie tips en goeie oefeningen. De reden dat ik het maanden deed is omdat ik het leuk vondt ipv een saaie video met ongeinspireerde licks.

Als je iets leuk vindt dan besteed je er automatisch meer aandacht en geheugen aan dan iets waar je niets aan vindt.

En nou niet googlen naar Megan Fox.

belfrink
23 juli 2009, 14:02
Ladders masteren in elke vorm kost jaren studeren en oefenen dus mij ga je niet wijs maken dat je dan niet een beetje kunt spelen op snelheid (shred) ...

Christopha
2 augustus 2009, 02:56
Oke bloodline, nou heb ik zitten googlen op 'dode plant'. Er is een straatband in London: Dead plants:-).

Bluze
2 augustus 2009, 14:09
Hoi hoi mensen!

Ik ben gewoon slaggitarist.. ik vind het heerlijk om gewoon goede strakke ritmische partijen te spelen zonder te veel poespas.
maar gewoon lekker strak en dynamisch.

Natuurlijk kan ik ook wel solo´s spelen en improviseren..
maar dat is nog lang niet op het nieveau waar ik het wil hebben.

Toonladders kan ik wel e.d. maar vooral de snelheid

vooral double-picking en dat snelle ´shredden´ ligt me nog niet zo goed.

Ik ben sinds een tijd nu gewoon elke dag er extra aandacht aan het geven op dit vlak en ik doe veel vinger oefeningen

maar heeft iemand misschien goede tips?

Ik ben nog niet zo lang bezig, maar een boek met leuke oefeningen ten bate van shredden is "Speed Mechanics" van Troy Stetina. En zoals met alles wordt je alleen ergens goed in door het veel te doen. Ik zeg: gewoon in het diepe springen. Probeer een wat "makkelijker" shred nummer. Ik ben zelf nu bezig met "Still Hurts" van Marco Sfogli, zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=cKfml83Pvhw

minoin
16 augustus 2009, 20:46
Sfogli is een koning, geweldig wat hij neerzet op het solo-album van LaBrie.

Anyhow, apart dat niemand HET instrument voor de shredder: de metronoom

Toen ik aan de echt snelle solo's begon, merkte ik dat ik al snel een redelijk tempo met mijn rechterhand kon spelen. Maar met de verkeerde techniek, het leek meer een soort van ongecontroleerd spasme. Klinkt misschien belachelijk, maar ik zie veeeeel gitaristen met een dergelijke spanning in hun bovenarm "shredden".
Dus metronoom, oefening erbij en langzaam tempo opvoeren :)
Good luck!

gorgasm
17 augustus 2009, 00:38
Klinkt misschien belachelijk, maar ik zie veeeeel gitaristen met een dergelijke spanning in hun bovenarm "shredden".
Dus metronoom, oefening erbij en langzaam tempo opvoeren :)
Good luck!
akkoord, maar je kan niet zeggen dat je moeiteloos zonder enige spier aan te spannen 16en trekt aan 160bpm.
Gitaar is een werkinstrument, wel dan moet je maar gewoon werken(op de goeie manier)

Ik kan altitudes van jason becker, maar ik zou wel es de persoon willen zien die t zonder spanning kan.

Snijdie
17 augustus 2009, 09:27
Misschien trek je het nu ietwat in bhet extreme door. Er is een verschil tussen zonder spanning en op een vloeiende manier.


Het woord spasme vind ik erg goed gekozen van Minion. Vaak halen gitaristen de snelheid wel, maar het zijn vrij ongecontroleerde bewegingen. Zelf denk ik ook dat een deel van die snelheid ook in het genre ligt. Een vriend is rythm-gitarist in een metal band met bizar snelle riffs. Nu begint hij te oefenen met soleren, en je ziet dat het met zijn rechterhand al een stuk beter zit dan vele andere gitaristen die al veel langer bezig zijn met solo's. Ik denk deels omdat zijn snelheidsstandaard vele malen hoger ligt. Waarschijnlijk help het hem mentaal ook. Want dan is een 'normale' solo niet twee keer zo snel als wat je normaal speelt. Dan is het een stukje langzamer spelen, maar op een andere plek van de hals.
Als voorbeeld: ten opzichte van die vriend haal ik -als beginnend gitarist- met 16de noten palmmuten op de laagste snaar slechts 1/4 tot 1/3de van zijn snelheid. EDIT: eigenlijk zegt het niks over solo snelheid, maar ik denk dat ik m'n punt gemaakt heb.



Disclaimer, ik kan amper gitaar spelen, maar bovenstaande is mijn observatie :soinnocent:.

WICKED
17 augustus 2009, 10:43
Het gaat erom dat je met de meeste ontspanning, een zo snel mogelijke beweging probeert te maken. Als je met een gespannen arm een snelle beweging maakt, zul je je arm bijna niet meer kunnen spannen voor een nog snellere beweging. Bij een ontspannen beweging kan dit wel. Dus hoe ontspanner je speelt, hoe sneller je kan worden. Dat is waar ik achter ben gekomen na een aantal jaar gitaar spelen. Leren shredden moet fysiek niet zwaar zijn (want dan doe je dus iets fout) maar psychologisch zwaar. Daarom zal ik advies van bloodline opvolgen, oefen iets wat je leuk vind. Je moet de snelheid en coordinatie steeds een stukje opbouwen, dat kost tijd. De één heeft een betere fijne motoriek dan de ander, maar die één kan ook minder discipline hebben die ander. Je zult er in ieder geval voor moeten werken om je spieren te trainen (ontspannen dus).

minoin
17 augustus 2009, 16:11
Mee eens met de gasten hierboven! Haal er je voordeel uit en gebruik deze tips vroeg, want het kan je serieus helpen :)
Mijn grote leidraad was de metronoom en het advies van Petrucci: Een snel stuk (stel 16de op 200 bpm) moet net zo klinken als het zelfde stuk twee keer zo langzaam, dus 16den op 100 bpm. Ben kritisch op je techniek en als je na een korte tijd al kramp krijgt, stop je teveel energie in je armen.
Geloof me, ik speel sommige stukjes (16de) op +200 bpm en de ene dag gaat het wel en de andere dag gaat het niet. Er zit een groot deel psychologie in en andere factoren die meespelen. Maar goed, dat is een ander verhaal; nu oefenen :)

Jailbird
26 augustus 2009, 21:22
Misschien moet je ook eens kijken naar "Eugene's Trickbag" uit de film "Crossroads". (gewoon ff op youtube)
Gaat heel erg snel maar het is een hele goede oefening om langzaam te beginnen. De tabs zijn te vinden om ultimate-guitar.com

RoelTM
26 augustus 2009, 22:50
Misschien moet je ook eens kijken naar "Eugene's Trickbag" uit de film "Crossroads". (gewoon ff op youtube)
Gaat heel erg snel maar het is een hele goede oefening om langzaam te beginnen. De tabs zijn te vinden om ultimate-guitar.com
Dit vind ik een goede tip.
Zijn er nog meer 'starters-shred' nummers voor beginners? Een bestaan nummertje kunnen shredden (of snel spelen, hoeft niet meteen shredden te zijn) is natuurlijk veel leuker dan een willekeurig loopje op een net zo willekeurige toonlader. Leuker ja, iets wat in dit topic al is aangegeven als erg belangrijk.